Saturday, July 10, 2010

Jadikan Akta Kerja 1955 sebagai perisai perang.

Pengetahuan aku dalam bidang HR mungkin cetek. Namun aku ingin sekali membantu pekerja-pekerja yang teraniaya atau dianiaya oleh pihak syarikat berdasarkan pengalaman dan pengetahuan aku. Moga apa yang aku kongsikan ini dapat membantu pekerja-pekerja lain yang berhadapan dengan masalah yang sama.... dan... mungkin juga kepada HR (khasnya dummies) yg lain.

1- Retrenchment - salah satu medium untuk majikan membuang pekerja bagi pekerja yang tidak bersalah atas alasan, lebihan pekerja, mengurangkan kos bisnes dengan syarat pekerja perlu dibayar pampasan (compensation).

2- Termination - selain daripada absconded biasanya termination dilakukan hanya selepas melakukan proses Domestic Inquiry. Bermakna pekerja perlu dibicarakan, dijelaskan secara bertulis atas alasan apa dia diberhentikan kerja dan diberi peluang membela diri bagi pihak dirinya.

3- Sebagai majikan adalah salah bila kita mencadangkan pekerja untuk resign bagi mengelakkan mereka melalui proses-proses Domestic Inquiry yang selalu dianggap leceh oleh majikan. Inikan pula kalau kita MEMINTA mereka untuk resign - lagi salah besar. Lebih2 lagi kalau "permintaan azimat" tu in written yang mana boleh dijadikan evidence.

4- Bagi pekerja yang diberhentikan atas alasan prestasi kerja, ia mesti didahulukan dengan surat tunjuk sebab (showcause letter), warning letter dan pekerja must be given reasonable time to show improvement in certain period of time. Tanpa sebarang surat bertulis yang ditandatangani penerimaannya oleh pekerja - majikan dianggap tiada kes, tiada bukti dan sekadar tuduhan melulu.

5- Memetik pertanyaan Azmiroy, pekerja tak boleh disabitkan dengan kesalahan yang terlalu lama contohnya yang melebihi 3 bulan melainkan atas sebab2 konkrit contohnya, pekerja outstation di luar negara, cuti bersalin (atau apa sahaja yang melambatkan proses penerimaan surat tersebut kepada pekerja). Selepas surat showcause letter dikeluarkan (tuliskan tarikh akhir bila sepatutnya pekerja menjawab surat tersebut), selepas surat jawapan diterima daripada pekerja, majikan perlu menjawab surat tersebut dalam tempoh terdekat dengan memaklumkan keputusan pihak syarikat. Sekiranya majikan bertindak mendiamkan diri tanpa mengeluarkan sebarang keputusan atau tindakan susulan - maka kes itu digugurkan dengan menganggap majikan telah memberi ampun / gugurkan kes.

6- Berdasarkan kes yang sedang berlaku di syarikat aku. Kedua2 pekerja yang telah disabitkan kesalahan atas kes dadah, pihak syarikat sedang menggantung kedua-dua pekerja tersebut dengan membayar mereka gaji penuh. Ini disebabkan mengikut akta kerja pekerja hanya boleh digantung kerja selama 2 minggu dengan separuh gaji. Separuh gaji ini perlu dibayar semula setelah terbukti pekerja tersebut tidak bersalah. Sekiranya majikan menggantung pekerja lebih dari 2 minggu maka pihak majikan wajib membayar gaji penuh kepada pekerja tersebut. Sekiranya pekerja tersebut diberhentikan ketika di dalam perbicaraan dan keputusannya didapati pekerja tidak bersalah, pekerja boleh menuntut pampasan dari pihak majikan.

Sekiranya kawan2 mempunyai sebarang pertanyaan mengenai hal kerja, jangan malu2 nak tanya. Aku bukanlah pandai sangat, tapi InsyaAllah... apa yg boleh aku bantu, aku akan bantu.


750 comments:

«Oldest   ‹Older   601 – 750 of 750
Unknown said...

Salam,suami sy xhadir 3hari bkrja tanpa beritahu HR,hari ke4 dia dtg,manager terus suruh dia balik.dan terus diterminate.gaji xdapat dan company suruh bayar lg 600 pd mereka..sy buntu.adakah ini memang tindakkn yg wajar mereka ambil pd suami sy? ��

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Tidak hadir bekerja selama 2 hari berturut2 (48 jam) tanpa kebenaran pihak syarikat, atau tidak memaklumkan pihak syarikat dalam tempoh tersebut tanpa sebab munasabah (darurat) maka pekerja tersebut telah melanggar kontrak pekerjaan dan dengan sendirinya telah memberhentikan dirinya dari perkhidmatan. Ia terdapat dalam Akta Kerja klausa 15(2).

Pihak syarikat berhak menuntut gantirugi notis dan gantirugi barangan syarikat yang gagal dipulangkan.

Anonymous said...

Salam sis diana,

Saya bekerja sebagai kerani di sebuah kilang ni (B). 1 cawangan kilang (A) telah ditutup operasinya & sesetengah pekerja dari kilang yg ditutup (A) akan di transfer ke kilang cawangan lain (B). Saya bekerja di cawangan kilang (B). Pada 29/03/18 sy dan beberapa orang pekerja telah dipilih oleh bos untuk dibuang kerja atas alasan nak kurangkan pekerja sbb 1 kilang sudah tutup. Kami disuruh untuk tulis surat resign sendiri dan bos janji akan bayar 1 bulan notis + 2 bulan cuti bersalin. Sy sekarang tgh mengandung 8 bulan. Setelah berbincang dgn bos, HR call sy dan meminta sy dan pekerja yg lain utk bg surat resign secepat mungkin. HR jgk ada cakap sekiranya kami tak tulis surat resign sendiri, kami mungkin akan di transfer ke cawangan lain yg lagi jauh. Kami diberi tempoh bekerja sehingga 15/04/18 sahaja. Bos cakap company janji akan bayar seperti yg sy nyatakan di atas dengan syarat kami tulis surat resign sendiri. Sy dan pekerja yg lain tak setuju utk tulis surat resign memandangkan company yg ingin buang kami, jadi seharusnya company yg bg surat terminate. Jadi sy ingin minta pendapat sis tentang masalah yg sy dan pekerja lain hadapi sekarang ni. Sy buntu sis. Kami tak mahu di transfer ke cawangan lain memandangkan jaraknya begitu jauh iaitu di negeri lain di kawasan pantai timur.

Sekian, terima kasih.

Nurul

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Nurul,

Jangan tulis surat resign sebaliknya pihak syarikatlah yang perlu memberikan surat termination kepada pekerja. Surat termination mestilah dinyatakan alasan termasuk pembayaran pampasan seperti yang terkandung di dalam Termination and Lay Off Benefits.

Unknown said...

Hi VIC @ Diana,

sy baru di berhentikan kerja dengan tiada alasan munasabah secara 24 jam, kini telah 2 bulan berlalu, hingga kini gaji terakhir sy tidak di byar termasuk personal claim sy,

sy telah buat aduan di pejabat buruh, katanya gaji yg melebihi rm5k tidak tertakluk kepada akta buruh, beotl ke? jadi adakah hak kami tidak dapat dibela lagi? mohon penjelasan.

Cheq Nie said...

Hi Admin
Saya nak bertanya.
Boleh ke kita letak jawatan dalam masa singkat.Sepatutnya mengikut kontrak kena 1 bulan notis,tetiba syarikat telah merangcang berpindah ke tempat baru yang agak jauh dari sekarang.Masalahnya,syarikat pun masih belum mengeluarkan memo untuk pindah tetapi sudah mengangkut serba sikit barang ke tempat baru.
Boleh ke kita hantar surat berhenti dalam tempoh kurang dari sebulan setelah mendapat official memo untuk berpindah nanti.
Alasan kerana jarak rumah ke tempat baru nanti sudah tersangat jauh dan risau ada kesan dengan rekod kedatangan kelak.
Ada apa cara atau benefit yang kita boleh claim?


Thanks-Rosnie

aztyraatirah said...

Salam sis.. Sy nak tnya.. Baru beberapa hari yang lalu.. Majikan telah panggil saya masuk ke dalam pejabat bersama dengan director.. Majikan telah beritahu saya.. Majikan tidak boleh terima dengan beri alasan sebab saya sambung belajar.. Majikan beritahu saya suruh saya berhenti kerja.. Adakah salah saya ke? Masa kerja kat situ selama 8 bulan.. Hr atau pekerja lain mengatakan jika masih dalam probation.. Tidak ada cuti Annual leave.. Ada unpaid leave sahaja.. Maksud saya.. Jika masih probabtion.. Hanya ada upaid leave sahaja.. Memang ada termasuk akta kerja ke sis.. Sy keliru.. Sila bagi pendapat..

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam azy,

Bergantung pada polisi syarikat dan ia dibolehkan. Ada sesetangah syarikat tidak membenarkan pekerja khasnya probationer untuk mengambil annual leave lebih2 lagi yang belum cukup setahun kerja. Tetapi selepas setahun syarikat akan credit kesemua cuti sekaligus dan prorate leave bagi tahun kedua. Tetapi sekiranya pekerja berhenti kerja kurang dari setahun... annual leave wajib dibayar kepada pekerja tersebut secara pro rate.

Anonymous said...

Salam dear,

Sy ingin bertanya n mharapkan bantuan pandangan,sy start keja PD 6hb dismember 2017 until now...

1) sy dbhentikan atas alasan company tidak mampu byr gaji sy n tdk mampu memenuhi permintaan mASA bekerja Dan cuti

tempat sy bekerja mjalankan 3 Jenis perniagaan iaitu vendor, printing baju n photocopy..n hanya mepunyai 3 org staff.

Sgt terkilan kerna sy tlh bantu myelesaikan permasalahan kewangan sehingga selesai dan jg sy mampu mgendalikan pelbagai pekerjaan dgn gaji yg TDK setimpal tp akhirnya sy disuruh utk bhenti....

APA yg perlu sy lakukan ya dear, sepertinya sy TDK mahu mmaksa company yg tdk mampu utk mgaji saya yg hanya rm750 shj...

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Anon 2 May,

Balik kepada perkara asas. Apakah jenis kontrak antara anda dan majikan?
Contract of Service atau Contract For Service?

Tp firasat sy mengatakan ianya adalah contract for service / kontrak pembekalan perkhidmatan:-

Kontrak FOR service tidak ada EPF dan SOCSO. adakah anda mempunyai EPF dan SOCSO?
Gaji anda hanya RM750 sahaja sedangkan pekerja di bawah contract of service tertakluk kepada gaji minima RM1000 sebulan.

Sekiranya betul apa yang saya sangkakan, bermakna majikan boleh menamatkan perkhidmatan anda dengan notis pada bila2 masa sahaja tanpa perlu membayar pampasan atau lay off benefits.

itulah pentingnya walaupun bekerja di syarikat yang kecil sekalipun, sebagai pekerja anda berhak menuntut kontrak atau offer letter untuk mengetahui kedudukan anda sebagai pekerja / kontraktor dlam syarikat.

Rossi said...

Salam diana.sy pekeje syarikat swsata msih dlm D.I 9mei2018-23mei 2018(dgntung keje sepruh gji).kes bsabit lewat hdir keje julai 2017-january 2018.siasatan nodjlnkn pd 14mei 2018,dminta kemuka saksi hr kurang bpuas aty dgn sebab yg dberikn surat bertarikh 26/1/18.kes melebihi 3bln dbicarakn sbb igt kes dh dtutup&dberi pengampunan@syarikat bniat x baik kpd sy.tiada warning letter dberi setelah itu.di sini tbantut tk sy kemukakn bukti sbb perlu srt btulis tk kemuka bukti 3ari sblum tarikh 14/5/18.sbb srt terima 8/5/18.esok yer tarikh mgundi,2hr pastu cti peristwa dumumkm sempena pru 14.sabtu offis tutup.pendirian bslh@x bslh syarikat nk dgr bsrta hujah.bntu sis..blh ke kes lbh 3bln dbicara..dh apa yg ptt sy buat?jwpn sis sy arpkn dcni.tima ksh

Rossi said...

Salam diana.sy pekeje swasta.terima srt notis siasatan dlman dan pertuduhan kes msk lewat keje bulan 7 2017-bln 1 2018 pd 8/5/2017.mula9/5/2018-23/5/18 dgntung keje sepruh gji@dlanjutkn hingga kes selesai.hr siasatan 14/5/2018 sy dberi peluang myatakn pendrian bslh@tidak serta hujahan.saksi pula prlu dkemukn oleh sy dberi 3hr sblum tarikh hr siasatan,perlu sertakn srt tk bwa saksi.kes sy melebihi 3bln tiada warning letter dbg stlh srt tunjuk sbb brtarikh 26/1/2018 sy ddapati x memuaskn&x dpt dterima.apakh syarikat bniat x baik?lbih membntutkn sy 9mei ada ari mgundi pru14 dn 2hr dumumkn cti slps pru14.offis hr tutup tk sy kemukakn srt membawa saksi dsbabkn hal ni.apakah dpat diana bntu tk kes sebegini?

Rossi said...

Salam diana.sy terima srt notis siasatan dlaman dn pertuduhan kes msuk lwat keje bln 7(2017)-bln 1(2018)pd 8/5/2018.mula 9/5/18-23/5/18 kna d.i spruh gji dbyr.@ dlanjutkn shingga kes selesai.hr siasatan 14/5/18.sy dbri peluang myatakn pndrian bslh@tidak serta hujahan.saksi pula dkemukn perlu 3ari sblum tarikh hr siasatan.kes melebihi 3bln tiada warning letter dberi setelh srt tunjuk sbb btarikh 26/1/2018 ddpti tidak memuaskn hati danx dpt dterima.apakh syarikat bniat x baik?lbh membntut bila 9mei tarikh pru 14 mgundi.2ari dumumkm cti sempena pru 14.office hr tutup tk sy kemukakn srt tk membawa saksi.apakh dpt diana bntu tk kes sebegini

Unknown said...

SALAM PUAN.
saya ingin bertanya dan menceritakan masalah saya tentang dalam kerja.
Saya seorang supervisor baru under seorang executive lelaki pada mulanya nampak profesional. Selepas 2 bulan kemudian, saya baru tahu sedikit demi sedikit tentang executive tersebut.


1)Bila bertanya hal kerja, executive tersebut menjawab dengan bahasa kesat/ lucah samada depan staff & masa sendirian. Saya sudah menegur executive tersebut tetapi dia enggan menerima teguran dari kesilapan/ kesalahan. Dia tetap melakukan demikian pada hari seterusnya.

2)Gangguan seksual meraba depan awam mahupun masa sendirian.

3)Executive mengajak staff lelaki iaitu sales assistant untuk komunikasi dengan bahasa kesat/lucah

4)Executive memaksa & larang apabila saya berkomunikasi dengan executive & supervisor department lain. Sedangkan ini adalah hal procedure & selok belok tentang kerja. Alasannya executive tersebut memberitahu kepada manager bahawa Gossip tanpa mendengar penjelasan dari saya sebagai supervisor.

5)Memberi IR tanpa penjelasan/ teguran lebih awal dan memaksa turun tandatangan walaupun tidak bersalah. Ini pun sudah berpakat dengan manager & HR. Sudah memberi penjelasan kepada Manager apa yang telah berlaku tetapi dia tetap mengatakan bahawa saya masih tidak mengaku.

6)Executive pulaukan staff bawahan dengan tidak jalankan tugas & biarkan saya kerja sendiri dengan kerja tidak mampu. Contohnya, kerja dalam bahagian Frozen angkat kotak & susun barang. Sedangkan kerja ini adalah tugas sales assistant lelaki kerana berat.

7)Pada hari saya berhenti, HR & executive sudah lama pakat mencari kesalahan untuk terminate saya tetapi dia memaksa saya dengan tiada pilihan. HR telah buang saya kerja tanpa memberi Terminantion letter sebaliknya HR pula beria-ria nak suruh saya hantar surat resign padahal saya bukan rela hendak resign.

8) Saya pernah bertanya kepada HR assistant bahawa kenapa undang-undang/peraturan di sini menyebelahi orang yang bersalah pula. Berat sebelah. Sepatutnya sebagai HR tidak patut begini.

Di sini saya ingin report pejabat buruh tetapi memandangkan executive bersubahat dengan HR, payahnya saya nak report sebab bukti pun tidak cukup kukuh. Jika saya hendak report, apakah semuanya di atas adalah kukuh? Apa yang perlu saya buat? Minta nasihat Puan. Terima kasih.

Anonymous said...

Puan,

Saya sudah bekerja lebih 25 tahun di syarikat saya sekarang dan prestasi kerja sangat baik.

1) Sekiranya majikan tidak menyukai kita atas sebab2 politik dan membuat kita susah ketika bekerja, apa tindakan yang sesuai untuk diambil?
2) Jika majikan kita secara indirectly mengutuk seseorang di khalayak ramai (tanpa menyebut nama pekerja) iaitu secara sindiran, adakah ia satu kesalahan kepada majikan?
3) Sekiranya majikan menukar skim2 pekerjaan seperti skim gaji, dan tidak dipersetujui oleh sebahagian pekerja, hanya lepas 8 tahun baru mereka (yang tidak tandatangan) bersetuju untuk sign, adakah ini dianggap paksaan?

T kasih

ezarnie_305 said...

Saya nk tanye...adakah appraisal bole memberi efek kepada pemberian bonus?..sbb sy telah diberi warning letter n sy tidak dpt performance increment disbbkn warning letter itu..mohon pencerahan

Raja said...

Biz saya nampak slow, bolehkan saya suruh perkerja saya ambil cuti tahunan/UPL bergilir-gilir, mungkin 3 hari seorg dlm seminggu sampai biz saya kembali normal.Saya ada pekerja local dan luar negara. Pls advise.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Ezarnie 305 - Ya, warning letter memang akan menjejaskan pemberian bonus / increment.

Raja - Tak boleh paksa pekerja mengambil cuti lebih2 lagi cuti Tanpa Gaji. Melainkan dengan persetujuan bersama pekerja tersebut. Maksudnya pekerja apply cuti tanpa gaji dengan mengisi borang.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Khyla Shwan - Ada report kepada HR untuk gangguan seksual. HR wajib menjalankan siasatan apabila menerima aduan gangguan seksual. Tiada kompromi untuk itu. HR tak buat siasatan, HR salah. Tetapi sekiranya anda tidak pernah membuat aduan kepada HR.... that is too bad... tiada bukti bahawa segala tuduhan anda kepada executive tersebut berasas kerana tiada laporan.

Anda sudah letak surat resign? Kalau sudah, tiada apa lagi yang boleh dibuat. Tiada gunanya melaporkan ke JPP/ JTK kerana anda yang meletakkan surat resign. Tetapi sekiranya anda menerima surat pemecatan tanpa menerima surat tunjuk sebab terlebih dahulu..... maka anda boleh mengfailkan kes.

Anon 13 May - Sy tak dapat menjawab soalan pertama dan kedua kerana pada saya ia adalah normal di dalam mana2 kilang mahupun syarikat. Sebagai pekerja kita harus bijak menanggani situasi politik pekerjaan ni.
Bagi soalan ke-3 Setiap perubahan dalam buku panduan perlu mendapatkan persetujuan pekerja. Sekiranya pekerja tandatangan setuju.... maka undang2 baru terpakai. Sekiranya pekerja tak setuju tak perlu sain dan buat laporan kepada JTK kerana syarikat telah melanggar terma dan syarat pekerjaan tanpa persetujuan pekerja.

Lynn said...

salam V.I.C @Diana

i xsure sama ada u still active menjawap soalan2 berkaitan kerja nie.. i baru nampak ur posting dekat google... unlucky if u dah xactive ..

cerita i, i bekerja di satu syarikat GLC. yang menjadi masalah sekarang, i xpernah dapat showcause letter but i kne warning letter berikutan isu i xmasuk kerja selama 51 hari. actually, untuk pengetahuan u, thumb print i bermasalahan, dan setahu i rata2 semua staff xboleh thumb print kerana ada juga isu thumb print bermasalah dan juga mesin thimb print rosak. i dah buat aduan kepada pihak IT mengenai masalah itu secara verbal. ok, back to the topeic, selepas i dpt warning letter, i reply balik dah ketarakan isu kenapa i dikenakan tindakan instead ramai lagi staff yang xthumb print, namun majikan senyap dan memotong gaji i atas alasan i tiada di opis selama 51 hari (tanpa sebarang bukti.) isu ini i dah bawak ke pejabat buruh untuk diambil tindakan dah pejabat buruh kata pihak majikan salah kerana isu tersebut telah memakan masa selama setahun dan kenapa dibangkit kan semula ..paling minimum pon 3 bulan sebelom.

isu kedua, bile i keyin cuti annual leave, boss i akan secara automatic reject masuk ke unpaid leave instead cuti i banyak lagi. apa perlu i buat??? boss i kata sebulan kena amik sehari je.. dalam LO xde pplak tulis camtue

isu ketiga, bile i cuti lebih dari 2 hari boss i akan maki i depan all staff di department i. malu rasa dan sangat tertekan, apa perlu i buat??

i really need ur help. HR pon macam berat sebelah........

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Kompeni GLC u ni nak bankrap ke apa....
Sampai boleh potong NPL untuk 55 hari walaupun pekerja dtg kerja?
Sebelum potong NPL majikan akan inform pekerja dan pekerja akan diberi peluang untuk membuktikan yang diorang hadir bekerja ppada hari tersebut. Tapi seandainya pekerja tidak dapat mengemukakan sebarang bukti kehadiran, barulah majikan boleh tolak gaji.

Habis kalau tak boleh ambil AL... apa akan jadi pasa semua AL yang tak digunakan?

I tak tahu mcm mana nak nasihat untuk isu bos biadap..... sbb ramai org ada bos biadap dan kebanyakan masa pekerja tak dapat berbuat apa2 untuk bos yg biadap ni. Kalau dengan my close friends i akan ckp "berhenti je la kerja, banyak lagi kerja lain. Kompeni kecik, gaji kecil sikit pun tak apa, asalkan hati bahagia dari u sakit mental sbb kerja"

Mazlan Mohamad said...
This comment has been removed by the author.
Mazlan Mohamad said...
This comment has been removed by the author.
Mazlan Mohamad said...

Assalam Tuan, Apakah yang dimaksudkan dengan istilah "Notice Period" dan berapakah lamakah tempoh yang paling sesuai ?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Wasalam Tn. Mazlan,

Notice Period yang biasa dimaksudkan ialah tempoh yang ditetapkan untuk seseorang pekerja kekal bekerja selepas menghantar surat resignation. Tempoh ini akan digunakan oleh pihak majikan untuk mencari pengganti pekerja tersebut atau melaksanakan pengambilalihan kerja2 yang bakal ditinggalkan pekerja yang bakal berhenti tadi.

Tuan bertanya sebagai majikan atau pekerja?
Sekiranya bagi pihak majikan, sy mencadangkan untuk tuan gunakan Akta Kerja S12(2) as a minimum guideline bagaimana untuk menetapkan notis period.

Tetapi sekiranya tuan bertanya selaku pekerja, rujuk semula Offer Letter atau buku panduan pekerja kerana di situ terdapat klausa khas mengenai pemberhentian kerja dan notis.

Unknown said...

Salam V.I.C@Diana,
Soalan,boleh kah saya memohon utk berkerja semula setelah dahulunya saya berhenti tanpa notis (kilang elektronik lebih kurang 6thn lalu) atau ada cara lain utk saya kembali memohon jawatan seperti membuat surat rayuan dan sebagainya..mohon bantuan

Unknown said...

Supervisor saya tuduh saya menggunakan nada yg tunggu terhadap dia tapi dia yg membuat demikian tapi pijak majikan saya telah keluarkan Surat amaran,Surat amaran itu saya tidak turunkan tandatangan,adakah saya dikenakan tindakan atau tidak.
2)tuduhan atau fitnah tapi kes tu tiada kata putus

Unknown said...

Hi..sy nak bertanya..sy dikena kan gantung kerja selama 14 hari..tetapi sy tidak terima notis pergantungan dari majikan..adakah tindakan majikan yang tidak memberi notis pergantungan kerja 14 hari sah?

mdm dya said...

aktif lg x ? sebb ad few quest nk minta pendapat about kes sy.

Anonymous said...

Hi Vic

Nak tanya pendapat, company sy ada retrench a few staff on 25/6 and last date mereka on 25/7. Boleh tau tak kiraan utk gaji pada bulan july. Adakah dpt penuh 1 bulan or kena pro rate 25hari shj. Sbb ada kekeliruan sikit situ.

Unknown said...

Tp dalam akta kerja 1955 seksyen 60f(2)mengatakan pekerja yang tidak hadir kerja Kerana mendapat cuti sakit hendaklah memberitahu majikan dalam masa 48jam Dari masa dia dapat cuti sakit tersebut..so klu DPT warning letter boleh reply surah tarik balik..

Lynn said...

Salam V.I.C @ Diana

tq atas penjelasan u aritue untuk soalan i mengenai isu potong gaji tue.

Sekarang nie, i dalam proses menunggu masuk labour court mengenai isu tersebut, tapi boss i dah canang dekat setiap department yang i nie teruk sangat sampai bila i berkawan dengan staff2 yang lain, boss i akan pg mengadu dekat boss kawan2 i tue yang jgn bg mereka kawan dengan i sebb i nie bad reputation. selain dari tue juga i diberi mental abuse .. xbg i buat kerja langsung, tapi bercerita seolah2 i nie banyak kerja dan xmahu buat. i betul2 stress... HR pulak pujuk supaya i tarik balik kes i di pejabat buruh.

i juga xdiberi sebarang kerja, tidak dibenarkan keluar berjumpa customer dan i cuma duduk je di meja i.. stresssss...

dan yang paling worst, cara 'halus' mula digunakan. Memang macam susah nak percaya diana, tapi i dah refer ustaz dan juga imam masjid negeri. sekarang nie i cuma tunggu nak masuk court je on 28 august 2018. Untuk pengetahuan diana, company glc nie CEO dia baru bertukar, so bila i direct jumpa ceo, dia mcm xtau apa2...

so..what sould i do now ya... nie i dengar cerita seolah2 i macam nak dapat surat berhenti kerja.... hurmmm

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Mohtazam,

Segalanya bergantung kepada budi bicara dan polisi syarikat itu sendiri. Ada syarikat yang boleh menerima kembali pekerja yang "cabut lari" tetapi ada syarikat mereka takkan memberi peluang kedua kepada improper resignation / abscondment especially kompeni berpegang teguh kepada polisi.

Unknown 25 July,
Sy anggap ia verbal warning atau amaran lisan agar anda lebih berhati2 di kemudian hari. Sekiranya tindakan tatatertib ingin diambil ke atas anda ia sepatutnya bermula dengan Show Cause / Surat Tunjuk Sebab terlebih dahulu.

Anon 26 Jul,
Saya keliru, tak ada surat gantung, habis anda tidak hadir kerja atas arahan siapa? Takkan hanya berdasarkan lisan? Tanpa surat tiada isu gantung2 ni... segalanya mesti bertulis barulah dikira valid dan sah.

Anon 30 July,
Gaji dibayar ikut tarikh akhir notis.

Anon 3 Aug,
Dapat warning letter kerana apa? Absent ke? Ada inform syarikat berkenaan ketidakhadiran anda? Berbalik kepada polisi syarikat, polisi syarikat sendiri kata apa? Kalau MC bila paling lewat perlu inform? Kalau polisi syarikat sama dengan EA, boleh reply dalam showcause bahawa anda mmg tak bersalah.

Mazlina,
Segalanya bergantung kepada mindset anda sendiri. Kalau anda rasa terbeban dengan tiada kerja, ia akan buat anda stress. Tp cuba anda berfikir sebaliknya. Bos tak bagi kerja tapi kita dapat bayaran yang sama. dekat mana ruginya? Kemudian dia akan susah untuk buktikan yang anda tak perform sbb dia tak bagi anda kerja. Mcm mana nak nilai anda tak bagus kalau tak beri anda buat kerja untuk dinilai?
Kalau dia nak terminate... silakan.... report to JPP, bukak kes sek20 Unfair Dismissal.

Zulhelmi Firdaus said...

Assalamualaikum.. Nak tanya sekiranya seseorang tu dia abscond ( larikan diri) dari satu satu syarikat tu. . Sekiranya dia ingin memohon kembali pada syaritak tu. .adakah dia layak diterima ataupun tidak?

Unknown said...

Salam ,saya berkerja di sebuah syarikat Swasta .Majikan Kata saya akan permenant selepas 3 bulan. Semasa berkerja saya tak boleh tahan dengan operasi mereka yg tiada belas kasihan. Kesihatan saya sangat merisaukan masa tu sbb saya terpaksa angkat barang2 berat.apabila saya bg Tau mereka Tidak mengendahkan. Gaji pulak tak tentu.So saya terpaksa beri notis 24 jam Berserta dgn surat doktor. Tarikh saya bg notis 2 hr Bln 6 2018..smpi skarang saya tk dapat gaji Bln 5 .apabila saya Tanya,mereka beri mcm2 Alasan.ape perlu saya buat ? Tlng saya dapatkan gaji saya.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Zulhelmi,

Waalaikumsalam. Jawapan saya sama seperti soalan mohtazam
Segalanya bergantung kepada budi bicara dan polisi syarikat itu sendiri. Ada syarikat yang boleh menerima kembali pekerja yang "cabut lari" tetapi ada syarikat mereka takkan memberi peluang kedua kepada improper resignation / abscondment especially kompeni berpegang teguh kepada polisi.

Unknown 9 Aug
wasalam, rujuk balik notis berhenti kerja. Berapa lama notis yang perlu anda berikan sebelum berhenti?
Majikan berhak menahan gaji pekerja sekiranya pekerja gagal berkhidmat sepanjang notis sehingga mereka menerima wang bayar balik notis dari pekerja yang berhenti tanpa serve the notice period.

Nurul Syuhada Low said...

salam salam v.i.c @diana
suami sya telah diberi showcause letter yg berbunyi begini 1.dia ke klinik dengan niat mendapatkan MC dan biadap terhadap doctor panel.
suami sy telah menjawab surat tersebut dengan menjelaskan keadaan emosi suami tidak stabil malah telah disertakan dengan surat mohon maaf dan surat balas kemaafan dr doc. Namun dari dari tarikh showcause letter sampai harini suami sy telah digantung selama 6minggu dan dann menghadap DI pada 24 August 2018 ini.
Kami amat risau keputusan yg akan dibuat oleh majikan memandangkan suami berumur 37 tiada kilang yg mengambil pekerja diusia begini.Soalan sy apa yg patut dijawab semasa DI dan jika dibertikan apa patut kami lakukan.Bolehkah kes ini dibawa ke mahkamah memandangkan majikan macam sengaja nak berhentikan pekerja..tolong bantu saya ,sy amat buntu

Anonymous said...

Assalam sis,

saya bekerja di syarikat di salahsebuah negeri di pantai timur. saya ingin bertanya mengenai masalah datang lambat yang menjadi trend pekerja di syarikat ini. Sebelum ini banyak memo telah banyak dikeluarkan berkenaan datang lambat ini tetapi seolah-olah pekerja tidak mengambil kisah. Oleh itu, syarikat ingin mengambil tindakan lebih keras untuk memotong gaji untuk setiap jam yang pekerja datang lambat. Walaubagaimanapun, sebelum tindakan itu diambil, syarikat terlebih dahulu bertanya pada Pejabat Buruh dan pegawai di sana menyatakan syarikat tidak boleh membuat pemotongan gaji pekerja. Ada cara lain ke yang boleh diambil untuk menangani masalah ini. Terima kasih.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Assalamualaikum Pn. Nurul Syuhada,

Mengikut Akta Kerja, pekerja boleh digantung tugas maksimum 2 minggu sebelum DI dengan bayaran separuh gaji. Sekiranya majikan hendak gantung kerja lebih dari 2 minggu, penggantungan perlu dengan gaji penuh. Harap puan Nurul jelas bahagian ini.

Sekiranya suami puan didapati bersalah selepas DI, beliau boleh dibuang kerja atas tuduhan seperti di dalam show cause letter. Sekiranya puan merasakan tindakan buang kerja terlalu "keras" maka pihak puan perlu membuktikan atau menyertakan supporting document bagi mitigation (pengurangan hukuman).

Salah satunya ialah surat permohonan suami puan dan surat jawapan balas doktor tersebut - tetapi harus sy ingatkan tiada jaminan untuk tidak diberhentikan.

salam Anon 12 Aug,

Hal ini berlaku kerana pihak HR tidak tegas dari awal. Persoalannya berbalik kepada polisi syarikat itu sendiri. Adakah ketepatan masa amat penting dan dititikeratkan? Sekiranya ya, maka mulakan dengan surat amaran setiap kali pekerja lambat. Kekerapan lambat adalah major misconduct yang mana boleh menyebabkan pekerja dibuang kerja... kalau satu pekerja mendapat 2-3 warning letter dengan kesalahan yang sama iaitu lambat masuk kerja, boleh mula issue show cause letter "Kekerapan Datang Lambat Ke Tempat Kerja Walaupun Telah Diberi Amaran", sebelum diterminate.

Tetapi sekiranya syarikat tidak begitu tegas dalam hal punctuality, boleh mulakan dengan pemotongan markah ketika bonus atau kenaikan gaji. Jelaskan pada mereka dengan terang di bahagian mana point mereka dipotong (disiplin / kedatangan) sehingga menyebabkan bonus / kenaikan gaji mereka rendah.

Jadi mereka faham bahawa kalau kerap mempunyai masalah kedatangan mereka bakal menerima bonus dan kenaikan gaji yg rendah berbanding org lain.

Harap membantu

Unknown said...

hi sis...bole sy bertanya...

Unknown said...

Syarikat telah menutup operasi. Oleh itu semua pekerja akan diserapkan masuk kepada syarikat induk atau parent company kerana syarikat tidak mahu mengeluarkan pampasan. Salah kah tindakan itu. Adakah pekerja bole membuat aduan tentang perkara ini

Unknown said...

Hai

Unknown said...

Salam.saya nak bertanya ttg mslh sy...sy amik EL babybsesak nafas dan telah inform di dlm wasap company serta gambar baby sy amik neb...akan tetap sy dpt tahu GM bertanya ttg apply leave sy ketika saya masih di klinik dan sy kebetulan singgah di ofis ambil barang sambil dukung baby lalu bertanya pd GM sekaligus memarahinya dengan nada suara yg tggi lalu HR keluarkan surat Showcause Letter tetapi saya tidak sign..apakah kesannya? Minta huraikan...

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Marissa,
Teruskan dengan soalan Marissa, saya akan cuba menjawab bila kelapangan.

Unknown 20/8/18
Perpindahan dari satu kompeni ke satu kompeni yang lain perlu dilakukan dengan cara yg betul iaitu, penamatan kerja dengan kompeni pertama dengan nilai pampasan yang dipersetujui kemudian offer letter dari kompeni kedua dengan terma dan syarat yang dipersetujui kedua2 pihak khasnya pekerja itu sendiri.

Ema Echa,
Ok faham, baby sesak nafas anda ambil EL dan dah inform kompeni. Habis satu isu.
Persoalannnya kenapa perlu tinggikan pada GM?
Betul tindakan HR keluarkan showcause kerana meninggikan suara kepada pegawai atasan termasuk dalam salah saty salah laku yang dipanggil "insubordination".

Rentetan dari perkara ini anda mungkin akan dikenakan warning letter yg mana kesannya akan memberi impak dalam rating bonus / increment.

butikcintasayang92.blogspot said...

hai assalamualaikum diana,

boleh saya tau betul tak prosedure untuk buang pekerja dgn berikan notice pemberhentian kerja selama 6 bulan untk pekerja yang dah bekerja 2 tahun ? ini disebabkan pekerja saya memang banyak masalah untuk melakukan kerja. jika ada kerja outstation(pemasangan pelamin) akan timbul saja maslaah berkaitan parents tak bagi buat kerja luar lah, tak larat lah... sedangkan sedia maklum dah jika kerja di butik pengantin mmg akan ada kerja2 luar untuk pasang pelamin. (bayar ot mengikut syarat buruh)itu pon waktu musim kenduri sahaja. kedatangan pon bermasalah dgn berikan sebab yang tak munasabah. contohnya nak tlong nenek kemas rumah , itupon hanya wassap personal waktu awal pagi hari yang dia tak datang kerja. . haritu pernah sekali nak buang dah, tp merayu sampai nangis2 nak kerja lagi... tp disebabkan saya ada buka cawangan n bisnes baru (baby shop) , saya cuba nak selesaikan masalah dgn pindahkan beliau untk kerja di baby shop. tp diberikan pa alasan tak boleh balik lewat. mak marah la... mcm2 masalah personal. hinggakan mak dia call saya marah2 sebb pindahkan anak dia ke baby shop. kiranya semua kerja yang nak disuruh mcm2 pulak alasan. jika saya nak berhentikan dia dgn berikan surat pemberhentian kerja selama 6 bulan, adakah saya akan dikenakan apa2 denda jika kes begini ?
harap dapat tolong sebb saya tgh buntu dgn gertakan mak dia untk maklum ke pejabat buruh.

Anonymous said...

Salam cik...

Sya ingin meminta bantuan utk apa y harus sya lakukan ats majikkan sy ..syarikat adalah jepun so menager saya adalah cina ..sya lihat manyk y xbetul

1.saya diberikan warning letter atas sebab..sya kerep lewat..tpi dlm sbln sy tidak lewat smpai 3 kali..tue disbbkn sya bwa isteri sy pegi klink .tpi dlm warning lettr tue sy diberikan jika sy lakukan akn dberhentikan keje..adakh surat tue patt dberikan pd sy

2.sy amik mc maka sy akn dtolakkn elaun sy ats sbb sy amik mc

3.sya sudah 3tahun bekerja tetapi tiada kenaikan gaji .apa y sy tahu manyk mencerita ttg sy buruk..seolah sy tidak bt keje..

4.skop keje sy xspttnya sy bt sy disuruh lakukan apakah y slalo kan
Sb sya lihat manyak pekerja2 org melayu ditidas

Anonymous said...

Assalam sya nk tanye start dari 1hbsep2018 sy di arahkan bertkr tmpt kerja tapi tidak diberikn surat dan bila di tanya melalui whtsup senyab dan tidak memberi respon..5hbsep sy hadir pejabat dan di beritahu dah berenti atas alasan 4 hr berturut tidak hadir smpai sekarang masih senyap dan tanpa sebarang surat..wajib ke gaji sy di byr untuk bulan ini.bersama balance ot yg sepatt di byar bulan ni..dan sepatutnya surat berhenti harus diberi bila.kerana sy mahukn surat berhenti untuk rujukan pejabat buruh

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Anon 14 Sept 2018

Saya tak nampak apa yang salah dari isu 1 sampai 4.
1- Betul. 3 kali lewat sebulan pada saya ia dah banyak dan cukup untuk surat amaran.
2- Elaun kedatangan mmg ditolak sekiranya MC
3- Tiada kenaikan gaji disebabkan prestasi awak tidak menepati standard
4- Pekerja yang hanya akan buat kerja berdasarkan skop kerja sahaja, selamanya tidak akan naik pangkat. 15 tahun sebagai HR dengan 5 buah syarikat, ini yg saya nampak.

Anon 21 Sept 2018
Semua arahan transfer, perlu dengan surat. Verbal sahaja tak laku. Patutnya saudara perlu terus bekerja seperti biasa sehingga terima surat rasmi dari majikan mengatakan saudara transfer ke tempat lain. Dalam hal ni saudara berhadapan dengan isu abscondment kerana pelanggaran akta kerja yang mana pekerja yang gagal hadir 48 jam ke tempat kerja tanpa memaklumkan pihak syarikat telah melanggar kontrak pekerjaan dan dianggap memberhentikan dirinya sendiri.

WanScott said...

Last komen 2014.. Huhu..
Soalan: sy dibenti kan keje mlalui wassap tanpa notis apa²
Seblum ni compny sudah keluar lebih dr 3x warning letter, di jadikan alasan sy dibentikan 24jam, boleh ke...?
PampasanSy dapat tak....?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

2014 tu komen untuk page pertama cik.. untuk posting ni ada 3 page komennya.
Garap Encik nampak reply saya ni di page ke-3

Jawapan untuk soalan encik, 3 kali warning letter sblm ni encik boleh diberhentikan kerja melalui proses yg betul iaitu dimulakan dengan showcause letter dulu dan berkahir dengan termination dan syarikat tak perlu bayar apa2 pampasan. Diulang, mengikut prosedur yg betul.

Pecat pekerja melalui whatsapp tak valid, termination sebenar adalah melalui surat daripada HR dept. Jadi kalau setakat bos kata "U tak payah datang kerja lagi esok." Pekerja boleh meminta dlam whatsapp agar HR mengeluarkan surat benti kerja kepada saya atau anda sendiri menulis surat kepada HR dengan menyatakan pada sekian haribulan si polan telah memberhentikan saya serta merta, mohon majikan mengesahkan perkara berikut. Sekiranya tiada pengesahan dari pihak HR/ Majikan.... maka arahan tak dikira sah dan pekerja boleh bekerja seperti biasa.

Unknown said...

Dalam situasi saya adalah pengajar Di sebuah kolej swasta baru-baru ini saya digertak oleh ketua bahagian untuk memberi surat amaran konon saya tidak datang Berkerja. Sedangkan saya telah memberitahu ketua jabatan dan ada perbualan saya dengan ketua jabatan diwhatapps ia direkodkan.Oleh Kerana saya mengajar untuk lebih daripada 4 School maka saya perlu melaporkan kepada kedua2 bos. Saya juga telah memohon cuti didlm system online. Pada haritu saya juga ada memaklumkan kepada pelajar saya yang kelas dipostphone ke hari keesokannya. Cuti satu hari diambil kerana kelas seminar program telah dimaklumkan kepada kedua2 ketua Jabatan. Kelas yang dipostphone telah diganti dengan jayanya. Masalahnya bila saya balik dari cuti satu hari. Orang atasan mengatakan saya tak beritahu mengenai pembatalan kelas tersebut kedua2 ketua jabatan memberitahu mereka tidak tahu. Masalah sekarang apabila saya ingin menghadiri kelas lagi tidak dibenarkan. Mengikut pengalaman saya bekerja lebih 10 tahun disini apabila saya ingin belajar digalakkan sebab itu ada borang replacement bagi tenaga pengajar ada hal atau pun belajar. Tindakan apakah boleh saya buat terhadap mereka yang selalu menyusahkan orang.

Unknown said...

Maaf saya terlupa memberitahu nama saya lin sekarang mengajar Dan belajar dalam bidang sarjana.Sejak dari dulu praktisnya sesiapa yang belajar boleh buat replacement Class.Saya nak tahu macamana hendak melawan dengan suara undang-undang.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam saudari Lin,

Ada beberapa kekeliruan apabila membaca komen saudari. Saudari ialah tenaga pengajar yang masih menyambung pengajian dengan pengetahuan syarikat. Benar?

Ketua ada mengugut untuk memberi surat amaran (tapi maish belum beri surat amaran, betul?

Anda tidak dibenarkan datang kerja atau tidak dibenarkan menyambung pengajian? Arahan siapa? bertulis atau sekadar lisan?

Unknown said...

Diana..boleh bg emel address?saya nak monta pandangan sikit

ZWE said...

Salam V.I.C @ diana

Saya telah menerima kelulusan bagi tawaran VSS. Tetapi 5 hari sebelum "separation date" pihak syarikat telah membuat keputusan untuk menarik semula tawaran dan kelulusan yang telah diberikan.

1. Adakah perkara ini dibolehkan??

2. Apakah tindakan yang wajar diambil oleh majikan & pekerja??

Mohon pandangan

Terima kasih

Ijam said...

Adakah blog ini masih aktif.. saya ingin bertanya boleh ke syarikat mengeluarkan arahan surat tunjuk sebab berserta dengan surat pergantungan tugas dengan serentak berkuatkuasa dari tarikh penyerahan surat...?

Unknown said...

seringan-ringan kesalahan pekerja kesalahan apa yang syarikat boleh kenakan surat amaran?

apekchan said...

saya ingin tanya tentang notis 24 jam berhenti jika pertuduhan itu tarikh nya salah dan ejaan pon salah adakah surat notis itu sah atau tidak

Unknown said...

Asalam Vic.. Saya nak tanya. Saya ada kes,sy sepatutnya pergi klinik utk checkup tp sy tak pergi pagi tu atas alasan klinik terlalu ramai saya sudah call klinik tu dan bukti pun ada masa call. Pagi tu sy apply time off dan sy terus masuk ofis tanpa pergi klinik. Sy mmg nak inform manager sy masa tu tp sy terlalu sakit kepala. Lpstu tu sy dipanggil oleh hr dan masa tu manager sy juga ada. Mereka ckp sy tipu mereka kerana mereka dah call klinik dan ckp sy tidak pergi ke sana. Dan semalam. Mereka minta sy buat surat mohon maaf wajarkah sy menulis surat itu, dan apakah tindakan yg akan sy dikenakan sekiranya sy menulis surat itu dan serahkan kepada sy. Bolehkah sy diberhentikan kerja?

Unknown said...

Kalau pekerja tu cuti, hari rest day dia.. Wajib ke dia pergi kalau ada staff meeting? Dan, kalau dia x pergi.. Boleh ke majikan bagi warning letter kat dia?? Sedangkan, itu adalah hari rehat dia..

Unknown said...

Assalamualaikum. Saya pekerja disebuah syarikat swasta. Soalan saya adakah akta ini turut melindungi kumpulan eksekutif? Kerana berlaku konspirasi didalam syarikat ini dimana mereka ingin menyingkirkan semua pekerja bumiputra kerana GM baru merancang untuk memasukkan pekerja cina sahaja di office. Manager saya turut dipaksa menyerahkan surat peletakkan jawatan. Hal ini adalah satu bentuk penindasan

Unknown said...

Assalamualaikum. Saya pekerja disebuah syarikat swasta. Soalan saya adakah akta ini turut melindungi kumpulan eksekutif? Kerana berlaku konspirasi didalam syarikat ini dimana mereka ingin menyingkirkan semua pekerja bumiputra kerana GM baru merancang untuk memasukkan pekerja cina sahaja di office. Manager saya turut dipaksa menyerahkan surat peletakkan jawatan. Hal ini adalah satu bentuk penindasan

eina said...

salam cik diana..saya mohon penjelasan dalam masalah berikut:

seorang pemandu lori telah diberikan surat tunjuk sebab kerana telah mengetik kad perakam waktu pada jam 7.15 pagi dan keluar untuk membeli sarapan pagi dan kembali ke kilang sebelum jam 7.30 pagi. waktu bekerja bermula jam 7.30 pagi. dalam surat tunjuk sebab dinyatakan pemandu itu telah keluar tanpa mengisi borang keluar/keluar tanpa kebenaran. adakah menjadi kesalahan pemandu keluar setelah mengetik kad perakam waktu..tetapi kembali sebelum waktu bertugas bermula.

Syakilabajrai@gmail.com said...

Assalammualaikum hI sye nak tanya sye dituduh mencuri duit nurse association lpastu dia bgi i choose resign ataupn dia bgi i warning letter so ape ptut i buat?so i choose resign dan dia nk bgi i warning letter klau i x bgi resign sbb i ade black record dkat company lain dan dia nk buat smpai i x boleh kerja mna2 under nurse

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Maaf atas kelewatan reply.

ZWE - BoLEH
Ijam - Boleh
Unknown - datang lambat tanpa alasan munasabah

Anon 6 july - Tak ada kena mengena. Pertuduhan yang tarikhnya salah patutnya dibangkang ketika surat tunjuk sebab.... bukan pada notis berhenti 24jam.

Unknown - tidaklah sampai berhenti kerja. Tp time off tu diberikan atas alasan anda ke klinik jadi pihak majikan boleh mengambil tindakan.

20 July Anon- bergantung kepada betapa serius dan pentingnyanya meeting tersebut. Sekiranya kegagalan anda hadir telah menyebabkan kerugian besar, yup, syarikat boleh ambil tindakan kalau alasan tidak hadir tidak munasabah.

Anon 26 July - Ya, Industrial Relation Act covers issue unfair dismissal untuk semua workmen. Refer to Jabatan Perhubungan Perusahaan.

Eina 27 July - Takde issue sbb tak melanggar mana2 peraturan kerana belum masuk waktu bekerja.

Syakillabajrai - kenapa letak surat resign kalau tak salah? Syarikat perlu buktikan anda benar2 mencuri. Biar syarikat cari bukti atau akhirnya hanya tuduhan melulu. Bukan semudah tu nak buang pekerja.

Anonymous said...

salam

Adakah boleh seorang staf dituduh bersalah dan diberi final warning letter untuk kesalahan yang tidak disenaraikan sewaktu DI?

Unknown said...

Salam saya nak tnua dlm kes saya ni saya gantung kerja disbb dianiaya dan pihak atasan hnya dgr sebelah pihak dan saya di tindas saya dicomplain untuk kerja personal bkn kerja berkaitan office saya mempertahan kan diri saya sehingga digantung dan hr saya tidak menyebelahi saya sedang kan dia tahu complain tu bukan kaitan dgn krja office tapi kerja personal dn tak ada kaitan dgn office bila jadi kes mcm ni nama dan rekod saya mesti terjejas dan effect saya punya bonus saya pertahan kan diri untuk bnda yg tk ada kaitan dgn office lagi saya dipersalah kan apa yg saya perlu lakukakan untuk bersih kan rekod saya nama saya dan tidak menjejas kan saya punya bonus kenaikan gaji

Anonymous said...

Sy diberhentikan kerja tanpa notis dan alasan, offer letter menyatakan sy sbgai pkerja contract (1thn). Saya telah berkerja selama 6 bulan dan ada baki 6 bulan contact lg.

Saya terima 24hous termination letter.
Majikan bagi 1 month in lieu notice.

Adakah majikan berhak berhentikan saya dalam tempoh 24jam tanpa notis dan alasan? Warning letter juga tidak pernah diberi.

Adakah saya berhak menuntut baki gaji 6 bulan contract yang sepatutnya saya masih berkerja?

Unknown said...

Nak tnya la boleh ke kerja tempat lain, tapi dh hnta resign letter n bos tak approve tapi kte dah start keje lain? Boleh ke

Unknown said...

Hi Diana.. suami sy digantung selama 2 mggu ats kesalahan kontena shut out dr 25 09 19 until 8-10-19(separuh gaji).. pd 09-10-10 dia mendapat lg surat lanjutan pengantungan selama lg 7hr (gaji penuh) utk company buat siasatan terperinci.. boleh x advise mcm mn kt nak handle mslh nie.. dan blh ke company extend lg pengantungan keje suamo sy..seek your advise plss

Lynn said...

salam diana,

untuk pengetahuan diana, saya merupakan seorg pekerja kontrak di salah sebuah syarikat GLC di Ipoh. Saya telah berkhidmat 4 tahun di syarikat ini dan bekerja sebagai seorang Personal Assistant. ok ceritanya bermula macam nie bila boss saya dan isteri nya bergaduh degan CEO kepada syarikat kami bekerja. setelah masalah itu timbul, boss saya telah digantung kerja, sementara saya pula tidak disambung kontrak tanpa sebab yang saya kurang pasti.

persoalannya dekat sini, kontrak saya tamat pada 1hb NOVEMBER 2019 tetapi notis tidak sambung kontrak saya adalah bertaikh 14hb OKTOBER 2019, kurang sebulan. Mengikut letter offer yang saya terima, notis tidak sambung kontrak adalah selama satu bulan.

So, disini boleh ke saya membuat aduan di pejabat buruh? dan saya bertanya mengenai sebab utama saya tidak disambungkan kontrak, namun CEO tidak dapat memberikan jawapan.

Unknown said...

Slm pn diana

Unknown said...

Hi Diana, I nak Tanya. Ataupun nak kan kepastian. Kalau contoh I dah berhenti kerja. I kerja as contract. And I dah inform awal I nak berhenti kerja ( dalam beberapa hari before) and I asked my supervisor do I need to write letter for my resignation. And he said no need to do. Then after I berhenti. I tunggu gaji I masuk. And tak masuk pun gaji I. Bila I Tanya kenapa gaji I tak masuk. Dia bagi alasan punch card I hilang. So I nak Tanya, kalau I nak fight benda ni, should I report polis or I should report this dekat mana mana pihak yang berkenan? Sebab I geram betul. I kerja penat penat sebulan, gaji tak dapat. I dah pening dah nak fikir macam mana. Kalau boleh tolong bagi pendapat yea.

Unknown said...

Hi,

Nak tanya...saya di beri surat suspension menyatakan tarikhnya bermula pada 29/10...mengikut law maximum 2 minggu...tidak pasti working days or calendar days...bolehkah saya terus masuk kerje selepas 2 minggu walau company tidak memberi surat lanjutan suspension?

Unknown said...

Hi,
Saya nak tanya,
Saya ada menerima surat arahan dari majikan untuk menghantar surat tunjuk sebab ketidakhadiran. Dan Saya telah pun menghantar surat tunjuk sebab serta telah menerima maklum balas dari majikan. Dalam maklum balas tersebut, pihak majikan telah pun mengarahkan saya untuk masuk bekerja seperti biasa. Namun, saya tidakhadir pada tarikh yang ditetapkan majikan untuk masuk bekerja. Surat maklum balas tersebut ada mengatakan, tindakan disiplin dan perberhentian kerja akan dilakukan jika saya tidak masuk bekerja. Boleh terangkan maksud dan contoh tindakan disiplin? Ini
kerna, dalam contract tak spesifikkan contoh tindakan disiplin. Adakah saya akan disaman? Jika ia, anggaran berapa? Atau bayar pampasan 1 bulan gaji je?

Unknown said...

Hi. Bole saya bertanya. Adakah pekerja bole mengambil cuti tanpa gaji di dalam tempoh sebulan notis berhenti? Ini kerana pekerja tersebut sudah hbs cuti tahunan.

Colvera said...

Salam sejahtera,

Bagaimana pula kalau pekerja itu dalam tempoh percubaan. Bolehkan beliau dibuang atas sebab "Termination of probation contract" dalam tempoh hari yang sama dimaklumkan (24 jam). Sebab menurut company, ianya boleh, tanpa notis mahupun alasan. Kedua, bagaimana jika pekerja tidak pernah menerima handbook pekerja?

Sekian terima kasih

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

November 12, 2019 1:44 AM
Apa bukti yang u boleh bagi mengatakan u berhenti secara profesional atau mengikut prosedur?
Sebab u tak hantar surat berhenti, majikan boleh pusing cerita kata u cabut lari.

November 15, 2019 11:19 PM
Masuk kerja seperti biasa sebaik tamat tempoh suspension.

November 17, 2019 6:17 PM
Tunjuk sebab perlu diberikan sebelum tindakan disiplin yg lebih tegas diambil. Dalam kes anda sudah tentu pembuangan kerja. Majikan berhak untuk menuntut kembali notis yang sepatutnya anda lalui.

November 20, 2019 9:19 AM
Boleh dengan persetujuan majikan.

November 26, 2019 4:40 PM
Proses termination untuk probationer dan confirmed staff adalah sama. Tidak ada sitilah boleh terminate sesuka hati hanya kerana dia probationer.

Anonymous said...

Assalamualaikum
Saya nak tanya, mcm mna klau sy dpat surat dari doktor menyatakan yang sy xboleh buat kerja berat dan doktor ckap lagi 2month dtg jumpa dia semula utk check up semula. sy dah mklumkn dkat sy punya monitor yg sy mnta upl selama 2 hari dan sy dapat mc selama sehari.

Bila dah masuk kerja sy bgi mc dan light notice dkat dia n dia ckap "fahamkan skop kerja kita?" "saya xkisah awak sakit ke apabke yang penting kerja siap". Disini seolah dia memaksa sya utk melakukan kerja berat dan dia juga ada cakap yang psal upl tu dia xtahu apa2 (kononnya sya tidak memklumkan kpada dia) dan dia kira 2hari upl sya tu sebagai absent..disini sya nak tahu bleh k sya ambil tindakan akta kesihatan & keselamatan pekerjaan 1994?

Anonymous said...

Salam
Saya nak tanya..
Adik saya telah disuruh bayar gantirugi atas kehilangan duit atau shot duit kedai..
Kes pertama... Dicuri oleh budak indonesia 4k melalui pukau.. Tetap dia yang dipotong gaji
Kes kedua.. Dia lambat clambai claim barang oder
Kes ketiga kiraan audit dia tentang akau tidak stabil dengan duit n akaun induk sehingga dia terpaksa ganti 5k
Budak yang pegang kunci peti dah lari .. Dia disuruh ganti 5k dalam waktu sebulan sehingga memaksa dia meminjam ALONG.. Sebab bos dia dah buat report n bawa dia kes pecah amanah..
along datang kedai memaksa dia mengambil duit kedai untuk bayar hutang pinjaman

Sekarang majikan bagi tempoh seminggu settle hutang 5K..
Sekarang adik mengalami depression hingga tak terurus diri.. N dibelenggu ketakutan kerjaya n masa depan apabila dikatakan pecah amanah melibatkan sprm ..

Ada cara x menyelesaikan kemelut ni
Kami risau dia bunuh diri je sebab nampak dia dah terlalu tak terurus n depression ketakutan yang melampau sebb ALONG

Poksak said...

Salam sis.saya nak Tanya jika seorang pekerja lewat selama 6jam untuk meminta EL daripada pegawainya. adakah pekerja itu akan dikenekan absent keatas nya?

Poksak said...

Salam sis Saya nak bertanya jika seorang pekerja lewat selama 6 jam untuk meminta EL kepada pegawainya.adakah pekerja itu Alan dikenekan tindakan Absent dari pegawainya itu?

JohnnRambo said...

Assalamualaikum...
Masalah saya ialah saya telah diambil bekerja tanpa tanpa offer letter. Selepas jumpa dgn boss, saya terus di hantar utk bekerja di luar kawasan. Bukti saya bekerja dengan boss saya hanyalah msg di wasap. Tiada sebarang hitam putih di zahirkan. Setelah sebulan, saya mengambil kptsn utk berhenti. Sepertimana sewaktu saya d ambil bekerja, saya hanya menggunakan wasap utk memberitahu keinginan saya utk berhenti. Pemberitahuan ttg kptsn saya utk berhenti kerja telah saya maklumkan 5 hari sblm tarikh saya hendak berhenti. Untuk makluman, terlalu sedikit yg saya tahu berkenaan sykt yg sy bekerja itu. Saya lebih bnyk berurusan dgn boss sy. Itupun melalui msg wasap kerana saya sentiasa bertukar2 tmpt kerja mengikut keadaan. Bolehkah msg wasap antara saya dan majikan di jadikn sebagai bukti? Apakah yg patut saya lakukan?

Unknown said...

Kalau saya berhenti kerja, berhak kah saya minta surat dari majikan sebgai bukti dan tempoh saya pernah bekerja di tempat beliau?

Unknown said...

Bagaimana dgn kes kena terminate sebab ¹ kena tuduh misconduct tpi xde warning letter or any other letter?? Dlm masa sebulan terus berhenti.. Siapa yang sepatutnya menentukan pekerja misconduct?? pihak syarikat atau pejabat buruh??

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Apa jua punishment mesti dimulakan dengan show cause letter / surat tunjuk sebab.

ara said...

salam sis, saya nak tanye macam mna pulak macam kes saya majikan saya suruh saya bagi surat resign letter atas sebab dia takut company dia rugi atas sebab production tak jalan, then saya minta utk company yang buat surat menyatakan company yg nk berhentikan saya then dlm surat tu company tulis saya diberhentikan serta merta, atas kesalahan performance issue. masalah skrg nii saya tak dapat any warning letter dan perlukah saya datang kerja lagi?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Ara,

Itu dh dikira unfair dismissa sek 20.
Anda boleh failkan kes di JPP berdekatan dalam tempoh 60 hari dari tarikh diberhentikan.
Fotokopi surat pemberhentian untuk rujukan pihak JPP.

Nur Iedrilla said...

Hi cik diana, saya mahu bertanye. Adakah boleh syarikat membuat tindakan undang undang kepada pekerje yg telah berhenti kerje atas kesilanpan 8 bulan dahulu?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Hi Nur Iedrilla,

Pekerja dah berhenti kerja, jadi tindakan apa yang majikan rancang untuk ambil?
Apa yang saya nampak kalau kesalahan yang melibatkan jenayah mungkin majikan boleh buat laporan polis tetapi perlu justifikasi jelas kenapa mengambil masa 8 bulan untuk buat laporan?

Selain dari itu hubungan majikan dan pekerja dah putus, jadi majikan tak ada kuasa memberi punishment kepada orang yang bukan pekerjanya.

Unknown said...

assalamulaikum..
saya berkerja disebuah kilang di taiping perak..dalam tempoh percubaan selama 6bulan dan baru bekerja 3bulan..absent selama 3hari berturut..dan diberitahu oleh supervisor yang nama dah dipotong.bila tanya supervisor utk dtg esok dia ckp xboleh .tapi xada notif 24jam dri hr atau mna2..hanya supervisor tak bagi datang berkerja tanpa apa2 amaran contoh verbal wrning atau warning letter

Mawar said...

Hai,, saya ada satu pertanyaan tentang kawan saya disabitkan kesalahan mencuri kabel dekat tmpat kerja.. adakah dia akan di buang atau di gantung kerja? manager department dia minta dia jangan hadir ke kerja buat sementara waktu? patut ka dia cari kerja lain atau tunggu dahalu? adakah akan jadi isu yang besar?

Kahhsudd said...

Saya ingin tahu . Wujudkah akta yang mengatakan bahawa majikan boleh menolak gaji staff jikalau company sedang menghadapi sebarang masalah kewangan. Dan dalam masa sebegini, (Kawalan Pergerakan) Kerajaan telah menyatakan bahawa majikan tidak boleh menolak gaji mahupun cuti tahunan staff sepanjang kawalan ini dijalankan. Bolehkah majikan beri alasan "Company inancialf problem" untuk menolak gaji staff..

Kahhsudd said...

Saya ingin tahu . Wujudkah akta yang mengatakan bahawa majikan boleh menolak gaji staff jikalau company sedang menghadapi sebarang masalah kewangan. Dan dalam masa sebegini, (Kawalan Pergerakan) Kerajaan telah menyatakan bahawa majikan tidak boleh menolak gaji mahupun cuti tahunan staff sepanjang kawalan ini dijalankan. Bolehkah majikan beri alasan "Company inancialf problem" untuk menolak gaji staff..

Anonymous said...

Hi mis diana.sy trtarik dng komen² u disini.sy ada sdikit soalan nk tnya.sekiranya majikan mengeluarkan surat amaran tanpa surat tunjuk sebab dan tuduhan tanpa bukti.apakah yg boleh sy lakukan untuk lawan balik..ada tak ruangan lain yg u sediakan yg kita boleh discuss personally.tq ya mr.N

Unknown said...

Saya ada soalan dikemukakan..sy mula berkerja dsyarikat ini tnpa ada dberikan kontrak letter..dlm tempoh masa berkerja ada pekerja yg mengadu ttg sy...mengadu mengambil dadah..sya di ambil tindakan dengan dbuang kerja 24 jam..dan bila sy meminta bayaran gaji saya...syarikat memberi alasan..tiada gaji di bayar jika melakukan jenayah..adakah benar tindakan majikn sy ini..dan semua ini berlaku dalam tempoh pelaksanaan pkp..mohon bantu saya..dahlah hilang kerja..gaji x dibayar..pkp pula..nk makan pun susah bila tkde wang

https://www.blogger.com/profile/11031478193275964082 said...

Wujudkah akta yang mengatakan bahawa majikan boleh menolak gaji staff jikalau company sedang menghadapi sebarang masalah kewangan. Dan dalam masa sebegini, (Kawalan Pergerakan) Kerajaan telah menyatakan bahawa majikan tidak boleh menolak gaji mahupun cuti tahunan staff sepanjang kawalan ini dijalankan. Bolehkah majikan beri alasan "Company inancialf problem" untuk menolak gaji staff..
Company saya mengena cuti tanpa gaji sebanyak 4 hari sbulan bersamaan 15% daripada gaji pokok bagi tempoh 6 bulan mulai 1 mei 2020 hingga 31 oktober 2020.Ini bermakna samaada kita berkerja 5 hari atau 6 hari seminggu,syarikat akan mengenakan 4 hari cuti tanpa gaji setiap sebulan..Ini bermakna syarikat akan melaksanakan potongan gaji melalui cuti tanpa gaji..boleh ke dilakukan semasa PKP nie

Unknown said...

Salam, hai saya nak bertanya, sekira nya saya dah sign letter offer tiba2 company kata tak jadi ambil saya..sedangkan saya dah letak jawatan dia company lama. Macam mana ya? Dia memberi alasan kerana ekonomi tak stabil

Ila said...

Assalam sis,

Dalam situasi sekarang iaitu Perintah Kawalan Pergerakan ("PKP") or Movement Control Order ("MCO"). Bolehkah majikan menamatkan perkhidmatan secara kontrak?

Senario adalah suami saya bekerja dengan MAJIKAN "A" secara kontrak selama setahun (dari Jan 2019). Sambungan kontrak atau serapan menjadi pekerja tetap adalah bergantung kepada majikan. Untuk pengetahuan sis, sepanjang tempoh tamat (iaitu Jan 2020) suami saya masih bekerja seperti biasa dan gaji pun dapat seperti biasa walaupon tidak mendapat sebarang surat dari majikan.

Namun, dalam situasi sekarang (PKP), suami saya di kehendaki datang mengambil surat di Guard House. Surat tersebut memaklumkan bahawa kontrak perkhidmatan suami tidak akan di sambung dan hari terakhir untuk dia bekerja adalah pada 30 April 2020.

Harap sis dapat membantu.

Ila said...

Assalam sis,

Dalam situasi sekarang iaitu Perintah Kawalan Pergerakan ("PKP") or Movement Control Order ("MCO"). Bolehkah majikan menamatkan perkhidmatan secara kontrak?

Senario adalah suami saya bekerja dengan MAJIKAN "A" secara kontrak selama setahun (dari Jan 2019). Sambungan kontrak atau serapan menjadi pekerja tetap adalah bergantung kepada majikan. Untuk pengetahuan sis, sepanjang tempoh tamat (iaitu Jan 2020) suami saya masih bekerja seperti biasa dan gaji pun dapat seperti biasa walaupon tidak mendapat sebarang surat dari majikan.

Namun, dalam situasi sekarang (PKP), suami saya di kehendaki datang mengambil surat di Guard House. Surat tersebut memaklumkan bahawa kontrak perkhidmatan suami tidak akan di sambung dan hari terakhir untuk dia bekerja adalah pada 30 April 2020.

Harap sis dapat membantu.

Unknown said...

Hye cik Diana,
Saya merupakan pekerja syarikat swasta yang berkhidmat selama 3 tahun tersebut. Namun baru-baru ini majikan telah mengeluarkan warning letter kepada saya. Tetapi majikan menggunakan perantara HR untuk menyampaikan surat tersebut dan enggan membuat sebarang perbincangan dengan saya. Dan majikan terus mendesak untuk saya menanda tangani surat tersebut tanpa saya tahu kesalahan sebenar saya dengan jelas.

Unknown said...

Hye cik Diana,
Saya merupakan pekerja syarikat swasta yang berkhidmat selama 3 tahun tersebut. Namun baru-baru ini majikan telah mengeluarkan warning letter kepada saya. Tetapi majikan menggunakan perantara HR untuk menyampaikan surat tersebut dan enggan membuat sebarang perbincangan dengan saya. Dan majikan terus mendesak untuk saya menanda tangani surat tersebut tanpa saya tahu kesalahan sebenar saya dengan jelas.

Unknown said...

Asmkum puan, Apa tindakan yang saya boleh ambil sekiranya pekerja memburukkan syarikat di kalangan pekerja di status group wassp dan juga di Fb sehinggakan orang luar pun tahu. Sedangkan apa yang di ceritakan adalah fitnah semata mata

Unknown said...

Hi Diana ..

Sya ingin bertanya . Sya pernah melakukan kesalahan lewat dtang bekerja dan majikan tidak memberikan showcause letter sebaliknya memberi Surat transfer bekerja ke tempat lain . Kmudian sya berbincang dgn pengurus untuk tidak ditukar ketempat lain Dan Di luluskan(kesalahan pertama pada tahun 2019).. kmudian pada 5may 2020 sya melakukan kesalahan yg sma kmudian trus mendapat pemberhentian hanya melalui mesej dri Telefon .. Dan tidak diberi notis pemberhentian kerana Surat kesalahan pertama yg sya dapat diguna pakai sebagai notis pemberhentian saya .. tlg Bantu sya .. dn sya hanya pekerja kontrak

Mat said...

Hi . Untuk keluarkan surat amaran. Company boleh terus bagi ke atau ada step2 yang kena follow sebelum bagi .

Unknown said...

Salam diana,sy nak tnya adakah ada dlm undang2 pekerja yg kerja sebagai guard 12 jam,ot tidak dikira sbb sudah termasuk basic.kerja tanpa cuti dan public holidy pun xdikira sbgai ot

Sardeh said...

Salam diana boleh ke saya dptkan nomber phone awak. Dalam kes saya ni.

Anonymous said...

Vic diana saya di buang kerja sbb salah laku. Apa musim pkp ni. Hanya surat tunjuk sebab 2kali surat ketiga di berhentikan kerja. Tampa ada pembincangan dgn panel surat amaran Di semua tak ada.

Unknown said...

Sy ada selisih faham dgn rakan dekerja dn mengambil lebih masa pd waktu rehat yg sepatutnya.. Kami berjaya selesaikn masalah itu dgn baik tnpa bantuan majikan dn kami di beri surat warning letter oleh majikan.. Surat amaran ni adalah yg kedua sepnjang kami berkerja selamat 4 tahun.. Yg menjadi masalah kwn sy di minta membuat surat resign latter kerana kesalahan itu...

Muz said...

Salam kak .. nk tya skit .. sya letak notis bhenti kerja (30hri mcm dlm akta), and ringkas crita last day saya on 11-jan-2020 .. but on 28,29,30-dec-2019 saya absent ringkasnya saya diterminate bkuatkuasa 31-dec-2019 .. but im fine sb salah saya .. tp majikan saya xbyar satu sen pon gaji saya utk bulan tu sedangkan cut off on 24hrbln every month .. majikan saya kata sb saya diterminate so saya xakan dibayar utk gaji bulan december 2019 .. and saya masih ada cuti tahunan , cuti ganti yg berbaki 9 hari .. saya isi borg clear leave (on 31-dec-2019 sbelum surat terminate keluar) , sya hantar ke manager department sya , but she refuse to sign the leave form .. if she dont refuse that form, i wouldnt be terminated if im not mistaken ..

Anonymous said...

Salam kak .. nk tya skit .. sya letak notis bhenti kerja (30hri mcm dlm akta), and ringkas crita last day saya on 11-jan-2020 .. but on 28,29,30-dec-2019 saya absent ringkasnya saya diterminate bkuatkuasa 31-dec-2019 .. but im fine sb salah saya .. tp majikan saya xbyar satu sen pon gaji saya utk bulan tu sedangkan cut off on 24hrbln every month .. majikan saya kata sb saya diterminate so saya xakan dibayar utk gaji bulan december 2019 .. and saya masih ada cuti tahunan , cuti ganti yg berbaki 9 hari .. saya isi borg clear leave (on 31-dec-2019 sbelum surat terminate keluar) , sya hantar ke manager department sya , but she refuse to sign the leave form .. if she dont refuse that form, i wouldnt be terminated if im not mistaken ..

Sardeh said...

Salam v i c diana
Saya masih tak faham. Status cuti tahuan saya berbaki 22.5hari.saya dah berkerja di company ni lebih 7tahun.
Persoalan saya di sini
Cuti tahuan saya berbaki 22.5 hari
Saya telah di masuk kan ward pada 3/1/20-6/1/20- 6hari di dalam ward. Dan kemudian pada 7/1/20 sehingga 25/4/20 total mc saya 115 hari rehat di rumah apa yg doctor bgtahu.kemalangan di tempat kerja.
Dan bila saya melihat payslip gaji saya annual leave zero. Bila saya bertanya HR tentang cuti tahuan saya di potong habis. Di sebabkan mc dan hospitalization habis. Adakah majikan boleh potong cuti tahuan saya yang berbaki 22.5 hari.

dayah said...

Salam diana
Pada 30/04/2020 saya diberhentikan tanpa apa2 sebab dan dlm waktu PKP hanya dalam zoom video conference tetapi pihak majikan ada mengeluarkan notis pemberhentian beserta pampasan.saya telah membuat pengaduan dan reprentasi di Jabatan Perhubungan Perusahaan diatas tindakan majikan.18/06/2020 JPP mengadakan rundingan damai antara saya dan majikan dan JPP meminta keputusan dari majikan pada 24/06/2020 tetapi majikan menangguhkannya sehingga rundingan damai kali-2 pada 08/07/2020 baru majikan buat keputusan untuk menerima saya kembali bekerja dengan tiada perubahan gaji,seniorty dan faedah2 lain tetapi dengan syarat saya memulangkan semula hampir 90% pampasan yang diterima tempohari kepada majikan.Adakah ini selaras dengan undang2 buruh untuk majikan dan dalam akta atau seksyen yg mana majikan gunakan dalam kes pengembalian semula pampasan.terima-kasih

Sipenegakeadilan said...

Disini sy ingin bertanye dan ingin membantu rakan yang dianiaya sehingga dibuang kerja dan mengalami tekanan dalam hidup.
-kisah bermula dengan prestasi ipin yang sangat efficient Dan productive dalam kerja membuatkan kedudukan joey masih dalam tempoh percubaan tergugat..joey sering menceritakan kisah peribadi Ipin pada pekerja yg lain..meletakn status Ipin pada mata pkerja yg lain menjadi buruk namun joey gagal kerana prestasi ipin semakin hari semakin bertambah baik.. sehingga pada hari kejadian dimana ipin mengalami gastrik dan tidak dpt hadirkan diri terpaksa berehat di asrama yg diberi..dalam keadaan yang sakit sehingga tertidur .. jadi ALi dia arahkan oleh joey untuk memastikan keberadaan pesakit di area asrama dan ketika Ali sampai untuk memastikan ..joey dengan berniat untuk menjatuhkan ipin telah mengarahkan polis bantuan untuk hadir di asrama Ipin.. jadi disitu Ipin di bawa ke clinic Kem dan diarahkan utk menjalani ujian air kencing dalam keadaan sakit. Ali juga yg tidak tahu mengenai rancangan joey terkjut dgn ape yg berlaku.. keputusan air kencing Ipin didapati (Non negatif) dan Ipin di arahkan oleh joey dan sekutu nya untuk kemas brg dan pulang ke kampung..dalam masa pergantungan Ipin yg terkjut dan tidak tahu ape yg terjadi pulang ke kg utk menunggu keputusan dari makmal .. perkara berterusan beberapa minggu dan keputusan air kencing diberitahu melalui telefon mengatakan dia negatif meth. Ipin yg terkjut dan cuba utk pertahanakn diri namun gagal..dia dinasihatkan meletak jawatan.menulis surat pengakuan.. namun Ipin menunggu utk hari dibicarakan utk membela diri..gagal.. tiada sebarang panggilan..sehingga HR dan rakan kerja Ipin dtg kerumah memberi surat termination.. Ipin yg tertekan dengan keadaan itu menjadi seperti huru Hara..tidak tahu bagaimana hendak membetulkan .dan kuat perasaan nya merasakan dia di aniaya..bagaimana cara Ipin untuk membersih kan nama dia..perkara berlarutan sehingga lah hampir setahun.
Saya yg kesian melihat Ipin dan yakin dia dianiaya..bangun utk mencari jalan utk membantu Ipin..
Dia mengalami keadaan yg sangat sukar dalam hidupnya..
Ank kepada seorang janda
Abg kepada 3 adek beradik
Sorang bersekolah
Hanya Ipin yg menanggung segala keperluan keluarga
Baru berpisah dengan isteri atas sebab campur tgn org luar
Hilang punca pencarian
Dibelenggu hutang
Hampir hilang kepercayaan agama
Hampir mikir jalan utk mati
Seminggu selepas Ipin dianiaya..salah satu org yg memberi arahan utk Ipin pulang ke kampung ditangkap kerana penyelewengan wang syarikat.

.. bagaimana cara untuk tegakn kebenaran dalam situasi Ipin..
Mohon pencerahan.

Sipenegakeadilan said...

Disini sy ingin bertanye dan ingin membantu rakan yang dianiaya sehingga dibuang kerja dan mengalami tekanan dalam hidup.
-kisah bermula dengan prestasi ipin yang sangat efficient Dan productive dalam kerja membuatkan kedudukan joey masih dalam tempoh percubaan tergugat..joey sering menceritakan kisah peribadi Ipin pada pekerja yg lain..meletakn status Ipin pada mata pkerja yg lain menjadi buruk namun joey gagal kerana prestasi ipin semakin hari semakin bertambah baik.. sehingga pada hari kejadian dimana ipin mengalami gastrik dan tidak dpt hadirkan diri terpaksa berehat di asrama yg diberi..dalam keadaan yang sakit sehingga tertidur .. jadi ALi dia arahkan oleh joey untuk memastikan keberadaan pesakit di area asrama dan ketika Ali sampai untuk memastikan ..joey dengan berniat untuk menjatuhkan ipin telah mengarahkan polis bantuan untuk hadir di asrama Ipin.. jadi disitu Ipin di bawa ke clinic Kem dan diarahkan utk menjalani ujian air kencing dalam keadaan sakit. Ali juga yg tidak tahu mengenai rancangan joey terkjut dgn ape yg berlaku.. keputusan air kencing Ipin didapati (Non negatif) dan Ipin di arahkan oleh joey dan sekutu nya untuk kemas brg dan pulang ke kampung..dalam masa pergantungan Ipin yg terkjut dan tidak tahu ape yg terjadi pulang ke kg utk menunggu keputusan dari makmal .. perkara berterusan beberapa minggu dan keputusan air kencing diberitahu melalui telefon mengatakan dia negatif meth. Ipin yg terkjut dan cuba utk pertahanakn diri namun gagal..dia dinasihatkan meletak jawatan.menulis surat pengakuan.. namun Ipin menunggu utk hari dibicarakan utk membela diri..gagal.. tiada sebarang panggilan..sehingga HR dan rakan kerja Ipin dtg kerumah memberi surat termination.. Ipin yg tertekan dengan keadaan itu menjadi seperti huru Hara..tidak tahu bagaimana hendak membetulkan .dan kuat perasaan nya merasakan dia di aniaya..bagaimana cara Ipin untuk membersih kan nama dia..perkara berlarutan sehingga lah hampir setahun.
Saya yg kesian melihat Ipin dan yakin dia dianiaya..bangun utk mencari jalan utk membantu Ipin..
Dia mengalami keadaan yg sangat sukar dalam hidupnya..
Ank kepada seorang janda
Abg kepada 3 adek beradik
Sorang bersekolah
Hanya Ipin yg menanggung segala keperluan keluarga
Baru berpisah dengan isteri atas sebab campur tgn org luar
Hilang punca pencarian
Dibelenggu hutang
Hampir hilang kepercayaan agama
Hampir mikir jalan utk mati
Seminggu selepas Ipin dianiaya..salah satu org yg memberi arahan utk Ipin pulang ke kampung ditangkap kerana penyelewengan wang syarikat.

.. bagaimana cara untuk tegakn kebenaran dalam situasi Ipin..
Mohon pencerahan.

Unknown said...

Saya nak bertanya ,saya bekerja d sebuah hotel dan saya hanya seorang waitress biasa d restaurant ,saya mempunyai manager perempuan yang d mana sya selalu d marahi,d maki,d hina sbg seorang yang lembap,bodoh sombong,cuai kerana kesalahan yg sedikit.saya baru belajar menjadi dan itu pengalaman baru saya dlm pekerjaan itu.selepas itu,saya slalu d marahi stiap kali jika sya sama shift dgn manager outlet itu.saya malu dan satu ketika apabila saya telah melakukan kesalahan yg menyebabkan salah faham tentang mkanan yg perlu d hanta kpd petugas frontliner,saya terus d marahi tanpa mendengar penjelasan saya terus memaki dan mninggikan suara d kwasan lobby area (public area)saya berasa malu ,dan saya diam dan terus sya membalas stiap perkara yg kelua dr mulut manager saya,kerana telah lama memendam rasa kerana sikap seorang leader yg begitu kasar terhadap saya.saya bersalah juga kerana telah mninggikan suara terhadap nya tetapi saya benar2 tidak tahan d marah tnpa memangil saya secara profesional .Dan tidak pernah satu pn perkataan yg baik klua dari mulut manager itu.sya dapat terima seandainya dia berkata bagus dgn saya tanpa menengking dan mninggikan suara terhadap sbb saya bertanya kepadanya dgn nada yg rendah.Akan tetapi ,dia telah mengadu terhadap Hr dan mengatakan sya yg bersalah kerana mninggikan suara terhadapnya.saya tidak akan meninggikan suara terhadap nya seandainya dia berbicara secara profesional dgn saya.Dan dia telah meminta Hr mengeluarkan surat warning verbal terhadap saya.

Unknown said...

Pekerja telah diberi tarikh untuk datang Checkup di Klinik Kesihatan atas sebab mengandung. Tapi majikan tak terima timeslip pekerja. Dia suruh tolak Gaji(Unpaid). Setiap kali checkup mesti kena tolak gaji. Macam mana ya?

Laila said...

Salam,

Maaf nak tanya, saya ada jugak pekerja yang dah berulang kali datang lambat dan tak datang kerja tanpa inform, warning pun dah diberi 2 kali. Jika pekerja ini dibuang, majikan perlu bayar gaji ke pada pekerja tersebut?

Laila said...

Salam,

Maaf nak tanya, saya ada jugak pekerja yang dah berulang kali datang lambat dan tak datang kerja tanpa inform, warning pun dah diberi 2 kali. Jika pekerja ini dibuang, majikan perlu bayar gaji ke pada pekerja tersebut?

Anonymous said...

Majikan kawan saya telah bagi surat tunjuk sebab dan memaksa kawan saya untuk tandatangan surat. Kalau dia tidak menandatangani surat tu hr mengugut ada cara untuk terminate dia.
kawan says diberi surat tunjuk sebab dan digantung kerja selama 2 minggu dengan alasan tidak mengikut prosedur jabatan sedangkan prosedur jabatan tidak wujud secara bertulis pun. Boleh ke HR mengeluatkan surat tunjuk sevab tu?

Azman28 said...

Assalamualaikum sis. Saya baru join satu company dan gaji pokok saya RM2300 sebulan sebagai Assistant manager. Pihak majikan selalu suruh saya kerja full shift dari 9.30am hingga 10.45pm dan diberi dua kali rehat ( setiap rehat sejam). Saya ada tanya kt HR company saya kenapa saya kena buat OT sedangkan OT saya tidak dibayar? HR company saya hanya cakap tunggu dia tanya pihak management atasan. Adakah saya bole buat aduan ke Jabatan Tenaga Kerja? Lagi satu dalam Offer Letter saya, waktu bekerja hanya 6 kali seminggu dan 1 hari cuti, dan majikan memberitahu saya kena kerja lebih masa bila diperlukan dan tiada pampasan diberikan. Adakah majikan boleh buat Offer Letter macam ni? Mohon pencerahan sis. Terima kasih sis 😊

Amar Hanif said...

Assalam sis Diana.saya ingin tahu, boleh ke majikan sewenang2 menukar jawatan perkerja atas alasan kekurangan tenaga kerja dan tanpa ada perbincangan dari perkerja sendiri.sebagai contoh, dari jawatan engineer kepada operator..apakah hak pekerja jika ini terjadi

arexyen said...

Saya ingin bertanye... saya kena penggantungan kerja disebabkan biadap dengan pngurusan yang tengah berbual dengan ketua unit saya, dan telah dipanggil oleh HR serta telah menyerahkn surat penggantungan selama 19hari tanpa memberi surat warning letter dan lagi satu kes pekerja tak senyum pada bos akan dikenakan memo.. Saya mohon pencerahan dan apa yang patut saya buat..

ezzatie said...

Salam cik Dayah,

Adakah masih boleh dihubungi,

sy nk tya suami saya telah digantung kerja tanpa gaji sebanyak 3 kali dan disyaki terdapat berat sebelah dlm hal ni,boleh ke suami sy nk tuntut gaji semasa digantung walau dia dah berhenti?

azrin adzeri :) said...

Saya nak tanya, Management ada hak ke nak bekukan cuti tahunan kita? Dan baki yang tersisa lebih dari balance AL yang boleh carry forward. Ada Employment Act yang against this issue?

Azam said...

Asalamulaikum kak..saya Baru Sain offer letter Dan saya tidak mau pergi..HR beritahu suruh bayar 1bulan gaji Dan ingin Saman saya.setelah sy beritahu dia.boleh berikan..saya jawapan

Azam said...

Salam kakak..saya DH sain offer letter Dan dlm offer letter Ada tulis kalau tidak mahu dia suruh bayar 1bulan gaji Dan amb tindakan Di mahkamah ugut sy suruh Byr 1bulan gaji semasa 7hri..

Sari said...

Pn Diana, saya nak tau, pekerja yg ada masalah kesihatan dan disahkan oleh pakar (anxiety), bolehkah majikan memaksa pekerja untuk memegang jawatan walaupun sudah menolak disebabkan masalah tersebut? Tq

Fiz said...

Salam kakak..sy ada soalan nak tanya..apa yg saya boleh buat jika majikan baru asyik tunda tarikh lapor diri..saya sepatutnya lapor diri pada 4/1 di syarikat baru tapi sudah masuk 3 kali management tunda..sy nak cari kerja baru tapi sy dah sign offer letter..apa yang perlu saya lakukan..

Unknown said...

Saya terima offer letter tp tk menandatangani surat tersebut. Tapi saya masih terus berkerja dibawah syarikat dlm masa sebulan. Pada pertengahan bulan (2 minggu sebelum hujung bulan) saya beri tahu pada majikan yg saya akan menamatkan perkhidmatan saya pada hujung bulan, tanpa notis. Adakah sy masih layak dpt gaji sy dlm masa yg terdekat?

Unknown said...

Boleh saya ajukan soalan.. berkenaan isu MIA ... Company termination reason as no updated after 3days.. and no pay salary .. so how about tht case??

BelalangTempur said...

Salam sis...sy dh bekerja 6 thun..dn selama tu sy dh dpt lebih dr 4 ugutan yg bos2 sy semua nk sruh sy resign setiap kali buat salah...sy pun dah berenti pada kali terakhir bos sy marah sruh sy berehenti...sy berhenti tanpa notis....dan sy dpt surat saman..sruh sy bayaq 2 bln gaji..apakah yg akan sy kena kalau sy buat tktahu...sedangkan tarikh hr kata sy absent tu sy dh apply cuti..bila sy nk masuk keja bru tau cuti tk approved dan jd absent..terus sy tak pi keja..boleh tk bg pandangan apa perlu sy buat atas saman tu?

BelalangTempur said...

Salam sis...sy dh bekerja 6 thun..dn selama tu sy dh dpt lebih dr 4 ugutan yg bos2 sy semua nk sruh sy resign setiap kali buat salah...sy pun dah berenti pada kali terakhir bos sy marah sruh sy berehenti...sy berhenti tanpa notis....dan sy dpt surat saman..sruh sy bayaq 2 bln gaji..apakah yg akan sy kena kalau sy buat tktahu...sedangkan tarikh hr kata sy absent tu sy dh apply cuti..bila sy nk masuk keja bru tau cuti tk approved dan jd absent..terus sy tak pi keja..boleh tk bg pandangan apa perlu sy buat atas saman tu?

Unknown said...

Saya ingin Bertanya.apakah perlu saya Lakukan Sekiranya sumber luar telah membuat Aduan kepada majikan saya supaya saya dibuang Atau Diberikan amaran Atas Alasan untuk menjatuhkan Saya. Sebelum Ini ada kes dimana sumber luar tersebut ingin Bertanyakan berkenaan Gaji di dalam group whatsapp namun pertanyaannya kurang jelas. Ya mungkin kesalahan pertama saya buat adalah satu perkataan gurauan saya tidak boleh diterima Olehnya. Lalu bermulalah maki Hamun yang mencela sehingga melibatkan orang Sudah tiada iaitu arwah bapa saya. Namun saya sudah meminta maaf namun Kejian Dan cacian Masih dilemparkan. Saya telah menjelaskan kepadanya gaji akan masuk Ikut turn. Namun perkataannya itu menjadikan saya gelisah sehingga membuatkan saya Untuk Mesej secara peribadi dengannya. Saya Minta agar dia membuat permohonan maaf kerana telah mencaci Dan memaki Saya Di dalam group yg mempunyai Ramai ahli. Akan tetapi Dia ego. Kesalahan kedua Saya adalah Saya Sudah tidak boleh menahan sabar kerana dimaki sekali lagi Dan Dia enggan memohon maaf. Dan kerana emosi saya juga telah mengeluarkan kata kata yang tidak Sepatutnya kepadanya. Jadi Dia menggunakannya untuk membuat Aduan kepada majikan saya. Namun Mesej secara peribadi telah dipadam kerana Dia telah menyekat nombor saya. Tetapi Dia telah membuat aduan yang berat sebelah

Unknown said...

Bagaimana pula jika sy diberikan 3 surat amaran serentak tetapi berbeza tarikh? Tarikh surat pertama sudah berlalu 2 bulan lepas. Dan sy di arahlan tukar cawangan. Apa perlu sy buat? Adakah sy wajib dibayar gaji. Kerana sy dah 3 minggu tidak dibenarkan masuk pejabat. Sila maklum

Unknown said...

Aku dpat 1st warning letter 2 tahun lepas..dan semalam company secara tiba2 dan tanpa sebab munasabah telah memberikan 2nd dan 3rd warning letter tanpa show cause letter yg ada cuma dia maki hamun aku pastu paksa aku suruh aku mengaku😭apa tindakan yg aku boleh buat sebagai pekerja🥺dah lah ot secara paksa dan tak dibayar😭 haihh sedih lah hidup mcam ni

Unknown said...

salam..
1) jika kenderaan syarikat rosak semasa berkerja..siapa yang tanggung kos membaik pulih kenderaan tersebut?
pihak syarikat telah memoting gaji saya sebanyak 4k utk kos tersebut tanpa ada perbincangan dengan saya dan tanpa ada sebarang hitam putih(x bilx surat rasmi daei hr)..
adakah saya berhak dapat semula wang tersebut dan bagaimana prosedur utk menuntut hak saya..

2. saya telah di gantung kerja atas kesalahan narkotik sehingga dapat kes selesai..selepas 2 bulan menunggu laporan kimia dan air kencing saya tela keluar dan didapati tdak ada sebarang dadah dan air kencing saya positif..
selama saya digantung..
- adakah saya berhak dapat 2minggu gaji d awal penggantungan saya?? jika ya kenapa majikan tidak membayar kpd saya..dan boleh ka saya tuntut dari majikan..
- jika 2bulan atau lebih saya d gantung bagaimana gaji saya selama digantung.-
- adakah majikan berhak menamatkan prrkhidmatan saya
-apakah faedah yang boleh saya tuntut dari majikan..
-berapa lama masa yang diambil utk merwka membuat keputusan terhadap kes saya selepas saya telah menyerahkan laporan dari polis..
3. apakah hak saya dalam 2 kes ini..
terima kasih

Cik Ainul said...

Salam, walaupun sudah 2021, pos ini masih dirujuk pakai oleh ramai. Terima kasih in advance!
Saya ingin bertanya.. saya telah diberi surat amaran lisan yang mengatakan saya makan di kawasan larangan. Namun, tiada surat tunjuk sebab atau sesi kaunseling dilakukan terhadap saya. Mengikut disciplinary action flow company, sepatutnya bagi surat tunjuk sebab kemudian sesi kaunseling dan seterusnya surat amaran. Adakah tindakan hr ni jelas menindas saya?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam. Proses untuk issue warning letter mmg perlu dimulai dengan Show Cause Letter. Counselling optional, buat boleh, tak buat pun boleh.

Selepas pekerja reply show cause letter majikan perlu membuat penilaian adakah reason yang diberikan legit dan concrete untuk mendapat condonation atau jelas salahlaku telah dibuat tanpa alasan konkrit.

Surat amaran adalah salah satu jenis punishment (paling ringan) selain suspension, demotion atau dismissal. Kebiasaan punishment yang berat disarankan membuat DI (Domestic Inquiry) bagi memastikan natural justice - right to be heard diaplikasi sepenuhnya.

Kim said...

Salam Sejahtera

Saya menerima warning letter disebabkan saya tidak on company phone semasa saya masuk wad. Saya nak tanya,salahke saya off telefon sedangkan saya sakit dan masuk wad?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Majikan tidak boleh mengeluarkan surat warning atas alasan pekerja tidak feedback atau reply ketika:-
1- Selepas waktu kerja (melainkan pekerja dibei elaun on duty)
2- cuti umum, cuti hari minggu
3- ketika pekerja sedang cuti sakit, cuti tahunan dan sebagainya.

Anonymous said...

Baru baru ni. Sy dapat surut tunjuk sebab atas alasan tuntutan elaun ot 3 bulan lepas. Dan sudah diambil tindakan oleh penyelia diberitahu secara lisan dgn tidak membayar pd bulan tersebut. Dan 2 bulan seterusnya sy mematuhi arahan tersebut dengan tiada claim sebarang ot. Dan skrg dpat surat tunjuk sebab. Adakah sy ada melakukan sebarang kesalahan?

Anonymous said...

Salam boleh saya tahu jika gaji saya lebih dari rm2000, adakah saya layak mendapat pampasan dari pihak syarikat. Syarikat tiada memberikan notis sebelum pengumuman tentang retrenchemnt secara tiba pada 8/12 yang lepas.

Rahmat said...

Assalammualaikum. V.I.C @ Diana

Saya dah kerja 10 thun tiba company buat taik. Turunkan basic RM 2300 sampai Rm1500 ( paling minimum ) sebab tak sanggup nak byar OT. Sebab dulu belum ada pindaan akta kerja 1955 bos tak bagi OT kerja 6 hari seminggu , 12 jam. Kerja sorang pula tu kat supermarket. Sekarang lepas pindaan gelabah nak bayar OT berlambak. Sampai sangup turunkan basic mcm orang baru nak start pula. Nak benti ke nak continue ? Atau ada nasihat lain.

Anonymous said...

Salam sis. Sy pekerja tetap dengan sebuah syarikat swasta. Persoalan sy, bolehkah majikan memberi notis kepada sy utk berhenti kerja?

Anonymous said...

Salam,boleh ke majikan@pengurus mengugut pekerja dengan isu warning letter.walaupun isu remeh dan tak munasabah? warning letter ibarat mesti ikut arahan apa Yang diarahkan.dan Dalam Akta Kerja 1955 perlu dirujuk.

A said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Hi Kak Diana ! Saya baru baru ini telah dipaksa untuk menandatangi surat resign letter oleh pihak management hotel. Surat resign letter tersebut bukan ditulis oleh saya sendiri , pihak management yang mempersiapkan surat resign itu.

Pada 25 November 2023 saya turun kerja macam biasa pukul 3 petang,sebaik saja masuk kerja saya dipanggil untuk pergi berjumpa Operation Manager & General Manager Hotel.Mereka memberitahu bahawa saya akan diberhentikan atas sebab mengambil duit sales restaurant.Ada 2 staff ( 1 laki / 1 perempuan ) yang bekerja dengan saya pada waktu itu,. Ketua department kmi juga mempunyai bukti bukti berkaitan pada masa itu dan tahu siapa pelaku yang sebenar iaitu 1 perempuan staff yang bekerja dengan saya pada waktu itu itu.Namun disebabkan sifat dengki atau dendam oleh berapa staff disana tidak melaporkan pelaku yang sebenarnya kepada pihak management. Pelaku sebenar tidak diberi apa apa tindakan terhadap pelaku sebenar.

Kak Diana saya mohon apa patut saya lakukan.

m3oN said...

Betul ke kalau Ada warning letter bonus tahunan akan dipotong semua ? Mmg Ada law mcm Tu ke ..maaf sekadar bertanya

A said...

Hi Kak Diana ! Saya baru baru ini telah dipaksa untuk menandatangi surat resign letter oleh pihak management hotel. Surat resign letter tersebut bukan ditulis oleh saya sendiri , pihak management yang mempersiapkan surat resign itu.

Pada 25 November 2023 saya turun kerja macam biasa pukul 3 petang,sebaik saja masuk kerja saya dipanggil untuk pergi berjumpa Operation Manager & General Manager Hotel.Mereka memberitahu bahawa saya akan diberhentikan atas sebab mengambil duit sales restaurant.Ada 2 staff ( 1 laki / 1 perempuan ) yang bekerja dengan saya pada waktu itu,. Ketua department kmi juga mempunyai bukti bukti berkaitan pada masa itu dan tahu siapa pelaku yang sebenar iaitu 1 perempuan staff yang bekerja dengan saya pada waktu itu itu.Namun disebabkan sifat dengki atau dendam oleh berapa staff disana tidak melaporkan pelaku yang sebenarnya kepada pihak management. Pelaku sebenar tidak diberi apa apa tindakan terhadap pelaku sebenar.

Kak Diana saya mohon apa patut saya lakukan.

«Oldest ‹Older   601 – 750 of 750   Newer› Newest»