Saturday, July 10, 2010

Jadikan Akta Kerja 1955 sebagai perisai perang.

Pengetahuan aku dalam bidang HR mungkin cetek. Namun aku ingin sekali membantu pekerja-pekerja yang teraniaya atau dianiaya oleh pihak syarikat berdasarkan pengalaman dan pengetahuan aku. Moga apa yang aku kongsikan ini dapat membantu pekerja-pekerja lain yang berhadapan dengan masalah yang sama.... dan... mungkin juga kepada HR (khasnya dummies) yg lain.

1- Retrenchment - salah satu medium untuk majikan membuang pekerja bagi pekerja yang tidak bersalah atas alasan, lebihan pekerja, mengurangkan kos bisnes dengan syarat pekerja perlu dibayar pampasan (compensation).

2- Termination - selain daripada absconded biasanya termination dilakukan hanya selepas melakukan proses Domestic Inquiry. Bermakna pekerja perlu dibicarakan, dijelaskan secara bertulis atas alasan apa dia diberhentikan kerja dan diberi peluang membela diri bagi pihak dirinya.

3- Sebagai majikan adalah salah bila kita mencadangkan pekerja untuk resign bagi mengelakkan mereka melalui proses-proses Domestic Inquiry yang selalu dianggap leceh oleh majikan. Inikan pula kalau kita MEMINTA mereka untuk resign - lagi salah besar. Lebih2 lagi kalau "permintaan azimat" tu in written yang mana boleh dijadikan evidence.

4- Bagi pekerja yang diberhentikan atas alasan prestasi kerja, ia mesti didahulukan dengan surat tunjuk sebab (showcause letter), warning letter dan pekerja must be given reasonable time to show improvement in certain period of time. Tanpa sebarang surat bertulis yang ditandatangani penerimaannya oleh pekerja - majikan dianggap tiada kes, tiada bukti dan sekadar tuduhan melulu.

5- Memetik pertanyaan Azmiroy, pekerja tak boleh disabitkan dengan kesalahan yang terlalu lama contohnya yang melebihi 3 bulan melainkan atas sebab2 konkrit contohnya, pekerja outstation di luar negara, cuti bersalin (atau apa sahaja yang melambatkan proses penerimaan surat tersebut kepada pekerja). Selepas surat showcause letter dikeluarkan (tuliskan tarikh akhir bila sepatutnya pekerja menjawab surat tersebut), selepas surat jawapan diterima daripada pekerja, majikan perlu menjawab surat tersebut dalam tempoh terdekat dengan memaklumkan keputusan pihak syarikat. Sekiranya majikan bertindak mendiamkan diri tanpa mengeluarkan sebarang keputusan atau tindakan susulan - maka kes itu digugurkan dengan menganggap majikan telah memberi ampun / gugurkan kes.

6- Berdasarkan kes yang sedang berlaku di syarikat aku. Kedua2 pekerja yang telah disabitkan kesalahan atas kes dadah, pihak syarikat sedang menggantung kedua-dua pekerja tersebut dengan membayar mereka gaji penuh. Ini disebabkan mengikut akta kerja pekerja hanya boleh digantung kerja selama 2 minggu dengan separuh gaji. Separuh gaji ini perlu dibayar semula setelah terbukti pekerja tersebut tidak bersalah. Sekiranya majikan menggantung pekerja lebih dari 2 minggu maka pihak majikan wajib membayar gaji penuh kepada pekerja tersebut. Sekiranya pekerja tersebut diberhentikan ketika di dalam perbicaraan dan keputusannya didapati pekerja tidak bersalah, pekerja boleh menuntut pampasan dari pihak majikan.

Sekiranya kawan2 mempunyai sebarang pertanyaan mengenai hal kerja, jangan malu2 nak tanya. Aku bukanlah pandai sangat, tapi InsyaAllah... apa yg boleh aku bantu, aku akan bantu.


750 comments:

«Oldest   ‹Older   401 – 600 of 750   Newer›   Newest»
Zaujah Solehah said...

Salam...
Saya ingin bertanya... jika majikan saya memaklumkan ingin memberhentikan saya dengan alasan company tidak mampu untuk membayar gaji pekerja dan mereka telah memilih beberapa pekerja untuk diberhentikan termasuk lah saya.
Pada ketika saya perlu diberhentikan kerja saya dalam keadaan mengandung (6bulan), dan mereka tidak memberikan notis penamatan dan pampasan yang sepatut nya.
Dalam pada masa yang sama juga mereka telah mengambil pekerja baru dan menaik kan gaji beberapa pekerja.
Apa yang perlu saya lakukan?? Adakah penamatan ini masih berlaku dan perlukah saya melaporkan kepada pihak2 berkenaan??

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Unkown 14 Nov, pampasan tidak sama dengan pembayaran notis. Pampasan adalah bergantung kepada berapa lama seseorang itu telah berkhidmat dengan syarikat. Semakin lama, semakin tinggi nilai pampasan.

Nor wizalina,
Ya... laporkan pada JPP under case of unfair dismissal.

Unknown said...

Hi diana, saya tidak dapat hadir bekerja selama seminggu dan saya ada terima surat tunjuk sebab. Kemudian, saya hantar email kepada HR berkenaan notis utk resign pada 12/11/2015. Sehingga hari ini saya tidak terima apa-apa feedback dr Hr. Boleh saya tahu, sekiranya mereka melakukan DI, adakah nama saya akan diblacklist oleh JTK atau JPP.harap boleh berikan maklum balas secepat mungkin.

Anonymous said...

Hi Diana,

Sekiranya retrenchment berlaku semasa saya masih dlm tempoh probation, and cuma mendapat 2 weeks' notice adakah saya entitled for any compensation? FYI my probation period is 6 months.

Anonymous said...

Hi V.I.C,

Saya nak tanya...
1) ada ker syarat2 untuk surat pengesahan jawatan, seperti mesti memaklumkan jawatan dan gaji etc. sekiranya majikan tidak meletakkan maklumat tersebut dalam surat pengesahan atas alasan sulit dan sebagai nya...adakah menyalahi mana2 undang2 kalau saya memohon majikan meletakkan maklumat tersebut kerana sebagai salinan kepada ketua union.
2) kalau dalam buku CA telah memaklumkan tangga gaji pekerja...tetapi kami dapati pekerja baru di beri gaji yang lebih tinggi dari tangga gaji yang termaktub mengikut CA, apakah hak2 kami dan hak2 majikan?

salam
SHY

Unknown said...

Salam 1 malaysia

Saya baru berkerja dalam 3 bulan.. dan saya bkerja tanpa tempoh percubaan dari bos..bmaksud tiada tempoh. . Saya bkerja ok je semua ..kerja saya memandu van.. selama 3 bulan ni ok je semua.. tetapi saya syak ada apek org lama dlm syarikat kami dengki dgn saya sebab before saya masuk dia selalu keluar hantar barang..sejak saya masuk kini dia duduk stor saja..saya juga tahu dia selalu cucuk2 saya kat anak tauke syarikat.. tauke saya ok saja yang myadi masalah adalah anak tauke dan apek kerja lama tersebut..akhir2 ni saya dapat tahu anak tauke tersebut ingin memecat saya..soalan saya apakah hak saya sebagai pkerja dapat ditegakan?bagaimana? ?

Unknown said...

Apakah saya dapat mdapatkan pampasan??

Unknown said...

Apakah saya dapat mdapatkan pampasan??

Anonymous said...

hai sis..minta bantuan dripada sis..saya adalqh pekerja hr yg baru in charge on discipline matters. baru2 nie ada manager yg dtng jmpa saya dan mntk saya terminatekan staff dia disebabkan selalu amek unpaid leave.. masalahnya disini, setiap kali pekerja tersebut amek unpaid leave, bos akn approved cuti tersebut. manager tersebut jgk ada brcakap kepada saya yg dia da byk kali bg peluang kepada staff dia utk berubah..tp still sama jgk..selalu amek unpaid leave disebabkan hal famili.. jadi mcm mana saya nk mencari kelemahan pekerja tersebut supaya memudahkan proses terminatiion dia. sbb manager tersebut da sememanganya da xnak dia bekerja.. klu boleh saya mmg nk ikot prosedur yg betul sbb nk terminate orng xboleh sesuka hati
1.minta sis beri pencerahan proses/step termination yg betul
2.adakah pekerja tersebut boleh diberhentikan sedangkan dia ada apply unpaid leave dan manager da approve cuti tersebut.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

1- Setiap kali mengambil tindakan disiplin back to Natural Justice basis.
Adakah pekerja diberi peringatan, diberi peluang bela diri, diberi waktu yg mencukupi untuk memperbaiki kelemahan setelah diberi ingatan untuk perbaiki prestasi.
Sekiranya anda apply semua ni, maknanya ia adalah prosedur yg betul.

2- Kalau dh approve, mcm mana nak ambil tindakan? Dia buat salah, bos cakap "takpe, sy ok". lepas tu tiba2 nak denda.. mana logiknya?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Norhafizah,
Sekiranya tiada feedback dari majikan, mungkin majikan malas nak ambil tindakan. Jadi anggaplah anda bernasib baik.

Anon 22 Nov,
Asas retrenchment ialah Last In, First Out. Jadi pekerja baru adalah org yg ditangga pertama akan dibuang terlebih dahulu. Apabila syarikat membuat retrenchment itu bermakna mereka telah mendapat kelulusan dari JTK untuk berbuat demikian yg mana JTK berpuas hati dengan rekod kewangan syarikat yg buruk dan mmg patut untuk melakukan retrenchment.
Biasanya bila berlaku retrenchment, pekerja lama yg mendapat pampasan yang tinggi manakala pekerja baru biasanya hanya akan mendapat wang notis sebagai pampasan.

Confirmation lettter tak perlu stated gaji melainkan sekiranya terdapat perubahan pada gaji atau perubahan dalam mana2 kontrak pekerjaan. Sekiranya tida, memaklumkan pekerja telah disahkan jawatan bermula tarikh sekian2 dan tiada sebarang perubahan dalam terms and condition seperti dalam offer letter. Itu sudah cukup.

Pemberian gaji adalah hak majikan yang tidak boleh dipertikaikan. CA hanya menyediakan asas (minimum) gaji yg patut diterima bagi gred tertentu. Tetapi sekiranya pekerja menerima lebih dari yg sepatutnya, itu adalah bonus untuk dia.

Angel,
kerap saya tekankan dalam semua entry saya. Pemberhentian pekerja perlu dilakukan mengikut prosedur yg betul, bukan boleh pecat sesuka hati. Pampasan pula adalah ditentukan oleh court setelah terbukti majikan salah. Cara kiraan pampasan bergantung kepada justifikasi mahkamah.

Jamal said...

Salam..
Saya nak bertanya.. "Syarikat A" mempunyai beberapa anak syarikat dibawahnya, termasuk "Syarikat B" iaitu majikan sy. Saya mendapat tahu yang "Syarikat B" hendak ditutup, "Syarikat B" memerintahkan semua pekerja dari "Syarikat B" dipindahkan ke salah satu anak "Syarikat A" iaitu "Syarikat C".
Bolehkah "Syarikat B" buat begitu?
Bolehkah kalau saya tidak bersetuju?
Bolehkah pekerja2 di "Syarikat B" mendapat pampasan atau bayaran notis?

Mohon bantuan utk penjelasan.... Terima Kasih.....

Unknown said...

assalamualaikum...

Sis i need advice dari u tentang sakit buatan manusia nie... i means dibomohkan atau disihir... n i dah dpt surat warning letter.

perlukah i hantar surat perletakan jawatan notos 30hari... untuk pengetahuan sis i keja di sektor kerajaan selama 3 tahun i sekarang dalam peringkat disahkan jawatan n i xdapat nak jejakkan kaki ke bangunan yg i kerja.

mohon bantuan sis...i buntu... :(

Anonymous said...

Salam Diana.

Saya bekerja as permanent, and boss saya recently always blackmail to terminate me, and the whole last week he had made such a bizarre accusations and been attacking me with this lady for things I have not done or never did. I could not stand it, and frankly, it affects mentally and physically. He also drags my team into the chaos by asking them not to communicate with me. I am clueless why, but perhaps because he likes me but I professionally disengaged him, in a nice way. And this one Filipino who had been speaking ill of me all the time and planting bad images of me to other staffs, took the chance and team with my boss to pull me down. Of all the accusations made last week, he apologised but insincerely and I know he is actually doing it as he wants to dig something as right after that, everything that came out from my mouth seems rude to him unnecessarily. My mental got disturbed again. I would greatly appreciate if you could advise me of what to do. As he also quietly shared my work email without me knowing. What can I do ?

TS said...

salam sis...

saya ade seorang staff yang memang setiap tahun akan amik cuti sakit tu sampai habis yg diperuntukkan tuk level dia sbg manager.

aside from that, she always warded with different kind of illness.

1) saya dah minta surat doc tapi doc cakap dia fit to work

2) macam mane prosedur tuk kita berhentikan kontrak dia disebabkan banyak kerja die tertangguh and terlalu banyak hari die akan ambil cuti dalam setahun.

mohon beri advise on how can i terminate or give some incentive(how much) untuk dia resign from work?

thanks,

Anonymous said...

as salam sis,baru2 ini sy mendapat aduan bertulis dr seseorang yg menyatakan sy memaki die,meninggikan suara,memfitnah nye melalui perbualan telefon,sy menafikan perkara tersebut kepada pihak managment.mmg berlaku perbualan akan tetapi sy tidak berkata sedemikian.setahu sy,pengadu itu yg memarahi sy kerana company sy tidak memberi nya kepuasan sebegai pengguna.ketika proses DI dilakukan sy meminta bukti yg mengatakan sy bercakap sedemikian rupa tetapi pihak mnagment tiada bukti yg kukuh.bukti yg diberikan berdasarkan report palsu tersebut.selepas DI dilakukan selang 2 hari sy mendapat notis pemecatan yg mana kesalahan saya based on incident report tersebut.sy sudah bekerja selama hampir 5 tahun.sy merasakan sy menjadi kambing hitam company kerana meletakkan kesalah yg saya tidak buat kepada sy.boleh kah sy menyaman company sy oleh kerana memcat sy tanpa alasan munasabah dan bukti?sekian .

mentari said...

salam ms.diana,

SALAH SEORANG PEKERJA SAYA DISYAKI TERLIBAT DALAM PENIOUAN YANG MEMBABITKAN SYARIKAT

BOLE JELASKAN PADA SYA APA TINDAKAN YANG PERLU DIAMBIL

Anonymous said...

salam saya nak tanya....saya masih bekerja...majikan agak berumur dan mungkin akan menutup perniagaannya pada bila2 masa dan syarikat mempunyai 1 lg director tetapi mungkin tidak dalam bidang yang sama..anak beranak dia la...soalan saya...sekiranya beliau memberhentikan saya kerana syarikat akan memberhentikan operasinya...adakah saya layak untuk mendapat faedah rentikerja...saya sudah bekerja hampir 8 tahun dan merupakan pekerja tetap.

dbsk said...

Salam,

Saya nak bertanya..soalan sy mungkin lari dari topik asal. Memandangkan saya masih dalam percubaan, tempoh saya bekerja setakat ini sudah 5 bulan. saya ingin bertanya :

1) ingin tahu samada pekerja prcubaan mempunyai cuti tahunan?

2) Seperti dalam 'general terms and condition of employment' syarikat sy ini mengatakan tentang 'annual leave' bagi 'employee with 1-5 years continuous service - 14 days'...jadinyer pekerja percubaan mcm sy ni belum tertakluk dlm condition diatas ni yer?

3) bagaimana kalau sy demam tapi tak amek MC dan sudah dimaklumkan pd majikan, status cuti sy dikira sebagai 'unpaid leave'?

4) sy nak tahu, pekerja percubaan ni ade pengiraan cuti tahunan ker?


Terima kasih, mohon pencerahan dari cik yang bijaksana. ^^

Unknown said...

Salam diana

Sy telah menghantar tender utk 2bln pada awal januari dan sepatutnye last sy bkja adalah pd bulan mac.

Tp company bg early notice pada ptghn januari dan gaji akan dibyr dlm 2 mggu sy bkerja shj

Soalan sy

1. Adakah sy berhak dpt gaji penuh sehingga bulan mac sbb sy sudah mngikut prosedur dgn btl

2. Adakah tindakan company sy tu x salah?

Terima kasih

Anonymous said...

As salam sy nk tanya sy dan rakan sejawat sy dpt surat pertukaran dr seremban kepulau pinang bertarikh 25hb nov 2015 tp dserahkn ketgn kmi pd 4hn nov 2015. Kmi di minta melapurkn diri 14 hari dr tarikh surat tersebut dkeluarkn iaitu 25hb dec 2015. Sedangkn kmi hnya ada 4 hari sahaja utk (6hb-7hb jatuh pd hr sabtu dan ahad) mmbuat persediaan pertukaran trsebut spt pertukaran anak2 sekolah, mcari rumah, pengangkutan dan hall2 berkaitan.kmi mmbuat surat rayuan penangguhan utk pertukaran trsebut dan kami juga dpt surat sokongan dr piihak sekolah atas sbb peristasi kerja kmi yg cermerlang, tp xde respon. Sehingga la kami diarahkn utk mmbuat surat notis, kmi kata kmi xakan buat surat notice sbb surat rayuan kmixde respon dr pihak majikan.sertamerta kmi dbgi notice pemberhentian kerja, so kmi mmbuat lapuran ke JPP.Prbincangan pertama dokumen pihak majikan xlengkap sedgnkan mmbawa dokumen yg lengkap, pihak JPP menerangkn kes kmi kukuh sbb dtukarkn tanpa alasan yg kukuh, pngangkutan serta hal2 perpindahan yg menyusahkn bgi kmi serta masa yg ada cuma 2 hri je. Selepas tu pd perjumpaan kali kedua d JPP majikan ttp dgn pendirian ttp meneruskn PEMBERHENTIAN KEJA kmi setelah soal jwb dlakukan, pihak JPP menyarankn kmi menerima wang pampasan sbln gaji utk sy 2 bln gaji utk rakan sy....kemuskilan sy pd pertemuan pertama kmi dberi harapan kes kami bole menang sekiranya kmi dberhentikan tanpa sebab yg kukuh, surat amaran pertama kedua ketiga dan yg keberapa pn kmi xterima, soal siasat dr pihak majikan xde, surat tunjuk sbb juga xdpt. Kmi amst trkilan dgn apa yg berlaku, ada ke benar sekiranya kes ni sampai kemahkamah kmi trpaksa mnyediakn duit deposit utk kes trsebut,

Unknown said...

Selamat petang maaf saya nak tanya . Saya diberi kerja bahagian marketing, tapi saya disuruh untuk buat kerja pindahan kedai barang2 semua. Dah mcm kerja binaan . Apa ya pandangan cik?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Jamal,

Pekerja syarikat B boleh ke syarikat C tanpa paksaan.
Bermakna syarikat B perlu menamatkan perkhidmatan semua pekerja dengan mengikut prosedur compensation yang ditetapkan dan kemudian syarikat C akan mengeluarkan surat tawaran baru dengan T&C mereka kepada bekas pekerja2 B. Terpulang sama ada nak terima atau tidak.

Siti Patimah,
Perkara2 mistik yang seperti ini amat sukar dibuktikan.
Adalah sebaik2nya anda berbincang secara elok dengan majikan mengenai kondisi anda yang mana amat sukar untuk anda serve the notis. Lebih baik lagi kalau ada surat reference dari hospital yang mengatakan anda tidak fit untuk bekerja.

Salam anon 10 Dec,
Sejujurnya walaupun saya cuba membantu mereka yang teraniaya di tempat kerja, saya juga tidak dapat lari dari situasi dianiaya oleh majikan sendiri. Sekiranya anda mempunyai banyak bukti kukuh yang boleh mensabitkan majikan anda atas alasan constructive dismissal, then the case is belong to you tetapi dalam kes anda yang nampaknya lebih kurang mcm kes sy di mana emotional abuse diberikan, jalan terbaik adalah keluar dari kompeni dengan cara terhormat.

Travelog sunyi,
Biarkan dia utilize cuti sakit yang diperuntukkan kerana itu mmmg hak pekerja. tetapi sebaik cuti sakit habis dan diganti dengan NPL dari situ pihak majikan boleh mengambil tindakan atas alasan poor attendance. Ikut prosedur yang betul.

Anon 5 jan,
Maaf kerana saya lambat reply komen anda. Saya harap anda telah melaporkan kes ke JPP atas dakwaan unfair dismissal.

Salam anon 18jan,

Ya, syarikat yang ingin menutup operasi perlu membayar pampasan kepada setiap pekerja mereka sebelum menutup operasi.

DBSK,

Cuti tahunan untuk probationer adalah bergantung kepada peraturan di dalam offer letter atau employment handbook. Ada sesetengah syarikat mereka akan bekukan cuti untuk tahun pertama dan sebaik tamat tahun pertama keseluruhan cuti 12 hari akan dimasukkan kedalam entitlement yang mana pekerja boleh menghabiskan semuanya sekiranya mahu. Ada syarikat boleh terus guna, ada syarikat yang hanya bagi selepas tamat probation. Jadi ia bergantung kepada peraturan syarikat itu sendiri.

Neera,
Syarikat boleh menyuruh anda berhenti awal tapi mereka perlu membayar anda sehingga tarikh akhir notis anda. Tetapi sekiranya terdapat keperluan anda ingin berhenti awal, dan syarikat juga tiada masalah - maka gaji hanya akan dikira sehingga tarikh akhir anda bekerja.

Anon 27 Jan,
Adakah anda seorang guru?
Agak keliru dengan jawatan anda dan status majikan anda.
Saya cuma berpengalaman dalam membantu pekerja syarikat swasta ini kerana saya tidak arif dengan undang2 yang digunapakai oleh sektor kerajaan atau badan berkanun.
Harap maaf. Namun pendapat saya, majikan anda tidak boleh mengambil tindakan tergesa2 seperti itu disebabkan kesilapan mereka sendiri yang menghantar notis lewat.

Amer,
Adakah pekerjaan pindah barang itu bersifat sementara atau tetap? Sekiranya bersifat sementara mungkin ia lebih disifatkan sebagai bantuan sementara untuk dept tertentu. Sebaiknya anda refer balik Job Description anda. Sebagai pekerja anda boleh menolak untuk melakukan kerja yang tidak relevan dengan job scope anda tetapi dalam masa yang sama jangan terlalu berkira sekiranya ia bersifat sementara.

Unknown said...

siti
Assalamualaikum, nak tanya. Saya bekerja di syarikat swasta,majikan ialah seorang ustaz. Waktu bekerja adalah dari 8.00-5.30pm.. Adakah majikan berhak untuk mengarahkan saya hadir ke kelas agamanya seminggu sekali pada jam 9pm-11pm? Di dalam kontrak tidak ada satu arahan jelas yang menyatakan saya perlu hadir ke kelas itu.

Saya diminta untuk memberi surat tunjuk sebab,adakah tindakannya betul? Bolehkan majikan memotong gaji selepas itu?

Terima Kasih

Unknown said...

Salam diana,

Terima kasih sbb reply comment saya..company telah memberi early release tanpa persetujuan dari saya dan telah pon membayar gaji saya smpai tarikh akhir saya bekerja shj..

Jika saya membawa kes ni ke jabatan buruh untuk fight gaji yg sepatutnya saya dpt, adakah saya boleh menang?

Unknown said...

Salam diana,

Terima kasih sbb reply comment saya..company telah memberi early release tanpa persetujuan dari saya dan telah pon membayar gaji saya smpai tarikh akhir saya bekerja shj..

Jika saya membawa kes ni ke jabatan buruh untuk fight gaji yg sepatutnya saya dpt, adakah saya boleh menang?

Unknown said...

salam cik diana,
saya ingin bertanya,saya ade 1 kes,dimana saya sudah berhenti kerja & berserta notis 1 bulan,apabila abis 1 bulan,majikan enggan membayar gaji saya,atas alasan terdapat MC beli dan majikan bertindak ugut untuk membuat laporan polis..adakah saya berhak untuk mendapatkan gaji saya &pihak polis akan ambik laporan tersebut.....tolong bantu saya

iTDoctor said...

Salam, Beberapa hari lepas saya ada pergaduhan kecil dengan superior saya dengan sebab untuk menegakan keadilan, then saya pun lepas kan la ape yang dipandam selama ni. lepas tu die ade ckp "Hello kalau u tak suka keja kat sini u boleh quit".

Persoalan di sini
1. Adakah salah dengan apa yang dia cakap tu? ade dengar-dengar orang cakap kalau majikan cakap mcm tu memang salah. tapi just nak buat double confirm. kalau salah, ade tak ape2 akta untuk membuktikan apa yang dia cakap tu salah.
2. Boleh tak sy bawak perkara ni ke tengah?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Neera Amir,

Adakah anda ada menandatangani surat Acceptance of Resignation yang mana dalam surat tersebut terkandung tarikh akhir dan gaji akhir anda? Sekiranya ada, ia boleh dikira anda bersetuju dengan terma tersebut yang mana ia "Suka sama suka".

Faizil Othman,

Beli MC adalah satu salahlaku yang mana pekerja boleh dipecat serta merta sebaik didapati bersalah. Dalam kes anda, syarikat tidak mengambil sebarang tindakan apabila mengetahui MC tersebut adalah MC beli. Sayarikat hanya berhak menolak gaji bagi tarikh MC beli sahaja. Gaji anda masih perlu dibayar sehingga tarikh akhir anda berhenti kerja kerana anda telah serve the notice period. Boleh lapor pada Pejabat Buruh.

iTDoctor,
Tiada paksaan untuk awak berhenti kerja. Dari ayat tersebut jelas menunjukkan anda punya pilihan samaada berhenti atau tidak. Anda tidak dipaksa menulis surat resign atau menandatangani apa2 surat resign. Berhati2 ketika mengeluarkan kata2 ketika bertengkar kerana silap haribulan anda boleh dituduh "Insubordination". Paling penting pastikan tidak melibatkan pergaduhan fizikal yang mana kesannya anda boleh diberhentikan serta merta sekiranya didapati bersalah.

Tuti said...

Kalau cuti bersalin dlm contract adalah 2 minggu. Tetapi dlm biasiswa Yg dibayar majikan. Adakah sah contract itu?

Unknown said...

Hi Diana,

Saya telah hantar resignation notice spt yg diminta tp pay for performance sy telah dbekukan and difahamkan company berhak tarik komisen yang sya layak ntuk tmpoh 2 bulan ..apa tindakan yang perlu saya lakukan?

sara said...

saya nak tanya..adik saya bekerja di syarikat penerbangan.tapi bukan sebagai FA..just escort penumpang yang transit.seharian akan berada di airport. masalahnya, syarikat adik saya tidak membenarkan pekerjanya mengambil cuti sakit..perlu hadir bekerja walaupun sakit..jika ambil cuti sakit gaji akan ditolak sebanyak rm300 sehari..

apa yang perlu adik saya buat sis???

Unknown said...

Saya ingin bertanya.saya dan seorang penyelia saya dikenakan DI atas sebab kecuaian penyelia tersebut.tetapi saya pon terkena tempiasnya.disebabkan itu pembayaran bonus saya ditahan sehingga selesai proses DI.dalam tempoh sebulan tu saya digugurkan dari kes tanpa sebarang surat dari hr.saya bertanyakan tentang bonus yang tertangguh tersebut pada mereka dan dibertahu pembayaran bonus saya akan dibayar sehingga kes penyelia saya selesai.dan sehingga keputusan di diterima saya tetap belum terima prmbayaran tersebut.utk pngetahuan kes ini mengambil masa 9 bulan lamanya.apa yang boleh saya tahu tentang ini..sekian terima kasih.

Unknown said...

Hai diana..i nk tya ni..
Situasi nya begini..cik A diberi jawatan dlm unit keselamatan dlm syarikat ni..dan dia menerima..tp setelah lebih setahun dia ingin resign..dan dia telah hntar surat resign dr jawatan tersebut kerana tidak ada faedah kepada dirinya..tetapi surat resign tersebut ditolak dan dia dimarahi oleh supervisornya..
Untuk makluman.dia bekerja sebagai sales assistance di syarikat tersebut..dan jawatan tersebut hanya sampingan..dan tak ada kena mengena dgn pekerjaannya.
Persoalannya..
Adakah majikan@supervisor ada hak untuk tolak surat resign dr jawatan tersebut?

Unknown said...

Hai VIC @ Diana,

Saya ada masalah :-
1) majikan tidak membayar gaji kepada saya sehingga 2 bulan, dan majikan telah mengeluarkan surat bagi menuntut wang penalti KWSP dari saya. alasan yang digunakan kerana saya cuai menjalankan kerja. Tetapi saya telah melaporkan kepada pihak majikan masalah saya bagi menjalankan tugasan yang diberikan. tetapi tiada tindakkan yang diambil. tugasan yang diberikan kepada saya terlalu banyak yang luas bidang kerja. untuk pengetahuan vic@diana, saya telah berhenti kerja. apa tindakan yang boleh saya ambil?

2) saya juga telah disurah membayar penalti LHDN bagi pihak majikan. adakah saya boleh mengambil sebarang tindakan mengenaina?

Unknown said...

hii
kes sya begini... sye blum cnfirm bkerja mnjadi pkerja tetap disbuah syarikat plabur singapore. kejadian ni berlaku di jb.klau majikan beri notis perbentian kerja mcm mne. itu hari dia bgi notis 25/3.
dia suruh berhenti 31/3. cara tu btul atau salah? atas kesalahn sye tidak dpt bkerjasama dngan supervisor,dan membeli dvd player secondhand yg dijual punjual kpda sya. pastu majikan marah sye sbb beli dvd player di premis kedai dia. takut dvd tu penjual tu curi. atas alasan nnti mjikan boleh dpenjarakn skali jika beli dvd player curi. tpy sebelum ni. sye tidak penah diingatkn lngsung perkara begini. sye tiada trima surat warning letter pun sblum ni.

Shahmizah said...

assalam...
saya mempunyai masalah..
suami saya tiada masalah dengan kerjanya (pusat servis kereta)tak pernah menyebabkan kerosakan kereta customer,pekerja mahir dengan pengalaman 7 tahun di tempat kerjanya ,cuma dia kerap ambil cuti tanpa kebenaran...sekarang dpat notis 14 hari sebab company nak buat siasatan dalaman dan suami diminta untuk beri surat tunjuk sebab..
adakah risiko suami akan diberhentikan kerja dengan sebab kerap cuti...

Anonymous said...

As salam

Bolehkah saya mengambil tindakan pada syarikat terdahulu saya yang mengarahkan saya menulis surat berhenti kerja 24 jam dengan alasan saya akan dikenakan tindakan domestic inquiry sekiranya saya masih bekerja di syarikat tersebut dan tindakan saya pada ketika itu adalah diatas paksaan.

Anonymous said...

Perkara ini telah berlaku lebih dari satu tahun lepas dan pada ketika saya menulis surat itu dari tulisan saya seperti tergesa-gesa

1) boleh kah saya mengambil tindakan walaupun kes ini telah lebih setahun..?
2) apa kah tindakan yang boleh saya buat kepada pihak majikan tersebut ..?

Pelangi Malam said...

Assalamualaikum Diana sy nak minta nasihat. Ok 5/2/2016 sy ada bg resign letter for 1 months so my last day on 5/4/2016 but sy mmg ada cuti sebanyak 8hari sbb sy demam tanpa mc. 24/2/2016 sy masih ada gaji 5 hari lagi. So on my last day keje sepatutnya sy dh dpt gaji. Kwn2 semua dh dpt. Kecuali sy then I try whatsapp my manager dia ckp HR nak byr gaji sy semua sekali start dr 24/2-5/4/2016. Persoalannya skrg sy masih tk terima gaji sy. Ada kah mereka gantung gaji sy sbb sy tk dtg keje 8hari tanpa mc?

Anonymous said...

Saya di gantung kerja kerana ambil cuti tidak bergaji (unpaid leave)

Saya dimaklumkan melalui sms dan diberi tahu surat tunjuk sebab akan di pos.

selepas 4 hari saya masih menunggu.

apa harus saya lalukan?

Anonymous said...

Syarikat gagal buat caruman kwsp,tiada potongan epf,dibayar gaji tanpa slip gaji. Tiada rekod kwsp dari majikan sbg kakitangan di syarikat tersebut. Boleh kah ia didakwa pecah amanah atas kesalahan gagal menyerah duit collection dri salah satu kedai bg product supplier dibawah syarikat tersebut.

Anonymous said...

Salam Vic@Diana,

Saya baru menghadapi masalah di mana saya telah ditangkap melakukan pecah amanah dimana wang pelanggan telah dimasukkn ke akaun peribadi kenalan saya. Isu di sini, saya telah mengaku kesalahan saya dan telah menghantar surat resign 24jam. Gantirugi telah saya lunaskan 80% dan baki nya dlm proses pembayaran balik dlm tempoh yang telah sy jnjikan.

Soalan saya,

1) bolehkah pihak polis membuat tahanan ke atas saya bilamana saya telah pun membuat bayaran balik wang pecah amanah tersebut kepada pihak syarikat?

2) jikalau pihak syarikat mendapati terdapat lagi kesalah saya,tetapi saya bukan lagi staff di sana (sudah resign 24jam), bolehkah tindakan dikenakan ke atas saya?

3) memandang laporan polis telah dibuat keatas saya, adakah ini bermakna nama sy telah disenarai hitam dan tidak boleh bekerja di mana2 syarikat lagi??

Mohon pencerahan....
Insan yang insaf dan bertaubat.....

Anonymous said...

Salam Sejahtera,

Saya baru menghadapi masalah di mana saya telah ditangkap melakukan pecah amanah dimana wang pelanggan telah dimasukkn ke akaun peribadi kenalan saya. Isu di sini, saya telah mengaku kesalahan saya dan telah menghantar surat resign 24jam. Gantirugi telah saya lunaskan 80% dan baki nya dlm proses pembayaran balik dlm tempoh yang telah sy jnjikan.

Soalan saya,

1) bolehkah pihak polis membuat tahanan ke atas saya bilamana saya telah pun membuat bayaran balik wang pecah amanah tersebut kepada pihak syarikat?

2) jikalau pihak syarikat mendapati terdapat lagi kesalah saya,tetapi saya bukan lagi staff di sana (sudah resign 24jam), bolehkah tindakan dikenakan ke atas saya?

3) memandang laporan polis telah dibuat keatas saya, adakah ini bermakna nama sy telah disenarai hitam dan tidak boleh bekerja di mana2 syarikat lagi??

Mohon pencerahan....
Insan yang insaf dan bertaubat.....

Anonymous said...

Salam Diana,

Saya bekerja di sebuah hotel yang baru dibuka kurang dari 3 tahun dan saya adalah staff pioneer semasa membuka hotel ini. Siang malam saya dan staff lain bekerja. Selepas 3 bulan, saya telah di tetapkan jawatan saya sebagai penolong pengurus. Selepas boss saya dipaksa resign, pihak majikan telah mengambil seorang lagi pengurus untuk menguruskan department kami.
Tetapi dalam tempoh 3 bulan , staff saya banyak yang berhenti disebabkan metal torture yang dibat oleh boss baru ini. Malah mengunakan kata kata kesat terhadap saya dan staff saya. Kemudian dia tidak puas hati dengan saya, dan mencadangkan kepada pihak atasan untuk menukar saya ke department lain yang tidak ada kaitan langsung dengan job scope saya. Disebabkan mereka saya telah di pindahkan ke section baru di mana saya perlu mencari sales untuk section itu. Saya telah diberi satu lagi surat atas nama redesignation of position dengan increment 200.00. Selepas 3 bulan mereka mencari alasan yang tidak munasabah dan apraisal telah dibuat . Tetapi saya tidak di tetapkan jawatan saya yang sekarang dan tambahan pulak saya telah diberi show cause letter. Sebelum ini, pihak majikan ada membawa fail seaya ke jabatan buruh untuk refer kes untuk bagaimana caranya hendak membuang saya. Saya telah menjelaskan dengan teliti dalam letter tersebut dan masih menunggu tindakan mereka. Salah seorang executive di HR menasihatkan saya untuk berhenti kerja instead I go thru all this process.

Setahu saya kalau kita tak perform dalam new job, bukankah kita dipindahkan ke jawatan asal ? Apa tindakan yang patut saya ambil dan langkah seterunya?

Yang Benar,

Cik Yana.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Cik Yana,
Transfer bukan punishment. Maka memindahkan anda dari satu jabatan ke jabatan lain (biasanya melibatkan perubahan job scope) adalah hak syarikat dan anda tidak boleh menolak transfer tanpa sebarang sebab munasabah.
Sy lihat syarikat kini lebih fokus untuk membuang anda atas alasan poor performance yang mana mereka perlu membuktikan yang anda adalah seorang poor performer. Beban untuk membuktikan adalah terletak pada pihak syarikat.
Sy juga berpendapat yang sama, sekiranya benar, anda mengakui ttg itu disebabkan environment kerja yg sudah tidak baik atau ketua yang tidak lagi sebulu dengan anda, jalan terbaik adalah berhenti kerja dari melalui detik2 pembuangan yang tentunya akan lebih mengusutkan fikiran anda. Tidak. sekiranya anda seorang poor performer saya yakin anda tidak akan ditukar kembali ke jawatan atau jabatan asal... dan syarikat juga tidak perlu berbuat begitu sbnrnya.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Insan yang insaf dan Ingin bertaubat,

1-Ye, pihak syarikat boleh membuat laporan polis untuk kesalahan yang lain walaupun ketika itu anda bukan lagi pekerja mereka.
2-Biasanya dalam borang mohon kerja terdapat satu ruangan yang anda perlu declare / membuat perakuan bahawa anda tidak pernah terlibat dalam sebarang jenayah atau penipuan.. atau kes polis.. Sekiranya anda mengatakan anda tidak pernah, bermakna anda berbohong. Maka apabila rahsia ini terbongkar atau diketahui syarikat, anda boleh dibuang serta merta.

Anonymous said...

Salam Puan Diana.

Mohon utk mendapatkn no telefon(wassup) atau fb account utk sy bertanyakan lebih lanjut mengenai masalah saya di tempat kerja.

Anonymous said...

Salam Puan Diana.

Mohon utk mendapatkn no telefon(wassup) atau fb account utk sy bertanyakan lebih lanjut mengenai masalah saya di tempat kerja.

Anonymous said...

Saya bekerja di sebuah syarikat Engineering Contractor . Pagi tadi saya dipanggil oleh GM tempat kerja saya. Saya diberitahu kononnya syarikat tak dapat banyak project masuk (cut cost) maybe. Saya disuruh membuat "resignation letter" seolah2 saya yg mintak resign padahal dia yg memaksa saya resign. Dia menjanjikan akan membayar saya 2 bulan gaji iaitu gaji bulan may dan jun. Isnin saya tak perlu datang kerja mcm biasa.
Soalan saya apakah tindakan yg harus saya lakukan? Haruskah saya mengikut katanya or bolehkah kita saman atau dakwa majikan or GM tersebut? Company tak pernah mengeluarkan show cause letter or warning letter terhadap saya. Instruction by GM pun takde black n white ( no termination or retrenchment letter) all in verbal. So apa yg perlu saya lakukan? Tolong reply saya ASAP tq.��������

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Saya bekerja di sebuah syarikat Electrical Contractor. Pagi tadi saya dipanggil oleh GM syarikat saya memaksa saya menulis surat mengatakan saya dengan rela hati ingin resign sedangkan dia yang suruh saya resign dengan alasan company tak banyak job masuk sedangkan saya masih lagi menyiapkan beberapa project yg on going dan menyediakan as built dwgs yang perlu di submit by end of this month. Dia menjanjikan bahawa akan membayar gaji 2 bulan ini (may n june) end of the month. Why segregate pay not lum sum?
Soalan saya , perlukah saya menuruti kehendaknya or bolehkah company or individu tersebut (GM) di dakwa or di saman? Semuanya verbal without any termination letter or retrenchment letter. Saya tak pernah dapat any show cause letter or warning letter before. Alasan yang diberikan seolah2 tak munasabah sebab ramai project manager berkata yang project banyak masuk lagipun bulan lepas company baru membeli 3 biji kereta baru dan 1 velfire untuk majikan dan project manager secara tunai. Apa tindakan yang harus saya lakukan? Tolong feedback saya secepat mungkin puan, terima kasih

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Alasan syarikat tak untung... syarikat rugi... adalah alasan cliche semua organisasi apabila melibatkan penyingkiran pekerja yg kurang fevret. Maaf kata, syarikat sbnrnya hendak menyingkirkan anda. Alasan yg disebut tu sekadar alasan semata.

Perkara pokok tak disebut di sini iaitu jangkamasa anda telah bekerja dgn syarikat tersebut?

Sekiranya melebihi 2 tahun maka apakata anda kembali offer pihak syarikat, daripada saya letak surat resign apa kata tuan offer saya MSS dengan bayaran (berapa bulan gaji).

Kalau syarikat tak setuju dan anda juga tidak setuju dengan jumlah dan cara pembayaran jadi ignore sahaja permintaan majikan.

Unknown said...

Salam.saya ade beberapa masalah.

Sy telah tandatngan kontrak kerja pada 9/5/2016. pada selasa dan rabu di kehendaki mengikut kursus.pada rabu, 11/5/2016 syarikat memberitahu akan berpindah. Sekiranya saya tidak berkhidmat selama tempoh kontrak sy dikehendaki untuk membayar rm500 untuk kursus yang telah saya hadir atas kehendak syarikat.selain itu, sekiranya saya mahu berhenti saya di dikenakan membayar baki bulan kontrak, namun pihak syarikat memberi kelonggaran untuk meletakkan notis berhenti kerja tanpa membayar sehingga tarikh pindah 11/7.16. Persoalan saya perlukah saya:
1. adakah kontrak masih valid?
2. sekiranya saya menghantar notis lebih awal dari tarikh pindah, perlukah saya membayar kompaun yang akn dikenanakan? disebabkan hal perpindahan ini, saya terpaksa menolak beberapa tawaran kerja lain yang memerlukan saya padan bulan jun2016.

Unknown said...

Salam V.I.C nk tnye..kes husbd saya ni sama mcm yg awak ckp pd no 6 tu sebijik sangt..cita die mcm ni.. 1.4.2015 polis datang untuk buat urin test,tibe2 husbd sangkut,mase tu die demam,batuk n selsema..so kene tahan,compeny pn gantung 1.4 - 14.4 atas salah guna dadah..dan diorg kata akn di lanjutkn gantung sehingga resurt dari hosptal keluar..14 hb pn berlalu..apa surt pn xdapat yg mengatakan gantung akan dilnjutkn..pd 10.5 resurt hosptal pn keluar, husbd saya negetif dadah..tiada sebarang dadah didalm air kencing..polis pn klua kn surt yg husbd x besalah,12.5 husbd bawak surt ke compny dengn harapan bolh la smbung kerja seperti biasa..sepnjng husbd digantung xda gaji atau pampasan diberikan.. Bile dah bgi surt polis,compny mcm xnk ambil die semula,suruh tunggu sehingga sekrg dah 2mgu..dengan gaji xda..siap surh husbd pegi cari kerja lain..nk mtk pendapat VIC apa patut kami buat?kpd sape kami nk adukan?rumah 2bln x baya dah ni..husbd mcm teranaya diorg buat..plzz pendapat..

Unknown said...

Ops sory polis datang pada 1.4.2016..sory typo..

saufee said...

Salam Diana...

saya ingin bertanya. bolehkah syarikat saya mengenakan empat surat amaran dalam tempoh sebulan?? sekian terima kasih

Unknown said...

salam
saya mempunyai masalah seperti berikut ;
saya telah berkerja dengan sebuah syarikat .
masalah2 saya adalah mcm nie. saya berkerja dengan syarikat tersebut selama 1tahun lebih sepatutnya lepas 3bulan atas penilaian sepatutnya saya suda tanda tangan untuk surat persetujuan. tapi tidak ada. semua pihak lepas tangan dan akhir nya saya dibuang kerja atas alasan tidak dapat persetujuan dari syarikat tersebut.(non-comfirmation) . apa patut saya buat? adakah saya perlu biarkan saja atau cari kerja lain?

Unknown said...

Kepada V.I.C @ Diana,

Saya ada menerima saman dari pihak majikan saya. Saya turut diminta untuk hadir ke pejabat buruh.

Kes saya.

Saya menerima jawatan Operation Executive dan bergaji RM 2900.00. Tempoh percubaan adalah selama 3 bulan. Dalam tempoh percubaan saya dikehendaki untuk memberikan notis berhenti kerja selama 7 hari. Saya ada memberi surat berhenti kerja dan terus tidak datang kerja. Setelah itu saya menerima surat daripada pihak majikan dan pejabat buruh berkenaan tuntutan mereka terhadap saya.

Ingin dinyatakan disini, saya berhenti kerja kerana mengalami masalah kebajikan yang diabaikan oleh pihak majikan.

1. Saya diminta pergi ke appoinment di beberapa lokasi dan tidak diberi sebarang wang mahupun dibolehkan claim. Sebaliknya saya diminta menggunakan kenderaan dan perbelanjaan sendiri. Saya berasa tertipu dengan keadaan ini kerana ketika saya diberi tugasan-tugasan tersebut, saya ada bertanyakan hal ini kepada HR dan superior saya, ( superior dan HR adalah orang yang sama). Superior saya mengatakan saya diminta untuk claim pada awal bulan berikutnya iaitu sebelum 10hb. Namum setelah saya -memberikan dokumen-dokumen tersebut,ianya ditolak dan dinyatakan hanya pekerja tetap sahaja yang dibenarkan untuk membuat claim. Saya berasa tertipu dengan perkara ini.

2. Saya diminta bekerja pada sabtu dan ahad dan tidak dibayar gaji sedangkan didalam offer letter dinyatakan untuk 9.00 am - 6pm ( monday - friday).

3. Saya diprovokasi secara lisan berkaitan pengesahan jawatan dan kenaikan gaji. Saya diugut untuk tidak dinaikkan gaji tetapi akan dibebani dengan banyak kerja.

4. Saya diminta untuk melakukan kerja-kerja peribadi Boss saya seperti pergi mengambil vacuum cleaner beliau yang rosak di harvey norman ikea menggunakan kereta saya sendiri.

5. Saya seorang wanita. Saya diminta untuk mengikuti pihak contractor ( syarikat lain ) dalam melakukan kerja mereka di sebuah lokasi. Pekerja kontractor itu 2-3 orang ( semua lelaki) dan saya diminta mengikut mereka dengan pergi bersama menggunakan lori contractor. Saya enggan pergi kesana menggunakan kereta saya kerana saya tidak dibenarkan membuat claim, jadi pihak majikan saya meminta saya untuk pergi dengan contractor tersebut tanpa mengambil rasa tanggungjawap keselamatan terhadap saya.

6. Saya dipanggil denagan perkataan seperti bodoh dan sebagainya ketika melakukan urusan kerja. Saya menganggap pihak majikan saya tidak profesional dalam melakukan kerja dan mengabaikan kebajikan pekerja.

7. Saya juga tidak diberikan slip gaji sepanjang bekerja disana dan apabila diminta, saya diberitahu bahawa hanya akan menerima slip gaji saya selepas 3 bulan.

Oleh yang demikian, saya berasa tidak berminat dan bimbang prestasi kerja saya menurun sekaligus membuatkan hasil kerja saya kurang berkualiti sekiranya terus bekerja disana. Saya mengajukan surat berhenti saya kepada boss saya dan beliau meminta saya berbincang dengan superior saya. Saya tetap tidak mahu meneruskan perkhidmatan saya di syarikat tersebut.

Setelah kira-kira 7 hingga 15 hari, saya menerima surat dari pihak majikan dan pejabat buruh untuk datang membayar tuntutan daripada pihak majikan saya. Iaitu sejumlah wang daripada gaji saya.

Soalan saya,

1. Adakah saya akan dimasukkan ke penjara sekiranya saya mengabaikan surat daripada majikan dan pejabat buruh ?

2. Apakah pendapat cik / encik berkaitan kes saya ? Adakah pihak pejabat buruh akan mendengar masalah saya mengapa saya melarikan diri dari pihak majikan ? Adakah saya mungkin menang akan kes ini dan tidak perlu membayar tuntutan majikan saya?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Alyana,


Banyaknya yang saya keliru dari kes anda.


1- Letak surat resign, ada notis ke tak? Awak serve notis ke tak? Kenapa syarikat tuntut gantirugi sekiranya ada surat resign? Adakah awak tak serve notis?


2- Sepatutnya apabila terlalu banyak kepincangan berlaku, awak sepatutnya menulis surat kepada majikan terlebih dahulu dan adukan semua masalah di atas kepada HR. Tunggu tindakan atau reply dari mereka, tak ada sebarang reply barulah letak surat resign. Jadi kes anda kuat. Aduan dah dibuat secara bertulis tetapi majikan gagal jawab atau selesaikan. Maka Majikan di pihak yang bertanggungjawab untuk memberi penjelasan... bukannya anda.


3- Macam mana surat Jabatan buruh boleh sampai serentak dengan surat tuntutan majikan? Sepatutnya surat majikan perlu sampai dulu. Kemudian anda boleh jawab semua surat tersebut dengan menyatakan masalah di atas. Anda sepatutnya diberi tempoh untuk membayar dulu dengan majikan, hanya sekiranya anda ignore surat barulah kes dibawa ke JTK (Pejabat Buruh). Anda pasti ia surat dari jabatan buruh? Kalau hanya surat dari majikan saya cadangkan awak jawab surat tersebut bersama dengan reason di atas. Kalau mereka nak claim notis, anda juga layak untuk mendapatkan bayaran OT sabtu ahad, mileage dan sebagainya.


4- Menang atau kalah adalah bergantung kepada prosedur anda. Sekiranya anda membuat semua prosedur teratur... anda akan menang. Kadang2 sebab kita bagus tapi kita buat tanpa mengikut prosedur yang betul, kita tetap akan kalah. Tapi tidaklah sampai dipenjara. Kalau kena bayar pun, ada banyak cara pembayaran. Rujuk dengan JTK nanti.

Anonymous said...

Mohon pencerahan...company tutup buku 31 may,slip dicetak 1 jun,pekerja sain slip 5 jun, gaji masuk dalam akaun 8 jun,..adakah ini dikira sebagai pembayaran gaji lewat oleh pihak majikan ? Kerana saya ada membaca akta buruh yang mengatakan gaji hendaklah dibayar dalam tempoh 7 hari dari tarikh company tutup buku tetapi saya xfaham adakah dalam tempoh 7 hari yang dimaksudkan sehingga duit masuk dalam akaun atau sehingga pekerja sain slip gaji sahaja..dan sekiranya situasi inui dikira sebagai pembayaran lewat oleh majikan boleh ke membuat aduan?

MyJ said...

Salam saya nak tanya..saya bkerja di sebuah restoran yang agak busy..dan saya baru bkerja selama 3 hari..pekerjaannya amat memnatkan tetapi majikan tidak menghargai dan selalu mencari kesalahan saya iaitu tidak senyum dengan pelanggan..malah majikan selalu menggalakkan saya berhenti jika tidak tahan..perkara ini membuat saya semakin tawar hati untuk bekerja di sana..ape yg patut saya lakukan jika majikan tiba2 pecat saya tanpa membayar gaji..walaupun 3 hari jika saya hendak berhenti boleh ke saya mendapat gaji 3 hari tersebut??please balas thnk u

MyJ said...

Salam saya nak tanya..saya bkerja di sebuah restoran yang agak busy..dan saya baru bkerja selama 3 hari..pekerjaannya amat memnatkan tetapi majikan tidak menghargai dan selalu mencari kesalahan saya iaitu tidak senyum dengan pelanggan..malah majikan selalu menggalakkan saya berhenti jika tidak tahan..perkara ini membuat saya semakin tawar hati untuk bekerja di sana..ape yg patut saya lakukan jika majikan tiba2 pecat saya tanpa membayar gaji..walaupun 3 hari jika saya hendak berhenti boleh ke saya mendapat gaji 3 hari tersebut??please balas thnk u

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Saya yakin majikan anda akan bayar gaji. Lagipun bayar gaji adalah lebih mudah berbanding di saman pejabat buruh gara2 gagal menjelaskan gaji pekerja. Nanti perniagaan pun rosak. Kalau betul dia tak bayar, boleh adukan kepada pejabat buruh.
Betul, kerja kedai makan mmg perlu senyum sentiasa. Kerana saya dulu pernah bekerja di McDonald selepas tamat SPM. Kalau tak boleh senyum, majikan boleh transfer saya kerja di dapur yang tak perlu mengadap pelanggan.
Kalau anda rasa kerja restoran terlalu sukar, saya juga mencadangkan anda berhenti daripada stresskan diri buat perkara yang anda tak suka.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Saya yakin majikan anda akan bayar gaji. Lagipun bayar gaji adalah lebih mudah berbanding di saman pejabat buruh gara2 gagal menjelaskan gaji pekerja. Nanti perniagaan pun rosak. Kalau betul dia tak bayar, boleh adukan kepada pejabat buruh.
Betul, kerja kedai makan mmg perlu senyum sentiasa. Kerana saya dulu pernah bekerja di McDonald selepas tamat SPM. Kalau tak boleh senyum, majikan boleh transfer saya kerja di dapur yang tak perlu mengadap pelanggan.
Kalau anda rasa kerja restoran terlalu sukar, saya juga mencadangkan anda berhenti daripada stresskan diri buat perkara yang anda tak suka.

Anonymous said...

Ya saya sokong.

Unknown said...

Nk tye bagai mane kalau perkerja dibuang tanpa notis dari syarikat,atas alasan syarikat perkerja lewat hadir berkerja pada masa yg ditetap kan oleh syarikat. Sedang kan perkerja lewat balik sehingga lewat malam dan tidak cukup rehat seperti lorry drive

Unknown said...

Salam V.I.C @ D.I.A.N.A

Saya ada beberapa soalan untuk bertanya.
Saya telah bekerja selama 6 tahun di sebuah kilang.
1.Pada 21hb June 2016 sy telah diberikan 'warning letter' yg kedua atas sebab alasan kerap sampai lewat ke kilang walaupun selepas saya memberikan surat tunjuk sebab atas kelewatan saya itu. Dan apabila saya bertanya mereka berkata tidak boleh menerima alasan yang telah berikan.

2. Atas sebab itu saya dengan berat hati telah menandatangani surat 'warning letter' kedua itu dan secara lisan pihak HR memberitahu supaya saya berubah. Saya masih menerimanya dan mengakui itu kesalahan saya.

3. Setelah berfikir atas sebab-sebab peribadi. Pada 1hb July 2016 saya telah memberikan notis perletakan jawatan saya(yakni 1 month notice) yg mana bermula 1hb July 2016 sehingga 30hb July 2016 adalah tarikh akhir saya bekerja.

4. Akan tetapi surat perletakan jawatan saya telah ditolak oleh 'BOSS' saya atas alasan saya tidak menunjukkan sebarang perubahan walaupun telah diberi 'WARNING LETTER' kedua yg bertarikh 21hb June itu dan meminta saya untuk membuat surat dan berhenti secara 24jam notice. Kalau tidak dia akan berikan saya 'FINAL WARNING LETTER'. Saya tidak berpuas hati dan menyatakan saya telah mengikut polisi di mana perlu memberi 1 bulan notis sebelum berhenti kerja.

5.Boss saya berkeras kalau saya tidak mahu berhenti 24 jam. Final Warning Letter akan diberikan pada saya. Walhal saya telah pun beri surat perletakan jawatan dan tempoh tarikh dari Warning Letter kedua(21hb June) itu ke tarikh saya memberi surat(letak jawatan 1hb July) hanyalah 10 hari.

6.Persoalannya disini. Apa tindakan yang perlu saya buat dan apa tindakan susulan lain ke atas boss saya yang cuba utk memberhentikan saya atas sebab tiada perubahan padahal say masih dalam tempoh masa untuk berubah dan meningkatkan prestasi.

Unknown said...

Salam V.I.C @ D.I.A.N.A

Saya ada beberapa soalan untuk bertanya.
Saya telah bekerja selama 6 tahun di sebuah kilang.
1.Pada 21hb June 2016 sy telah diberikan 'warning letter' yg kedua atas sebab alasan kerap sampai lewat ke kilang walaupun selepas saya memberikan surat tunjuk sebab atas kelewatan saya itu. Dan apabila saya bertanya mereka berkata tidak boleh menerima alasan yang telah berikan.

2. Atas sebab itu saya dengan berat hati telah menandatangani surat 'warning letter' kedua itu dan secara lisan pihak HR memberitahu supaya saya berubah. Saya masih menerimanya dan mengakui itu kesalahan saya.

3. Setelah berfikir atas sebab-sebab peribadi. Pada 1hb July 2016 saya telah memberikan notis perletakan jawatan saya(yakni 1 month notice) yg mana bermula 1hb July 2016 sehingga 30hb July 2016 adalah tarikh akhir saya bekerja.

4. Akan tetapi surat perletakan jawatan saya telah ditolak oleh 'BOSS' saya atas alasan saya tidak menunjukkan sebarang perubahan walaupun telah diberi 'WARNING LETTER' kedua yg bertarikh 21hb June itu dan meminta saya untuk membuat surat dan berhenti secara 24jam notice. Kalau tidak dia akan berikan saya 'FINAL WARNING LETTER'. Saya tidak berpuas hati dan menyatakan saya telah mengikut polisi di mana perlu memberi 1 bulan notis sebelum berhenti kerja.

5.Boss saya berkeras kalau saya tidak mahu berhenti 24 jam. Final Warning Letter akan diberikan pada saya. Walhal saya telah pun beri surat perletakan jawatan dan tempoh tarikh dari Warning Letter kedua(21hb June) itu ke tarikh saya memberi surat(letak jawatan 1hb July) hanyalah 10 hari.

6.Persoalannya disini. Apa tindakan yang perlu saya buat dan apa tindakan susulan lain ke atas boss saya yang cuba utk memberhentikan saya atas sebab tiada perubahan padahal say masih dalam tempoh masa untuk berubah dan meningkatkan prestasi.

Anonymous said...

Assalam
Sy adalah pengurus besar di sebuah syarikat swasta dan
3 bulan lepas sy diberi amaran sebagai tidak improve performance.
Pada hari ini sy dipanggil semula dan di beritahu untuk mencari pekerjaan lain kerana tidak perform
Pada hakikatnya masalah timbul kerana kesilapan2 yg telah berlaku oleh pekerja bawahan saya dan sy dipertanggungjawabkan.
Soalan saya: Adakah sy bole diberhentikan kerja
Utk info...semua ini adalah secara verbal dan tiada surat tunjuk sebab yg dikeluarkan...
Harap dapat pencerahan TQ

Anonymous said...

Assalam
Sy adalah pengurus besar di sebuah syarikat swasta dan
3 bulan lepas sy diberi amaran sebagai tidak improve performance.
Pada hari ini sy dipanggil semula dan di beritahu untuk mencari pekerjaan lain kerana tidak perform
Pada hakikatnya masalah timbul kerana kesilapan2 yg telah berlaku oleh pekerja bawahan saya dan sy dipertanggungjawabkan.
Soalan saya: Adakah sy bole diberhentikan kerja
Utk info...semua ini adalah secara verbal dan tiada surat tunjuk sebab yg dikeluarkan...
Harap dapat pencerahan TQ

Unknown said...

salam ..saya ingin bertanya pendapat berkenaan kes saya. saya sudah berkerja selama 2 tahun 11 bulan .saya berkerja kontark selama 2 tahun 6 bulan ...mula dgn kontark traning 6 bulan dan selepas itu 2 tahun ..selepas dua tahun kontark habis saya tdk mendapt sebarang notice...saya ingin berhenti dan pihak management mengarahkan saya notice 3 bln sebagai permenant staff .saya telah menhntr short notice selama 2 minggu pihak magemnt mengarahkan saya membayar 3 bulan gaji sblm berhneti...patotkah saya teruskn niat saya untuk berhenti saya mengalami tekanan perasaan di sbbkn hal ini....saya pening dgn system yg digunakan...

Unknown said...

Saye remy bekerja d sebuah syarikat yg besar di sarawak selama 6tahun lebih sebagai pengawal keselamatan yg mempunyai jawatan tetap ,Saya ingin bertanya jika majikan tidak memberi kenaikan gaji tahunan.kepada siapa kah untuk mengadu masalah tersebut.malah pihak majikan mempunyai masalah konflik dengan saye pasal kes saye minta transfer kembali ke tempat asal.dah berapa kali aku jumpa manager bahagian department dan bagi surat permohonan transfer ke tempat asal.tapi x d layan malah dimarahi pla mcm2 alasan dia bagi.perkataan tgh je tu kuat dari mulut dia.tgu intake rekruit pengambilan pengawal keselamatan,baru boleh ditransferkan,berapa lama mahu tgu......?disebabkan terdesak
Dari situ lah saye trust jumpa dua orang berpangkat general manager utk minta pertolongan transfer ke tempat asal sb tiada orang menjaga rumah saye yg usang tu.rumah jiran sebelah abim tu selalu dimasuki pencuri.akhirnya dimakbulkan juga permintaan oleh dua gm yg baik hati.akan tetapi manager bahagian security saye tu selalu ni menindas saye.sb tu la 1.2 kpi bonus ,gaji tahunan plaintif langsung x da kenaikan.ini menunjukan manager bagian security saye x profesional.byk pilih bulu bagian department saye.ini sangat2 tidak adil bagi saye.di harap awak dpt memberi saya petunjuk utk menyelesaikan masalah tiada kenaikan gaji tahunan.saye tidak mempunyai apa2 kes sepanjang saye bertugas.kisah saye tpksa diringkaskan

Unknown said...

VIC, sy ad dua soalan
1) adakah pekerja yang dalam waktu percubaan berhak untuk menuntut "Job Description"
daripada majikan. saya dh lepas tempoh percubaan selama 6 bulan tetapi majikan sampai sekarang tidak memberikan Job Description. bagaimana pulak dengan appraisal untuk conform kalau secific job description tiada.
2) saya juga telah diarahkan untuk transfer depatment tetapi hanya dengan memo. di bawah akta apakah majikan perlu menyedia kan black and white untuk transfer pekerja dan apakah hak pekerja dalam case ini?

Unknown said...

Salam dan hai ��

Pertanyaan sy adalah cawangan untuk syarikat yg sy tengah bekerja sekarang akan ditutup pada penghujung bulan nie . HQ pulak bertempat di kuantan . Sy telah bekerja selama 4tahun 1bulan dgn syatikat ini .

Kemusykilan sy adalah , wajar kah sy mendapat pampasan dari pihak syarikat ?

Untuk pengetahuan cik , sy mendapat tahu yg syarikat akan ditutup setelah sy selesai cuti berpantang selama 2bulan , maksudnye dari awal tahun lg . Cuma nya sehingga skrg sy belum mendapat apa2 surat dr pihak syarikat . semuanya hanya info dr boss .

Tapi boss jugak sekali sekala akan bersuara untuk sy bepindah ke kuantan untuk meneruskan pekerjaan sy tapi sy menolak sebabnye sy mempunyai keluarga di jb . percakapan itu dalam bentuk gurauan .

Sepatutnya habis kerja pada bulan 7 tetapi boss meminta untuk kerja lagi sehingga bulan 8 tapi bekerja dr ruma disebabkan site office suda ditutup penghujung bulan 7 .

Sy harap cik dapat menjawab soalan sy , dan kalau betul sy layak mendapat pampasan , sekurang2nye berapa bulan gaji kelayakan sy .

Terima kasih ☺��

Unknown said...

Assalam

Sya ingin bertanya berkenaan masalah sya.sya berkerja di subah company sebagai executive.masalah yg sya hadapi ialah perubahan waktu kerja sya.mengikut offer letter yg sya tandatanagani waktu kerja sya ialan isnin-jumaat 8.30am-5.30pm.walaubagaimanapun setelah berkerja selama 10bulan sya telah menerima surat yang mengarahkn pertukarab waktu kerja sya iaitu dari isnin-sabtu dimana isnin-jumaat waktu berkerja sya bermula 8.45am-5.00pm dan utk hari ahad 8.45am-12pm.adakah company berhak menukar hari dan waktu kerja sya??yg menjadi kemuskilanya hanya sya seorang sya diarah pertukaran waktu kerjanya sedangkn rakan yg same jawatan n position dgn sya tidak ditukarkn waktu kerja

Unknown said...

salam,, saya nak bertanye ckit.. saya sblm ni permanent staff (about 8 years dh keje), tapi awal tahun ni company kluar kan letter sbb sy x perform, jadi company saya letak kan sy dalam PIP program, (maksud PIP ni, sy ade mase 6 bln untuk bukti kan sy ni ok, masalah nye mule2 program ni je boss jumpa ang bagi task. setelah 6 bln, terus sy di tukar kan ke contarct staff/renew contract monthly. jadi sy blur sbb x tau pn ape result dr pip tu. dan x di discuss pn result pip tu.). jadi dlm kes sy ni ade care ke untuk nk fight status permanent sy ni balik.. mohon bantuan.. thanks

Nurul hani said...

Hye..sy nk tnya..sy dtduh oleh majikan atas kesalahan menjual mc..sy dtuduh tnpa bukti dan sy dtduh krna tarikh pd mc trsebut adlah tarikh dan waktu sy bkrja..sy x mlakukn kslhn itu. .jd sy x mngaku pd majikan dan pihak majikan ingin membuat laporan polis..apa perlu sy lakukan?? Sy tdk brslh dlm prkara ini.mohon bantu sy..trma kshh

Unknown said...

Salam diana. Sy ingin bertanya. Adakah majikan mempunyai hak untuk menyemak, membaca sms, mesej handphone pekerjanya?

Unknown said...

Salam diana. Sy ingin bertanya. Adakah majikan mempunyai hak untuk menyemak, membaca sms, mesej handphone pekerjanya?

Unknown said...

salam V.I.C @Diana

sila/tolong bagi pandangan anda

syarikat saya berkaitan dengan services cargo.
baru beroperasi kurang daripada 1tahun....bulan oct 15 baru start.


1)adakah cara lain untuk memberhentikan staff selain menggunakan daripada prosuder surat tunjuk sebab/reply letter/warning letter..contoh ingin memberhentikan kerja dengan memberi notis 1bulan penamatan khidmat? masalah sebenar memang berkaitan prestasi pekerja.
2)lagipun di dalam offer letter untuk staff juga ada di nyatakan yang staff boleh berhenti atau diberhentikan bila2 masa..
3)staf di ambil bekerja sebagai vendor atau contract by services oleh syarikat bagi membuat services operasi.
4)masalah ini juga suda saya tanyakan di jabatan buruh dan pihak..dan pihak buruh tidak syor kan untuk menggunakan ayat dari offer letter tersebut...di syor kan menggunakan cara memberi notis 1bulan penamatan khidmat


t,kasih

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Pekerja kontrak mmg boleh diberhentikan pada bila2 masa mengikut terma yang tedapat di dalam kontrak pekerjaan.

Manakala permanent staff, tiada jalan pintas untuk dibuang kerja. Mesti melalui prosedur yang betul walaupun di dalam offer letter tertulis majikan boleh menamatkan perkhodmatan dengan notis sekian2.....

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Pekerja kontrak mmg boleh diberhentikan pada bila2 masa mengikut terma yang tedapat di dalam kontrak pekerjaan.

Manakala permanent staff, tiada jalan pintas untuk dibuang kerja. Mesti melalui prosedur yang betul walaupun di dalam offer letter tertulis majikan boleh menamatkan perkhodmatan dengan notis sekian2.....

Unknown said...

salam... saya ingin berhenti kerja tapi boss saya x bagi sebab tiada sebab kukuh..saya ingin tanya, jika saya palsukan surat tawaran kerja lain tunjuk kat bos sy agar saya dapat berhenti drp kerja sy sekarang ini, adakah HR company sya akan investigate? atau adakah mereka akan terima sahaja surat tersebut tanpa usul periksa?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Muhammad Azri,

Jangan palsukan surat tawaran. Anda tak perlu sebab kukuh untuk berhenti kerja. Berhenti kerja adalah hak pekerja walaupun tanpa sebab munasabah, majikan tidak ada hak untuk menghalang.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam zulhilmi,

Saya akan katakan Ya kalau hp dan simkad adalah milik majikan.
Sekiranya kedua2nya milik pekerja, maka pekerja ada hak untuk menafikan/menolak dari memberikan hp utk diperiksa.

Melainkan MAjikan mendapatkan kuasa polis untuk menyemak hp anda.

Unknown said...

Salam V.I.C Diana,

Baru2 ini sy dikenakan showcause letter dr opis sy atas sebab email yg sy keluar kn kepada beberapa staff dan mendedahkan amount of claim utk staff tersebut. Showcause letter itu menuduh saya telah membocor kan confidential staff (sbb sy tunjuk amount claims dan nama pekerja). Disini sy ingin tahu :-

1) adakah perbuatan salah? sbb sy email dedah nama staff dan amount claims nya?
2) patutkah sy dikenakan showcause letter tanpa sebarang perbincangan terlebih dahulu?
3) patut kah HR mengeluarkan showcause letter atas desakan CFO & Manager yg lain

Saya juga telah membalas showcause letter itu dan sy menafikan tentang kesalahan sy itu atas bukti yg sebelum ini ade juga email seperti sy telah di keluarkan oleh rakan sekerja sy. 1 lagi bukti, in accounting report there is not confidential since the figure can be seen in account reporting. Selain itu, didalam surat balas sy, sy telah meminta utk HR retreat the showcause letter sbb it will affect my name/performance (rekod nama sy buruk la).

sy jugak ingin meminta pandagan V.I.C Diana tentang HR company sy,

1) Employees Scheme of Service book (ESS) x update dan telah mendatang kan issue kpd kami di pihak account kerana kebanyakan claim staff exceed ESS. HR hanya approve the claim sbb CEO verify. Kebanyakan staff yg minta CEO verify that claims is yg kaki bodek. How should i act?

2) My HR not act neutral since always follows whatever boss (CEO & CFO) punya ckp walaupon melanggar ESS. Its look like unfair for others staff yg x rapat dgn boss.

3) Boleh ke HR or CFO tahan claim OT sy utk tujuan checking sedangkan my head of account already approve my OT claims?


Kindly advice V.I.C Diana,


Anonymous said...

dapatkah sseorg itu membuat aduan ke kwsp berkenaan dengan majikan tidak membayar efp mereka dan dalam pada masa yang sama, perkara tersebut(pemotongan epf) tidak tercatat dalam perjanjian pekerja dan majikan. sedangkan seseorg pekerja warganegara malaysia yang bekerja dimalaysia memang wajib diberikan epf oleh majikan. untuk pengetahuan tuan/puan HR company berkenaan telah berjanji untuk memberi potongan epf kepada pekerja tersebut tetapi itu tidak tercata dalam perjanjian yang telah dibuat.
harap dapat membantu sya berkenaan dengan masalah ini. terima kasih.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Ya, pekerja boleh buat aduan di kwsp sekiranya majikan yg gagal mencarum untuk anda.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Muhammad Hafiz,

Menjawab soalan anda
1- salah atau tidak perbuatan anda adalah bergantung kepada sejauh mana majikan menganggap salah laku itu serius.

2- Showcause adalah untuk dijawab. Ia adalah salah satu medium perbincangan.

3- Boleh. Saya perasan pekerja ramai yg freakout dengan showcause letter. Showcause letter bukannya punishment. Ia tak menjejaskan reputasi mahupub performance pekerja pun.

Pandangan sy bagi no:
1- betul... sungguhpun anda punya EES tp kuasa akhir adalah milik CEO dan CFO. Sekiranya CFO dan CEO gagal follow EES maka kepimpinan mereka tidak bagus. Anda mahu mencabar mereka?

2- sbb HR anda tidak mahu mencabar kuasa mereka. HR sepatutnya menasihati CEO dan CFO supaya follow the T&C and R&R. Tp kalau nasihat tak berkesan.. what else they can do?

3- Boleh untuk tujuan siasatan. Siasatan selesai OT perlu dibayar semula atau tidak dibayar dan perlu dijelaskan sebabnya.

Unknown said...

Salam V.I.C Diana,

Yupp, sy seperti ingin mencabar pihak HR and my management team because they to afraid with my CEO and CFO. Kami di accounts department telah beberapa kali meminta pihak HR dan management utk revise the ESS. Bg sy, company sy adalah listed Bursa, and the top decision was Directors & Shareholders. Bermakna tidak boleh la my CEO or CFO decide without any concern of BOD especially it against ESS. If my HR already advice the CEO and CFO and they cannot follow the advice, HR should report to the BOD. RIght?

V.I.C Diana, can we have a conversation in personally because a lot of thing that i want to ask and I need some advice from you.

Here my Email muhammadhafizabdmalek@gmail.com

Anonymous said...

Salam V.I.C @ Diana..
Saya Asri dr Kedah,
Sy ada beberapa soalan utk Diana:
Sy digantung kerja 2 minggu di atas tuduhan melakukan gangguan seksual dengan menyentuh telinga mangsa sekerja tanpa niat,dan telah di beri showcause letter utk sy jwb...and then company ada kan DI utk case ini..soalan saya,
1-pengadu dan saksi memberi laporan tanpa ada bukti bergambar just verbal sahaja...adakah penyataan mereka itu boleh digunapakai utk pihak HR memecat saya?
2-Apakah hak saya utk membela diri dlm kes ini sebab di dlm DI kebanykan ahli panel lebih kepada kenyataan pengadu.
3-Jika saya didapati bersalah dan ada pemecatan di situ,apa langkah yg saya perlu ambil?sbb case sy ini lebih kepada teranaiya.
4.Perlu kah sy melapor kpd labour law or lawyer utk case ini?

Atos Inokom said...

Salam Puan


Saya bekerja disebuah syarikat swasta sebagai pengurus besar

Saya telah dipanggil oleh pihak atasan beberapa kali atas alasan prestasi kerja yang tidak memuaskan. Semua pertemuan dibincangkan secara verbal dan tiada sebarang rekod dicatatkan.
Saya tidak diberi sebarang surat tunjuk sebab maupun warning letter.
Pada bulan julai lalu saya dipanggil dan dinasihatkan mencari pekerjaan lain.
Hari ini saya dipanggil lagi dan dinasihatkan untuk memberi surat perletakkan jawatan dan akan dibayar pampasan 2 bulan gaji.
Jika tidak saya akan ditamatkan perkhidmatan. Saya rasa saya tidak diadili dgn procedur yang betul

Soalan saya:
1. Adakah prosedur ini betul?
2. Saya harus dipertanggungjawabkan atas kesilapan yang dilakukan oleh orang bawahan saya?
3. Saya di nasihatkan untuk berhenti kerana tidak disukai oleh pelanggan (diberitahu secara verbal tanpa bukti hitam putih)
4. Bolehkah saya membawa kes ini ke jabatan perhubungan perusahaan?Jika ia apakah pampasan yang boleh saya tuntut?



V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Anon,

Secara asasnya mmg gangguan seksual. Apa saja perbuatan, percakapan berunsur seksual lebih2 lagi sentuhan yang dilakukan kepada pekerja lain yang mendatangkan ketidak selesaaan kepada yg menerima/ mendengar... dikira gangguan seksual.

Dalam kes ini lebih kuat lagi dia ada saksi.

Lupakan soal teraniaya.. apabila anda mengaku menyentuh dia sama ada secara niat atau tanpa niat tetapi dia berasa tidak selesa dgn perbuatan anda dan menunjukkan ketidak selesaan itu kepada anda dan anda tidak mengendahkannya... anda dikira bersalah.

Baca balik ayat sy... di atas 3-4 kali.. dan sekiranya ada yg termiss... gunakan ia sebagai point untuk mitigation.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Anon,

Secara asasnya mmg gangguan seksual. Apa saja perbuatan, percakapan berunsur seksual lebih2 lagi sentuhan yang dilakukan kepada pekerja lain yang mendatangkan ketidak selesaaan kepada yg menerima/ mendengar... dikira gangguan seksual.

Dalam kes ini lebih kuat lagi dia ada saksi.

Lupakan soal teraniaya.. apabila anda mengaku menyentuh dia sama ada secara niat atau tanpa niat tetapi dia berasa tidak selesa dgn perbuatan anda dan menunjukkan ketidak selesaan itu kepada anda dan anda tidak mengendahkannya... anda dikira bersalah.

Baca balik ayat sy... di atas 3-4 kali.. dan sekiranya ada yg termiss... gunakan ia sebagai point untuk mitigation.

Unknown said...

Assalamualaikum diana.
Kes yg sy sedang lalui.
1. Manager minta sy usulkan surat berhenti.
Atas sebab sy tidak setuju atas pertukaran outlet dan sebab sy kata sy surrender.
2. Kami berbincang semula, dan sy nyatakan sebab sy tidak dapat bersetuju, sebabnya kesihatan yg tidak mengizinkan(pada 3/9/2016 sy dibawa ke bahagian kecemasan hospital kuala lumpur oleh manager sy sendiri, atas sebab masalah 'spine injury' dan sy menerima 6 hari mc sehingga 8/9/2016 dan di tambah pula oleh manager sy sehingga 11/9/2016). Dalam tempoh sy mc manager ada membuat panggilan kepada staff sy dan meminta sy bertukar ke Outlet lain. Pada mulanya sy setuju tetapi keesokannya sy menolak. Kerana masalah untuk travel dengan sakit yg sy alami akan bertambah. Tempat yg diberi 2. 1. Pandan indah(Ampang area).2.Pandan Mewah(near to hospital Ampang). Kompeni sy memang provide transportation tapi dia tak nak sy dapat kemudahan itu. Katanya sy tidak sesakit mana kerana boleh datang outlet sekali sekala(sy ada kata pada dia sy injury bukan lumpuh dan doktor ada suruh sy berjalan untuk tahu limit sy). Mungkin di sini dia ada kurang rasa puas hati.
3.Dia minta sy usulkan surat berhenti dan habiskan tempoh kerja sehingga habis bulan 9 ini. Jawapan sy ok tapi tolong letak sy dalam timetable outlet sy, dia setuju tapi 2 ke 3jam seterusnya dia kata tak boleh, pihak atasan tak benarkan dan dah penuh staff. Sy tak percayalah staff sy cuma 5 tambah sy baru 6, rupanya dia suruh staff dari outlet yg sy patut transfer datang dan sy kena transfer termasuklah dia letakkan senior staff sebagai ganti tempat sy.
4.Sy soalkan kenapa, jawapan manager sy 1.sebab 2 bulan sebelumnya sy minta pekerja clock in kan, itu betul dalam masa tu sy sedang siapkan stock take fail, datang lambat. 2. Stock sy order tak cukup untuk beberapa kali. 3. Sy tutup outlet awal setiap kali end of month stock count dengan end of week stock count sy akan buat bila sy tak cukup staff sahaja.. untuk semua benda dia claim ni semua tanpa surat tunjuk sebab dan tak ada warning letter.
5.Sy tak setuju juga, nama sy langsung tak ada dalam timetable dari hari sy sepatutnya masuk bekerja balik.
6. Sy ada beli laptop dengan kompeni, bayaran bulanan potong setiap bulan, dia tiba2 minta sy ambil terus dan minta sy surat berhenti.
7. Sy tak bagi lagi. Tapi 11/9/2016 staff sampaikan msg ke sy yg sy tak dibenarkan masuk ke premis dan dah berhenti.
8.13/9/2016 sy ke perkeso untuk tahu situasi sy dan penyelesaian. Tapi yg hampanya mereka kata masalah ni 'tergantung' , sy di minta untuk buat satu surat mengenai status sy masih bekerja @ tidak kepada manager dan dia di minta reply dalam masa 7 hari( cuma sy tak tahu macam mana nak buat).
Sekarang ni sy hilang jawatan, sy pun hilang punca pendapatan dan pihak hr sendiri masih tak tahu sy diberhentikan. Apa procuder yg sy boleh lakukan lagi selain dari surat status bekerja tu.

Unknown said...

Hai, tumpang tanya,

Mengenai accounterbility ni.

Sebagai contoh, sy Exec, then segala keputusan diputuskan oleh GM yang dibantu oleh mgr, dimana GM biasanya akan mendapatkan kata2 putus dalam mesyuarat bersama COO dan CEO.

Bolehkah jadi isu jika berlaku sesuatu kesalahan keputusan dan kegagalan HR letakkan accounterbility ni pada sy selaku Exec yg melaksanakan tugas berdasar dari keputusan yg dibuat oleh GM dalam meeting bersama COO dan CEO?

Bukanke accounterbility ni fall dari keputusan dicapai berantai hingga ke level sy exc selaku pelaksana.

Sebab skrg ni jadi kes exec jer yg dianggap gagal

Tpi pada kes2 lepas bila sucessfully sesuatu task tu COO dabik dada claim extra commission atas kejayaan dia, masa melaksanakan langsung xmenyumbang, selesaikan masalah2 juga angkat kaki tinggalkan meeting

Unknown said...

Hai, tumpang tanya,

Mengenai accounterbility ni.

Sebagai contoh, sy Exec, then segala keputusan diputuskan oleh GM yang dibantu oleh mgr, dimana GM biasanya akan mendapatkan kata2 putus dalam mesyuarat bersama COO dan CEO.

Bolehkah jadi isu jika berlaku sesuatu kesalahan keputusan dan kegagalan HR letakkan accounterbility ni pada sy selaku Exec yg melaksanakan tugas berdasar dari keputusan yg dibuat oleh GM dalam meeting bersama COO dan CEO?

Bukanke accounterbility ni fall dari keputusan dicapai berantai hingga ke level sy exc selaku pelaksana.

Sebab skrg ni jadi kes exec jer yg dianggap gagal

Tpi pada kes2 lepas bila sucessfully sesuatu task tu COO dabik dada claim extra commission atas kejayaan dia, masa melaksanakan langsung xmenyumbang, selesaikan masalah2 juga angkat kaki tinggalkan meeting

Unknown said...

Hai, tumpang tanya,

Mengenai accounterbility ni.

Sebagai contoh, sy Exec, then segala keputusan diputuskan oleh GM yang dibantu oleh mgr, dimana GM biasanya akan mendapatkan kata2 putus dalam mesyuarat bersama COO dan CEO.

Bolehkah jadi isu jika berlaku sesuatu kesalahan keputusan dan kegagalan HR letakkan accounterbility ni pada sy selaku Exec yg melaksanakan tugas berdasar dari keputusan yg dibuat oleh GM dalam meeting bersama COO dan CEO?

Bukanke accounterbility ni fall dari keputusan dicapai berantai hingga ke level sy exc selaku pelaksana.

Sebab skrg ni jadi kes exec jer yg dianggap gagal

Tpi pada kes2 lepas bila sucessfully sesuatu task tu COO dabik dada claim extra commission atas kejayaan dia, masa melaksanakan langsung xmenyumbang, selesaikan masalah2 juga angkat kaki tinggalkan meeting

Unknown said...

Hello.
nak tanya, Hr Dept x manager a the moment.
Operations Manager punya warning letter valid ? how about Area Manager and Store Manager? can these people issue warning letter ?

or HR only can issue ?

or it depends on the company policy ?


Asyraff

azrrrn said...

salam sis,

saya ada masalah di mana majikan baru saya telah menipu saya.

-saya dipanggil interview di sebuah syarikat,sy dipanggil ke interview itu oleh agen yg di lantik oleh majikan baru saya.
-semasa interview mereka mangatakan mahu kan saya immediately dan saya mengatakan kena bayar company lama dgn 1 month gaji.
-majikan bat=ru bersetuju untuk membayar 1 month gaji kpd company lama dan suruh sy tender resignation pada keesokan hari.
-bila saya sudah tender saya diminta dtg ke company baru untuk sign kontrak.
-apabila saya melapor diri pada hari yg ditetapkan majikan baru mengatakan dia tidak akan membayar company lama saya one month gaji atas sebab dia tidak tahu sy dipanggil interview oleh agen.
-kemudian company lama telah saman saya disebabkan sya gagal bayar one month gaji sprti dijanjikan oleh company baru.
-apabila tiba hujung bulan company baru telah menahan gaji saya dan mengugut saya tender resign secara sukarela jika tidak gaji tak akan diberi.
-atas sebab desperate sy terpaksa tender resignation disaksikan 2 org hr exec yg lain.
apa yg saya perlu buat sis?
saya telah teraniaya dan tidak mempunyai kerja
saya mempunyai tanggungan.
harap sis dapt bntu.

Zack JB said...

Salam sis Diana,

Saya adalah pekerja tetap kepada Company A (subcon) yg telah berkhidmat lebih 5 tahun. Company A ini adalah subcon kepada Company B (Main contractor).

Baru2 ini telah diadakan Roadshow Take Over oleh Company B dimana Company B akan mengambil alih semua staf, fasiliti dan peralatan dari Company A bermula 1 Nov 2016 (kontrak subcon A ditamatkan oleh main-con B). Namun, yang mengecewakan tiada jaminan bahawa semua staf akan diambil oleh Company B. Bakal majikan akan buat saringan dan yg terpilih perlu lalui tempoh probation 3 bulan sebelum disahkan jawatan.

Majikan (company A) pula tidak menawarkan apa2 VSS@MSS@retrenchment kepada staf yg akan terpilih oleh company B atas alasan VSS adalah hak majikan dan pekerja tidak putus perkhidmatan (sedangkan Company A dan B adalah entiti berlainan). Majikan juga menjamin staf yg tidak terpilih oleh Company B akan kekal bersama Company A walaupun semua staf tahu bahawa majikan tiada projek baru (buat masa sekarang) dan berkemungkinan berlaku lambakan staf.

Situasi seperti ini membuatkan pekerja seperti kami dalam dilema apa yg perlu dilakukan dan terasa seperti dipermainkan oleh majikan.

Ini kerana jika terpilih, bermakna kami perlu berhenti dari Company A untuk mula bekerja di Company B. Notis 2 bulan tak tahu samada dilepaskan atau tidak oleh majikan di company A. Perlu lalui probation 3 bulan di company B.

Jika tidak terpilih, maka staf itu akan kekal di company A. Tapi berkemungkinan akan ditransfer ke projek2 lain company A yg sudah pasti jauh dari lokasi sekarang (>50km), job scope dan jawatan berbeza malah projek2 berkenaan sudah pasti telah ada pekerja sediada. Pekerja status kontrak pula sudah pasti tidak akan disambung. Manakala pekerja tetap seperti kami sudah tentu bermasalah utk transfer jauh dari lokasi sekarang yg akhirnya berkemungkinan ramai akan berhenti sendiri.

Jelas nampak di sini bahawa Majikan seolah2 mengelak dari memberikan pampasan dan sengaja membuatkan pekerja susah lalu berhenti sendiri. Untuk makluman, beberapa orang daripada kami telah pun diserapkan lebih awal ke Company B secara berperingkat tapi diminta buat surat resign kepada company A dan perlu melalui probation kat company B.

Beberapa orang daripada kami telah mendapatkan khidmat nasihat daripada Jabatan Buruh namun kes sukar difailkan kerana tiada evidence. Alasannya kami masih bekerja dan tiada surat diberhentikan dari majikan. Cuma kami disarankan buat surat kepada majikan bertanyakan status kami sahaja.

Masa dah semakin suntuk menjelang 1 Nov 2016. Nasib kami masih tidak diketahui samada terpilih atau pun tidak. Sekurang2nya jika ada pampasan, dapat jugalah kami gunakan sementara mendapat kerja baru.

Apa yg boleh kami lakukan utk situasi semacam ini? Apa hak kami sebagai pekerja tetap? Jika mendapat tawaran dari Company B, boleh ke kami terus terima atau perlu tunggu surat pemberhentian dari majikan? Bagaimana jika majikan mengelak mengeluarkan surat pemberhentian? Silap2 kami yg terpaksa buat surat resign utk mulakan kerja di company B bermula 1 Nov 2016. Pls advise..

Aspalela said...

Hello vic@ diana

Saya nak bertanya bagi pihak suami sy..husband dah keja 3 taun td manager dia panggil diberi kata dua resign or terminated due to..

1) kerap mc dan cuti -as far as i know x delh tiap bulan... cuma kdg ada yg sebulan dua kali sbb x baik sakit dtg lg.. malah ada yg mc kerajaan.. even mc dia still bekerja by phone n email by phone.. cuti rsnya sbb hr tu ayah dia tenat kat hosp... dan after kematian tu dia kerap sakit...

2) alasan ada ground level (driver) komplen

Company mmg ada bg warning letter psl performance ni dah dua kali.. dlm setaun...

My question is...

Mc suami tu x laku ke sbb pnh suami pegi klinik dia x bg mc sbb awal bln dah mc but suami mmg sakit ms tu... if dorg kata mc byk kan lbh bgs dia suh wat medical cekup tuk sahkan suami ni menipu ke apa...sekali dlm sebulan kdg x de pun kira byk ke...

Sy tau salah tuk dia bagi option resign or terminated tp reason dia tu solid ke... sdgkn dlm mc or cuti suami still bekerja by phone .. received order from cust by phone dan bg order pd driver by phone serta settlekan mslh...

What should i do to help my husband kekalkan kerja... sbb suami bkn org pertama kena mcm ni kat post dia skrg...

Manager dia verbal says dia bg dua bulan utk suami cr keja lain... then bg option resign or terminated...

Unknown said...

Salam Dyana.

Saya seorang pekerja syarikat oil n gas (parent company)dan telah di seconded ke sebuah anak syarikat (syarikat b) dari tahun 2010. Pada tahun 2014, anak syarikat (syarikat b) telah dijual ke syarikat lain tetapi tempoh secondment saya berlanjutan sehingga april 2016.

Pada may 2016, parent company telah seconded saya ke anak syarikat lain (syarikat c) memandangkan syarikat terdahulu bukan lagi anak syarikatnye.

Baru2 ini (june 2016), syarikat b telah menjalankan proses audit dan ade beberapa file lama yang tidak dijumpai. Management syarikat B telah menunding jari kepada saya kerana saya adalah junior executive yang mengendalikan portfolio itu semasa tahun 2012-april 2015). Syarikat b telah mengeluarkan letter of dissapointment atas audit issue yang mereka terima kepada saya bertarikh 20 sept 2016.

Persoalannya, wajarkah saya dipersalahkan walaupun saya bukan lagi pekerja syarikat? Saya tidak diberikan peluang untuk menjawab audit issue mungkin disebabkan saya bukanlah pekerja syarikat lagi. Apekah tindakan yang saya boleh ambil supaya mereka tidak sewenangnya menganiaya dan menyalahkan serta menunding jari kepada orang lain atas kecuaian pekerja lain? Patutkah saya menandatangani acknowledgement letter sedangkan saya bukan lagi staff syarikat b?

Terima kasih

Unknown said...

Salam Dyana.

Saya seorang pekerja syarikat oil n gas (parent company)dan telah di seconded ke sebuah anak syarikat (syarikat b) dari tahun 2010. Pada tahun 2014, anak syarikat (syarikat b) telah dijual ke syarikat lain tetapi tempoh secondment saya berlanjutan sehingga april 2016.

Pada may 2016, parent company telah seconded saya ke anak syarikat lain (syarikat c) memandangkan syarikat terdahulu bukan lagi anak syarikatnye.

Baru2 ini (june 2016), syarikat b telah menjalankan proses audit dan ade beberapa file lama yang tidak dijumpai. Management syarikat B telah menunding jari kepada saya kerana saya adalah junior executive yang mengendalikan portfolio itu semasa tahun 2012-april 2015). Syarikat b telah mengeluarkan letter of dissapointment atas audit issue yang mereka terima kepada saya bertarikh 20 sept 2016.

Persoalannya, wajarkah saya dipersalahkan walaupun saya bukan lagi pekerja syarikat? Saya tidak diberikan peluang untuk menjawab audit issue mungkin disebabkan saya bukanlah pekerja syarikat lagi. Apekah tindakan yang saya boleh ambil supaya mereka tidak sewenangnya menganiaya dan menyalahkan serta menunding jari kepada orang lain atas kecuaian pekerja lain? Patutkah saya menandatangani acknowledgement letter sedangkan saya bukan lagi staff syarikat b?

Terima kasih

Anonymous said...

Hi diana,

Sy kena suspend by conpany. Boleh ke kalau sy tak balas surat tunjuk sebab dan berhenti je memandangkan sy tidak langsung diberi surat confirmation setelah kerja dgn mereka selama 2 tahun? Dan adakah separuh gaji sy mereka akan hold jika sy bertindak begitu?

Anonymous said...

Salam .. Pn diana ..

Saya nak bertanya... Saya bkrja sbgai maintnce di sebuah kilang..Saya bertengkar dengan manager saya di sebabkan

1 : Saya tidak menyambut telefon compny yg d bri kpada setiap pkrja yg tetap. wktu itu sya atas moto dari membeli makanan saya smpai tmpt kerja kol manager sy balik , saya di pnggil ke office.. Slpas makan sy trus naik dan tanpa mendengar alasan sy trus d beri surat amaran kerana x menyambut tlfon compny shaja .. Ada kah itu wajar ? Dalam syarat2 compny xda pula dinyatakan ..

2 . Saya mngaku sya sala kdg2 lmbt dtg krja d sbbkan sy hnya mnumpang kwn , kwn sy tngl jauh dia satu arah jln p tmpt krja sya jd hny di tmpt sy menumpangg tapi sebagai manager dia boleh tegur pekerjanya dgn baik dgn cara pnggil brjmpa d office dan da berkali2 sya d tengking dan di tunjuk2 mengunakan tgnnya depan semua pekerja sy da hilang sabar wktu tu sy pun bertngkar dgn dia depan semua pekerja yg tindakannya sala dan sya menumbuk cermin moto kwn sy dan dia naik terus ke office sy di tahan ole kwn2 kerja dan redahkan marah saya..( sy pantang di cabar kesabaran sy ) dalam brapa jam bgtu selepas lunch sy di kol ole manager itu panggil naik office dan dia memaksa sya buat surat berhnti 24jam .. saya x mau mengalah sbb sy nak dia bagi bukti yg kuat apa kesalahan berat saya buat .. Hanya 1 kali sja dpt surat amaran yg d sbbkan tlfon slbihnya xda .. sy bkeras jga x nak sign last2 dia suru sy kluar office bgtu sja dan sy pun kluar buat krja dlm 2 jam bgtu sya d pnggil lg dan di bri surat ole Hr ( show cause - lateness and not not comply shift ) dia kata surat dari HQ utk sya dia kelentongkan saya kalau surat dri HQ dia x bole buka pun surat tu dan xda nama dia kena letak kat bawah surat tu..

Sikap manager sy ni jika mana yg x brkenaan dgn hati & mata dia akan cri silap sampai org x tahan dgn dia .. Sy kena tahan kan diri sebab sya sara anak yg ke 3 bakal di lahirkan tahun depan .. Sy brharap da balasan dri pn diana.. Terima kasih ..

Anonymous said...

Salam .. Pn diana ..

Saya nak bertanya... Saya bkrja sbgai maintnce di sebuah kilang..Saya bertengkar dengan manager saya di sebabkan

1 : Saya tidak menyambut telefon compny yg d bri kpada setiap pkrja yg tetap. wktu itu sya atas moto dari membeli makanan saya smpai tmpt kerja kol manager sy balik , saya di pnggil ke office.. Slpas makan sy trus naik dan tanpa mendengar alasan sy trus d beri surat amaran kerana x menyambut tlfon compny shaja .. Ada kah itu wajar ? Dalam syarat2 compny xda pula dinyatakan ..

2 . Saya mngaku sya sala kdg2 lmbt dtg krja d sbbkan sy hnya mnumpang kwn , kwn sy tngl jauh dia satu arah jln p tmpt krja sya jd hny di tmpt sy menumpangg tapi sebagai manager dia boleh tegur pekerjanya dgn baik dgn cara pnggil brjmpa d office dan da berkali2 sya d tengking dan di tunjuk2 mengunakan tgnnya depan semua pekerja sy da hilang sabar wktu tu sy pun bertngkar dgn dia depan semua pekerja yg tindakannya sala dan sya menumbuk cermin moto kwn sy dan dia naik terus ke office sy di tahan ole kwn2 kerja dan redahkan marah saya..( sy pantang di cabar kesabaran sy ) dalam brapa jam bgtu selepas lunch sy di kol ole manager itu panggil naik office dan dia memaksa sya buat surat berhnti 24jam .. saya x mau mengalah sbb sy nak dia bagi bukti yg kuat apa kesalahan berat saya buat .. Hanya 1 kali sja dpt surat amaran yg d sbbkan tlfon slbihnya xda .. sy bkeras jga x nak sign last2 dia suru sy kluar office bgtu sja dan sy pun kluar buat krja dlm 2 jam bgtu sya d pnggil lg dan di bri surat ole Hr ( show cause - lateness and not not comply shift ) dia kata surat dari HQ utk sya dia kelentongkan saya kalau surat dri HQ dia x bole buka pun surat tu dan xda nama dia kena letak kat bawah surat tu..

Sikap manager sy ni jika mana yg x brkenaan dgn hati & mata dia akan cri silap sampai org x tahan dgn dia .. Sy kena tahan kan diri sebab sya sara anak yg ke 3 bakal di lahirkan tahun depan .. Sy brharap da balasan dri pn diana.. Terima kasih ..

Anonymous said...

Baru-baru ni saya ada masalah dengan tempat kerja saya. Saya bekerja di sebuah hotel sebagai receptio. Saya telah di tuduh mengambil duit syarikat. Sedangkan duit lebihan itu saya serahkan kepada rakan sekerja saya. Dan rakan saya telah mengaku yang duit itu memang telah saya serahkan kepada dia.masalah sekarang ni..rakan sekerja saya semasa nak closing shift..duit dia kurang. Lalu dia menambahkan duit yang lebih saya tadi tu ke closing dia.yang hairan nya kenapa management tidak menyiasat rakan sekerja saya tu dengan lebih lanjut lagi. Sedangkan saya di siasat sampai hendak dipindahkan bahagian tempat kerja. Adakah wajar pihak HR buat sedemikian??

Anonymous said...

Baru-baru ni saya ada masalah dengan tempat kerja saya. Saya bekerja di sebuah hotel sebagai receptio. Saya telah di tuduh mengambil duit syarikat. Sedangkan duit lebihan itu saya serahkan kepada rakan sekerja saya. Dan rakan saya telah mengaku yang duit itu memang telah saya serahkan kepada dia.masalah sekarang ni..rakan sekerja saya semasa nak closing shift..duit dia kurang. Lalu dia menambahkan duit yang lebih saya tadi tu ke closing dia.yang hairan nya kenapa management tidak menyiasat rakan sekerja saya tu dengan lebih lanjut lagi. Sedangkan saya di siasat sampai hendak dipindahkan bahagian tempat kerja. Adakah wajar pihak HR buat sedemikian??

Anonymous said...

Baru-baru ni saya ada masalah dengan tempat kerja saya. Saya bekerja di sebuah hotel sebagai receptio. Saya telah di tuduh mengambil duit syarikat. Sedangkan duit lebihan itu saya serahkan kepada rakan sekerja saya. Dan rakan saya telah mengaku yang duit itu memang telah saya serahkan kepada dia.masalah sekarang ni..rakan sekerja saya semasa nak closing shift..duit dia kurang. Lalu dia menambahkan duit yang lebih saya tadi tu ke closing dia.yang hairan nya kenapa management tidak menyiasat rakan sekerja saya tu dengan lebih lanjut lagi. Sedangkan saya di siasat sampai hendak dipindahkan bahagian tempat kerja. Adakah wajar pihak HR buat sedemikian??

Anonymous said...

Baru-baru ni saya ada masalah dengan tempat kerja saya. Saya bekerja di sebuah hotel sebagai receptio. Saya telah di tuduh mengambil duit syarikat. Sedangkan duit lebihan itu saya serahkan kepada rakan sekerja saya. Dan rakan saya telah mengaku yang duit itu memang telah saya serahkan kepada dia.masalah sekarang ni..rakan sekerja saya semasa nak closing shift..duit dia kurang. Lalu dia menambahkan duit yang lebih saya tadi tu ke closing dia.yang hairan nya kenapa management tidak menyiasat rakan sekerja saya tu dengan lebih lanjut lagi. Sedangkan saya di siasat sampai hendak dipindahkan bahagian tempat kerja. Adakah wajar pihak HR buat sedemikian??

Anonymous said...

Baru-baru ni saya ada masalah dengan tempat kerja saya. Saya bekerja di sebuah hotel sebagai receptio. Saya telah di tuduh mengambil duit syarikat. Sedangkan duit lebihan itu saya serahkan kepada rakan sekerja saya. Dan rakan saya telah mengaku yang duit itu memang telah saya serahkan kepada dia.masalah sekarang ni..rakan sekerja saya semasa nak closing shift..duit dia kurang. Lalu dia menambahkan duit yang lebih saya tadi tu ke closing dia.yang hairan nya kenapa management tidak menyiasat rakan sekerja saya tu dengan lebih lanjut lagi. Sedangkan saya di siasat sampai hendak dipindahkan bahagian tempat kerja. Adakah wajar pihak HR buat sedemikian??

https://www.blogger.com/profile/11031478193275964082 said...

Ada x panduan mcam mana nak jawab surat tunjuk sebab..contoh..!

Nurliana Novi said...

Halo,
Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
 Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Anonymous said...

Salam, Jika dah sign offer letter ,setelah berfikir semula tak jadi nak lapor diri,apa yang perlu dibuat? Inform company tu bersama alasan atau buat senyap jer? Mohon pencerahan.

Azian said...

Salam V.I.C,

Saya mempunyai seorang pekerja yang prestasi kerjanya tidak memuaskan. Telah diadakan sessi perbincangan jika beliau mempunyai masalah dalam kerjanya namun tiada sebarang perubahan.
Boleh kah saya mengeluarkan surat tunjuk sebab diatas prestasi dia yang boleh mengganggu kredibiliti syarikat dan bagaimana peringkat seterusnya. Berapa kali perlu keluarkan surat amaran sebelum menjalankan domestic inquiry. Siapa yang harus menyiapkan soalan untuk domestic inquiry kerana pihak lain yang perlu menjalankan siasatan kan?

burung hantu said...

Asalamualaikum

Diana , saya ingin bertanya apakah ada perlindungan dari pemecatan yang tidak dapat dibenarkan? contoh bagi kes saya, sekembalinya saya dari bercuti 2 hari kerana anak menghidap denggi saya dibehentikan kerana memohon cuti atau perlepasan lagi bagi memenuhi segala keperluan rawatan anak bagi pesakit denggi. alasan bahawa tuntutan cuti akan menjejaskan komitmen saya terhadap syarikat dan menjadikan prestasi saya tidak akan baik, segala penjelasan saya majikan memberi reaksi tidak berminat untuk mendengar,soalan beliau apakah patut u handle masalah yang saya hadapi? Saya menjawabnya dengan jujur " ya perlu bos kerana anak adalah tanggungan saya lagipun anak berumur 3 tahun bawah umur adalah tanggungjawab saya mengurus segala hal dan keperluan anak saya" dan respon majikan APA U INGAT I BUKA COMPANY INI UNTUK ANAK BINI U!!! buatkan telinga saya rasa BESAR kepalang lagi. Majikan minta untuk saya dengar kata beliau dengan jelas bahawa " u boleh pergi urus hal anak u seberapa lama yang u suka dan u jangan datang berkerja disini lagi"

Majikan arahkan keluar dari pejabat.

Selang beberapa hari saya telah menhantar surat kepada majikan mengatakan tindakan belia terhadap saya menjurus kearah peberhentian tampa notis tidak mengikut undang2 adalah tindakan yang salah adalahbertentangan dengan principle of natural justice tidak dibalas oleh majikan.

Apakah selepas menandatangani kontrak kerja pekerjaan itu bererti tugas dan hak terhadap keluarga bukan keutamaan terhadap tugas. Saya mohon pencerahan..

Terima Kasih.



Aaztein said...

Assalamualaikum
Saya telah dibuang kerja melalui proses domestic inquiry atas tuduhan tidak hadir bekerja secara berterusan selama 109 hari. Namun pada hakikatnya saya tidak menulis kedatangan dalam buku kedatangan dari januari hingga julai 2016. Show cause letter dikeluarkan pada september 2016. Bukti GPS tidak diterima, tiada cctv dipejabat, mohon nasihat. Terima kasih

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Azten,

Sungguh saya pelik dengan kes awak. Adakah dalam tempoh 109 hari itu anda tidak dibayar gaji? Sekiranya gaji di bayar, jadi kenapa tiba2 muncul alasan tak hadir bekerja.

Selain buku log apa lagi cara yang anda boleh buktikan anda hadir bekerja. Beban membuktikan adalah terletak kepada anda. Mustahil hanya buku log satu2nya bukti anda hadir ke pejabat. Bagaimana dengan rekod kerja? Report? Dan sebagainya?

Anonymous said...

asalamualaikum

satu soalan saya ingin bertanya :

1. Adakah boleh majikan menyuruh pekerja membeli baju koperat(RM60) untuk di pakai sewaktu berkerja? Pertama kali saya terdengar arahan seperti ini.Bagaimana pula jika tak mampu membeli?
Jika tidak mampu membeli/ memakai baju koperat,pekerja ( 3 hari berturut ) akan di buang kerja .mengikut apa yang HR syarikat saya katakan.

Keliru saya..

Faridahhussin77@yahoo.com

Anonymous said...

mohon pencerahan, sy bergaji dlm linkungn 3.5k. saya ingin tahu adakah Seksyen 24 Akta Pekerjaan 1955 "Potongan-potongan hingga setakat apa-apa bayaran lebih yang dibuat atas kesilapan majikan dalam masa tiga bulan sebelum itu " terpakai atau tidak kepada saya. kerana pihak majikan tersalah buat pembayaran allowance dan hanya disedari selepas (audit) 1 tahun dan sekrang ingin membuat potongan slah bayar terbabit kepada saya.

2) memandangkan gaji 3.5k keatas tidak termaktub dlam employment act, saya ingin mengetahui sekiranya ada percanggahan waktu bekerja dlam terma surat tawaran kemanakah perlu saya rujuk selain employee book(tidak pernah dibekalkan), bolehkah merujuk balik kepada employment act?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Faridah Hussin,

Membekalkan uniform yang wajib dipakai seharusnya terletak pada tanggungjawab pihak syarikat melainkan, uniform telah dibekalkan tetapi tidak mencukupi atau hilang, barulah pekerja perlu menanggung sendiri kos membeli uniform tersebut.

Namun rujuk kembali buku panduan pekerja, sekiranya mmg terdapat kos yang perlu dibayar untuk uniform maka pekerja perlu patuh.

Anon 18 Jan,

Bagi pekerja yang tidak termasuk di dalam akta, terdapat beberapa rujukan asas untuk mengetahui T&C:-
1- Surat Offer Letter ketika mula2 masuk kerja
2- Buku Panduan Pekerja
3- SOP
4- Perkara yang diamalkan sebagai rutin selama bertahun2 walaupun tidak tertulis di mana2.

Unknown said...

slm ms cn u send me email nornadiahamzah@gmail.com i need to contact u

lisa said...

assalamualaikum sis,
saya ingin bertanya sekiranya saya resign 24jam tapi majikan tak terima dan minta saya beri notis 1 bulan..kalau tak dia akan conolain & saman saya@saya kena bayar company..apa yang patut saya buat?saya dah tak boleh nak datang kerja lagi..asyik mencari salah..selalu nak maki hamun..buat kerja bukan dari job skop saya..kerja pa dia pun saya kena buat..sblm ni pun dah banyak pekerja yang notis ikot apa yang ditetapkan tapi smp masa gaji hold@masuk lambat..apa yang patut saya buat sis..perlu ke saya pergi pejbt buruh mengadu hal saya?adakan pjbt buruh akan membantu saya@memihak majikan?

Anonymous said...

Salam... hai, sy mohon pendapat dr cik ye...

Sy telah diberhentikan kerja atas dasar bos tak suka sy pertikai keputusan dia walau ape yg dia kata kan banyak salah dan berat sebelah.
Jadi dia suruh sy keluar dr premise tanpa sebarang surat. Sy terus ke pejabat buruh and enquire... officer katantak ley tinggal kan premise tanpa surat. Sy kembali dan meminta surat tp tidak diberi sehingga keesokkan hari.

Dalam surat itu, ade 6 perkara kesalahan disiplin yg sy tidak buat. Baseless accusations. Namun sy tidak dibenarkan meneruskan kerja. Sy telah mmbuat laporan di pejabat buruh.

Yang geram tu, dgn sewenang-wenang dia buang sy tanpa minta penjelsan atau buat DI.

Setelah pjbt buruh hantar surat panggil, mereka buat report police atas tuduhan yg berbeza pula.

Mohon pencerahan.. hehe tq

Gee Ahmad said...

Hi, saya nak tya jika company tanpa sebarang sebab memaksa pekerja untuk mengambil pampasan dimana hanya separuh gaji x no tahun bekerja. Bolehkah kita komplain ke pejabat buruh atau mahkamah perusahaan?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Unknown 15 Feb
Ya, kalau ikut agreement / Employment Act awak tak boleh berhenti 24 jam, perlu ada notis... kalau berhenti jugak 24 jam awak perlu membayar syarikat 1 bulan gaji sebagai ganti short notice.

Anon 17 Feb
Saya dah jawab persoalan awak dalam emel kan? Harap membantu.
:)

Gee Ahmad,
Semak samaada syarikat sedang mengalami krisis kewangan atau tidak. Sekiranya ya, berkemungkinan syarikat bakal ditutup dan langkah retrenchment adalah jln terakhir sblm syarikat ditutup.

Semak jugak terms of Termination and Lay Off Benefit dalam buku panduan atau offer letter. Sekiranya termaktub dlm EA sila rujuk EA.

Muhammad said...

Salam...saye nak tye...blh ke majikan potong gaji kite ats sbb kite dpt warning letter??

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Wasalam Unknown 25 Feb

Tak boleh.

Izwani8582 said...

mohon bertanya:-
1.sy diberhentikan kerja sebulan notis secara lisan, n sehingga sekarang setelah seminggu blalu selepas diberitahu brita perberhentian tersebut,srt notis msh belum dikeluarkan.Alasan perberhentian ats masalah kewangan utk mbyr gj pekerja. Sy ad rekod semasa kejadian tersebut berlaku.
2. setelah seminggu blalu, majikan mengeluarkan srt amaran tatatertib secara tiba2.Sebelum ni sy xprnh dpt ap2 srt tnjk sbb@ srt amaran.
3.Utk pengetahuan,sy tidak menerima srt twrn kerja wlpn telah meminta majikan utk berbuat demikian,sy telah bkhidmat selama 3 thn.
4.mohon pandangan ap yg patut sy lakukan?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Izwani,

Tidak hadir bekerja atas sebab diarahkan berhenti secara verbal adalah kesilapan awak yang paling besar. Sekiranya sebaik dihalau keluar dari pejabat anda terus ke Jabatan Buruh mereka akan minta anda masuk kerja semula sehingga menerima "SURAT BERTULIS" mengatakan anda diberhentikan.

Dalam hal ini, ketidakhadiran anda ke pejabat dianggap absconded. Seolah2 seperti anda melanggar kontrak pekerjaan sekaligus memberhentikan diri sendiri tanpa notis.

Sekiranya anda mempunyai bukti yg kukuh mengatakan anda dipaksa berhenti, mungkin boleh cuba lawan dengan mengfailkan kes ke JPPP. ira Sek.20

rosdania said...

Sy ingin membuat pertanyaan sekiranya sy diarahkan untuk resign kerana sy telah ingkar (kata bos sy) tidak mengikut arahan beliau dimana beliau telah menyuruh sy pergi ke tapak pembinaan dgn segera untuk memberitahu pekerja ditapak tersebuat untuk berhenti bekerja kerana bunyi bising ketika beliau sedang bermusyuarat. Sy bukan ingkar tapi hanya mengatakan yang sy tidak berani atas sebab2 keselamatan tetapi sy telah menghubungi pengurus tapak projek untuk menghentikannya segera. Beliau tidap puas hati dan selepas mesyuarat terus memerintahkan sy untuk resign. Sy dalam keadaan mengandung 7 minggu dan cuma berfikir sebab2 keselematan tanpa memakai topi dan kasut keselamatan untuk ke tapak projek adalah menjadi satu kesalahan.sekarang sy diugut oleh HR (PA beliau sendiri) kerana sekiranya sy cuba untuk lawan dia akan pastikan sy tiada tidak mendapat mana2 kerja dalam mana2 company lain. Ada cara lain tak untuk sy dapatkan hak sy sebagai pekerja yg telah berkhidmat 5 tahun disana tanpan sebarang rekod buruk.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Rosdania,

Salam. Jangan berhenti sekiranya hanya disuruh berhenti secara lisan. Datang kerja seperti biasa MELAINKAN sekiranya pihak majikan memberikan surat dan memerintahkan awak berhenti. Sebaik menerima surat barulah failkan ke JPP di bawah seksyen 20 IRA - Unfair Dismissal.
Tak perlu takut dengan ugutan majikan. Mereka yang perlu takut sekiranya membuat sesuatu tindakan tanpa mengikut prosedur.

Firdaus Khalid said...

Salam kak,
Nak tanye. Tgh dalam dilema. Saye mmg nak cari keje dan dah dpt pon. Yg dpt tu la yg buat saye dlm dilema.haha.. Ade satu company ni invite saye intrview.saye pegi dan esok terus dpt offer. Saye sign. Notice period company lame sebulan, so dlm time menunggu ni, dpr intrview dr company lain. Company lain yg mmg saye harapkan dr dulu . Pergi intrview dan dpt jugak. Jd, boleh ke saye batalkan tawaran kerja yg mule2 tadi walaupon dah sign semate2 saya nak pergi dkt company idaman saya.? Adakah ade dlm law, yg membolehkan company pertama saman saye? Thanks

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Wasalam M. Firdaus,

Kompeni pertama boleh saman awak sekiranya mereka mahu. Tetapi jarang kompeni hendak memanjangkan kes seperti ini melainkan ia benar2 berbaloi untuk saman. Ini kerana kes saman ada kos dan makan masa, jadi untuk jawatan yang kecil, jarang mereka nak proceed tp tak bermakna mereka tak proceed.

Akak cadangkan kamu cuba call kepada HR dan berikan alasan yang munasabah untuk anda menolak tawaran mereka walaupun telah sain. Berbincang cara baik. Notification awal penting untuk mengelakkan majikan pertama membuat persiapan untuk mencari pengganti anda dan tak membuatkan mereka rasa "GERAM DAN SAKIT HATI".

Harap membantu

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Salam V.I.C,
Saya dibuang kerja serta merta dalam tempoh training atas alasan prestasi kerja kurang memuaskan,adakah tindakan majikan saya itu benar

Anonymous said...

Salam V.I.C, saya dibuang kerja serta merta ketika tempoh training kerana prestasi kerja yang kurang memuaskan,adakah tindakan majikan saya itu benar

Unknown said...

Driver forklift overtime time seperti biasa dengan menyusun product menggunakan forklift. Atas arahan boss untuk menyusun kerana pada hari ahad delivery product. Selepas solat jumaat, driver forklift dan saya ke tempat product yg disusun untuk check product. Dalam pukul 5 petang, polis datang menggari driver dan membawanya ke balai. Atas tuduhan mencuri kerana guard terjumpa product diluar pagar kilang. Oleh kerana tiada cctv tuduhan jatuh kepada driver yg bekerja pada hari itu.
Driver disoal siasat di balai polis sementara.
Driver terlepas tuduhan mencuri.
Tetapi menurut HR driver disabitkan kesalahan mengambil dadah dan urine positif kerana polis di balai sementara whatsapp dan call memberitahu HR driver urine positif. Sedangkan driver test urine di ibu pejabat polis daerah.
Pada petang esok, driver dibebaskan dari tahanan lokap.
Driver masuk kerja seperti biasa dan HR keluarkan surat gantung selama dua minggu sehingga kes dibicarakan di mahkamah pada bulan 3.
awal bulan 3 Naik mahkamah dan nama tiada dalam rekod untuk dibicarakan dan mahkamah memberi tarikh baru. Dan driver hanya perlu mengambil keputusan di ibu pejabat polis sahaja tanpa naik mahkamah.
Driver call HR, dan tanya status dia selepas mahkamah tunda tarikh, HR tidak dapat membuat keputusan dan teruskan gantung kerja sampai bulan ini. Driver mengaku tidak pernah ambik sebarang jenis dadah, dan pelik apabila HR inform dia positif dadah.


Sekarang apa perlu driver buat? Bawa kes ini di mana ? Keputusan ujian ditunda ke bulan 3 . termasuk ni dah 3 kli tunda tarikh. Baru dpat surat tunjuk sebab atas tuduhan mencuri.Sedangkan sebelum ni, Hr bagitau gantung atas kesalahan dadah, tetapi surat tunjuk sebab atas tuduhan mencuri. Tq

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Anon 14 April - Rujuk balik offer letter. Anda permanent staff atau kontrak? Sekiranya permanent staff tindakan majikan salah kerana tak follow prosedur.

Anna suhana,
Sy sangka awak akan bertanya bagi pihak HR. Apa yang patut HR buat... sebaliknya awak bertanya apa yg perlu driver buat. Driver tak perlu buat apa2 kerana penggantungan kerja adalah dengan gaji berbayar. Tunggu sehingga kes selesai. Kalau sy jadi HR. Saya akan dapatkan surat pengesahan polis bahawa ujian air kencing panda tarikh sekian2 positif dan gunakan surat tu untuk buang dia dari syarikat. Kelak... kalau bicara dan kata dia tak salah.... dia boleh fight tp majikan ada bukti kukuh surat polis sebagai bukti terkuat tindakan buang kerja diambil.

Unknown said...

tq sis reply, permanent staff bekerja selama 8 tahun.

sekarang menurut info dri ibu pejabat polis, Hr sudah hantar surat bertanya status ujian air kencing. tetapi keputusan masih tidak keluar start dari bulan 2 sampai sekarang. Tarikh masih ditunda untuk keputusan air kencing itu.


Jika dia tak bersalah dan lepas ujian air kencing tapi masih dibuang kerja atas tuduhan mencuri pula. Adakah driver boleh fight kes ni?

Unknown said...

"Kelak... kalau bicara dan kata dia tak salah.... dia boleh fight tp majikan ada bukti kukuh surat polis sebagai bukti terkuat tindakan buang kerja diambil"


Apa maksud sis?

Dia tetap kena buang kerja walaupun tak bersalah selepas bicara. Dan majikan boleh buang kerja dengan bukti kukuh surat polis? Maksud surat polis tu ujian kencing positif ke cemane.

Terima kasih sis, tolong fahamkan dan reply pertanyaan saya. Semoga Allah merahmati sis.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Majikan boleh keluar showcause letter atas apa jua tuduhan yang dirasakan perlu.
Kalau pekerja yakin tidak bersalah, pekerja boleh membela diri dalam surat jawapan tunjuk sebab. Tetapi majikan yang ingin mensabitkan hukuman perlu membuktikan kesalahan pekerja tersebut dan cuma ikut prosedur yang betul untuk tindakan disiplin.

Amytalk.com said...

Assalam V.I.C @ Diana,
Saya mempunyai masalah, Dan saya seorang promoter.

1. Saya adalah seorang pekerja part time. Yang mna sifat semula jadi saya ialah mulut lepas. Tapi, prinsip saya satu : jika anda tak masuk campur urusan saya, maka saya takkan sedikit pun usik anda.

Jadi, permasalahan timbul apabila saya bersuara apabila sebulat bulatnya saya dipersalahkan jika saya rehat bersama kawan kawan. Katanya, rehat ramai ramai, habis siapa nak jaga floor?
Jika saya keluar solat, berdua dengan kawan juga,dijadikan isu.
Jadual saya juga dikacau sedangkan saya hanya akan bekerja setelah tamat waktu class.
Saya berasa amat tertekan

2. Assistent security officer tenpat saya bekerja telah 'sound' saya. Dimana amarannya, "kau diam. Jangan bersuara jika aku bercakap" malah, mengatakan perihal buruk saya terhadap promoter lain dan supervisor brand lain.
Salah ke jika saya bersuara mengenai hak saya. Saya hanya menjelaskan keadaan saya. Tapi terus menerus dye menggelarkan panggilan 'bo*** dan pu***** ' hanya kerana saya simpan iron, dan dia tak dapat menggunakannya. Perkara ini telah berlanjutan selama 2 minggu.
Apakah tindakan saya? Perlu ke saya melaporkan pada pejabat buruh? Atau saudari ade alternatif lain?
Tolong saya.
Saya amat berdendam pada ASO itu.

Unknown said...

Assalamualaikum sis diana. Sy ada masalah sgt besar. Bole tak jika sy hendak email sis utk private tny soalan. Ini email sy. izham.group@gmail.com. Mohon jasa baik sis respond ke email sy. Buntu gila ni sis

Unknown said...

Assalamualaikum sis diana. Sy ada masalah sgt besar. Bole tak jika sy hendak email sis utk private tny soalan. Ini email sy. izham.group@gmail.com. Mohon jasa baik sis respond ke email sy. Buntu gila ni sis

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Amytalk,

Bukan semua perkara boleh dilaporkan ke jabatan buruh atau Perhubungan Perusahaan.
Selamat Datang ke alam pekerjaan.
Apa yang anda lalui "terlalu kecil" nak dibandingkan badai besar yang dilalui kami yang berpuluh2 tahun di alam pekerjaan.
Jiwa kena kental.... satu hari ada rezeki kamu masuk dalam syarikat gergasi... politik dia jauh lebih hebat.

Soal bias, buli2 kecil, melawan, dipulaukan adalah rencah biasa.
Kalau nak bukak kes, atas pelanggaran akta yang mana?
Alangkan masalah kena buang kerja, tak bayar gaji, turun pangkat pun mahkamah pending bertahun2 untuk bicara.

Anggap la ini satu ujian permulaan sahaja dalam kerja.
Kalau betul2 tak serasi dengan environment kerja tu mungkin dah tiba masa explore peluang kerja di tempat lain.

Anonymous said...

Salam,saudari..maaf mengganggu..saya ingin bertanyakan soalan..saya bekerja sbg promoter hmpir 2 bln dan telah berhenti kerja ats sbb masalah kesihatan mak saya..saya telah mengikut prosedur syrkt dgn notis berhenti kerja 1 bulan. Setelah saya cukup notis, syrkt hanya membayar saya gaji basic sahaja..segala komisyen dan bayaran overtime saya telah dihold oleh syarikat selama 1 bln lebih..selain itu juga,deposit uniform saya pula, mereka mengatakan akan memulangkan pada saya semula selepas 6 bln berhenti kerja..tarikh akhir saya bekerja adalah pada 9/2/2017 dan pihak syrkt mengatakan akan memulangkan deposit uniform pada bln 8 mengikut prosedur syrkt..soalan saya di sini, bolehkah pihak syrkt berbuat demikian dengan hold deposit uniform saya selama itu? walaupun deposit hanya rtm100 sahaja, tapi nilai itu begitu besar dalam keadaan saya sekarang..rasa teraniaya pula..harap saudari dapat menjawab pertanyaan saya ini..terima kasih

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Anon 6 May,

Ya, kebanyakan syarikat memang hold bayaran extra seperti komisen, elaun bagi selewatnya sebulan kemudian bagi memastikan komisen dan extra payment telah dikira dengan tepat setelah ditambah tolak dengan hutang piutang (sekiranya ada), pending payment dari customer, pending job.

Berkenaan Uniform, anda boleh semak balik polisi pembayaran, sekiranya mmg tertulis, maka perlu akur.

Unknown said...

aslmkm sya nak tanya. sy bekerja pada bulan jan tahun ni dan sy merupakan seorang shja pekerja ppuan di branch sy bkeja. yg lainnya lelaki. sy tidak diterima oleh beberapa org di sana. sy dibuli dan ada yg menyebarkan berita yg palsu kpd bos sy dan dia mpecyainya. sya kena extend probation sebulan atas alasan mengarut dan tiada bukti serta tidak bkaitan dgn kerja. contoh sy memilih kawan, xbkjasama. selepas tempoh extend bos tidak mahu confirmkn sy dan nenyuruh sy bhenti kje. sy ckp xmahu dan jika company nk bhentikan dia perlulah bg surat termination letter. boleh ke majikan buat bgitu

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Sophy,

Betullah tu. Kalau dia nak awak resign, dia perlu bagi awak surat termination letter. Dengan surat tu anda boleh failkan kes di JPP bawah seksyen 20 Unfair Dismissal sekiranya pembuangan anda tidak mengikut prosedur yang betul.

Unknown said...

salam. sy ingin bertanya. saya mengelami masalah dengan majikan. majikan tidak belas kasihan kepada saya atas sebab saya berhenti kerja 24jam dengan jawatan saya pegang admin assistant gaji RM1600, Saya telah mendapat surat daripada majikan menyatakan saya mesti berkerja sebulan untuk berhenti kerja. akan tetapi saya masih dibawah percubaan (probation) jikalau mengikut kontrak yang saya telah sign saya masih probation, dan saya rasa saya ada hak untuk berhenti khidmat 24jam tanpa gaji. betul? akan tetapi majikan telah menghantar surat kepada saya harus bayaran balik kepada majikan 30hari dan saya rasa ini salah. saya telah memohon budi bicara dari pihak majikan supaya memberhenti kan saya secara baik atas alasan saya masalah keluarga. saya harap pihak mahkamah memberi jawapan saya ini. tetapi didalam surat saya sign letter of appointment saya dalam tu dia cakap kene resign 60days atau kene bayar dekat company 30days . wajib ke? atau saya abaikan sahaja sebab gaji sy pun 1600 sahaja.. kalau dia psg lawyer pun da beribu rasa diorang xbebaloi utk menayaman saya kan?

Unknown said...

salam. sy ingin bertanya. saya mengelami masalah dengan majikan. majikan tidak belas kasihan kepada saya atas sebab saya berhenti kerja 24jam dengan jawatan saya pegang admin assistant gaji RM1600, Saya telah mendapat surat daripada majikan menyatakan saya mesti berkerja sebulan untuk berhenti kerja. akan tetapi saya masih dibawah percubaan (probation) jikalau mengikut kontrak yang saya telah sign saya masih probation, dan saya rasa saya ada hak untuk berhenti khidmat 24jam tanpa gaji. betul? akan tetapi majikan telah menghantar surat kepada saya harus bayaran balik kepada majikan 30hari dan saya rasa ini salah. saya telah memohon budi bicara dari pihak majikan supaya memberhenti kan saya secara baik atas alasan saya masalah keluarga. saya harap pihak mahkamah memberi jawapan saya ini. tetapi didalam surat saya sign letter of appointment saya dalam tu dia cakap kene resign 60days atau kene bayar dekat company 30days . wajib ke? atau saya abaikan sahaja sebab gaji sy pun 1600 sahaja.. kalau dia psg lawyer pun da beribu rasa diorang xbebaloi utk menayaman saya kan?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Anas,

Berhenti kerja akan ikut offer letter yang telah dipersetujui oleh kamu sebelum ini. Mana2 undang2 syarikat lebih baik dari undang2 buruh, maka undang2 syarikat akan digunapakai.

Anonymous said...

Saya nk tanya lah.

1) Saya minta cuti half day sebab family matters. Lepastuh HR nak tahu lebih details bukan sekali nih je setiap kali saya minta cuti mesti dia nak tahu details, soalan saya perlu ke HR tuh tahu details?
2) Pasal gaji baru2 nih untuk bulan 5 dia deduct dlm 300 bila tnya kenapa, dia kata tolak cuti yg bulan 3 punya. boleh ke macam tuh?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Annual Leave adalah hak pekerja.
Cuma apabila terdapat keperluan kerja / hari yang mana cuti tidak digalakkan, majikan akan bertanya dengan lanjut untuk mengetahui sejauh mana penting utk pekerja cuti. Lebih2 lagi sekiranya emergency yang mana majikan boleh consider untuk tidak approve cuti tersebut atas alasan yang tidak munasabah.
Apa salahnya bagitahu saja "hal personal... lagipun menggunakan cuti tahunan yang memang diperuntukkan utk sy."

2- Boleh... dalam tempoh 3 bulan ke belakang, majikan masih boleh menolak apa2 penolakan yang dibenarkan. Cuti Tanpa Gaji adalah antara penolakan yang dibenarkan.

Anonymous said...

ok Ms, thank you. :)

Teraniaya said...

Salam Sis,
Maaf saya rasa masalah saya ni takde kena mengena dengan HR, mungkin just share atau minta pandapat sis dan yang membaca komen ni, dan mungkin ramai employee ada kes macam ni. saya dah tak tahu nak buat macamana.
Saya bekerja disebuah syarikat terkemuka sebagai executive selama 2 tahun, pada bulan lepas ada seorang staff baru masuk sebagai assistant manager dibahagian operation berbangsa lain dari saya. selama sebulan yang dia kerja ni dah mula memburuk - buruk kan staff lain kat GM termasuk lah saya sekali. "orang tak buat keje lah orang ni tak performlah" dan macam macam lagi. Sampai sekarang ni bile meeting ade je GM nak salahkan saya walaupun bukan salah saya. disebabkan dia tu kawan baik pada GM saya, nak cakap apa pun dia dah tak percaya. saya dah mula struggle untuk cari kerja lain sekarang ni dan mungkin tu yang lebih baik dari pada kerja tapi tak ikhlas. mungkin ini boleh dianggap sebagai meluahkan perasaan atau sis ada pendapat yang patut saya buat.

lovehate said...

hi diana..

sy telah mendapat surat pengantungan kerja cuti tanpa rekod serta merta selama seminggu atas report yang telah dibuat keatas saya oleh ketua jabatan saya sendiri pada hari yg sama report dilakukan.saya tidak dibenarkan untuk dtg ke tempat kerja tanpa kebenram ketua jabatan.

pada keesokan harinya saya telah dihubungi oleh pihak HR untuk mengambil Surat Tunjuk Sebab dan saya telah diberi masa selama 5 hari untuk memberi jawapan kepada surat tunjuk sebab berikut.

Merujuk kepada surat tunjuk sebab itu terdapat 3 pertuduhan kepada saya...mohon pandangan diana bagaimana saya perlu menjawap surat tunjuk sebab ini dengan betul.

Tuduhan pertama : menghantar memo tnpa pengetahuan dan kelulusan - ini tidak benar kerana saya tidak menghantar memo tersebut memo tersebut dihantar oleh PA bahagian saya.

tuduhan kedua : menyalahguna tandatangan kelulusan pada memo asal dgn membuat salinan scan,menampal dan meminda tarikh tanpa pengetahuan dan kelulusan

membuat salinan scan-tidak benar
menampal - tidak benar
meminda tarikh -ya

seteah perbincangan bersama ketua unit meminda pindaan dibuat..pindaan tarikh dibuat kerana rentetan memo berlanjutan selam sebulan untuk mendapat kelulusan dari MD

tuduhan ketiga : meminda muka surat 2 tanpa pemgetahuan dan kelulusan

pindaan yang dibuat setelah mndapat arahan dati ketua unit dgn menukarkan dr bentuk point ke dlm bentuk table.

mohon pndangan dan cadangan berkaitan masalah yang saya hadapi ini. Ini merupakan kesalahan pertama saya setelah 5tahun bekerja dan saya tidak mempunyainsebarang rekod buruk. untuk pengetahuan diana..kelulusan untuk memo itu adalah MD tetapi MD masih tidak sign lagi. saya dituduh memyalahguna tandatangan ketua unit dan ketua jabatan saya. bagaimana saya harus mnjawap surat ini?

bantuan diana amatlah saya hargai

terima kasih

Unknown said...

Assalam pn diana
Adik saya seorg FE di sebuah bank. Adik saya didapati misconduct (manipulate) akaun pelaburan pelanggan dan menyebabkan pelanggan mengalami kerugian dan pihak bank bercadang utk membayar ganti rugi tersebut. Hal ini juga berlaku kerana terdapat byk kepincangan complaince di peringkat jabatan. Soalan saya
1. Adakah adik saya masih berhak utk memberikan notis sebulan perletakan jawatan selepas sesi memberi keterangan? Adakah pihak bank boleh menolak notis tersebut?
2. Sekiranya adik saya memberikan notis 24jam berhenti kerja, adakah pihak bank masih boleh membuat laporan polis atau sebarang tindakan undang2 ke atasnya?
Pn boleh menjawab soalan ini melalui emel saya sumaleya16@gmail.com.
Terima kasih atas maklum balas pn.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

salam Terniaya,

Perkara tu mmg biasa berlaku dalam kebanyakan organisasi.
Lebih memburukkan keadaan sekiranya majikan seorang yang percaya melulu tanpa investigation.
Majikan yang mudah terpengaruh ini sebenarnya tak ada leadership skill..
Nak tunggu dia resign mungkin payah... jadi lebih baik kalau ada peluang kita yang resign..
Biasanya majikan2 jenis ini hanya akan menyedari kesilapannya setelah kehilangan pekerja2 yang baik tersebut.

LoveHate,
Tugas anda adalah membuktikan anda tidak bersalah. Semua org boleh mengaku tidak bersalah apabila dituduh melakukan sesuatu kesalahan. Tapi hanya mengaku tidak bersalah tidak melepaskan kita pada pertuduhan. Tugas kita adalah buktikan?
Caranya? Cari bukti, bukti bertulis, bukti whatsapp, bukti alibi anda yang mengatakan ia bukan perbuatan anda...
Hanya anda sahaja yang tahu bagaimana cara membuktikannya.

Suhana Saadon,
Adik anda masih boleh letak surat resign dengan notis. Ada kemungkinan majikan akan advise dia untuk resign 24 jam tanpa bayar notis. Kerana sekiranya proceed dengan DI adik akan tetap dibuang kerja 24 jam tanpa sebarang notis. Bezanya, sekiranya adik anda bukan lagi pekerja majikan tidak layak buat DI atau mengambil tindakan disipilin sebagai majikan kepada adik anda tapi masih layak untuk membuat laporan polis. Samaada masih bekerja atau tidak laporan polis tetap boleh dibuat.

Unknown said...

Walaupun telah melalukan kesalahan seperti mencuri..adakah pekerja boleh dipakasa resign 24 hours..tanpa sebarang Di..dan surat rayuan apa apa.. bolehkah pekerja buat laporan di labour office...

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Wani,

Masih perlu buat DI, cuma adakalanya majikan akan memberi pilihan kepada pekerja, samaada mahu resign secara baik ataupun melalui DI dan akhirnya dibuang kerja dengan rekod buruk. Sbb pekerja yg dibuang kerja biasanya akan susah untuk mendapatkan pekerjaan di tempat lain.

Aboy said...

Salam sis diana

Saya telah diberikan notis ditamatkan perkhidmatan..
Saya sudah menerima surat pengesahan jawatan pada 20 march 17.
Dalam kes saya ni notis berhenti tersebut di beri kerana kedatangan yang kurang memuaskan.setiap tidak kehadiran saya telah di serta kan dengan lampiran surat MC walaupun ia nya ada lah apointmen hospital. Malah saya juga ada absent tapi telah memaklum kn kepada operasi pd hari tersebut. Dlm kontrak juga telah di lampirkan selepas pengesahan jawatan syarikat berhak mmberi notis berhenti selama 1 bulan sekiranya sy tidak melakukan kerja dgn baik atau memuaskn hati syarikat.jadi isu nye sekarang. Sebelum sy di beri notis tersebut sy telah di panggil dan di tanya kn sbb apa MC yg kerap setiap bulan. Sy da mnjwp kerana apoitment hospital dan kesihatan anak yg tidak sihat. Memandangkn ank sy bru lahir pd awal tahun ni.mnyebab kan pertasi kerja sy menurun. Tp yg mnjd tidak puas ati sy kerana syarikt ingin mngurangkn pkerja dan notis berhenti yg diberi mnyata kan hari2 yg sy tidak hadir tu mnjadi 1 kesalahan sedangkn 4 hari saja absent selebihnye mmpunyai MC yg sah dari panel dan hospital gov. Malah dln surat perletakan jwatan tersebut mnyatakn amaran sudah diberi masih melakukan kesalahan tersebut.tetapi sy xpernah menerima sebarang surat amaran atau tandatangan sebarang kertas yg mnyata kn sy melaku kan kesalahan tersebut malah date yg dinyata kan sebelum sy dpt surat comfirmation jg di kaitkan. Sedang kn cuti tersebut sah sehingga sy dpt pngesahan jawatan. Jd adakah ptot sy mengadu kpd pjbt buruh untuk meminta pampasan atas ketidak adilan syarikat kpd sy?

no name said...

assalam diana. maaf. boleh dapatkan direct email saya perlukan beberapa nasihat dan pendapat dari diana. urgency case :( -nursyahirahazahar@gmail.com

Unknown said...

Salam Cik Diana, saya ingin bertanya ; baru baru ini saya telah dikira Absent kerana mendapat MC klinik bukan panel dan hari ke2 saya masih sakit tetapi diberi surat akaun rawatan sahaja, pun pihak syarikat mengira Absent sedangkan saya ada beritahu saya sakit dan ada bukti, Boleh kah pihak syarikat Kira ponteng(Absent) dua hari tersebut, adalah undang undang buruh membenarkan syarikat berbuat demikian, di sebab kan Absent ini saya kehilangan elaun prestasi. Bolehkah saya men fail kan kes dipejabat buruh untuk menuntut keadilan.
Minta pencerahan dari Cik Diana,

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Aboy,

Sbrnya ini isu unfair dismissal atau retrenchment?
Kalau retrenchment maksudnya syarikat rugi, perlu kecilkan populasi pekerja maka mereka pilih yg prestasi rendah untuk dibuang dahulu. Bila retrenchment maksudnya syarikat ada bukti mereka dlm keadaan rugi tp still kena bayar pampasan notis seperti dalam offer letter.

Kalau unfair dismissal baru nampak ada relevan kes untuk difailkan. Sbbnya satu je, pembuangan dibuat tak ikut prosedur. Kalau majikan kata dia pernah keluarkan warning (tp menurut anda tidak pernah) maka majikanlah yang perlu buktikan surat pernah diserahkan kepada anda.

Hasna Ramy,

Jawapannya boleh. Majikan boleh tidak menerima MC dari non panel clinic sekiranya majikan telah menyediakan klinik panel kepada pekerja.

Aboy said...

Saya sendiri tidak pasti isu saya di buang kerana prestasi atau syarikat kerugian. Tp dari perbualan dan tindakan company menampak kn mereka ingin mengurang kan pekerja kerana laluan perjalanan yg sepatutunye di lakukan telah dikecil dan di gabung kn menyebab kan pekerja mnjdi berlebihan. Dan mana pekerja yg belom di comfirm kn jawatan nye telah die beri notis berhenti walaupun suda mnjangkau 2 ke 3 tahun berkhidmat. Jadi sekarang ni saya ingin tahu tindakan yg patut sy ambil. Kerana sy dibuang tanpa ade sebab yg munasabah. Jika sis ckp untuk kurang kn kos syarikat die perlu bayar pampasan pd sy kn? Tp jika syarikat cas sy kerana prestasi kerja yg tidak memuaskn utk berhenti kn sy.ada kah tindakan syarikat itu betul kerana sy tidak dpt surat amaran dri pihak syarikat yg mnyatakan dispilin saya teruk.hnya kerana mnunjuk kn bukti date yg sy tidak hadir itu ckup untuk mmbukti kn sy salah?tnpa beri apa2 surat amaran.ada kah tindakan syarikat itu betul? Saya nk kn pnjelasa dari sis. Sbb kwn sy mnyatakan sy harus utk mmbawa kes ni ke buruh untk keadilan.kerana dlm surat berhenti tidak mnyatakan utk beri pampasan. Hnya bertulis amaran telah diberi kn sahaja.seperti mahu mengambil kesempatan kurang kn pkerja mggunakan kesalahan sy tersebut

Anonymous said...

Slm..sy roslan..
Sy bkerja di syarikt swasta...
Soalan saya...
Sekiranya saya diberi warning letter oleh HR,Yang mana laporan yang dibuat oleh SV kpd HR itu adalah tidak benar
Apakah tindakah yang sy boleh buat...??
Terima kasih..harap dpt jawapan...

Unknown said...

salam

saya ingin bertanya jika saya bekerja seorang di kiosk . dan meninggalkan kiosk untuk membeli makanan tanpa memberitahu supervisor saya . disitu saya tahu saya salah . tetapi area manager saya menelefon saya dan menggunakan bahasa kesat terhadap saya . apakah yang perlu saya lakukan .

Unknown said...

salam

saya ingin bertanya jika saya bekerja seorang di kiosk . dan meninggalkan kiosk untuk membeli makanan tanpa memberitahu supervisor saya . disitu saya tahu saya salah . tetapi area manager saya menelefon saya dan menggunakan bahasa kesat terhadap saya . apakah yang perlu saya lakukan .

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Assalamualaikum dan Salam sejahtera

Aboy,
Seperti jawapan sy sebelum ini, kalau pembuangan disebabkan presetasi barulah relevan kes (unfair dismissal) kerana tak ikut prosedur/ atau proses pembuangan yang betul.
Kalau nak failkan kes ke JPP jangan terlalu lambat... sbb nanti kes jadi tak valid lagi untuk difailkan.

Roslan,
Balas balik Warning Letter tersebut dengan menganggap ia sebagai showcause dan minta pihak HR menarik balik surat warning tersebut bagi memberi peluang anda defend / membela diri. Dalam surat yang sama nyatakan segala fakta yang boleh membuktikan anda tidak bersalah. Sekiranya pihak HR mendapati anda tidak bersalah surat penarikan warning akan dikeluarkan atau sekurang2nya surat jawapan HR bagi kes tersebut perlu keluar. Surat pekerja yang tidak dibalas oleh majikan dikira sebagai condonation atau pengampunan kepada pekerja.

Wan Botak,
Berhenti kerja kalau tak tahan. Amatlah susah untuk membawa kes ini ke tengah. Sudahlah tiada saksi, malah ia melibatkan hubungan majikan pekerja bersandarkan kata2 (verbal) yang amat payah dibuktikan. Terlalu banyak kes yg besar perlu dibicarakan setiap hari, isu bos maki pekerja boleh dikatakan lumrah biasa bagi setiap syarikat baik yang bersaiz gergasi mahupun ikan bilis.

Unknown said...

assalamualaikum . saya ingin bertaya sekali lagi . saya ada full timer yang bekerja tanpa kontrak apa pun . jika saya di berhentikan kerja tanpa showcase letter atau pun warning letter maupun gantung kerja . adakah gaji saya burn . dan jika saya menuimpan punch card saya . dapatkah saya membawa kes ini ke pejabat buruh ? minta pendapat

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Waalaikumsalam Wan Botak,

Tiada istilah gaji burn.
Walaupun pekerja dibuang kerja atas kesalahan berat sekalipun, pekerja masih layak mendapat gaji sehingga hari terakhir beliau hadir bekerja.

Anonymous said...

Salam kak.

Saya baru bekerja selama 4 hari di sebuah syarikat swasta tanpa sebarang surat tawarab atau kontrak perjanjian yang ditandatangani.

Pada hari ke4(jumaat),saya berniat untuk berhenti kerja atas alasan peribadi dan saya telah meninggalkan surat notis berhenti kerja 24jam di bilik majikan, saya juga ada emailkan pada majikan mengenai notis tersebut dan menghantar whatsapp pada majikan tentang isu ini. Majikan membalas whatsapp saya mengatakan 'okay'dan pada hari isnin akan ada candidate baru dtg untuk interview.

Didalam email yang saya telah hantar pada majikan telah saya nyatakan saya akan hadir ke pejabat pada hari Isnin berikutnya untuk memulangkan kunci pejabat.Pada hari yang sama juga majikan ada menghubungi saya melalui telefon meminta saya luangkan masa hari isnin untuk mmbantu staff baru yang akan masuk bekerja pada hari tersebut. jdi saya bersetuju.

Malangnya pada hari isnin berikutnya saya dtg kepejabat dan tiada candidate dtg interview dan pkerja baru seperti yang diberitahu majikan kepada saya pada jumaat melalui whatsapp.Saya diarahkan membuat kerja seperti biasa dan saya menyiapkan tugasan saya.

Pada hari yg sama (isnin)saya nekad untuk meninggalkan pejabat dalam keadaan berkunci seperti biasa (buka pejabat melalui thumprint sahaja) dengan meletakkan kunci pejabat diatas meja majikan.

Malangnya majikan menuduh saya meninggalkan pejabat dan mengambil barang pejabat (mungkin alat tulis tanpa saya sedar). Dan majikan menghantar whatsapp beritahu dia akan buat laporan polis. Saya sudah menghantar whatsapp pada majikan untuk mmberitahu apa barang yg saya ambil untuk saya membayar semula pada majikan. malangnya sehingga hari ini tiada jawapan dari majikan.

soalan saya :

1) Adakah majikan mempunyai hak untuk menyaman saya setelah dia dimaklumkan mengenai notis berhenti kerja 24jam yang telah saya berikan pada dia sebelum ini?

2)adakah laporan polis boleh dibuat oleh majikan mengenai isu saya meninggakalkan pejabat dan mengambil barang pejabat?

#saya tidak berniat untuk membuat tuntutan bayaran gaji dari majikan selama 4hari bekerja memandangkan tiada sbarang kontrak perjanjian antara saya dan majikan.

mohon pencerahan. terima kasih ��

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

1) Adakah majikan mempunyai hak untuk menyaman saya setelah dia dimaklumkan mengenai notis berhenti kerja 24jam yang telah saya berikan pada dia sebelum ini?

Tak ada. Majikan tidak ada hak kerana:-
1- surat berhenti kerja telah diserahkan, lebih kuat lagi ada bukti bertulis majikan setuju.
2- Majikan tidak berhak menahan pekerja dari berhenti atau menolak surat resignation.
3- Nak saman atas dasar apa kalau surat offer letter pun tak pernah bagi?

2)adakah laporan polis boleh dibuat oleh majikan mengenai isu saya meninggakalkan pejabat dan mengambil barang pejabat?
1- Dia perlu buktikan.. bukan sekadar menuduh aje.. setakat alatulis (cth: kalkulator) polis pun malas nak layan. Pendapat akak... bos kamu tu gertak aje.

Unknown said...

Salam diana..
Sy nak bertanya. Di tempat sy kerja ade kes kecurian dan pekerja tersebut digantung kerja pada 19/6 dgn separuh gaji.. selepas sebulan 14/7 perkeja tersebut telah di buang kerja diatas kesalahan yg dilakukan.. dalam masa yg sama pihak majikan meminta ganti rugi dr pesalah dan jika tidak menyelesaikan masalah tersebut laporan polis akan dibuat.. bolehkah diambil tindakan pada pekerja yg telah dibuang kerja? Dan smpai sekarang almost 2 month gaji dan claim semasa sebelum penggantungan masih blom dpt.. boleh bg pencerahan?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

wasalam..

Majikan tidak boleh buat DI untuk bekas pekerja tetapi boleh melaporkan bekas pekerja kepada polis dan sekiranya tebrukti bersalah pekerja akan di dakwa di mahkamah sivil, bukan mahkamah perusahaan.

Majikan berhak tahan gaji akhir pekerja sehingga segala hutang piutang dan barang2 milik syarikat dipulangkan kembali kepada pihak syarikat.

Bapa anak OKU said...

Salam diana.

Saya bekerja di syarikat glc selama lebih 7 tahun dan ingin membuat permohonan cuti tanpa gaji selama 5 bulan atas sebab menjaga anak OKU terlantar.

Dalam klausa perkhidmatan, menyatakan cuti tanpa gaji hanya boleh diambil apabila cuti tahunan habis digunakan dan atas sebab-sebab mustahak.

Masalahnya bos hanya memberi kelulusan 1 bulan sahaja yang memang tidak mencukupi untuk saya memandangkan urusan temujanji hospital untuk terapi-terapi anak perlu hadiri. Selain itu, isteri saya tidak dapat uruskan anak OKU saya oleh kerana beliau sarat mengandung. Untuk pengetahuan diana, anak OKU saya sudah berumur 8tahun dan berat 20kg serta 1.12 meter tinggi. Alasan beliau adalah tiada orang yang menggantikan saya sepanjang ketiadaan saya.
Permohonan cuti tanpa gaji telah disertakan dengan surat daripada doktor pakar, kad OKU serta dokumen2 menyokong keadaan anak.

Saya sudah membuat permohonan rayuan kepada naib presiden kumpulan sumber manusia tetapi keputusan masih tetap sama sahaja.

Soalannya, boleh ke saya melaporkan perkara ini kepada jkm @ jabatan sumber manusia tentang syarikat tidak membenarkan saya cuti tanpa gaji 5 bulan untuk hal kesihatan anak OKU saya. Apakah hak-hak saya sebagai pekerja yang mempunyai anak istimewa?
Sekian, terima kasih.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Bapa Anak OKU,

Malangnya kuasa meluluskan NPL adalah seratus peratus terletak pada budi bicara pihak syarikat. Syarikat memberikan kebenaran 1 bulan cuti tanpa gaji yang mana menurut justifikasi mereka hanya tempoh itu sahaja mereka sanggup menghadapi "ketiadaan" anda. Lebih dari itu mereka akan rasa terbeban yang mana merasakan bahawa adalah lebih baik mereka mendapatkan pengganti anda (recruit new manpower).

Perkara di atas juga adalah di luar bidang kuasa JKKP ataupun JTK.

Insan Hina said...

Hi Miss Diana,

Saya ada masalah dgn company. Saya selalu sakit. Dlm sebulan mgkin 2 hari mc. Baru baru ni saya keguguran dan kerana ada infection Doktor pakar memberi saya MC lebih kurang sebulan. Bila saya kembali bekerja, saya telah dipanggil oleh HR dan diminta menandatangani satu dokumen yg berbunyi lebih kurang " Saya bersetuju dengan apa apa tindakan yg dibuat oleh majikan keatas saya ". Saya berpendapat saya telah dilabel poor performance staff oleh HR tetapi:

1. Kelayakan saya untuk MC adalah sebanyak 30 hari. Dan kemungkinan saya telah MC melebihi kuota, tetapi tiada sebarang reminder dari HR mengatakan saya poor performance staff dan tiada permintaan show cause letter dari HR.

2. Adakah cara ini betul mengikut prosedur akta 155?

Thanks.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Sis,

1- Tanyalah mana2 syarkat pun, tiada mana2 syarikat yang mampu bertoleransi dengan pekerja yang kerap MC.
2- Bukan juga salah pekerja, kerana sakit bukanlah perkara yang mampu dielak.

Saya tak dapat nk kata prosedur betul ke tak kerana, sy tak tahu dokumen apa yg pihak syarikat suruh sis sain? Butiran dokumen tidak jelas. Ada kemungkinan ia amaran pertama memberitahu.... disebabkan prestasi kedatangan yang teruk anda dilabel sebagai poor prformance dan anda perlu perbaiki dalam tempoh sekian sekiranya tidak tindakan disiplin akan diambil ke atas anda.


Sekiranya begitu, maka betullah prosedurnya. yang mana anda telah dimaklumkan mengenai prestasi kera anda yg tidak memuaskan dan diberi tmpoh utk perbaikinya. kegagalan akan menyebabkan tindakan disiplin yg lebih tegas diambil termasuklah buang kerja.

Sepatutnya anda mempunyai satu salinan surat selepas menandatangani surat tersebut. Boleh minta salinan dengan majikan.

Unknown said...

Salam.boleh kah sy bertanya

Unknown said...

Salam V.I.C @ Diana,

Saya pernah beberapa kali diberikan warning letter disebabkan lambat masuk kerja dan tidak hadir bekerja. Baru-baru ini saya telah sakit dan telah menghubungi pihak majikan melalui sms. Saya mendapat cuti sakit selama 3 hari oleh doktor yang merawat saya. Pada hari kedua saya cuti sakit, saya ada meminta isteri saya menghubungi supervisor melalui sms, malangnya hari tu line telefon x ada. Masalahnya sekarang, selepas saya cuti sakit, saya datang ke tempat kerja seperti biasa, akan tetapi saya tidak dibenarkan oleh pengawal keselamatan untuk memasuki kawasan kilang. Seolah olah saya adalah penjenayah. Saya meminta jasa baik pengawal untuk menghantar surat cuti saya ke bahagian pejabat. Saya hanya disuruh balik rumah oleh kerani. Saya telah diarahkan melalui sms untuk memberikan surat tunjuk sebab kenapa saya tidak menghubungi majikan mengenai cuti sakit saya. Saya membalas surat tunjuk sebab mengatakan bahawa ada menghantar sms dan telah dibaca oleh pihak majikan malangnya mereka menidakkan dan tidak mempercayai cakap saya. Seolah olah mereka sengaja ingin memecat saya. Bersama surat tunjuk sebab itu saya sertakan salinan gambar sms yang telah dihantar dan berjaya dihantar sebagai bukti dan mempertahankan diri saya. Malangnya mereka hanya membalas dengan surat penggantungan selama 2 minggu dan akan menetapkan tarikh untuk DI. Saya ingin bertanya jika keputusan selepas DI saya didapati bersalah walaupun saya ada bukti sms tersebut sudah dihantar dan di baca,tetapi disebabkan mereka menidakkan sms memberitahu cuti tersebut seolah olah mereka sengaja menyusahkan saya. Jika mereka memecat saya apakah pampasan yang saya boleh tuntut dan bolehkah saya membawa perkara ini ke JPP.

Terima kasih

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Wati Tigi,

Kerap mendapat warning letter disebabkan prestasi kedatangan tidak memuaskan adalah petanda tidak baik di dalam kes ini di mana anda akan gagal untuk mendapatkan mitigation sekiranya terbukti bersalah.

MC 3 hari, bila waktunya sms dihantar dan diterima oleh majikan? Sekiranya jawapan anda hanya pada hari ke3 maka terbukti anda bersalah dan anda akan kehilangan kes ini. Telefon tak ada kredit / line tak ada / hp habis bateri adalah alasan yang tak akan sama sekali diterima oleh mana2 majikan sekalipun kerana ia bukan darurat.

Tindakan majikan menghalang anda bertugas sekembalinya bekerja adalah betul dan mengikut prosedur.

Unknown said...

Company tutup buku 30hb tiap bulan..sepatutunye bos kene bayar gaji 7 hari dari tarikh tersebut..adakah dikira tidak menjadi kesalahan jika bos hanya bagi pekerja sain slip gaji sahaja tetapi duit masuk dalam bank melebihi 7 hari ? Dan tempoh 7 hari itu adakah termasuk hari sabtu dan ahad ?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Ruzee Ana - Menurut Akta Kerja 1955 19(1) - Majikan wajib MEMBAYAR gaji pekerja tidak lewat dari 7 hari dari tarikh gaji ditutup dan ini termasuklah weekend dan public holiday.

Anonymous said...

Majikan saya akan meminta pekerjanye untuk sain slip gaji dalam masa 7 hari selepas tutup buku tetapi kebiasaannye duit yang masuk ke dalam bank lebih dari 7 hari.adakah ini di benarkann ?

Unknown said...

Hai v.i.c@diana...saya dalam masalah.
Situasi Saya
Saya telah bekerja selama 5 tahun Dan dalam tempoh tersebut majikan tidak membayar epf Dan sosco.gaji yang dibayar pun tidak mengikut gaji yang telah dikuatkuasakan oleh pihak yg bekuasa iaitu rm920 atas balasan majikan tidak mampu sedangkan syarikat
memang mampu..waktu bulan 8 Saya telah disuru henti kerja walaupun masih dalam tempoh membayar balik Wang yang hilang tanpa Saya relakan memandangkan Saya seorang sahaja pekerja Dan majikan membuat kesimpulan Saya telah pecah amanah tanpa disiasat terlebih dahulu..majikan membuat kesimpulan sedemikian kerana Saya telah membuka resit Dan harus bertanggungjwb sepenuhnya.selepas berhenti kerja Saya tidak dapat membayar balik baki Wang memandangkan Saya x lagi bekerja Dan menjadi Suri rumah sepenuh masa..majikan ada menghubungi Saya bertanya tentang baki bayaran Dan Saya telah meminta tempoh namun bekas majikan Saya tidak dapat menunggu Dan telah membuat laporan polis...sebelum terlupa Saya tidak pernah menandatangani apa2 Surat perjanjian dari Mula masuk kerja sehingga Saya disuru berhenti kerja. Dan selama dalam tempoh 5 tahun tersebut Saya dibayar gaji cash Dan x mempunyai slip gaji...
Soalan Saya
1. Di manakah letakan status sya sebagi pekerja kerana dalam 5 tahun tersebut sya tidak dibayar epf Dan
sosco..Wajarkah Saya membuat laporan d jbtn buruh Dan juga kwsp ttg masalah ini memandangkan majikan telah membuat laporan di balai polis ttg masalah pecah amanah.
2. Sekiranya Saya ditahan reman..bolehkan Saya persoalkan tindakan bekas majikan tentang status pekerjaan Saya kerana tidak dibayar epf Dan sosco..biarpun Saya telah meminta tempoh untuk membyar balik baki Wang tersebutsya..(incase sekiranya Saya ingin lawan balik bekas majikan Saya)

Tolong..sila jwb..Saya keliru kerana majikan membuat laporan terhadap Saya tetapi tidak membayar epf Dan sosco selama Saya bekerja..bagaimana Saya nak pertahahankan hak2 Saya sekiranya Saya disiasat pihak polis..

Ibu teraniaya..

Unknown said...

Saya pernah tidak mendapat bonus hanya disebabkan markah kpi yg rendah,dan saya tidak tahu menahu pn mengenai markah kpi sy.hr memaksa sy menandatangi show cause letter.ketua sy tidak membuat sebarang sesi utk memanggil sy berbincang mengenai markah kpi sy.
2) baru2 ini dia telah meninggikan suara memarahi sy di depan pekerja yg lain.sy merasa terlalu tertekan.dia terlalu perfectionist sehingga apa yg sy buat semua tidak kena di mata dia.dia juga telah memberi cadangan adakah sy mempunyai plan utk menjadi fulltime housewive.sedangkan sy mengambil emergency leave ats kesihatan ank2 yg tidak mengizinkan.apa tindakan yg perlu sy buat?

Anonymous said...

Salam @ Diana,

Saya nak tanya,

Pekerja di tempat saya telah melakukan kesalahan tidak hadir bekerja tanpa sebab dan satu surat showcause telah dikeluarkan untuk di jawab dlm tempoh 3 hari.Selepas tempoh tersebut surat tersebut masih kosong tidak berjawab.Apakah proses susulan yang saya perlu buat, boleh ke di keluarkan surat amaran.

terima kasih.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Anon 2/1/18,

Yer... teruskan dengan warning letter. Pekerja yang gagal menjawab surat showcause memberi gambaran bahawa mereka gagal mengemukakan alasan munasabah atau pembelaan diri atas salahlakunya.

Anonymous said...

Hi,
Bolehkah pekerja yang digantung kerja menuis notis berhenti dalam tempoh tersebut?

Boleh pihak HR menghalang pekerja yang digantung dari meletak jawatan adalah kerana mereka ingin membuat DI keatas oekerja tersebut?

Lily said...

Hi....
1) bolehkah pekerja yang digantung kerja menulis memberi notis berhenti dalam tempoh pergantungan?

2) bolehkah pihak syarikat menghalang perletakkan jawatan tersebut bagi tujuan DI diadakan?

3) tempoh notis DI harus diberi keoada pekerja adalah? Dan kebiasaan selepas proses DI dibuat, adakah pekerja itu akan diterminate?

Minta pencerahan...tq

Lily said...

Hi....
1) bolehkah pekerja yang digantung kerja menulis memberi notis berhenti dalam tempoh pergantungan?

2) bolehkah pihak syarikat menghalang perletakkan jawatan tersebut bagi tujuan DI diadakan?

3) tempoh notis DI harus diberi keoada pekerja adalah? Dan kebiasaan selepas proses DI dibuat, adakah pekerja itu akan diterminate?

Minta pencerahan...tq

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Pekerja boleh meletakkan surat perletakab jawatan atau resignation ketika menunggu DI.

Majikan tidam boleh menghalang atau tidak menerima surat perletakan jawatan

rahraraxxeb said...

saya ingin bertanya , saya bekerja di syarikat swasta dan sesudah saya berhenti , saya dapati slip gaji saya tidak ddimaklumkan kepada saya untuk dituntun dan saya dapati slip gaji saya itu sudah di buka oleh pekerja lain dan dibuang.. apa tindakan saya boleh ambil?

Unknown said...

Salam,suami sy xhadir bekerja selama 3 hari tanpa beritahu HR,dan hari ke4 dia dtg manager suruh dia balik.dan terus diberhentikan serta merta.dan gaji pon xdapat.company hantar surat minta bayar lg 6 ratus pd mereka.sy buntu.mmg salah suami xbagitau.dan memang inikah cara syarikat mngambil tindakan?

«Oldest ‹Older   401 – 600 of 750   Newer› Newest»