Saturday, July 10, 2010

Jadikan Akta Kerja 1955 sebagai perisai perang.

Pengetahuan aku dalam bidang HR mungkin cetek. Namun aku ingin sekali membantu pekerja-pekerja yang teraniaya atau dianiaya oleh pihak syarikat berdasarkan pengalaman dan pengetahuan aku. Moga apa yang aku kongsikan ini dapat membantu pekerja-pekerja lain yang berhadapan dengan masalah yang sama.... dan... mungkin juga kepada HR (khasnya dummies) yg lain.

1- Retrenchment - salah satu medium untuk majikan membuang pekerja bagi pekerja yang tidak bersalah atas alasan, lebihan pekerja, mengurangkan kos bisnes dengan syarat pekerja perlu dibayar pampasan (compensation).

2- Termination - selain daripada absconded biasanya termination dilakukan hanya selepas melakukan proses Domestic Inquiry. Bermakna pekerja perlu dibicarakan, dijelaskan secara bertulis atas alasan apa dia diberhentikan kerja dan diberi peluang membela diri bagi pihak dirinya.

3- Sebagai majikan adalah salah bila kita mencadangkan pekerja untuk resign bagi mengelakkan mereka melalui proses-proses Domestic Inquiry yang selalu dianggap leceh oleh majikan. Inikan pula kalau kita MEMINTA mereka untuk resign - lagi salah besar. Lebih2 lagi kalau "permintaan azimat" tu in written yang mana boleh dijadikan evidence.

4- Bagi pekerja yang diberhentikan atas alasan prestasi kerja, ia mesti didahulukan dengan surat tunjuk sebab (showcause letter), warning letter dan pekerja must be given reasonable time to show improvement in certain period of time. Tanpa sebarang surat bertulis yang ditandatangani penerimaannya oleh pekerja - majikan dianggap tiada kes, tiada bukti dan sekadar tuduhan melulu.

5- Memetik pertanyaan Azmiroy, pekerja tak boleh disabitkan dengan kesalahan yang terlalu lama contohnya yang melebihi 3 bulan melainkan atas sebab2 konkrit contohnya, pekerja outstation di luar negara, cuti bersalin (atau apa sahaja yang melambatkan proses penerimaan surat tersebut kepada pekerja). Selepas surat showcause letter dikeluarkan (tuliskan tarikh akhir bila sepatutnya pekerja menjawab surat tersebut), selepas surat jawapan diterima daripada pekerja, majikan perlu menjawab surat tersebut dalam tempoh terdekat dengan memaklumkan keputusan pihak syarikat. Sekiranya majikan bertindak mendiamkan diri tanpa mengeluarkan sebarang keputusan atau tindakan susulan - maka kes itu digugurkan dengan menganggap majikan telah memberi ampun / gugurkan kes.

6- Berdasarkan kes yang sedang berlaku di syarikat aku. Kedua2 pekerja yang telah disabitkan kesalahan atas kes dadah, pihak syarikat sedang menggantung kedua-dua pekerja tersebut dengan membayar mereka gaji penuh. Ini disebabkan mengikut akta kerja pekerja hanya boleh digantung kerja selama 2 minggu dengan separuh gaji. Separuh gaji ini perlu dibayar semula setelah terbukti pekerja tersebut tidak bersalah. Sekiranya majikan menggantung pekerja lebih dari 2 minggu maka pihak majikan wajib membayar gaji penuh kepada pekerja tersebut. Sekiranya pekerja tersebut diberhentikan ketika di dalam perbicaraan dan keputusannya didapati pekerja tidak bersalah, pekerja boleh menuntut pampasan dari pihak majikan.

Sekiranya kawan2 mempunyai sebarang pertanyaan mengenai hal kerja, jangan malu2 nak tanya. Aku bukanlah pandai sangat, tapi InsyaAllah... apa yg boleh aku bantu, aku akan bantu.


750 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 750   Newer›   Newest»
Anonymous said...

Assalamualaikum...
saya ada satu pertanyaan berhubung dengan perletakan jawatan saya. Saya telah memberi notis 24 jam kerana tidak berpuas hati dengan sikap majikan yang prejudis terhadap saya. saya merupakan pekerja permanent dan telah berkhidmat selama 7 bulan di company tu...majikan telah menerima notis saya tetapi kini dia ingin menyiasat tentang pekerjaan baru saya melalui kawan2, seakan-akan ingin memburukkan saya di depan majikan baru. Jika benarlah itu niatnya, adakah tindakannya itu tidak melanggar undang2?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Koleksi Teras Kayu,Buntat,Geliga Asli,

Perlu rujuk balik terma dan syarat offer letter. Sekiranya anda adalah pekerja kontrak maka 1 bulan mungkij sufficient, sekiranya tidak ia bergantung kepada tempoh masa anda bekerja dengan syarikat tersebut.

Bagi penggajian pekerja asing, lain2 sektor / industri mempunyai, lain terma dan syaratnya. Ada sektor yang dibenarkan untuk menggajikan keseluruhan pekerjanya pekerja asing.

Anon 24 Jan,

Pada saya bila anda mengaku bersalah, maka isunya sekarang adalah punishment. Pendapat saya, relevan potong gaji memandangkan anda sendiri tidak thumbprint in out, sedangkan gaji dibayar berdasarkan kedatangan.

Raja Norzailita,

Itu terpulang kepada terma dan syarat kompeni. Bagi sesetengah syarikat mmg jelas tertulis dalam klausa offer letter / buku panduan kerja "Pekerja adalah dilarang sama sekali engaged, ownership, partnership with any other company" - kalau takde, maka tiada kesalahan.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Waalaikumsalam...
Tak pasti mengenai undang2 sivil berkenaan memburukkan bekas pekerja tetapi bagi saya HR ada macam2 jenis orang, kadang2 HR to HR talks mmg biasa kita dengar.
Saya pun sebelum ambil pekerja yang berjawatan besar kadang2 kita buat survey dengan majikan lama.. cuma nak dapatkan gambaran... tp tak semestinya kita percaya bulat2 apa yang kita dengar. Terpulang pada pertimbangan masing2.
Takde isu sebenarnya. Lagipun anda punya alasan kukuh, anda meletak jawatan bukan dibuang kerja.

Anonymous said...

Salam Vic,

Saya merupakan bekas pekerja di sebuah outlet. Pada 30/12/2013, saya telah menerima gaji penuh utk bulan tersbut. Dan pd 31/12/2013, saya telah mengambil cuti rehat dengan memaklumkan bos melalui SMS dan akan masuk bekerja semula pada 5hb Januari 2014. Namun pd 4hb Januari 2014, saya telah menerima SMS drpd bos(bkn HR), dan menyatakan saya tidak perlu datang semula bekerja. Untuk pengetahuan kamu, saya mula bekerja pada13/08/2013, dan masih probation period. Saya tidak berpuas hati dgn tindakan bos yang memberhenti saya serta merta hanya kerana saya tidak mengisi from terlebih dahulu walaupun saya dah Verbal dan SMS kpd bos. Dan pd 15/01/2014, saya telah membawa kes ini kpd Jabatan Buruh. Dan saya menuntut majikan utk membayar pampasan 4 mggu notis kpd saya kerana membuang saya begitu sahaja. Persoalan saya, betulkah tindakan saya tersebut ? dan berpeluang kah utk saya memenangi kes tersebut. Tarikh panggilan kedua akan dibicarakan pada hujung bln Feb 2014. Sekian terima kasih

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam,
Anon 15 Feb 13

Kalau saya jadi awak, saya akan datang kerja macam biasa. Lagipun ayat tidak formal seperti itu mungkin berunsur gurauan dan bukannya dari seorang yang layak mengeluarkannya (HR dept).

4 minggu notis adakah bersamaan dengan notis yang diperlukan untuk anda meletak jawatan? Sekiranya tidak, mmg langsung tak relevan.

Susah juga saya nak predict kes ini akan berpihak kepada anda atau tidak, tetapi seandainya kalau anda datang juga pada 5hb dan dihalau balik, Ya, anda pasti menang kes ini.

miayaacob said...

Salam, Saya bekerja didalam shopping mall, pada 20 jan dan 22 jan saya telah dtg lambat selama 20 minit(20 jan) dan 11 minit (22 jan), & lastly is on 25th jan dimana punca sebenar saya telah tukar shift kerja dengan staff S, staff S lewat, maka saya rushing ke tempat kerja, tetapi juga dikena kan deduction. gaji saya ditolak sebanyak RM750 ATAS ALASAN IANYA KERANA SURAT SAMAN DARIPADA MALL PADA KEDUA DUA HARI TERSEBUT, namun. saya meminta surat/memo/email tersebut bagi pengesahan/bukti tetapi tiada jawapan daripada company saya. saya terima gaji berupa TUNAI (normally will be banked in) dan juga payslip dari manager saya, tapi yang memusykil kan saya, didalam payslip saya menyatakan bahawa saya mendapat gaji penuh, they didnt stated the amount of the deduction of the summon), manakala cash yang sy terima telah ditolak sebanyak RM750.. PLEASE ADVISE.. :(

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

miayaacob,

Secara pukul rata, saya boleh katakan tindakan pihak syarikat adalah salah dan melanggar undang2 buruh. Syarikat hanya boleh menolak gaji dari tempoh masa datang lewat sahaja.

Anonymous said...

Salam v.i.c @ diana,

saya baru bekerja di hotel di bahagian f&b selama hampir dua bulan dan masih under probation,sepanjang tempoh itu saya selalu demam dan sakit lemah badan,saya pergi ke hospital kerana suspect denggi tapi doktorsuspect hiv,memang saya sudah mengalami demam tak kebah sejak dua tiga tahun dulu,tapi saya tak tahu punca penyakit saya,ujian hiv kit menunjukan positif dan doktor tak puas hati dan buat ujian hiv kit sekali lagi,namun malang bagi saya kerana keputusan masih sama,dan doktor memberi saya temujanji untuk mengambil sampel darah untuk dihantar ke makmal dan mengambil masa sebulan untuk confirmation hiv.
Persoalan saya,patutkah saya beritahu pihak hr tentang hiv saya?dengan surat confrmation.
Patutkah saya terima risiko kena buang kerja setelah didapati menghidap hiv positif?
Adakah saya boleh saman syarikat jika saya dibuang kerja kerana hiv sedangkan saya masih probation?
Adakah saya layak memohon apa-apa bantuan dari perkeso?
Saya perlukan bantuan pendapatan sebab saya menanggung hutang kereta,kredit
kad,personal loan,kos sara hidup,bagaimana saya mahu teruskan hidup jika saya dibuang kerja dan company lain juga tidak mahu mengambil saya bekerja?sebab rekod kesihatan saya telah disimpan oleh pihak hospital dan saya tak akan dapat menyembunyikan penyakit saya dari pihak majikan.

Harap saudari membantu kekusutan hidup saya ini yang telah buntu dan stress.

Terima kasih banyak.

Fyi,saya boleh di hubungi via email zinaiwee@yahoo.com

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Anon 5 March,

Serba sedikit saya faham perasaan anda. Saya tumpang simpati.

Dari sudut employment Act 60F(bb):-
Pekerja yang didapati sakit hospitalisation/ ditahan wad masih layak menerima gaji untuk cuti sakit sehingga 60 hari berturut2.

Ada juga syarikat yang mempunyai benefit seperti prolong illness benefit yang mana apabila pekerja tersebut didapati sakit berpanjangan mereka akan dibayar sebagai contoh:
1- 2 bulan pertama gaji penuh
2- 2 bulan kedua gaji 80%
3- 2 bulan ketiga gaji 50% dan sebagainya... tetapi benefit seperti ini biasanya diberikan kepada pekerja yang telah berkhidmat lama dengan syarikat. Rujuk balik buku panduan kerja atau offer letter sekiranya ada.

Untuk tuntutan perkeso / SOCSO pula anda boleh memohon untuk mendapatkan pencen ilat. Pencen ilat hanya akan dibayar setelah pihak syarikat memberhentikan kontrak perkhidmatan anda (majikan tidak lagi membayar gaji). Namun, soalan saya adakah majikan sebelum ini mencarum SOCSO untuk anda? Sekiranya ada makan barulah anda layak untuk memohon kerana syarat caruman ialah 24 bulan caruman dalam tempoh 40 bulan berturut2. Pencen yang akan diterima adalah sekitar 50%- 65% daropada gross salary.

Harap membantu..

Unknown said...

Salam v.i.c @ diana

terima kasih di atas komen reply saya berkenaan masalah hiv,saya menganggur hampir 2 bulan dan dalam masa 2 bulan tiada caruman perkeso.
Adakah saya masih layak untuk memohon pencen ilat?
Fyi,majikan saya sudah mencarumkan perkeso saya untuk bulan februari 2014 iaitu bulan pertama saya mula bekerja dgn syarikat ini?
Saya bekerja di sektor perhotelan,gaji basic cuma rm900 dan servis point minimum rm300@3 point= rm1800,adakah total gross gaji dikira basic+service point sebelum tolak caruman?

Saya amat menghargai pencerahan dari saudari.

Sekian,

terima kasih.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam meor azmaween,

Saya bukanlah pegawai SOCSO mahupun mereka yang arif berkenaan SOCSO tapi mengikut rujukan dan info dari SOCSO sendiri, syaratnya ialah:-
Dalam tempoh 40 bulan berturut-turut at least ada 24 bulan telah bayar/ carum SOCSO barulah dikira layak claim. Maka itu kalau hanya menganggur 2 bulan, saya kira masih layak lagi.

Berkenaan jumlah bayarannya, ia bergantung kepada hasil penilaian jemaah doktor PERKESO yang mana perlu anda hadir ke hospital yang ditetapkan untuk penilaian. Tapi secara puratanya 50-65% daripada pendapatan kasar iaitu (purata gaji pokok, elaun-elaun tetap, OT).

Harap membantu.

Unknown said...

Salam v.i.c @ diana,

saya mengucapkan ribuan terima kasih di atas pencerahan diatas.saya akan jadikan rujukan.

Salam dan terima kasih.

Jebat said...

Assalam V.I.C @ Diana..

Saya tertarik dgn perbincangan dan pandangan dari anda berkaitan dgn perkara2 yg berlaku diantara majikan dan juga perkerja. Disini saya juga ingin menyuarakan sedikit persoalan yg menjadi kegusaran didalam hati. Saya akan huraikan dan persoalkan seperti dibawah:

Situasi:
Saya mengalami kemalangan di tempat kerja dan setelah diperiksa oleh doktor pakar, saya disarankan utk melakukan pembedahan lutut kanan dimana ligamen bahagian depan & belakang putus. Doktor telah memberikan cuti (hospitalized) selama lebih kurang 64 hari bermula dari tarikh saya membuat pembedahan.

Persoalan:
1. Pihak pengurusan telah mendesak saya utk menghantar document (MC) semasa saya masih dalam cuti sakit dgn alasan sekiranya original document tidak diserahkan, saya akan dikira sbg un-paid leave utk tempoh tersebut sedangkan melalui agreement and hiring contact serta SOP company tertulis yg sebarang document haruslah diserahkan dalam tempoh 24 jam selepas pekerja kembali bekerja. Adakah perkara ini boleh diadukan kepada JTK @ Jabatan Buruh?? (utk pengetahuan VIC, saya telah ambil gambar MC tersebut dan hantar melalui email kepada Manager tetapi masih dipaksa @ diugut utk menghantar original copy ke office).

2. Agreement tertulis mengatakan seseorg pekerja layak mendapat cuti hospital selama 60 hari dan cuti sakit (MC) selama 15 hari tetapi dalam kes saya, saya hanya beroleh 48 hari sahaja cuti hospital kerana 12 hari lagi telah ditolak dgn alasan cuti sakit (MC). Saya telah dihubungi oleh HR pada hari ke 48 dan seolah2 diugut utk datang kerja pada keesokan harinya dgn alasan sekiranya saya gagal hadir, gaji akan ditolak lebih kurang 16 hari. Pihak HR memberi alasan bahasa cuti saya sudah habis disebabkan perkiraan bahawa baki 12 hari cuti hospital telah ditolak dgn 12 hari cuti sakit. Tiada apa2 agreement letter @ acknowledgement letter @ surat rasmi mengatakan procedure cuti sebegitu. Adakah saya boleh buat aduan kepada pihak JTK @ Jabatan Buruh kerana keadaan sebegini seolah2 menipu pekerja?? (saya terpaksa bertongkat dan memakai knee brasses ke pejabat pada ketika ini).

3. Berdasarkan kepada apa yg berlaku diatas, bolehkah aduan dilakukan dan bagaimana utk membuat aduan dgn cara yg sebetulnya kerana tiada apa2 persetujuan berkaitan dgn perubahan cuti2 seperti yg dinyatakan.

Terima kasih atas segala pendapat dan buah fikiran utk persoalan diatas.

**Maaf sbb tulis panjang sangat..

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Jebat,

1- Ya, bagi cuti sakit yang panjang seperti hospitalisation, memang perlu diserahkan bukti terlebih dahulu kepada pihak syarikat ini kerana syarikat biasanya khuatir MC tersebut palsu atau tidak wujud sedangkan gaji pekerja telah dibayar sepenuhnya. Ada juga syarikat yang membuat unpaid leave dulu sehingga dokumen tersebut sampai kepada HR barulah mereka memulangkan kembali gaji pekerja. Tapi cara ini agak menyukarkan HR. Biasanya dalam kebanyakan kes, ahli keluarga akan tolong menghantarkan dokumen tersebut kepada syarikat.

2- Ya, cuti sakit hospitalisation 60 hari sememangnya termasuk dengan MC. Sekiranya pekerja mendapat hospitalisation 60 hari tetapi MC yang telah digunakan pada tahun tersebut 10 hari, maka 60 hari entitlement hospitalisation perlu ditolak jumlah MC yang diambil sebelum ini. Ia mmg terdapat di dalam akta kerja 1955.

Saya tidak nampak sebarang kepincangan dalam kes ini maka tiada sebab kes ini dilaporkan kepada JPP / JTK memandangkan tiada tanda-tanda employee being abused by the company.

Anonymous said...

Salam..

Saya baru saja dikenakan surat tunjuk sebab atas sebab kesalahan sy tidak masuk pejabat pada sebelah petang jumaat lalu. Dlm surat tnjuk sbb tersebut sy mengaku bersalah dan kemungkinan akan dibuang kerja. nak tanya adkah patut syarikat. ambil tindakan buang kerja mengenai kesalahan yg sy fikir tidaklah terlalu berat itu.

Jebat said...

Assalam V.I.C @ Diana,

Terima kasih atas penjelasan terhadap semua persoalan yg diajukan.. Bukan niat nak mencari kesalahan HR tetapi sebagai pekerja yg mempunyai hak dan keraguan, sbb tu persoalan diajukan.. Terima kasih sekali lagi diucapkan.. Terhurai sudah segala persoalan..

7 said...

Salam.
Diana,sy perlu pandangan diana. 2 kwn sy telah diberhentikan kerja 24jam tnpa notis.makluman pemecatan hnya menggunakan whatupss.
Yg pertama dipecat kerana tidak archive sale.tanpa notis dan surat tunjuk sebab.dia di pecat.
Yg kedua pertama kali datang lewat.pagi dtng lewat,petang terus di pecat.pon meggunakan whatupss. Jd apa yg perlu mereka buat.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Shahrelhalid,

Mereka boleh laporkan kes ini di pejabat buruh.

Unknown said...

Asalam kak,

sy nak bertanya bagaimana dengan kes sy, sy diberhentikan semalam tanpa notis dan sebab atau warning letter ttp beliau bersetuju untuk membayar gaji sy selama satu bulan, sy difahamkan diberhentikan atas masalah peribadi majikan sy bersama pekerja dia, malah ade dua lagi rakan sekerja diberhentikan atas sebab peribadi, sy baru joint company ni selama 3bulan dan sy still under probation, even masa sy joint company ni sy tidak diberi offer letter atau ape ape letter berkaitan, sekiranya sy mengambil tindakan adekah sy akan berada di pihak yg benar serta boleh menuntut pampasan?

Anonymous said...

hai, boleh sy tanya?

kwn sy dah tender resign, let say kalau dlm tempoh 1month notice tu dia mc 2 ari sebelum end of month tu, mc tu valid tak?

Anonymous said...

hai, boleh sy tanya?

kwn sy dah tender resign, let say kalau dlm tempoh 1month notice tu dia mc 2 ari sebelum end of month tu, mc tu valid tak?

Anonymous said...

saya dah bekerja dengan bos A selama 3 tahun.
Selepas 3 tahun tahun bos A buka cawangan baru bersama bos B. Kemudian saya dihantarkan ke kompeni baru yang diuruskan bersama oleh bos A dan bos B.Sepanjang 4 bulan saya bekerja saya tak dapat offer letter dari bos A dan bos B.
Tapi saya menikmati caruman KWSP, SOCSO dan elaun.
Boleh ke kalau saya bagi notis letak jawatan seminggu sebab saya tak terima apa2 offer letter?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Nadiah Noraini,

Since u pun terlalu baru dalam syarikat diberhentikan dalam tempoh 24 jam dengan satu bulan pampasan, saya rasa ia sudah memadai.

Anon 11 April,
Ya MC tersebut valid.

Anon 13 April,
Tanyakaan pada BOS A mana offer letter anda, benda ni boleh dibawa berbincang. Memandangkan anda tidak diberi offer letter, anda minta kerjasama dia untuk melepaskan anda resign dengan notis seminggu.

airiena zainal said...

Salam V.I.C @ Diana,

I need your consultation....

i would like to tender my resignation. the notice period is 3 months. but i only plan to serve 1 months and willing to pay the 2 months early resignation cost.

the problem is the management and HR of the company refused to issue letter of resignation acceptance.

FYI, I've tendered on 19 March 2014 and until now; i yet to receive any feedback from HR/management.

1. what is my right to get the early release?
2. can employer take any action against me if i leave on the 18th April 2014 after settling the notice in lieu cost - although acceptance letter yet received?

shArk shArkque said...

asSalam Cik V.I.C @ D.I.A.N.A.

Nama sy shark. Sy nak tanya.. bagaimana sy ingin menulis surat letak jawatan yg mengandungi rasa tidak puas hati terhadap majikan?
Senang cerita.. Sy ni nak letak jawatan dan dalam surat perletakan jawatan sy tu sy nak tulis tujuan sy meletak jawatan adalah kerana tidak berpuas hati dengan majikan.
Boleh tak Cik V.I.C @ D.I.A.N.A. bantu sy?
Terima Kasih

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

wsalam Airiena Zainal,

It is not a compulsory for a company to give acceptance of resignation letter, but it is compulsory for an employee to submit resignation letter to resign.

So, walaupun tak terima acceptance of resignation, as long as you bayar notice period yang u tak serve the company, it should be no problem. Majikan tak boleh ambil tindakan walaupun mereka tak setuju u berhenti.


V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Shark,

Kebiasaannya pekerja tak tulis panjang2 sebab2 resign. Alasan cliche "masalah peribadi", "sambung belajar", dan kadang2 tak tulis sebab pun.... kerana...
Sejujurnya kompeni tak peduli pun sbb apa u resign unless kalau kompeni benar2 nak tahu punca sebenar u resign mereka akan buat satu interview khas untuk mengetahui punca sebenar pekerja "kesayangan" kompeni itu resign dan sekiranya mereka tak sanggup menerima kehilangan pekerja tersebut disinilah terjadinya "counter offer".

Anonymous said...

salam...sy nk tnya,sy berhnti kerja tanpa notis..sbb berhnti kerja tiada epf dan socso..tetapi selepas 2 tahun tibe2 sy dpt surat saman dri cmpy lama sy..perlu kah sy pergi ke cmpnu lams sy dan berbincang atau terus ke pjabat buruh...trima kasih

Anonymous said...

hi vic saya nak tanya mengenai masalah saya.. pada awal bekerja saya di berikan kontrak selama 6 bulan sebagai technician. tetapi tiada 'offer letter' atau 'black n white'. selepas tempoh dari 6 bulan, saya tak dapat jawapan dari pihak majikan samada kontrak saya akan di sambung atau tidak. tiba2 selepas sebulan dari tempoh kontrak (bulan ke 7) saya dapat surat dari majikan menyatakan

dear mr XXXXX

we are writing to inform you that your employment contract with us has been expired.

we have reviewed and forecasted the installation numbers for the next 2H 2014, and we are to reduce the number of technician with us based on our business plan.

i realize that this will be dissapointing but we will not be renewing your employment contract as a result of this reduction

accordingly, your contract with us will expire on june 2014

i would like to take this opportunity to thank you for your tremendous support during the first year of this business operation.

adakah surat ini sah vic? apakah tindakan yang saya boleh buat? harap dapat membantu.. tq :)

Unknown said...

Assalam Diana..
Saya nak minta pendapat @ cadangan sikit. Saya bertugas sebagai pengurus pasaraya, baru2 ini ada beberapa individu yg tidak bertanggungjawab telah membuat tuduhan mengatakan saya telah memanipulasi stok didalam sistem. Jadi siasatan dalaman sedang dijalankan terhadap saya. Mereka gagal untuk mencari suatu bukti yg kukuh, jadi mereka telah memaksa beberapa pekerja saya membuat suatu keterangan dengan mengatakan saya telah mengeluarkan arahan supaya pekerja saya memanipulasi stok didalam sistem. Pengakuan tersebut mereka buat tanpa kerelaan sebaliknya dipaksa.
Soalan saya:
1. Boleh kah saya membuat satu laporan polis dgn menyatakan ada pihak didalam syarikat cuba menganiaya saya.
2. Boleh kah saksi2 saya membuat laporan polis juga kerana mereka dipaksa membuat pengakuan yg tidak benar.
Tujuan nya adalah untuk mempertahankan diri saya apabila show cause letter dikeluarkan nanti. Sekian.

Unknown said...

thank your for reply kak Vic,

setelah membuat laporan di jabatan tenaga kerja, majikan meminta jalan penyelesaian di luar labour, dia mengeluarkan proposal dimana dia akan membayar tuntuan yg dinyatakan oleh pihak jabatan kerja, which is:-

1. Tuntutan Baki Gaji
2. Tuntutan Baki cuti tahunan
3. Tuntutan gaji Notis 4 Minggu

sewaktu sy di berhentikan majikan sy ada menyatakan dia akn membayar gaji sy selama sebulan, setelah proposal penyelesaian dikeluarkan dia menyatakan sy tidak akan dibayar gaji untuk item no 2, kerana sy didalam tempoh percubaan. adakah sy masih boleh menuntut pampasan itu kerana ada sesetengah menyatakan sekiranya sy diberhentikan dalam tempoh percubaan sy layak diberhentikan serta merta tanpa ganti rugi, atau pihak majikan masih perlu mengemukan sebarang notis atau letter tunjuk sebab sy diberhentikan serta merta walaupun masih didalam tempoh percubaan, selain sy tidak mendapat surat tawaran kemasukan kerja pada asalnya, pihak majikan turut membuat salinan surat tersebut dengan meniru tanda tangan sy sewaktu perbicaraan di jabatan tenaga kerja, harap kak boleh bagi sy pandangan, terima kasih.

Anonymous said...

As salam diyana....
Sy ingin bertanya sy telah dpanggil oleh pihak hr atas kesalahan sy kerap mc dalam bulan ni dan memandangkan kerja sy sgt stress n workload yg bnyk. Then hr telah menyarankn sy supaya resign dan sy telah memberi surat resign dgn notis 2bulan mengikut epploiment letter sy. Tetapi pihak hr mahukan secepat mungkin. Adakah sy tidak akan dibayar pampasan oleh mereka?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Saya cuba menjawab satu persatu soalan yang ditinggalkan akibat kesuntukan masa:-

Anon 17 April,

2 tahun untuk saman seorang pekerja terlalu lama dan nampak tak relevannya kes ni. Anda cuba pertikaikannya. Ada kemungkinan syarikat cuba menakut2kan anda sahaja.

Anon 19 Mei,

Surat itu valid. Sepatutnya anda yang perlu minta penjelasan mereka ttg status anda sekurang2nya... 2 minggu sebelum kontrak anda tamat.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Sazali Montel,

Ya, memang boleh. Gunakan repot polis tersebut sebagai bukti kukuh semasa DI nanti.

Anon 28 Mei,

Tiada istilah pampasan untuk mereka yang meletakkan surat resign. Sekiranya appointment letter tertulis notis anda 2 bulan, makan letak notis 2 bulan. Sekiranya syarikat hendak anda berhenti awal, arahkan mereka membayar 2 bulan mengikut notis walaupun anda tidak lagi bekerja.

Anonymous said...

Hai diyana,

Macam mana pula kalau kita dah tandatangan surat tawaran tetapi tiba2 x jadi join company tu n dah bg surat xjadi join pada company tu. Adakah mereka bole mengambil tindakan terhadap saya?

Anonymous said...

Hai Vic,

Disebabkan kecurian ditempat kerja
Suami saya telah diberi surat tunjuk sebab dan dikenakan DI kerana jawapan surat tunjuk yang diberikan tidak memuaskan.

Semasa kes kecurian tersebut suami saya telah habis bekerja. suami saya tiada kena mengena dengan kecurian tersebut, lagi pun kes tersebut masih dalam siasatan polis.


Suami saya dikenakan DI kerana:
1. Pekerja bawahan datang semula untuk menutup lampu selepas habis waktu bekerja(punch out).
2. Security mengatakan barang-barang tersebut adalah tanggungjawab suami saya sepenuhnya.
3. Kesalahan dalam penyerahan kunci oleh pekerja bawahan.

Bolehkah suami saya diberhentikan kerja atas sebab-sebab yang dia tidak lakukan (hilang selepas waktu bekerja).







deja rahim said...

saudari Vic,

my hubby baru keje dekat satu company ni dlm 2 minggu..tiba2 dapat surat kena terminate atas alasan hubby dtg lmbt keje..dlm 2 minggu tu, ade la 3 ari yg hubby dtg lmbt..lmbt pun dlm 5 min n 10 min camtu..x de warning letter pun, tup2 kena terminate terus..hubby dh merayu, tapi tolak mentah2 by Hr.boleh ke camtu?

Anonymous said...

Salam. Sy ada 4 mc yg hilang.. Salah sy tak terus bagi kepada bos baru sy.. 4 mc berkenaan adalah pada bulan 2 4 dan 5. maksudnya bkn berturut2.. sy juga skrg under probation. 2 jun sepatutnya sy confirm tp telah dilanjutkan lagi 3 bulan atas sbb mc ni. performance sy xde mslh..salah2 sikit2 saje.
Mslhnye bos lgsung x de jumpa sy utk remind or nasihat sebelum ni. Bila sy dh nk confirm baru dia keluarkan salah2 sy.
Ape perlu sy buat mc sy hilang dh mane2 tah sy letak. Sy mmg ade habit resit2 keje luar utk claim pun hilang n at last x penah claim lgsung. Tp keje ofis x penah abai.

Skrg bos mintak sy kemukakan MC sy. Sy nk bgtau dia yg mc sy hilang.

Ape tindakan yg akan dikenakan kpd sy?

Unknown said...

Salam,

Adakah majikan berhak menurunkan gaji seseorang pekerja kerana pekerja tersebut tidak perform dalam kerjanya. Selain daripada itu rekod kehadirannya juga teruk. Walau telah diberi amaran secara lisan dan bertulis, beliau tetap tidak menunjukkan kesungguhan untuk jadi lebih baik. Dalam Akta seksyen berapa saya boleh rujuk berkenaan perkara ini.

Terima kasih.

Unknown said...

Hi Diana, saya nak tanya sikit, saya telah ditukarkan tempat kerja ke cawangan lain, kemudian orang lain telah mengambil alih tempat lama saya, lalu individu tersebut telah membuat aduan kpd pihak syarikat tentang beberapa kesalahan lama yg berlaku. Soalan saya, boleh kah pihak syarikat mengeluarkan showcause @ D.I bagi kesalahan yang berlaku 6bulan lalu.

nanayasri said...

salam kak nak tny, saya dah bekerja kt company swasta 3 tahun . tapi masalahnya sekarang saya apply cuti dekat 3 kali tapi still x approve2.. jadi adakAh saya tidak akan dapat gaji jika tarikh saya nak cuti saya ambil EL?? buat pengetahuan kakak saya sudah hantar surat resign 2 bulan dan akan tamat pada 1.8.14.. harap membantu..

tq

eddeved said...

Assalamualaikum,

saya telah ditamatkan perkhidmatan atas dasar fitnah dan ugutan:

1) telah diugut untuk ditamatkan perkhidmatan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan jika tidak berjaya membuktikan diri saya tidak gila dan saya waras (ada laporan polis dan telah dikemukakan di mahkamah tinggi)

2) Telah difitnah mengamuk dan memaki hamun penjawat awam dalam satu sessi "siasatan ala nazi gestapo".

3) Suruhanjaya telah "mencuri" laporan perubatan saya tanpa pengetahuan dan mengarahkan doktor mengesahkan saya gila dan mengidap BiPolar Mood Disorder. Mereka mendapat tahu saya pernah menghadiri sessi psikiatrik pada tahun 2011, dua tahun selepas saya dilantik menjadi guru.

4) Pihak Jabatan Pendidikan Negeri telah mengubah LNPT (equivalent to Performance Appraisal) saya dari 85.00 kepada 70.00 untuk tahun 2011 demi membuktikan prestasi saya menurun.

5) Gurubesar memfitnah saya selalu ponteng kerja tapi dia tiada bukti kukuh, cuma ada satu surat tunjuk sebab yang diberikan kepada saya, itupun dia tak tahu bahawa tarikh saya dituduh ponteng kerja tu dia dah ambil Cuti Rehat Khas saya.

6) Ada beberapa orang guru yang membuat laporan dalam minggu yang sama, pada bulan Oktober 2011 untuk menyatakan dan membuktikan saya gila dan menyerang mereka padahal saya diprovokasi oleh mereka.

7) Saya telah cukup syarat untuk disahkan malangnya SPP tidak mahu sahkan saya.

8) Susah untuk mncari kerja lain disebabkan status "GILA" yang dilablekan oleh SPP kepada saya, tidak ada siapa yang mahu ambil orang gila bekerja.

sekian.

Anonymous said...

Adakah Surat pengesahan jawatan / bekerja itu wajib majikan beri kepada pekerja???

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Anon 6 Jun,

Salah. Tetapi kebanyakan syarikat JARANG mengambil tindakan bagi kes-kes seperti ini. Melainkan, sekiranya post yang ditawarkan adalah post yang penting yang mana sekiranya anda tidak laporkan diri menyebabkan syarikat itu menanggung kerugian.

Anon 9 Jun,

Perkataan penting di sini adalah kejadian berlaku selepas tamat kerja suami anda. Maka sebaik sahaja tamat waktu kerja, barang2 tersebut bukan lagi tanggung jawab suami melainkan sekiranya barangan tersebut hilang disebabkan kecuaian suami mengunci / menyimpan barang tersebut dengan selamat. DI tidak semestinya pekerja tersebut bersalah, ia lebih kepada mendengar pembelaan diri dari orang yang kena tuduh. Maka itu gunakanlah kesempatan DI ini untuk membela diri dengan sebaiknya.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Anon 12 Jun,

Kalau saya berada di tempat HR anda, saya akan melakukan tindakan yang serupa. Tanggungjawab pekerja adalah mengemukakan bukti bagi ketidakhadiran khasnya bagi cuti sakit mahupun cuti kecemasan. Bukan kerja HR untuk chase pekerja mendapatkan borang tu. Biasanya sekiranya pekerja gagal mengemukakan bukti dalam tempoh tertentu kedatangan akan dikira ABSENT.

Kesan ABSENT inilah yang menyebabkan pekerja boleh dilanjutkan tempoh percubaan atas alasan "Rekod Kedatangan Yang Tidak Memuaskan".

Noor Suzie,

Kes boleh diklasifikasikan sebagai misconduct. Adalah amat berisiko sekiranya majikan menurunkan gaji pekerja sebagai punishment selepas DI melainkan pekerja dikenakan demotion (penurunan pangkat). Cadangan saya gunakan kaedah punishment lain seperti mansuhkan bonus atau kenaikan gaji untuk dia.

Sazali Montel,
Bagi kesalahan pecah amanah, ia bukan sahaja melibatkan internal malah turut melibatkan pihak luar seperti polis. Maka tidak ada had limit untuk membicarakan kes ini kerana majikan sendiri mempunyai alasan yang kuat bahawa hal ini baru sahaja diketahui setelah siasatan dilakukan.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Nanayasri,

Ada tak bincang dengan bos atau pihak HR kenapa mereka tak benarkan anda mengambil cuti pada hari tersebut? Bincanglah secara elok lebih2 lagi sekiranya anda masih berbaki AL yang mana perlu dihabiskan sebelum hari akhir anda bekerja.

Namun sekiranya anda mengambil EL, sertakan aje bukti kenapa anda bercuti pada hari tersebut. Kalau mereka masih menolak cuti tersebut sebagai Unpaid Leave, mereka masih perlu membayar baki AL semula kepada anda. Jadi.... takde beza sebenarnya.

Salam eddeved,

agak sukar saya hendak membantu sekiranya kes melibatkan sektor kerajaan. Ini kerana banyak perkara yang termaktub di dalam AKTA KERJA 1955 tidak digunapakai dalam sektor kerajaan.

Tetapi kalau di dalam sektor swasta, semasa anda ingin memohon kerja, anda memang perlu declare sekiranya anda telah disahkan mempunyai sakit mental ataupun lain2 disorder. Selebihnya terpulang kepada syarikat tersebut untuk menerima anda ataupun tidak. Tetapi sekiranya anda tahu namun tidak declare berkenaan perkara di atas, maka pihak majikan boleh membuang anda dengan alasan Menipu dalam Borang Permohonan Kerja

Anon 20 Jun,

Surat pengesahan majikan memang perlu diberikan bagi informasi ataupun makluman pekerja itu sendiri. Sekiranya pekerja tidak menerima sebarang maklumbalas selepas tamat tempoh percubaan, pekerja perlu follow up dengan pihak HR. Namun sekiranya pekerja masih belum menerima surat dari majikan tetapi telah menerima semua kelebihan yang biasanya diterima oleh pekerja yang telah confirmed, maka secara automatik dia dikira confirmed staff / employee.

Anonymous said...

Salam VIC

saya nak tanya, saya pernah bekerja di salah sebuah company dan pada bulan dua saya sudah meletakkan notis untuk berhenti kerja dan tarikh last saya berkerja adalah pada 17 feb. namun pada bulan mac, company btersebut masih masukkan gaji pada akaun saya. apakah company boleh mendakwa saya jika saya tidak memulangkan wang tersebut kerana pada saya itu adalah slah HR. saya tidak sedar ada wang masuk ke dalam akuan saya kerana ia bercampur dengan duit simpanan saya, sehingga kompany tersebut menghantar surat kepada saya.

nanayasri said...

kak saya sudah di buang kerja gara2 EL ni..hehehehe tapi saya tak myesal cuma sy terkilan kerana gaji saya pada bulan ni ditahan...saya nak tulis surat suruh bos relese gaji saya tapi saya tak de idea.... :(

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Anon 29 Jun,

Ya, anda masih perlu memulangkannya kerana ia bukan duit anda. Walaupun kesilapan itu berlaku disebabkan pihak HR ataupun pihak Bank, pekerja masih perlu memulangkannya.

Nanayasri,

Bukan dibuang kerja, lebih kepada "dilepaskan" awal dari tarikh yang sepatutnya. Saranan saya, tulis surat, kepilkan sekali bukti ataupun support dokumen bagi EL anda dan mohon pihak syarikat membayar anda gaji sehingga tarikh akhir anda bekerja.

Unknown said...

Salam.. Pn diana, sy nak tanya.. Saya merupakan fresh graduate ijazah dan baru2 ni saya dpt offer job iv untk post admin exe.. Tetapi saya juga ada memohon untk sambung master degree dan sedang menunggu result tersebut. Andai kata sy bjaya utk interview tersebut dan bekerja, bolehkah saya resign tiba2 sebab nak smbg study pd bln 9 akn dtg atau adakah ia salah di sisi undang2 or bagaimana ye?

Anonymous said...

Salam Ms Diana,
Saya nak Tanya pasal
1) Pihak syarikat masih lagi menggunakan nama saya di dalam lesen mereka dan menghantar lesen berkenaan kepada customer mereka walaupun saya telah berhenti dari bekerja dengan syarikat berkenaan lebih Dari setahun yang lalu.
2) semasa saya berhenti kerja, Pihak syarikat masih lagi berhutang dengan saya dalam pembayaran gaji akhir disebabkan perbezaan gaji yang saya terima. Bolehkah saya menuntut perbezaan tersebut Kerana e-mail yang saya hantar tidak dipeduli kan oleh mereka

Anonymous said...

salam..mgkin kes sya ni dh d bincgkn tp sya xberapa fhm. Jd sya nk tnya lbh lnjut lg mngni d brhntikn krja krena performnce. skrg bos sya msh dlm prbncgn sama ada nk sya brhnti serta merta atau notice sblun lgpon sya skrg tdk d bnrkn buat sbrg ape2 krja. sblumtu sya dh slow talk gn bos tntg mslh skg sama ada bole brkrja dgn manager yg sruh sya resigntu atau x. sya pon dh wt kptusn nk resign sbb mnger tu xnk brkrja gn sya lg. Bos pon janji nk bg gaji full dgn pampsn. jadi sya nk tnya ada x conth srut yg mmstikn sya dpt pampsn dn sllunya brpa lama pmpsn tu diberi. prlukh sya mlporkn kpd jkt. apakh kesanya jika sya brbuat demikian.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Saiyidah,

Takde masalah, asalkan proper. Hantar surat resign kemudian serve the notice period as per required in the offer letter.
Simple je. :)

Anon 6 July,
Kenapa mengambil masa yang terlalu lama nak claim baki gaji. Sepatutnya tuntutan perlu dibuat selewat2nya 3 bulan sebelum gaji tersebut ditutup.
Tak apa, tulis sahaja surat mohon majikan pulangkan semula baki akhir gaji atau anda akan melaporkan kegagalan pihak syarikat membayar gaji anda ini ke JTK.

Berkenaan dengan penggunaan nama, bincangkan secara lisan mengenainya dengan pihak majikan, sekiranya tiada tindakan, tuliskan 1 surat kepada pihak syarikat agar mereka menggugurkan penggunaan nama anda dengan seberapa segera sekiranya tidak anda akan melaporkan perkara tersebut kepada pihak berwajib.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Anon 8 July,

Bila anda berhenti kerja secara sukarela tidak ada perlunya syarat bertulis bahawa pihak majikan perlu membayar pampasan kepada anda.

Persetujuan anda dengan pihak syarikat biasanya diselesaikan "on the spot" pada tarikh anda diberhentikan kerja. Sebagai contoh, atas saranan majikan, anda berhenti dengan dibayar 2 bulan gaji contohnya. Itu persetujuan lisan, tidak tertulis dalam surat.

Jadi biasanya pekerja akan menulis surat resign, majikan pada hari yang sama akan berikan surat "acceptance of resignation" kemudian mereka akan bayar anda pada hari akhir anda bekerja dan keluarkan satu payment voucher yang mana tertulis di situ, "Saya (nama pekerja) menerima jumlah bayaran ini sebagai baki akhir gaji saya dan saya tidak akan membuat sebarang tuntutan dengan pihak syarikat di masa akan datang." - tandatangan-

Anonymous said...

Salam, waktu saya bekerja adalah dari 8.30 pagi hingga 6 petang. Majikan saya selalu menghantar message atau menghubungi saya selepas waktu bekerja untuk bertanyakan hal kerja. Suami saya tidak membenarkan majikan saya menghubungi saya selepas waktu bekerja.disebabkan oleh itu dia mengata kan saya tidak fit utk organization company.saya hanya bekerja sebagai front desk dgn gaji kurang dari 2k.apa yang harus saya lakukan..thank you

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Anon 11 Jun,

Adakah sebab utama anda dikategorikan sebagai tidak fit kerana tidak boleh menjawab phone selepas kerja? Atau mungkinkah ada sebab lain?

Bukanlah perkara mudah untuk buktikan seseorang pekerja tidak fit untuk sesuatu organisasi. Perlu ada asas yang kukuh. Mudah sahaja, refer balik kepada Job Description anda sebagai Front Desk dan tanyakan pada beliau, kriteria dalam JD yang mana yang anda tidak fulfill sehingga anda dikatergorikan tidak fit.

eldiani said...

hi,
i nk tau klu company x byr epf more than 6 months and sebanyak dua kali report dibuat pada kwsp but still prob ni berlanjutan apa yg perlu saya lakukan? sbb tindakan epf just msk mhkamah n byr denda mcm x menginsafkn majikan aje..so bleh suggest the best action utk sye ambil?

Unknown said...

Hai,

saya nak minta pendapat vic. mengikut surat confirmation saya, surat perletakan jawatan perlu diberi 2 bulan sebelum menamatkan perkhidmatan. Sekiranya, saya mengalami masalah family yang tidak dapat dielakkan dan terpaksa memberi notis emergency selama 1 minggu, apa tindakan uang biasenya akan diambil oleh pihak syarikat? dan ape yang perlu saya lakukan
?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Eldiani,

Saya tak tahu cara lain kerana kewajiban membayar EPF adalah tertakluk kepada akta EPF itu sendiri jadi hanya mereka yang boleh mengambil tindakan ke atas majikan yang gagal membuat caruman.

Salam Noor Aishah,

Mula2 sekali saya cadangkan kepada anda agar slow talk dengan superior dan pihak HR berkenaan hal ini dan memohon jasa baik mereka untuk memberikan "early release" kepada anda. Namun segalanya terpulang kepada consideration mereka. Sekiranya persetujuan bersama tidak dicapai, nampaknya terpaksalah anda membayar 2 bulan notis kepada syarikat.

Unknown said...

hi diana,
kes saya ialah kerana mengubah nilai resit medical claim.
lepas diminta membuat surat tunjuk sebab,saya diminta hadir untuk DI.

Jika didapati bersalah adakah saya akan dipenjarakan atau ditangkap polis?

Yang pasti ialah termination of employment. Cuma tidak pasti ape legal action akan diambil oleh company terhadap saya.

Harap bantu.
thanks

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Wanny Hatta,

Ya anda boleh dibuang kerja atas kesalahan tersebut tetapi sekiranya nilainya melibatkan wang ringgit yang banyak, berkemungkinan pihak syarikat akan membuat laporan polis.

Tetapi sekiranya amaun kecil, biasanya anda akan diminta membayar kembali amaun tersebut.

Unknown said...

hi diana,
amaun sikit maksudnya max brape?
amaun yg banyak min berapa pulak ya?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Wani,
Tak ada dalam mana2 akta mention ttg perkara ni. Lagipun banyak atau sikit jumlah sudah tentu berbeza pada pendapat individu dan bagi sesebuah kompeni itu sendiri.

Anonymous said...

Salam diana,



Sy tidak hadir selama 4hari ketika dalam training.
Selama tempoh tak hadir tu,pihak majikan ada call & bagi cuti belas kasihan selama 1 minggu. Tetapi dalam masa cuti tu ,sy hantar 24jam notis, setelah berbincang dengan in-charge.Adakah ini salah ?

2) Dalam agreement ,boleh hantar 1bulan notis @ 1bulan gaji jika resign.Sy bersedia utk membayar balik 1bulan gaji ( basic) spt dlm perbincangan dgn in-charge. Cuma,adakah sy perlu membayar balik segala kos training yg telah disediakan oleh pihak majikan?





Anonymous said...

Salam diana,



Saya baru bekerja selama dua minggu. Kerja saya nih biasa2 je, sebagai technician. Sy tidak hadir selama 2 hari dalam tempoh percubaan (probation).
Selama tempoh tak hadir tu,pihak majikan ada call & sms,, tpi saya buat tidak tahu sahaja sebab saya tidak berminat dengan kerja tersebut dan saya bercadang untuk mencari pekerjaan baru. Soalan saya, boleh ke saya berhenti tanpa memberitahu apa2 kepada syarikat tersebut??

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Ya, seorang pekerja yang gagal menghadirkan diri dalam tempoh 48 jam berturut2 tanpa memaklumkan pohak syarikat, maka ia boleh diklasifisikan sebagai abscondment.

Anonymous said...

helo vic,

saya mau tanya.. baru2 ni adik sy dituduh di tempat kerja dia yg dia ambik duit syarikat sbyk RM170k..company ini ialah company supply printer dan jawatan adik saya dalam company ini hanya Admin jer.. syarikat ugut adik sy membayar jumla wang tersebut dlm masa sebulan.. perkara yg menghairankan saya ialah.. company itu melakukan siasatan tanpa melibatkan adik saya.. no showcause letter or explaination letter.. even DI pun tidak buat.. mereka just show her surat pengakuan untuk adik sy sign yg dia mmg ada ambik duit.. adik sy time tu panik & takut sebab diugut lapor polis maka dia pun sign jer surat tu.. FYI, dalam surat itu menyatakan hasil siasatan mereka mendapati adik saya mengambil wang syarikat sebanyak RM170k.. RM170k ini termasuk stok printer dalam company yg hilang tetapi tak mention pla berapa biji printer hilang.. sekarang company itu ugut minta wang cepat2.. apa harus adik saya buat? mohon bantuan... thank you..

kes ini dari 1/8/2014 & company itu blm buat laporan polis lagi..

Anonymous said...

helo,

saya ingin mohon pencerahan dimana terdapat artikel yg menyatakan bahawa ada kalanya mahkamah tidak berminat dengan isu DI.. adakah ini akan menyebabkan isu pencabulan hak pekerja menjadi tidak bermakna?

wajibkah sebuah company walaupun company kecil-kecilan jalankan DI?

TIA..

PENGAKAP WAJA TROOP 15 said...

nak tanye sikit... kalau berhenti kerja tanpa notis pemberitahuan akan menyebabkan masalah ke

Anonymous said...

Salam diana,



Sy tidak hadir selama 4hari ketika dalam training.
Selama tempoh tak hadir tu,pihak majikan ada call & bagi cuti belas kasihan selama 1 minggu. Tetapi dalam masa cuti tu ,sy hantar 24jam notis, setelah berbincang dengan in-charge.Adakah ini salah ?

2) Dalam agreement ,boleh hantar 1bulan notis @ 1bulan gaji jika resign.Sy bersedia utk membayar balik 1bulan gaji ( basic) spt dlm perbincangan dgn in-charge. Cuma,adakah sy perlu membayar balik segala kos training yg telah disediakan oleh pihak majikan sebab majikan ada suruh fill up borang pemberhentian kerja dan menyatakan apa2 training cost perlu dibayar semula. tetapi didalam emplpyee agreement,ada dinyatakan jika hendak berhenti perlu kan 1 bulan notis atau bayar sebulan gaji.

Unknown said...

Apakah sah jika saya tidak hadir kerja hanya menunjukan MC isteri saya sahaja. Saya baru berkhawin dan hanya tinggal 2 orang sahaja dan jauh dari family.. Isteri saya disyaki denggi.. Jadi saya terpaksa menguruskan segala nya.. Apabila saya minta dokumen untuk cover cuti saya daripada doktor tiada sebarang surat dikeluarkan.. Bantu saya .. Apakah sah surat mc itu untuk saya

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Emergency leave biasanya memerlukan attachment. Maka, apabila mengisi borang cuti lampirkan MC isteri sebagai bahan bukti untuk mendapatkan AL.

Harus diingat, sunggguhpun anda mempunyai bukti sijil sakit isteri sebagai sokongan, adalah kewajipan anda untuk memaklumkan ketidakhadiran anda kepada majikan pada hari yang sama dengan menghubungi superior atau HR. Sekiranya tidak, tindakan disiplin masih boleh diambil ke atas anda.

Anonymous said...

Salam..
saya telah menghantar surat resign bertarikh 10/9/14 dan hari ini (23/09/14) saya bru mendapat letter of acceptance dr comp. Tp dlm surat tu tulis memandangkan sy telah menghabiskan cuti thunan sbyk 21 hari, mereka akan menolak gaji saya untuk 4.5 hari kerana sy tender x smp setahun. Sy telah bekerja selama 4thn, dan menurut mereka cuti thunan yg layak sy dpt hanya 17.5 hari kerana sy akan last day pd 9/10/14 nnt. Dlm contract sy, tidak ada menyatakan hal ini. Pekerja hanya perlu menghantar notis 1 bln bg nom exec. Sila bantu...gaji masuk 26hb tiap bulan...

Miss K said...

Hi Diana,

Saya Ms.K, saya berasa cemas apabila menerima surat notis sebutan pihak kena tuntut daripada pejabat tenaga kerja. Ini diadu daripada bekas majikan saya yang meminta pampasan sebanyak rm2,700 untuk notis sebulan. Saya diambil untuk jawatan setiausaha dan bekerja dalam 2.5 hari sahaja, seterusnya transfer saya tanpa notis bertulis di bahagian production. Tugas yang dijanjikan berlainan dengan situasi yang benar. Saya berasa ditipu dan memulangkan punch card pada hari yang ke4 kepada HR Asst, dia menyatakan akan bawa kes saya ke JTK disebabkan offer letter nyatakan sebulan notis (panjang gila) untuk staff probation. Bagaimana saya boleh menghadapi ini tanpa membayar pampasan tinggi? Sila bantu dari segi pandangan yang berpengalaman daripada anda. Terima Kasih.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam anon 24 sept.

Daripada penerangan anda saya agak cuti tahunan anda ialah 24 hari, betul kan?
Sekiranya terjadi perkara ini maka sy dpt simpulkan bahawa kompeni anda memberi cuti tahun secara lump sump bukan prorate. Jadi sekiranya begini, memandangkan anda telah menghabiskan ke semua cuti anda untuk tahun 2014, ya, gaji anda mmg boleh ditolak kerana anda dikira telah mengambil advance leave.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

MS. K,

Seharusnya kejadian seperti ini tidak terjadi. Kerana kebiasaannya syarikat memberi tempoh notis yang lebih pendek untuk probationer. Tetapi memandangkan telah tertulis di dalam klausa bahawa probationer juga memerlukan anda meletak notis 1 bulan, maka anda perlu comply.

Sekiranya anda merasakan diri anda tertipu kerana disuruh melakukan kerja yang bukan dalam JD anda sepatutnya anda menghantar surat atau emel complaint berkenaan hal ini. Sekiranya pihak syarikat tidak menjawab dalam tempoh masa yang ditetapkan maka anda akan melaporkan kepada pihak yang berkenaan.

Dalam kes anda, telah jelas bahawa anda yang melanggar kontrak kerja. Saya tak pasti samaada anda boleh menang sekiranya terus melawan pihak syarikat, namun mungkin isu JD yang tidak relevan dengan skop kerja boleh dijadikan taruhan. Namun agak sukar kerana tiada perbincangan awal atau bantahan bertulis untuk dijadikan bukti daripada anda.

Mungkin anda boleh mengajak pihak syarikat berbincang secara aman sebelum kes dibicarakan, dan nego ttg bayaran balik. Ini kerana kedua2 pihak juga ada membuat silap.
Harap membantu.

Anonymous said...

Salam,, saya nak tanya, bolehkah syarikat membuat pemotongan gaji sekiranya pekerja datang lewat melebihi 15 minit dari waktu kerja sebagai denda.
adakah tindakan yang sama boleh diambil kepada pekerja asing?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Ya, syarikat boleh potong gaji.

datang lambat boleh dikenakan warning letter.

Kerap datang lambat pula boleh menyebabkan dibuang kerja.

Anonymous said...

Salam saya nak tnya.. pergaduhan diluar juga boleh menyebabkan pekerja bank kena D.I ker? Sekiranya ada bukti mengatakan pekerja bank tersebut diserang.. maka adakah dia juga diambil tindakan padahal dia hnya membela diri dia shaja.. bukan dia yg menyerang.

Anonymous said...

Assalamualaikum...kalau saya dah tender notis 1 bulan resign di bank..
boleh ke saya tarik balik surat resign tu? Atau ada ke cara untuk tarik balik?

Unknown said...

Hi diana / vic,

Sy ada beberapa pertanyaan

1. Pada february lalu, sy mengalami kemalangan ditempat kerja yg mengakibatkan kecacatan kekal iaitu kehilangan ibu jari kanan keseluruhannya.. Pihak majikan hanya membiayai kos perubatan.. Setelah tamat hospitalize sy masih lg ditempatkan di posisi yg sama ketika kemalangan.. Selain itu juga, pihak majikan tidak mengamalkan polisi keselamatan ntk pekerja seperti iso, niosh dan osha yg memungkin kemalangan seperti yg sy alami boleh berulang. Persoalannya bolehkah sy memohon pampasan dr majikan selepas kemalangan berlaku melalui jtk kerana sy fikir majikan mengambil ringan akan hal ini..

2. Sy telah memohon cuti tanpa gaji selama 3 hari tanpa mengetahui ianya ditolak.. Setelah kembali bekerja, sy dipanggil pihak majikan dan terus digantung kerja selama dua mggu tanpa notis/show caused letter mengapa sy bercuti walau sy telah menyatakan sebelum ini mengapa sy perlu mengambil cuti.. Setelah tamat tempoh, sekali lg sy digantung selama 1mggu dgn alasan mahu melakukan DI dan dlm tempoh DI sy diminta utk menghantar surat resign dgn alasan memudahkan proses tanpa perlu DI dilakukan.. Dalam waktu DI sy tidak di panggil utk membela diri dan dlm tempoh penggantungan selama 3mggu sy telah diberitahu gaji tidak akan dibayar..
A. Adakah pihak majikan melalui prosedur penggantungan yg betul.
B. Apakah patut sy memanjangkan hal ini ke jtk kerana sy merasakan sy dianiaya.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Nurul Hilman,

Bagi kecacatan kekal disebabkan kemalangan kerja anda boleh mendapatkan pampasan dari SOCSO. Ada beberapa skim yang mungkin relevan seperti Faedah Hilang Upaya Kekal atau penyakit Khidmat. Namun cara pembayaran adalah bergantung kepada kiraan SOCSO. Anda perlu mengemukakan sendiri permohonan ini di Pejabat PERKESO dan kemudian pihak PERKESO akan berhubung dengan majikan berkenaan hal ini.

Setiap syarikat pastinya mempunyai komiti keselamatan. Yang mana setiap aduan boleh dibuat dan jawatankuasa dilantik ini akan mengadakan satu meeting khas bagi memperbaiki mutu keselamatan di syarikat dari semasa ke semasa.

Sekiranya anda berpendapat syarikat tidak mematuhi piawaian keselamatan yang ditetapkan walaupun laporan telah dibuat kepada syarikat, anda boleh melaporkan kepada pihak DOSH. Pihak DOSH pula akan melakukan spotcheck ke dalam syarikat bagi memastikan aduan anda adalah genuine. Sekiranya syarikat benar2 gagal mematuhi garis panduan keselamatan yang ditetapkan, pihak DOSH sendiri yang akan menyaman syarikat dan bukannya anda. Duit saman juga perlu di bayar oleh syarikat kepada DOSH bukan kepada anda.

Bagi pihak anda sendiri, sekiranya majikan tidak mempunyai insuran, anda boleh menfailkan permohonan pampasan di SOCSO dalam tempoh 12 bulan ( kalau x silap).

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Nurul Hilman,

Bagi kes kedua, rasanya saya telah kerap menjawab soalan yang serupa ini. Secara pukul rata, prosedurnya salah.
Showcause letter dulu, reply letter, gantung kerja sekiranya perlu(maksimum 2 minggu dengan separuh gaji untuk gaji RM2K ke bawah), DI, (kalau gantung diteruskan perlu dengan gaji penuh), keputusan DI keluar (pekerja salah), kalau hukuman gantung kerja (tak perlu bayar gaji dan tak perlu pulang semula baki separuh gaji yg gantung sblm DI).

Tapi kalau pekerja didapati tak bersalah, perlu pulang semula baki separuh gaji yang gantung sebelum DI aritu.

Mudah saja. tak ada proses ni. means tak ikut prosedur.

Anonymous said...

Salam kak,

saya nak tanya. boleh tak saya bagi notis resign 24jam kepada company? saya dah kerja dengan company kecil ni selama setahun. tiada contract waktu mula kerja dulu, boss bagi offer letter dan surat pengesahan jawatan sahaja. jawatan saya eksekutif pentadbiran, gaji rm920 ada potongan kwsp dan socso. saya nak bagi notis 24jam tapi saya takut nanti saya kena bayar sebulan gaji??

utk makluman cik, saya kerja di company kecil yang ada suami saya (eksekutif multimedia) dan boss suami istri juga. gaji suami juga sama. jawatan dan skop kerja kami amat jauh beza.. jadi macam mana ya cik kalau saya nak berhenti dan bagi notis 24jam tanpa di kenakan apa2 tindakan (court/byr balik gaji sebulan saya tak mampu).. ada syarat2 tertentu ke?

mohon pencerahan... :(

thanks in advance.

-momoymoy-

sarah mts said...

Salam,
Sy mempunyai masalah :
1) sy dipggil utk DI pada 29/10/14..dituduh melakukan pecah amanah pada thun 2012 yg mne mereka mempunyai saksi dan perbualan chatting fb di antara saksi. Malangnya sy tidak mempunyai sebarang saksi dan bukti.
Dan DI sy dtangguhkan kerana tiada pengakuan.
Persoalannya Bagaimana cara utk sy membuktikan sy tidak bersalah dan adakah syarikat boleh terminate wlaupn sy todak bersalah yg kekurgan saksi dan bukti.
Adkah dengan sokongan 3 juri DI sy tidak bersalah boleh menyelamatkan sy? Kerana sy nmpak bhw CEO mahu sy diterminate..


98

Anonymous said...

salam puan diana, sekadar ingin bertanya pendapat....perkara ini berlaku kepada teman sekerja saya...beliau disabitkan kesalahan penyelewengan/pecah amanah kerana penipuan resit....dia kena DI...keputusan telah dibuat...hukuman dijatuhkan...tiada kenaikan gred & gaji utk tempoh setahun..dan digantung kerja selama 2 mggu...dan bila masuk kerja semula, pihak pengurusan masih tidak berpuas hati dengan beliau dan memberhentikan beliau...boleh ke mcm tu?

Unknown said...

salam,

saya sudh 8 buln bekerja, tiada masalh tntng pembyaran gji cma sy tidak disediakn ruang bekerja,seprti komputer dan tmpat duduk sndri.selama 8 bln nie jugak sy terpaksa menumpang tempat staff bercuti.

boleh ke sy buat aduan tntng hal ini ke pihak yg berwajib?

Anonymous said...

salam,

saya sudh 8 buln bekerja, tiada masalh tntng pembyaran gji cma sy tidak disediakn ruang bekerja,seprti komputer dan tmpat duduk sndri.selama 8 bln nie jugak sy terpaksa menumpang tempat staff bercuti.

boleh ke sy buat aduan tntng hal ini ke pihak yg berwajib?

Anonymous said...

salam,, saya nak tanya.. saya mula kerja 1/7/14, tapi selepas 3 bulan kerja saya tak diberi offer letter.cukup 3 bulan kerja sy bg surat resign 24 hours..sy resign sebab cmpany ni xbagi gaji kat saya macam dijanjikan sewaktu interview.. untuk bulan ketiga tu saya memang xbole dapat gaji ke?

Anonymous said...

Hi Vic@diana,

Khidmat nasihat diperlukan bagi kes rakan sy ni..sy kesian pd dia kerana fitnah dan niat jahat pihak majikan yg sengaja menzalimi dia..dia ni mmg penyabar betul, i respect kt dia..tp bru2 ni sy dengar dia dh diberhentikan kerana reply show cause xditerima oleh pihak majikan dan dibuang tanpa Di..sbb sebenar adalah dia cuba buktikan dan tolong ceo,coo,cfo kt ofis sy ni bukak mata btl2 psl kegiatan org lama dan pihak berkepentingan telah menyebabkan kerugian syarikat..tetapi tindakannya dan kenyataannya telah di ubah dan perkara sebenar tidak dilaporkan oleh HR dan memperlihatkan dia yg melakukannya..

Yg lg best pulak tu pihak HR ubah employee handbook n wujudkan kod etika baru yg mana perubahan itu tidak membolehkan rakan sy ni membuat apa2 tuntutan sbb dh jd kes jenayah berat..Majikan boleh ke tukar suka hati ke?..tindakan majikan dilakukan semasa rakan sy cuti dan masih belum diberhentikan...apa yg sy lihat majikan benar2 kejam xbg satu sen pun kt rakan sy ni..

Now..i need your advice boleh x dia buat satu saman ke atas majikan kt mahkamah sivil untuk kes yg sama + dengan bukti syarikat membuat perubahan dan ada niat jahat ke atas dia..?

Sbb kes mahkamah industri maybe jadi award ataupun tidak belum dapat dipastikan..skrg ni pihak majikan telah membuat persediaan di mana kesalahan salah laku lain pula telah Diatur..so advice serta nasihat u sgt berguna..

Tq..


Aisya said...

Vic,
Saya hendak bertanya, apa yanag perlu saya lakukan bila diarahkan berhenti atau tidak berhenti akan diberhentikan? Saya rasa teraniaya dam diperbodohkan oleh ketua jabatan saya...
Situasi saya : saya perkerja tetap di sebuah syarikat pembinaan di kuala lumpur. Saya telah berkhidmat selama 3 tahun di syarikat ini dan tiba tiba telah ditukarkan ke jabatan baru dengan contract yang baru dengan tempoh percubaan selama 6 bulan.
Pada bulan ke 5 tiba2 (lagi) saya di panggil oleh ketua pengurusan dan diberitahu saya diarahkan berhenti atau akan diberhentikan atas sebab syarikat hendak kurangkan kos untuk bayar gaji pekerja. Dan yang lebih tidak logiknya boleh pula mereka ambil perkerja baru. Mereka juga telah menawarkan pekerjaan dari syarikat lain kepada saya di tempat yang jauh dari rumah saya sebagai "pertolongan" mereka terhadap saya. Saya rasa betul2 telah dipergunakan dan dianiaya dengan mereka.. apa yang perlu saya lakukan? mereka kata prestasi saya bagus dan tiada masalah tetapi masih nak pecat saya. Saya rasa betul2 tak adil... (T_T)

Anonymous said...

salam,
Saya nak bertanya, sekiranya pekerja sudah menyerahkan surat berhenti kerja, dan mengikut prosedur iaitu 2 bulan notis tetapi majikan masih lagi memasukan gaji ke dalam akaun tanpa disedari oleh pekerja selama setahun. Adakah pekerja tersebut berhak untuk tidak memulangkan kesemua wang tersebut disebabkan kesilapan dan kealpaan majikan sendiri?

Shawna J said...

Hello vic. Saya ingin bertanya. Saya pekerja baru yang kurang berpengalaman sambil part-time masih pelajar universiti baru saja kerja dalam 2 atau 3 bulan. Majikan saya tiba2 cuba nak bagi surat resign pula tanpa surat Tunjuk Sebab. Tetapi saya tidak pernah buat hal seperti biadap kepada majikan atau tidak berdisiplin. Kalau tanya minta cuti sikit kerana ada final exam & masa siapkan assignment, majikan pula macam nak cuba ugut saya untuk berhenti. Yang hairannya, alasan majikan tersebut kata 'Sudah cukup beri cuti. kalau minta cuti lagi, nanti takda orang buat kerja di sini. Kamu boleh teruskan dengan persekolahan kamu & nanti saya bagi surat resign.' Saya hanya minta cuti 1 hari pun tak dapat mempertimbangkan. Syarikat ni kecil saja. Trading. Dia tak patut bagi saya resign tanpa sebab. Ada pekerja part time lain sama juga seperti saya masih pelajar tapi dia lebih banyak cuti daripada saya. Majikan tak keluarkan surat resign pun kepada dia. Apa yang patut saya buat? Patutkah saya kena report hal ni kepada jabatan buruh?

Unknown said...

Ms Diana

Saya ingin bertanya , jika berlaku kacuaian dalam menerima barangan iaitu telah menandatangani surat penerimaan barangan iaitu ( d/o ) tanpa memeriksa dahulu barangan yang telah diterima tersebut seperti di dalam surat . tetapi telah disedari selepas 30 minit yang barang tersebut tidak memcukupi maka telah di periksa memang barabg tersebut kurang diteurunkan . maka telah di laporkan kepada pihak pengurusan . setelah melihat bukti seperti CCTV memang barangan tersebut kurang di turunkan malah forklif yg menurunkan ada mengesahkan bahawa didalam kenderaan tersebut masih ada lagi barang yang sama perlu di turunkan tetapi telah diberitahu barang tersebut adalah kepunyaan orang lain . tetapi telah dipastikan bahawa barangan tersebut memang kepunyaan kami sahaja , maka dengan itu syarikat telah membuat laporan polis. itu hal yang berlaku

1. berdasarkan kes tersebut pihak yang telah menandatangani dukumen iaitu ( d/o ) tersebut telah mengaku kepada syarikat atas kecuaian beliau , malah beliau lah yang telah memberitahu kepada syarikat mengenai kekurangan barangan tersebut dengan secepatnya kepada pihak pengurusan setelah meneliti CCTV dan melihat barangan dan juga disahkan oleh forklif terbabit . adakah kemungkinan beliau akan diberhentikan kerja serta merta ?
2. Apakah yang sepatutnya tindakan yang perlu beliau buat untuk pertahankan diri ?
3. Perlukah beliau menulis surat tunjuk sebab ? , malah jika beliau 1 hari sebelum itu telah MC , datang kerja pada hari berikutnya walaupun tidak berapa sihat lagi dan kebetulan pada hari tersebut ada juga kakitangan yang tidak datang maka beliau telah memikul kerja orang yang tiada pada hari tersebut , kiranya membuat kerja lebih dari yang sepatutnya , malah pengurusan meminta beliau jangan menulis di dalam surat tunjuk sebab mengapa hal tersebut boleh berlaku dengan alasan belum betul-betul sihat lagi , apakah pandangan anda mengenai hal ini .
4. Adakah beliau boleh @ dengan cara apa beliau boleh mempertahan diri beliau .
5. mohon pandangan dari Ms Diana

Unknown said...

Salam..skrg sy tgh tgu pjbt buruh brkenaan pmpasan..sbnrnya ada gmbr sy mmbawa brg dr forklift dn mletakanya ke dlm raga moto tlh trakam cctv,prgerakanya saje nmpk yg dibawa lsg x nmpk,cuma slps itu sy ke blkg.plant manager sy mmbritahu kjadian itu dan myuruh sy mgaku jika ada org yg akan brjump dgn sy nti dn brjji hukuman gntung hya semgu d bri,katanya lg mnager bru ni tlh mgsyaki sy juga yg mlakukn kecurian kable sblm ni.pngkakuan sy sprti mgmbil brg2 spt besi skrap utk kegunaan petrol.slps sejam sy dbritahu sy d gntug smigu n tarikh akn dbrth nti.plant manager,hr,executiv kbyakn india dn mreka juga brkwn baik.alih2 sy d pgil supaya mletk jwatan jika tdak akan dibawa kpd polis.kecoh n mula union brtanya kpd hr dn union cuba mmbuat srt rayuan bodo dn mgakui lg pngakuan mulut kpd brtulis tanpa mrujuk kpd sy trlbih dahulu.tp lg bodoh sy smpai sdh sy dh kene game dgn union.igtkn bgsa kita jgk cuba la nk pcy..xkn union x tau surt itu utk apa dn mjikn buat ksalhn bsr dlm mgugut.tp malangny sy bkn la bodo tp buat smbil lewa.klu lh sy tau apa ptingnya id ni byk pluru dh dpt.waktu sy dberi pluang utk brckp pn sy mls,rasa mcm nk tumbuk je juri n sksi mjikn rasanya.cuma point sy skrg sy dh report polis ttg ugutan mjikn cuba mganiaya sy dn sy dibrithu yg plant manager tlh mghr srt resign dn bekerja smpi ckp bln ni n mgkin mau lari stlh sy mncritakn sgala2 dlm srt tjuk sbab.union pn sy ada bukti trlibat sama,.sory pjg sgt minta pndangan atau buah nasihat encik

Unknown said...

Lupa slain pmpasn blh ke sy minta bonus sy yg kene gntung sblm ni atau apa2 tuntutan dan confirm ke sy dpt skrg ni

Unknown said...

Didalam id hr tu srt dr union adalah salah satu prtuduhan n union pn sdh mgaku ksilapn tanpa mrujuk sy dahulu n lg satu adakh prlu sy sain atau itu hanya srt dri union sy x prlu.sbb seigt sy slps sy dbg oleh seseorg,trus sy tlpon union utk bgth srt tak perlu d hantar dn isinya mcm mgikat tengkuk sy lg tp call2 x di angkat time nk habis waktu krja br jumpa n surt katany dh di hantar.srt ni ada sain sbijik mcm sy pya,ntah la sy pn x igt.prtuduhn ttg surt itu pn sy didapati brsalah krana katanya sy lmbt brjumpa dgn union.5 jam dlm bilik tu 3 jam utk kes itu je

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Aisya,
Seseorang pekerja boleh melaporkan kepada pihak JPP dengan dakwaan Constructive Dismissal kepada pihak majikan atas sebab2 di bawah:-

1- apabila seseorang pekerja dipindahkan kerja yang lebuh rendah level dari jawatan sekarang.
2- Mengurangkan tanggungjawabnya (reponsibilities) sehingga menjatuhkan reputasi dan memalukannya di tempat kerja.
3- Diturunkan pangkat tanpa DI
4- Mengarahkan dia mengosongkan biliknya dan menempatkan dia di tempat yang lebih tidak selesa/ kecil/ diarah berkongsi bilik dengan org lain cthnya.
5-Meminta seorang "Engineer" melakukan kerja "Gardener" cthnya yang mana tidak dinyatakan dalam job scopenya.
6-"Mengatakan kepada pekerja, sekiranya awak tak resign, kami akan berhentikan awak" - atau mana2 auat yang membawa maksud serupa.

Diharap ia membantu.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Anon 13 Dec,

Ada 4 conditions yang mana majikan berhak menolak gaji pekerja walayupun tanpa kebenaran pekerja dan salah satunya ialah EA24(1)a:-
1- majikan terlebih membuat pembayaran gaji, majikan boleh menolaknya dalam tempoh 3 bulan pertama dari "pembayaran terlebih" itu dibuat.

Daripada klausa ini boleh kita simpulkan juga bahawa sekiranya majikan anda menyedari keadaan ini dan meminta anda memulangkan semula lebihan bayaran tersebut, maka gunakan klausa ini.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Shawna J,
Boleh refer jawapan saya kepada Aisya cos ada related.

Azidah Abdullah,
Besar kecil sesuatu kesalahan adalah bergantung kepada penilaian sesebuah sayrikat dan management itu sendiri. Oleh yang demikian adalah tidak adil untuk saya mengklasifikasikan samaada kesalahan ini major / minor misconduct. Tapi dari penceritaan anda, atas segala tindakan dan kerjasama yang dilakukan oleh si penyain DO, beliau tentu saja layak untuk memohon mitigation (dikurangkan hukuman) sekiranya tindakan tatatertib diambil ke atasnya.

Idan,
Rumitnyalah kisah ni, 2-3 kali baca baru saya paham yang 'id' awak maksudkan itu berkemungkinan besar "DI- Domestic Inquiry".

Sekiranya benar maka rugi sunggu anda tak menggunakan peluang DI untuk membela diri sebaik2nya pada waktu itu sedangkan itulah waktunya anda perlu membuktikan yang diri anda tidak bersalah. Sekiranya anda hanya berdiam diri dan "malas bercakap" ini seolah anda mengiyakan segala tuduhan tersebut.

Lebih buruk lagi bila adanya surat pengakuan bersalah yang ditandatangani anda. Kalau bukan anda yg tandatangan sepatutnya bahas dan pertikaikan dia dalam DI. Untuk pengetahuan anda, apabila adanya surat pengakuan bersalah dari tertuduh, sebenarnya, pihak majikan boleh terus mengambil tindakan tanpa perlu DI. Tak salah dan masih mengikut prosedur yang betul.

Agak sukar untuk anda menang kes ini memandangkan pihak syarikat telah menjalankan semua prosedur dan melaksanakan "Natural Justice" dari mata kasar. Itu pendapat jujur dari saya.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Shawna J,
Boleh refer jawapan saya kepada Aisya cos ada related.

Azidah Abdullah,
Besar kecil sesuatu kesalahan adalah bergantung kepada penilaian sesebuah sayrikat dan management itu sendiri. Oleh yang demikian adalah tidak adil untuk saya mengklasifikasikan samaada kesalahan ini major / minor misconduct. Tapi dari penceritaan anda, atas segala tindakan dan kerjasama yang dilakukan oleh si penyain DO, beliau tentu saja layak untuk memohon mitigation (dikurangkan hukuman) sekiranya tindakan tatatertib diambil ke atasnya.

Idan,
Rumitnyalah kisah ni, 2-3 kali baca baru saya paham yang 'id' awak maksudkan itu berkemungkinan besar "DI- Domestic Inquiry".

Sekiranya benar maka rugi sunggu anda tak menggunakan peluang DI untuk membela diri sebaik2nya pada waktu itu sedangkan itulah waktunya anda perlu membuktikan yang diri anda tidak bersalah. Sekiranya anda hanya berdiam diri dan "malas bercakap" ini seolah anda mengiyakan segala tuduhan tersebut.

Lebih buruk lagi bila adanya surat pengakuan bersalah yang ditandatangani anda. Kalau bukan anda yg tandatangan sepatutnya bahas dan pertikaikan dia dalam DI. Untuk pengetahuan anda, apabila adanya surat pengakuan bersalah dari tertuduh, sebenarnya, pihak majikan boleh terus mengambil tindakan tanpa perlu DI. Tak salah dan masih mengikut prosedur yang betul.

Agak sukar untuk anda menang kes ini memandangkan pihak syarikat telah menjalankan semua prosedur dan melaksanakan "Natural Justice" dari mata kasar. Itu pendapat jujur dari saya.

Ema said...

assalammualaikum , saya nak tanya , once kita dah dapat offer bekerja kat satu company ni , tp kita still belum sign ap ap dr offer letter tuh , ia bukan salah kita kan kalau kita tak nak bekerja dgn diorang kan ? lgpun offer letter tu kita tak sign ap ap pun ... knpa diorg nak buat aduan , katanya atas kesalahn saya . saya tak faham . -,- minta akk jelaskan boleh :(

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Selagi tak sain sebarang offer letter, candidate masih boleh memilih untuk join atau tidak sesuatu kompeni.

Unknown said...

Salam cik Diana

1.Saya diarahkan bertukar cawangan dari kl ke melaka atas alasan kerja di kl banyak memberi tekanan dan company mencadangkan saya bertukar agar supaya saya kurang mengambil MC ketika mana saya bekerja di kl.
Saya menolak cadangan tersebut dan akhirnya company menyuruh saja saya meletak jawatan.
Saya diberi kesempatan bekerja dengan notis bertulis selama sebulan tanpa perlu berpindah sehingga tamat tempoh berkhidmat
Persoalannya,saya tidak mendapat sebarang surat hitam putih dan diberitahu mulut sahaja.
Namun surat peletakan jawatan sudah diberi.
Saya berjumpa Hr pada 23 hb dan disuruh menyerah notis pada 26 hb,sekiranya gagal company akan mengeluarkan surat transfer dan saya tetap kena patuh pada arahan untuk berpindah walaupun beri notis sebulan.
Adakah ini tindakan betul oleh Majikan terhadap saya?

2.susulan daripada kejadian tersebut, saya menghadapi masalah kedua,gaji yang sepatutnya dibayar pada setiap 27 hb tidak dibayar, saya hanya diberitahu notis yang dihantar lewat dan payroll sudahpun dibuat.
Adakah ini berkait sedangkan saya telah pun memberi notis berhenti dan masih meneruskan khidmat sehingga tamat 25hb berikutnya?
Hr ada beritahu yang gaji bulan ini akan dibayar pada 7 hb berikut melalui cek dan Bukan di bank In kan.
Apa yang boleh saya lakukan sekiranya selepas 7 hb gaji saya masih belum dibayar?
Minta penjelasan cik Diana
Tq

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Eswandi,

Banyak yang saya tak faham dari kisah anda.
1) Pertama, sekiranya anda di transfer kenapa anda perlu letak surat resign? Sepatutnya pihak syarikat yg akan keluarkan transfer or secondment letter.

2) Kalau anda dah letak surat resign, kenapa ada kisah pasal transfer pula? Sebaik letak surat resign, anda hanya perlu serve the notice period, kemudian boleh bye2.

Sebenarnya bila anda letak je surat resign, kompeni akan bayar gaji sehingga hari last day anda bekerja plus membayar semula AL balance sekiranya ada. Tidak ada istilah lambat atau cepat disebabkan lambat hantar notis.

Tetapi sekiranya anda gagal mendapatkan gaji anda pada masa yang ditetapkan, majikan masih boleh delay sehingga hari ke-7 dari tarikh pengiraan gaji ditutup.

Sekiranya anda gagal mendapatkannya, boleh laporkan kepada JTK.

enhanced diamonds said...

Hi Vic..

Nak tanya..

Bolehkah majikan menurunkan pangkat atau jawatan pekerja dengan alasan projek yang dijalankan melebihi timeline tanpa surat tunjuk sebab..

Tq.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Enhanced Diamond,

Tak boleh demote tanpa DI melainkan empunya diri yang memohon diturunkan pangkat.

Anonymous said...

Salam Diana ,

Mohon pandangan anda terhadap maasalah yang saya hadapi :

Saya berkerja dengan syarikat swasta milik seorang rakan .

Tiada surat tawaran atau agreement untuk saya semasa berkerja disitu .
Semua berdasarkan percaya mempercayai.

Hingga kini saya telah berkhidmat selama lebih 20 tahun dengan gaji lebih daripada 6 ribu sebulan
Kini majikan minta saya berhenti kerja ( minta saya sendiri letak jawatan ) atas alasan business merosot .

Soalan saya :1. Haruskan saya letak jawatan atau biarkan majikan yang memecat saya ?
2. Kalau majikan memecatkan saya dengan alasan business nya merosot , layak tak saya dapat pampasan ?
3 Jika layak berapa jumlah pampasan yang wajar saya terima ?

Segala pertolongan saya ucapan ribuan terima kasih .

Yang benar,
Mualim

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Mualim,

Terdapat court decision untuk kes yang mana seorang pekerja tidak pernah menerima sebarang offer letter dan kemudian diberhentikan kerja. Mahkamah memutuskan apabila terdapat bukti seseorang telah masuk bekerja cth, punch card, payslip, log book dan sebagainya, maka ia telah secara automatiknya merupakan pekerja kepada syarikat tersebut dan tertakluk kepada peraturan syarikat samada secara bertulis mahupun amalan syarikat / parktis.

Dalam kes anda... 20 tahun perkhidmatan sudah tentulah hubungan majikan pekerja tidak dapat dinafikan lagi.

Majikan tidak boleh mengarahkan pekerjanya berhenti kerja sekiranya tidak pekerja boleh melaporkan kes Constructive Dismissal.

Namun terdapat sedikit kesulitan dalam hal ini kerana berdasarkan gaji anda tidak tertakluk di bawah EA. Maka termination benefit anda tidak jelas kerana pekerja yang tidak tertakluk di bawah EA, segalanya adalah tertakluk di dalam kontrak ataupun offer letter. Sekiranya syarikat anda mempunyai buku panduan bertulis berkenaan hal ini, ia boleh digunakan sebagai guideline.

Cadangan saya. Jangan berhenti. Sekiranya benar anda perlu diberhentikan tentu saja perlu ada bayaran pampasan yang dipersetujui kedua belah pihak.

Anonymous said...

Salam Diana ,
Saya sangat berterima kasih diatas nasihat saudari .
Harap saya dapat nasihat dari saudari lagi jika ada perkembangan yang terbaru dalam kes saya .

Moga Allah membalas jasa baik saudari .

Yang ikhlas
Mualim

Anonymous said...

Dear Vic,
kewangan syarikat tidak stabil buat masa ini..projek tengah berjalan tetapi sales sangat slow..kemungkinan akan stop construction sementara waktu..so majikan berhasrat menamatkan khidmat pekerja yg redundant (tidak aktif)bergaji 5k. syarikat akan bagi notis sebulan utk berhenti.apa implikasi sekiranya dia membawa kes ini ke JPP? wajib ke DI?

Anonymous said...

Dear Vic,
Kes syarikat sama dengan kes mualim..pekerja tiada offer letter..
tetapi dah lebih 5 tahun bekerja cuma khidmat sudah tidak diperlukan sebab redundant dan beliau sudah lebih 56 tahun dan yang paling penting sebab kewangan syarikat merundum..lepas ni akan ada lagi pekerja yang akan dilepaskan..apa cara terbaik untuk syarikat..kalau ada pampasan bagaimana kiraan pampasan.. TQ Vic..need yr help

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Anon 25 February,

Pemberhentian yang dilakukan atas sebab faktor ekonomi sesuatu syarikat disebut sebagai Retrenchment.

Perkataan Retrenchment ini tidak disebut secara spesifik di dalam EA tetapi bagi mana-mana pekerja yang termaktub di dalam EA retrenchment benefit adalah dikira dalam Termination and Lay Off Benefit.

Yang mana:-
1- Pekerja perlu dibayar semua baki AL sekiranya ada.
2-Pekerja perlu dibayar notis gaji mengikut jumlah notis yang diperlukan oleh kedua2 pihak, sekiranya tidak ada, EA mengatakan 1 bulan.
3- Sekiranya pekerja telah berkhidmat melebihi 1 tahun maka dia layak untuk mendapat termination benefit seperti yang terkandung di dalam EA SEKSYEN 60J.

Tetapi... sekiranya pekerja tidak termaktub di dalam EA, maka ia bergantung kepada kontrak atau offer letter.

4series said...

Salam Diana,
Sy dh bkerja dgn bank ni lebih 15th, jd dsebabkan bbrapa fakto sy diarahkan utk market produk yg sy susah nk penetrate. Slps bbrapa bln mencuba sy punya KPI merosot & sy dberi warning letter & skrg sy menerima final warning letter..utk info sy pernah memberitahu ketua sy yg sy ingin transfer ke dept yg lain kerana sy tahu yg sy akan gagal jika maintain di dept skrg ttp mereka hanya memberitahu yg tiada kekosongan di dept yg lain..jd skrg mrk menyuruh sy berhenti atau sy akan dberhentikan... Mohon nasihat.

Thx..

Unknown said...

SALAM SIS, NK TNYA...SAYA BELUM CONFIRM LAGI, BOLEH KE RESIGN 24JAM?? DLM SURAT LEPAS CONFIRM 2 BULAN NOTIS BENTI KEJA..AKAN ADA TINDAKAN KE KALAU SAYA YG BELUM CONFIRM BENTI KEJA 24JAM??

Unknown said...

HAI DEAR.

NAK TANYA..IF I DAH KELUARKAN SHOW CAUSE LETTER..TAPI PEKERJA TAK REPLY..APE TINDAKAN YANG SELANJUTNYA YER?

Anonymous said...

Salam, saya ada beberapa pertanyaan.

1. Adakah managing director perlu & tidak perlu thumb print?

2. Saya ada hantar resignation letter notice 1 month. Suddenly MD inquiry everythg especially attendance.. Then sy tau MD nak cut gaji sptmana pekerja lain yg berhenti sblm ni.. sy saja2 buat kesilapan. Skang ni MD cuba cari silap semata2 nak potong gaji... tp tak mahu berhentikan sy 24jam... mcm mana tu?

3. Saya nak berhenti pun sbb caruman kwsp sy 3 bulan keje tidak dibuat. Dan sy pun tahu sblm ni majikan x penah membuat caruman pd pekerja sblm ni. Bila sy nak resign baru nak inquiry attendance sdgkan majikan sendiri pun tak telus...Sbb tu MD nak srh sy mengaku kesilapan yg sy buat by letter... tp tak berani nak notis 24jam pd sy...

Unknown said...

Salam.. HArap pihak cik dpat membalas pertanyaan saya..

Saya mengalami isu pekerjaan di office saya. Saya telah bekerja lebih dari setahun. Baru2 ni, saya mendapat manager baru (bangsa lain) setelah manager lama saya berhenti. Isu yang berlaku di ofis saya ialah:-

1. Racist. Dimana beliau membawa hampir semua pekerja baru (tidak berpengalaman & bangsa beliau) dengan membayar gaji lebih tinggi dari pekerja lama. Walhal hampir semua pekerja lama dinasihatkan berhenti atau diberhentikan.

2. Berat Sebelah. Setiap kerja diberikan dilepaskan ke tangan org yang tidak berkaitan. Sudah diissuekan pekerja lama yg disini bahwa kerja yang diberikan bukan dibawah kelolaan pekerja lama. Namun, dye mengatakan pekerja lama tidak perform.

3. Membazir harta syarikat. Beliau juga telah menggunakan duit company untuk perkara tidak berfaedah dengan mengatakan bahwa ia untuk company. Tugas beliau adalah perkara lain tapi beliau membuat perkara lain.

4. Berusaha untuk membuang semua pekerja lama. Saya antara pekerja lama yang ingin dibuat atas pelbagai tujuan. Namun setiap yang diusahakan tidak dapat memberi effect kat saya kerana membuat pekerjaan dengan betul. Baru2 ni, saya telah mendapat showcause letter diatas unreasonable reason yakni mengambil cuti panjang 3 hari(RAbu, Khamis, Jumaat) + 2 hari x bekerja (Sabtu, Ahad) dan disertai 1 MC (Isnin). Saya telah inform Supervisor saya dan telah datang kerumah SV sehari sebelum MC dengan menunjukkan keadaan tidak sihat. FYI, itu adalah 1st MC yang sya amik untuk thn 2015. Manakala cuti 3 hari itu telah diapproved oleh manager baru saya sbulan sblm bercuti. Soalannya disini, bolehkah showcause letter dikeluarkan atas sebab cuti panjang?

5. Saya ingin membuat aduan kepada Jabatan Buruh diatas sebab racist and showcause letter diberi. Ada x terdapat effect kepada pada masa hadapan jika perkara ini diadukan kepada Jbatan Buruh? Saya sedia maklum bahwa maklumat pengadu adalah dirahsiakan oleh JAbatan Buruh. Tapi disebabkan jumlah pekerja lama di ofis ni hanya 3 orang, mesti beliau akan dapat mengenalpasti maklumat pengadu.

Unknown said...

Salam.. HArap pihak cik dpat membalas pertanyaan saya..

Saya mengalami isu pekerjaan di office saya. Saya telah bekerja lebih dari setahun. Baru2 ni, saya mendapat manager baru (bangsa lain) setelah manager lama saya berhenti. Isu yang berlaku di ofis saya ialah:-

1. Racist. Dimana beliau membawa hampir semua pekerja baru (tidak berpengalaman & bangsa beliau) dengan membayar gaji lebih tinggi dari pekerja lama. Walhal hampir semua pekerja lama dinasihatkan berhenti atau diberhentikan.

2. Berat Sebelah. Setiap kerja diberikan dilepaskan ke tangan org yang tidak berkaitan. Sudah diissuekan pekerja lama yg disini bahwa kerja yang diberikan bukan dibawah kelolaan pekerja lama. Namun, dye mengatakan pekerja lama tidak perform.

3. Membazir harta syarikat. Beliau juga telah menggunakan duit company untuk perkara tidak berfaedah dengan mengatakan bahwa ia untuk company. Tugas beliau adalah perkara lain tapi beliau membuat perkara lain.

4. Berusaha untuk membuang semua pekerja lama. Saya antara pekerja lama yang ingin dibuat atas pelbagai tujuan. Namun setiap yang diusahakan tidak dapat memberi effect kat saya kerana membuat pekerjaan dengan betul. Baru2 ni, saya telah mendapat showcause letter diatas unreasonable reason yakni mengambil cuti panjang 3 hari(RAbu, Khamis, Jumaat) + 2 hari x bekerja (Sabtu, Ahad) dan disertai 1 MC (Isnin). Saya telah inform Supervisor saya dan telah datang kerumah SV sehari sebelum MC dengan menunjukkan keadaan tidak sihat. FYI, itu adalah 1st MC yang sya amik untuk thn 2015. Manakala cuti 3 hari itu telah diapproved oleh manager baru saya sbulan sblm bercuti. Soalannya disini, bolehkah showcause letter dikeluarkan atas sebab cuti panjang?

5. Saya ingin membuat aduan kepada Jabatan Buruh diatas sebab racist and showcause letter diberi. Ada x terdapat effect kepada pada masa hadapan jika perkara ini diadukan kepada Jbatan Buruh? Saya sedia maklum bahwa maklumat pengadu adalah dirahsiakan oleh JAbatan Buruh. Tapi disebabkan jumlah pekerja lama di ofis ni hanya 3 orang, mesti beliau akan dapat mengenalpasti maklumat pengadu.

Unknown said...

V.I.C @ Diana السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Adakah menjadi kesalahan jika majikan tidak memberi 'offer letter' dan 'confirmation letter'? Bolehkah aduan dibuat ke pejabat buruh tentang isu ini?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

4 series,
Semasa transfer dept, anda telah diberi job scope yang baru dan telah tandatangan terima... ini bermakna anda sanggup menggalas jawatan baru tersebut. Saya tak pasti sejauh mana impossible nya KPI anda tetapi KPI sendiri seharusnya SMART (Specific, measureable, achievable, realistic and timely). Kalau KPI anda tidak memenuhi kriteria ini, maka ubahlah KPI / target.

Hanym Hunny,
Dalam offer letter atau buku panduan pekerja confirm ada perkataan termination notice selepas dan sebelum confirmation. Jadi follow seperti dalam letter. Sekiranya tak ada barulah refer employment act.

Nur Hidayah,

Majikan boleh ambil tindakan selanjutnya seperti terus issue warning letter atau sebagainya... kerana tidak menjawab showcause bermaksud anda mengaku commit semua kesalahan dan tidak ada pembelaan diri dari anda.

Anon 14 Mac,

MD tu biasanya tuan punya syarikat, dia yg set up undang2 untuk pekerja2nya tapi bukan untuk diri dia. Kebanyakan MD di semua syarikat mmg tak punch card.


Melur Asuhara,

Tuduhan racist ni besar sgt. Perlu bukti yang kukuh dan bukan setakat cakap2 kosong. Sebagai contoh, bila advertise jawatan kosong, dalam iklan tertulis. "Kami memerlukan pekerja berbangsa Cina sahaja" - ini baru racist. Bukan senang awak nak buktikan bos awak seorang racist setakat dengan perbuatan sahaja. Saya faham apa yg awak alami sbb sy pun pernah alami yg benda yg sama. Tuduhan racist sama susah dangan tuduhan gangguan seksual.... amat susah untuk dibuktikan. Namun anda boleh membuat laporan ke jabatan buruh, namun tanpa bukti yg kukuh sangatlah susah untuk anda menang. Silap2, selepas membuat laporan hidup anda akan bertambah buruk dengan kompeni tu, lainlah kalau ada keinginan untuk berhijrah syarikat.

Salwani,

Mula2 sekali request surat dari HR. Emel, sms, tulis, taip atau apa aje bukti yang anda minta secara nyata... bukan verbal aje.. tak dapat baru lapor pada jabatan buruh.


Unknown said...

thanks V.I.C@Diana fer de info.. ��

Unknown said...

assalumualaikum V.I.C@Diana...

sblm cuti CNY februari lepas.bos ade bg bonus RM800 1/4 dri basic sebb sy keje xsampai sethn lg(6bulan).
tp mase bos byr gji sy utk februari iaitu lepas cuti CNY,die tarik balik bonus sy RM600 dgn alasan die ubah fikiran tentang jumlah bonus saya dan die terus tolak amaun RM600 tu dri byrn gji sy.

boleh ke main buruk siku mcm ni.adakah sy boleh ambik apa2 tindakan undang2?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salwani,

Kelakar betul kes kamu ni. Ok. Semasa dia berikan awak bonus tu ada sain surat bonus tak?
Kalau ada, tak boleh tarik balik.
Kalau tak ada, majikan boleh cakap yang dia terlebih bayar atas kesilapan kira2 dan dia membuat potongan semula dalam tempoh 3 bulan setelah menyedari kesilapan tersebut.

Unknown said...

salam akk @V.I.C @ Diana .boleh ker hr keluarkan show cause letter utk tahun lepas punya kes..lgpun kes tu tak masuk akal mengatakn sya buat claim fraud..boleh tak bantu sy..sy tidak boleh masuk kerja selagi kes tidak selesai

Unknown said...

assalamualaikum akak...
tempt keje sy dibuka halfday pd hri sabtu dan dibyr gji 1hri.

soalannya : kalau company shutdown pd hri sabtu, adakah company boleh potong gaji sehari atau separuh hari?
xjumpe search kat internet.heee...

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salwani,

Cuti hari Sabtu walaupun hanya bekerja sehingga jam 1 tenghari sekalipun... apabila apply leave ia akan dikira 1 hari.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Naima,

Fraud kalau melibatkan duit adalah satu kes besar. Apabila kes besar, syarikat boleh menggunakan alasan, hanya dapat detech selepas audit atau kira2 tahunan dilakukan...

Jadi untuk kesalahan yang seperti itu, walaupun misconduct telah dilakukan tahun lepas, showcause masih relevan kerana untuk seseorang menjumpai suspicious thing tu memerlukan masa yang agak lama.

Unknown said...

hai diana..saya nk tanya bagai mana jika seseorang itu di berhentikan kerja 24 jam tanpa menerima sebarang surat dari majikan yang mengata kan dia diberhentikan 24 jam..yang ada cuma dari sumber whatsapp..

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Adam,

Atas dasar apa diberhentikan kerja? Hanya surat rasmi dari HR saja yang boleh dikira sebagai pemecatan rasmi. Itupun kalau tidak mengikut prosedur yang betul syarikat, ia dikira salah. Pekerja boleh abaikan sahaja sms/whatsapp yang mcm tu, datang kerja mcm biasa dan sekiranya benar2 diberhentikan minta surat rasmi berkenaan perkara tersebut. Kemudian laporkan pada JPP untuk kes unfair dismissal.

lramadyati said...

Salam V.I.C @ D.I.A.N.A

saya nk tanya, saya telah bekerja di sebuah syarikat penerbangan selama 9 tahun dan menhampiri angka 10 taHUN, saya ingin berhenti kerja disyarikat saya sekarang dengan memberikan notis berhenti 1 bulan.

1). Bagaimana cara gaji saya AKAN dikira? utk makluman saya masih mempunyai 20 hari AL yang belum digunakan UNTUK TAHUN INI 2015.

2). Sekirannya saya memberikan notis berhenti bertarikh 5hb May 2015, bilakah tarikh terakhir saya perlu bekerja? jadual kerja saya ialah 4 hari bekerja dan 2 hari offday setiap bulan. Dan utk pengetahuan saya dikehendaki lapor diri di tempat kerja yang baru pada 1 hb June 2015.

3). Apakah Penting mendapatkan Offer Letter daripada syarikat yang baru sebelum memberi notis berhenti kepada majikan sekarang?

Pencerahan awak sangat2 saya nantikan. Terima kasiah atas waktu yang terluang

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Irama, berikut adalah jawapan saya bagi persoalan anda:-

1). Bagaimana cara gaji saya AKAN dikira? utk makluman saya masih mempunyai 20 hari AL yang belum digunakan UNTUK TAHUN INI 2015.
Anda ada dua pilihan:-
1- Menghabiskan kesemua 20 hari cuti dengan mengisi borang permohonan cuti atau:-
2- Pihak syarikat akan membayar 20 hari lagi gaji sebagai ganti 20 hari cuti anda.

2). Sekirannya saya memberikan notis berhenti bertarikh 5hb May 2015, bilakah tarikh terakhir saya perlu bekerja? jadual kerja saya ialah 4 hari bekerja dan 2 hari offday setiap bulan. Dan utk pengetahuan saya dikehendaki lapor diri di tempat kerja yang baru pada 1 hb June 2015.
Jawapan: Tarikh hari terakhir anda bekerja dengan syarikat sepatutnya sehingga 4 June 2015. Sekiranya anda perlu bekerja pada 1 Jun 2015 dengan syarikat baru anda boleh menggunakan sebahagian cuti AL anda mendapatkan pelepasan awal (early release).

3). Apakah Penting mendapatkan Offer Letter daripada syarikat yang baru sebelum memberi notis berhenti kepada majikan sekarang?
Jawapan: Pada saya penting ini kerana hanya dengan offer letter sahajalah bukti yang sah mengatakan syarikat tersebut telah menawarkan pekerjaan baru kepada anda. Setakat whatsapp, cakap mulut atau apa saja informal information, tidak boleh digunapakai sebagai bukti sah bahawa anda telah mendapat tawaran kerja.
Biasanya, pekerja akan mendapatkan surat tawaran baru dahulu, barulah letak jawatan dengan syarikat lama.

Anonymous said...

Salam...sy mula bekerja bekerja pada 13 Oktober 2014...mulai 15 Disember 2014 hingga sekarang sy absent (Tampa inform kpd SV) krn sy mmg nk berhenti..mengikut contract PD offer letter sy perlu tender notis sebulan... Jd sy nk tahu keadaan sy sekarang...ikut pemahaman sy, sy telah breach contract.. Tp sehingga kini sy tidak menerima apa2 notis dr syarikat malah di penyata KWSP juga masih tertera no ahli syarikat walaupun mereka tidak lagi mencarum kpd saya. Jd, sy nk minta pandangan mengenai masalah sy.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Ya, dalam kes anda ia dikira sebagai absconded atau dalam kata lain anda telah abandoned from the employment. Sekiranya pihak syarikat membuat laporan di JTK, anda boleh dikenakan tindakan membayar balik notis berhenti kerja anda iaitu 1 bulan gaji.

Tetapi kebanyakan syarikat tidak gemar melaporkan hal yang remeh temeh seperti ini ke JTK kerana ia kerja yg tidious unless pekerja yg yg cabut tu adalah key person to the company.

Jadi sekiranya anda tidak menerima sebarang surat dari majikan mahupun JTK, ini bermakna syarikat telah menganggap anda resign dan tidak berniat menuntut notis sebulan dari anda.

Berkenaan penyata KWSP.... ya, di dalam penyata akan tercatat nama dan nombor majikan terakhir yang mencarum untuk anda.

Anonymous said...

Saya nak minta pandangan..Sebuah syarikat telah memberi saya surat tawaran dan saya telah push mereka untuk keluarkan details of offer letter.Mereka mengikut permintaan saya dan keluarkan letter of appointment.Saya sudah sign letter of appointment itu dan term utk pembatalan adalah 1 bulan..utk makluman,tarikh bekerja 1 jun 2015..saya masih belum lapor diri dan saya nak decline offer itu pada 15.5.2015 secara bertulis..adakah saya akan disaman @ didakwa ?

Anonymous said...

Saya nak minta pandangan..Sebuah syarikat telah memberi saya surat tawaran dan saya telah push mereka untuk keluarkan details of offer letter.Mereka mengikut permintaan saya dan keluarkan letter of appointment.Saya sudah sign letter of appointment itu dan term utk pembatalan adalah 1 bulan..utk makluman,tarikh bekerja 1 jun 2015..saya masih belum lapor diri dan saya nak decline offer itu pada 15.5.2015 secara bertulis..adakah saya akan disaman @ didakwa ?

Anonymous said...

Saya ingin bertanya,bagaimana akta PDPA(Akta data perlindungan peribadi) berfungsi dalam sesebuah syarikat untuk menapis pekerjanya sebelum dilantik.Bagaimana sekiranya,seseorang individu tersebut telah dilantik sebagai pekerja namun diberhentikan selepas sebulan kerja atas alasan beliau pernah mempunyai kes polis dan mahkahmah yang lampau.Bagaimanapun kes tersebut telah DN (kes digugurkan)dimahkahmah sebab tidak ada bukti yang kukuh untuk menjatuhkan hukum.Adakah wajar,apa yg dilakukan oleh pihak syarikat tersebut kepada individu tersebut?

Anonymous said...

salam saya adi...nak tanya bolehkan syarikat buang pekerjanya tanpa sebarang surat amaran dan tiada langsung pampasan..saya bekerja 9 tahun di syarikat ini...hanya sekali sekala sahaja saya datang lewat, boleh kah saya ambil tindakan?

Anonymous said...

Hi..
saya ada pertanyaan juga mengenai MC. Okay kawan saya cheating MC dari klinik. Kisah nya mmg dia demam tapi doc bg MC cuma 1 hari. Mungkin kos rawatan klinic agak membeban kn dia ..so from 1 hari yg doc bagi dia adjust jadi 2 hari. And bila dia start keje surat Mc da d bagi to HR and claim pn dia da dapat..this case Its happen on Febuary this yr.. Tp yg menjadi kan persoalan nya sekarang.. 2 hari lepas HR bagi tau dia yang konon doc from that klinik call company asking whether dia kawan saya staff dari company tu tak? Pelik nya kenapa doc nak call company? So now company bg dia masa 3 hari utk buat surat explaine. Klu alasan xkukuh dia akan d buang keje.. bole ke kita mengadu pada labor?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Anon 17 May,

PDPA adalah akta yang melindungi rekod seseorang dari disalahguna oleh penyimpan data. HR adalah satu satu centre penyimpan data untuk semua pekerja. Yang bermaksud, semua data dan rekod pekerja adalah sulit dan tidka boleh dilepaskan kepada umum atau org ketiga tanpa consent letter. NAMUN.... itu tak bermakna pekerja boleh merahsiakan apa2 butir penting dari pengetahuan majikan. Sebagai contoh soalah dalam borang, adakah anda pernah terlibat dalam apa2 kes jenayah atau ditahan pihak polis. Dia jawab TIDAK. tetapi sebenarnya pernah, apabila majikan tahu statement ni tipu, mereka boleh buang.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Adi 22 May,

Buang pekerja mesti ada prosedur, tak boleh buang macam tu je.
Tanpa prosedur, pembuangan adalah salah.

Anon 4 June,

Tipu MC hukuman yang biasa dilakukan oleh mana-mana majikan... buang kerja (ikut prosedur).
Tak kira la logik ke tak ke, doktor call majikan, atau majikan sebenarnya sendiri yang menyiasat kes, tapi once confirm tipu.... salajh tetap salah.

Unknown said...

Assalamualaikum..
sy ingin bertanya tentang hal penggantungan kerja..
sila pm sy d fb /faridbinmohamad.farid
a.s.a.p..thanks

Pn Nhj ") said...

Salam wbt saya nk bertanya..
-Saya telah mula bkeja pada 04 March 2014 dan telah berhenti kerja pada 08 Mei 2015 dgn notis berhenti 24jam
-Company tersebut tidak memberi apa2 offer letter atau surat sah jawatan.
- Sya mempnyai bukti yg mngatakan dia akn membayar gji sya tp sehingga kini balance gji saya masih tidak dapat..
- Saya diberi gaji sbyk RM 1500.00 dan bos hanya membayar RM 1000.00 shj..
- Balance gji sye masih tidak di bayar RM500.00 + (Gaji) 1mei hingga 8mei dan sye tlah di ugut mcm2 dripada bos tmpt lama sye bkerja ini kerana company tersebut adalah milik serog Dato Paduka..
- Adakah sya layak utk membuat aduan di pjabat buruh oleh kerana sya tdak di beri offer letter?
-Company tersebut tidak mempunyai pay slip mahupun kwsp & sosco..
- Mungkin RM500++ nmpk sikit tp besar nilainya bg saya..
- Tlg sya mcm mana hendak menuntut semula gaji saya?!

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Pn Nhj,

Banyak kekeliruan saya dalam kes ini.
1- Sebenarnya, bukti apa yang puan ada mengatakan bahawa pihak syarikat tetap akan membayar gaji penuh kepada anda walaupun dengan notis 24 jam?
2- Saya khuatir bahawa puan telah diambil bekerja sebagai Contract For Service - yang mana tujuan puan diambil adalah untuk menyelesaikan tugas tertentu dan sebaik tugas tersebut selesai, bermakna kontrak puan dengan syarikat juga tamat. Bagi kontrak jenis ini, pihak syarikat tidak perlu membuat caruman SOCSO ataupun KWSP.
3- Namun sekiranya puan adalah pekerja tetap, puan boleh membuat aduan ke jabatan buruh berkenaan perkara ini namun puan perlu memastikan secara praktisnya di tempat kerja puan, berapa lama notis diperlukan? Kalau 1 hari, 1 minggu atau sebagainya adakah puan telah kontrakan notis tersebut dengan baki gaji akhir puan?
4- Dan sekiranya puan tidak pernah diberi offer letter tetapi puan boleh membuktikan bahawa puan memang bekerja dengan syarikat tersebut (cth: ada payslip, buku log, punch card atau sebagainya) maka ia sudah cukup menunjukkan puan adalah pekerja syarikat tersebut. Majikan puan juga boleh didakwa sskiranya benar mereka gagal mencarum kwsp dan socso kepada pekerja2nya.

Unknown said...

hi Miss, saya pekerja sekolah swasta, dan sekolah ni memang banyak masalah sebab diorang suka berhentikan pekerja tanpa surat. sekarang mreka cari pasal dengan saya supaya saya berhenti dengan transfer saya dekat cwangan lama.dan mereka nyatakan yang sy hnya temporary dekat cwangan sni sdangkan msa saya pindah surat transfer tu tak ada menyatakan yang saya temporary brada dkat sini.dan kalau mreka mahu transfer saya ke cwangan lama, adakah company perlu memberi elaun atau memberi kenaikan gaji. jika saya tetap tak mahu berpindah dengan menyatakan sebab2 kukuh di dalam surat, tapi mereka masih mahu pecat saya, adakah saya boleh fight bg kes ni?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Nur Khairani,

Kuasa transfer adalah kuasa syarikat yang tidak boleh dipertikaikan walaupun tiada tertulis di dalam offer letter. Sekiranya perpindahan melibatkan jarak yang jauh antara rumah pekerja dan tempat kerja yang baru, maka pihak syarikat perlu membayar kos tambahan. Samaada sekali bayar (lump sump) atau berbentuk elaun bulanan (elaun bulanan ini boleh jadi tetap atau untuk tempoh had masa tertentu shj cth: 1 tahun).

Pekerja tidak boleh menolak transfer tanpa alasan yang kukuh.

Unknown said...

salam
sy masih dalam rawatan doctor sbb kemalangan...unpaid leave.. anual leave..hospitalization sy semua dh habis..tapi doctor masih tidak benar kan sy bekerja kerana takut akan cedera balik...so soalan sy...boleh tak majikan memberhenti kan saya atas sebab..cuti saya semua dh habis??

Unknown said...

salam
sy masih dalam rawatan doctor sbb kemalangan...unpaid leave.. anual leave..hospitalization sy semua dh habis..tapi doctor masih tidak benar kan sy bekerja kerana takut akan cedera balik...so soalan sy...boleh tak majikan memberhenti kan saya atas sebab..cuti saya semua dh habis??

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Semak balik dengan syarikat mengenai skim prolong illness (cuti sakit berpanjangan). Sekiranya ada, maka ia layak diaplikasikan kepada anda sehingga cuti prolong illness tamat. Selepas itu sekiranya masih tidak boleh kembali bekerja, pihak syarikat boleh menyingkirkan (memberhentikan/ menamatkan) anda dari perkhidmatan atas faktor kesihatan tidak mengizinkan. Ia dipanggil "Medically boarded out".

FiZura said...

Hai dear...

I nak tanya la.. Macamana kalo dapat Surat Tunjuk Sebab disebabkan kecuaian semua pihak.. Kecuaian Bos, Kecuaian Admin & Kecuaian diri ku.. Tapi mereka menuduh saya yg melakukan semua itu dan saya mendapat memo Surat Tunjuk Sebab.

Punca pertama : Saya memohon surat pertukaran, tetapi admin call saya semua dah selesai dokumen2 pertukaran.. Saya assume semua selesai dibuat oleh admin tanpa saya memeriksa dulu kandungan dokumen2 tersebut.. Apabila mendapat call dr admin, Saya terus hantar di Bahagian Sumber Manusia jer. Kesilapannya, admin xsertakan Cover Letter drp ketua jabatan HR dan kesilapan saya pula terus hantar ke Bhgn HR tanpa melihat isi dalam. Bila saya dapat surat pertukaran dah diluluskan, baru semua sedar tiada surat dalam simpanan rekod fail.
Kesilapan Pertama : Admin tak buat cover letter & terus beri kepada saya
Kesilapan kedua : Saya terus hntr ke HR tanpa melihat isi dalam
Kesilapan ketiga : HR pun xcall saya, dokumen itu xlengkap sebab tiada cover letter & terus approve pertukaran saya.

Macamana saya mahu jawab surat Tunjuk sebab ini.. Mohon membantu.. Terima Kasih :)


Punca nya 1 jer, saya tak baca dengan betul surat tawaran tu, saya telah `tick' yg sepatutnya bos yg menjawab.. Tapi kerana kesilapan pandang, adakah saya di kenakan tatatertib disebabkan kecuaian bersama.

Mohon bantu saya.. huhuuu

Anonymous said...

Hello vic..br2 ni sy ada bg notis 24jam pd syrkt ats sbb urusan emergency..sy perlu pulang ke kg secpt mgkn..namun bos sy hold gaji sy dan mrh..dia mahu repot kt pej buruh..ape perlu sy lakukan..sbb dia ckp kn bg notis sebulan..

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Sudah tentu. Seperti yang termaktub di dalam kontrak anda dengan syarikat, 1 bulan notis diperlukan untuk resignation. Sekiranya anda meletakkan notis 24 jam, anda perlu membayar 1 bulan gaji kepada syarikat sebagai ganti rugi notis yang anda tidak serve kepada kompeni. Sekiranya tidak, majikan berhak menahan gaji anda dan melaporkan kepada Jabatan Buruh untuk mendapatkan gantirugi tersebut.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Fizura,

Tujuan surat tunjuk sebab ialah untuk tahu bagaimana sesuatu benda boleh terjadi dan kenapa tindakan disiplin tidak patut diambil ke atas anda. Jadi sekiranya anda sendiri tidak yakin yang anda tidak bersalah, maka ada kemungkinan pembelaan diri anda pun tidak kuat dalam surat tunjuk sebab. Itu juga bermakna anda telah bersedia sekiranya tindakan disiplin diambil ke atas anda. Just do your part, you can state anything in the reply letter, HR tak kepil surat ke... u terlepas pandang ke... but be prepared for the disciplinary action too if u personally think that happen due to your negligence or carelessness.

Anonymous said...

Salam V.I.C @ Diana,

Saya Nadiha, malangnya saya ada terima 1 surat warning letter tanpa surat tunjuk sebab yg menyatakan saya berkasar dgn manager dan tidak menjalankan tugas dgn baik. Sekarang company ada masalah besar dan nak buang pekerja utk kurangkn cost. Saya nak tanya, boleh ke saya diberhentikan tiba2 dgn alasan warning letter yg diberi tu?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Nadiha,

Sebenarnya prosedur issuance of warning letter itu mmg out. Tapi memandangkan ia hanya warning letter dan majikan pun dalam keadaan tenat, anda boleh mengabaikan penerimaan surat tersebut. Ada kemungkinan ia digunakan untuk mengurangkan pembayaran bonus atau kenaikan gaji memandangkan syarikat sendiri punya masalah kewangan.

Warning letter adalah punishment. Jadi untuk kesalahan melawan tadi, sudah ada punishment iaitu warning letter. Jadi mana boleh ada dismissal. Itu double punishment untuk 1 kesalahan.
Lagipun dismissal atas sebab melawan bukan boleh dibuat dengan hanya mengeluarkan surat tanpa DI. Ia perlu melalui satu proses yang panjang. Kalau betul syarikat nak mengurangkan pekerja mereka perlu melalui proses retrenchment yang mana pekerja perlu dibayar pampasan sekiranya hendak dibuang.

Unknown said...

salam
saya sudah 3 tahun bekerja tanpa masalah displin
masalah saya ialah telah diberhentikan kerja 24jam selepas hanya diberikan surat tunjuk sebab unpaid leave selama beberapa hari( 7 hari )pada hal sewaktu saya tidak hadir saya ade memberitahu kepada supervisor tentang ketidak hadiran saya .

setelah menghantar surat tunjuk sebab hr department tterus mengeluarkan notis berhenti kerja serta merta. harap dappat toloong saya yg tengah pening nie.
perlukah saya report di jabatan buruh? bagaimana caranya.?

Anonymous said...

Salam V.I.C @ Diana,

(Saya Nadiha, malangnya saya ada terima 1 surat warning letter tanpa surat tunjuk sebab yg menyatakan saya berkasar dgn manager dan tidak menjalankan tugas dgn baik. Sekarang company ada masalah besar dan nak buang pekerja utk kurangkn cost. Saya nak tanya, boleh ke saya diberhentikan tiba2 dgn alasan warning letter yg diberi tu?)

Terima kasih Diana jawab soalan saya ni :) nanti ada apa2 saya tanya lagi ye :)

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Mohd Latif...
Sy percaya mereka menggunakan klausa 15(2) / S 15 (2) The employee has been continuously absent from work for more than 2 consecutive working days without prior leave from his employer, unless he has a reasonable excuse for such absence and has informed or attempted to inform his employer of such excuse prior to his absence.

Oleh yang demikian, sekiranya anda percaya anda tidak melanggar klausa di atas dan mempunyai bukti kukuh (sms, whatsapp, email) mengenai pemberitahuan tentang ketidakhadiran anda, maka anda boleh melaporkan kes tersebut di jabatan buruh mengenai hal ini.

Unknown said...

Hai Diana.


Saya kena suspen 12 hari dari company atas tuduhan.

1. Tidak bertanggung jawab atas keja dan menyebabkan komponent system benda keja jadi rosak. Dan kompany terpaksa membayar harga tinggai untuk mengantikan nya dengan yang baru.

Sebenarnya saya cuma remove relay alarm chemical level sensor. Dan selepas itu topup semula chemical dah pasang balik relay alarm tu semula. Sebenarnya tidak menjejaskan pada system yang saya jaga.


2. Tidak mengisi log sheet, daily checklist pada setiap kerja, manager dah berulang ulang kali ingatkan. Dan selepas itu saya menyiapkan nya semula sebelum audit. Bila audit tiada masalah apa yang berlaku.


Apakah kes saya ini berkemungkinan di buang kerja? Atau saya memohon rayuan untuk mengubah diri menjadi lebih baik pada masa akan datang. Saya telah berkhidmat selama 4 tahun di syarikat ini.


Technician kesian. Shah Alam.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Ayip Idris,

Dalam kes anda, nampaknya kes pertama lebih berat daripada kes ke-2.
Benar bagi kesalahan dalam kes ke-2, anda tidak sepatutnya dibuang kerja tanpa diberi peluang memperbaiki prestasi kerja anda. Tetapi berlainan bagi kes ke-2 yang mana sekiranya benar kesalahan adalah dalam kategori "Negligence" atau kecuaian yang menyebabkan kerugian yang besar kepada pihak syarikat, ia boleh menyebabkan anda dibuang kerja selepas DI dijalankan nanti.

Tetapi sekiranya anda yakin bahawa kerja2 yang anda lakukan tidak bercanggahan dengan prosedur kerja anda (SOP / Work Instruction) maka anda boleh membela diri dengan mengatakan anda tidak berbuat lebih dari apa yang tertulis di dalam prosedur kerja anda sehingga menyebabkan kerosakan kepada komponen mesin.

Sekiranya terbukti bagi kes pertama anda tidak bersalah, saya agak yakin bahawa anda didapati bersalah bagi kes ke-2. Walaupun kesalahan telah diperbaiki, tetapi kegagalan anda melaksanakan tugas seperti yang sepatutnya tetap menjadi satu kesalahan.

puteri@lovinc said...

Salam,

saya nak tanya, saya baru bekerja 2 bulan di sebuah syarikat dan secara tiba2 majikan memberi saya surat berhenti kerja 24 jam tanpa sebarang warning letter dan mengatakan saya banyak membuat kesalahan dalam kerja yang di beri dan menyebabkan kerugian kepada dia. Dalam surat offer letter mengatakan tempoh percubaan adalah selama 3 bulan. saya tak berapa faham dengan tindakan dia sebab saya tak pernah datang lewat atau ada masalah disiplin sepanjang bekerja. Dalam surat offer letter ada mengatakan dia berhak terminate atau buang saya bekerja dalam 24 jam, jadi saya nak tau adakah tindakan dia betul atau saya yang teraniaya?. Saya rasa saya tidak bersalah dan tindakan majikan ini agak melampau. Harap boleh membantu menerangkan yang sebernarnya dalam situasi ini.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam...
Walaupun dalam offer letter ada tertulis klausa bahawa pohak syarikat boleh menamatkan perkhidmatan anda dalam tempoh probation tetapi sbnrnya syarikat TIDAK boleh sama sekali membuang pekerja tanpa mengikuti prosedur yang ditetapkan sama seperti permanent staffs.

Unknown said...

Salam V.I.C @ Diana,

saya nak bertanya mengenai beberapa perkara:

Untuk makluman saya telah bekerja selama 9 bulan. Dan didalam surat "offer letter" saya utk berhenti kerja perlu 2 bulan notis dan tempoh probation selama 6 bulan. Akan tetapi saya tiada surat "confirmation letter" daripada pihak majikan selepas tamat tempoh 6 bulan tersebut.

Pada bulan lepas saya telah memberikan notis berhenti selama 1 bulan kepada majikan kerana dapat peluang bekerja ditempat lain. Akan tetapi pihak majikan saya tidak menerima surat berhenti saya dan saya diminta perlu memberikan notis selama 2 bulan mengikut surat "offer letter" yang telah saya tandatangani.

Soalan saya:

1) Adakah tindakan saya salah dan melanggar undang-undang??? sebab notis 1 bulan yang saya berikan adalah sesuai bagi saya kerana saya tiada surat "confirmation letter" daripada pihak majikan.

Thank.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Nazmi Adnan,

Rujuk balik offer letter. Di situ dinyatakan bagi probationer berapa lama notis period dan bagi permannet staff berapa lama notis period?
Sekiranya probationer juga perlu submit notis 2 bulan sama seperti permanent maka anda masih perlu mematuhi peraturan berikut.
Tetapi sekiranya probationer notisnya 1 bulan, manakala permanent staffs notisnya 2 bulan maka anda boeh mempertikaikan dengan alasan, bila mana2 pekerja tidak menerima sebarang surat confirmation daripada majikan maka dia masih lagi seorang probationer.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Nazmi Adnan,

Rujuk balik offer letter. Di situ dinyatakan bagi probationer berapa lama notis period dan bagi permannet staff berapa lama notis period?
Sekiranya probationer juga perlu submit notis 2 bulan sama seperti permanent maka anda masih perlu mematuhi peraturan berikut.
Tetapi sekiranya probationer notisnya 1 bulan, manakala permanent staffs notisnya 2 bulan maka anda boeh mempertikaikan dengan alasan, bila mana2 pekerja tidak menerima sebarang surat confirmation daripada majikan maka dia masih lagi seorang probationer.

Unknown said...

Ok.. Thank V.I.C @ Diana.

Tapi, didalam "Offer Letter" tempoh bagi pekerja probationer hanyalah selama 2 Minggu sahaja. Dan saya telah meletakkan notis selama 1 bulan kerana atas dasar ingin menyelesaikan kerja sahaja. Akan tetapi pihak majikan saya tidak bersetuju kerana saya telah dikira confirm sebagai permanent staff hanya melalui "verbal instruction" sahaja dan tiada surat pengesahan "confirmation letter" sebagai permanent staff.
Dalam masa yang sama gaji saya juga telah disekat kerana tidak mengikut notis 2 bulan yang ditetapkan. Jadi apakah tindakan yang wajar saya lakukan?...

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Nazmi Adnan,

Senang cerita bagitahu dengan HR anda bahawa, confirmation hanya valid setelah saya dapat surat confirmation. Otherwise my probationer deemed to be extended. Verbal communication mmg tak laku kat mana2 court pun.
Tetapi..... satu benda terpenting yg perlu anda ingat....
Sekiranya terdapat perbezaan diantara benefits bagi probationer and confirmed staff, dan anda telah menerima benefits tersebut (sbg contoh elaun, telefon bimbit atau apa sahaja yang diberikan kepada pekerja confirmed) maka dengan sendirinya anda juga sebenarnya confirmed staffs.

Tapi kalau takde apa yg beza antara probation dengan confirmed... maka surat confirm sahajalah bukti yang anda adalah confirmed staffs.

lina said...

macam mana nak tulis surat untuk lembaga hasil teluk intan......


perkara:buat surat bagitau syarikat cinta bumi kapital dibuka pada tahun 2012.tapi kita tiada buat apa-apa perniagaan dalam syarikat dan juga tiada dapat pendapatan .syarikat telah tutup pada 2013...

1.tiada pendapatan -tiada pernah perniagaan

2.syarikat telak ditutup pada 2012-ada surat ssm....

YourAdmin said...

Hai,
Nak tanya, saya dapat tawaran dari company A dan saya sudah sign appointment letter, tapi lagi 2 minggu akan masuk ke company A tu. Tiba2 company B pulak offer saya. Saya berminat untuk join company B. Boleh ke saya tolak company A sedangkan dah sign pun surat tu.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Kompeni A boleh menyaman awak kerana melanggar kontrak untuk berkhidmat bersama mereka.

Anonymous said...

Assalam Diana,

Company saya baru memberi termination letter kepada 2 orang pekerja, dimana company memang ingin membuang pekerja tersebut kerana tiada improvement di dalam sales. Serta ada sedikit pecah amanah seperti menipu di dalam claim & menukar cost di dalam invois (tetapi semua ini berlaku beberapa bulan yang lepas, masih dianggap valid sekiranya company ingin fight?).

Tetapi company tidak mengikut undang2 untuk membuang pekerja seperti memberi surat tunjuk sebab diikuti 2 warning letter dan baru terjadinya termination tersebut. Company juga didapati bersalah dimana company tidak pernah memberi surat tawaran bekerja kepada pekerja, tiada tarikh surat itu dikeluarkan tetapi ada tarikh terakhir bekerja. Adakah verbal warning valid untuk kes ini?

Kwn saya telah dinaikkan pangkat untuk menjadi HR, tetapi dia hanya menolong untuk menulis surat tersebut atas arahan pihak atasan, Adakan dia akan dikenakan tindakan peribadi sekiranya, pesalah tersebut membuat aduan kepada pejabat buruh?

Saya tidak mahu perkara ini terjadi disebabkan hal peribadi.

Bolehkan sekiranya saya mendapat email cik Diana untuk pertanyaan lanjut. Ini email saya afifah@mekarsubur.com.

NAR

Unknown said...

Hi V.I.C@Diana...
boleh ke lewat masuk kerja, potong gaji overtime?
cth : lau masuk lewat 1jam, potong overtime 1jam.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Hi wani...

Sebagai pekerja adalah menjadi tanggungjawab kita untuk menggantikan semula kelewatan kita ke pejabat...

Bagi sesetengah kompeni khasnya manufacturing mereka akan memotong elaun kedatangan dan jam / minit lewat tersebut.

Tp bagi kebanyakan pekerja ofis mereka biasanya menggantikan lewat datang td dgn kerja lebih masa.

Maka berbalik kepada persoalan.. jawapannya boleh.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam anon..

Apa saja surat yg dikeluarkan oleh HR adalah atas kapasiti dia sebagai wakil majikan. Tidak ada istilah HR keluarkan surat atas alasan peribadi. Apabila tertuduh atau pekerja mengadu pada JTK atau JPP... dia akan mendakwa majikannya bukan atas nama pegawai HR. Harap jelas di situ.

Anonymous said...

Hi V.I.C@Diana,

Boleh tolong saya dalam beberapa perkara tak?
1. Rasa HOD sgt tidak adil. Naik kan pangkat 2 pekerja cina yg langsung tiada sumbang apa2 projek yg berjaya pada company.
2. Sya buat projek yg diarahkan tapi bila time increase gaji tidak berbaloi dan KPI sgt lemah.
3. Baru lepas meeting, HOD letak syarat dan kata jika tidak patuh akan diberi warning letter.

Saya nak tanya, betul ke company boleh keluarkan warning letter seperti yg HOD saya cakap tu?
Ada tak cara saya nak buat apa2 aduan pada pihak yg berkenaan?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Wani,

Ada beberapa kuasa majikan yang kita sebagai pekerja tidak boleh pertikaikan dan antaranya ialah:-
1- Recruitment
2- Bonus & Increment - melainkan telah tertulis dalam CA.
3- Transfer

Jadi kenapa si.polan naik gaji lebih, kamu kerja kuat naik gaji sikit adalah satu perkara yang sepatutnya tak boleh dipertikaikan langsung melainkan sekiranya semua org ada bonus, kenaikan... kamu tidak tiada... sedangkan dalam CA atau buku panduan anda tertulis kenaikan minimum... baru boleh pertikai.
Lagipun isu bonus increment gaji semua adalah data sulit. Mcm mana kamu boleh tahu kenaikan org lain sedangkan ia adalah informasi sulit. Mungkin mereka boleh pertikai pula dari mana kami dpt informasi tersebut.

Isu kedua warning letter mmg boleh diberi atas dasar tidak patuh atau insubordination spt yg sy sebutkan sblm ini. Namun perlu didahului dgn show cause dahulu.

Anonymous said...

Saya nadiha..Macam tu pekerja tak ada hak apa2 selagi tak ada bukti la kan..sya tak brcakap kosong..cuma tak ada bukti hitam putih..kalau depan mata nampak diorg racist tp kalau tak ada bukti mmg tak boleh cakap apa kn..

Isu warning letter yg sya cakap, syarat yg dia letak cuma utk pekerja yg trtentu je. Bukan pada semua staff terutama staff trpilih, always like that..

Saya tak bodoh nak pertikaikan increment tanpa bukti..yg saya pasti dan terus terang pada manager sya adalah kenaikan gaji atas kerja yg sya buat utk company tak setimpal dgn si polan yg tak seberapa buat kerja dan naik pangkat..itu yg pasti..KPI tu bukan satu janji company pada pekerja dia ke kalau dia performance dgn baik..

So, the reality, the conclusion employees taknada hak jika taknada bukti. Did u think clearly macam mana employees nak dapat bukti dari kes racist, tak adil, curi kerja org..

Sorry, i buntu dan stress dgn management skg. I need someone clear about this.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam Nadiha,

Mana2 mahkamah pun, kalau kita takde bukti, mcm mana nak mendakwa. Evidence is the most important thing yg pendakwa kena ketengahkan... otherwise... ia boleh dikira fitnah atau tuduhan melulu.

Sy tak kata awak bodoh highlight isu yg awak tak tahu. Sy katakan di sini ada beberapa isu sebagai pekerja anda tidak layak pertikai. Cthnya, pengambilan pekerja baru, gaji, kenaikan, bonus... itu maksud sy. Awak tak boleh pi JPP then cakap... si A naik gaji rm100 saya naik Rm10 je... tak patut.. A bukan buat kerja. Siapa kita nak kata kita bagus... yg sorang lagi tak bagus. Yg tentukan bagus tak bagus kita adalah performance yg diukur dari HOD itu sendiri.

Nadiha, sy paham sgt masalah awak. Sy rasa kalau compare apa yg terjadi pada awak dgn apa yg pernah jadi kat sy... luka sy lagi dalam. Sepanjang sy memegang dept.. sy tak pernah tak achieve KPI.. tp bos sy kata.. sy tak achieve. Anak buah sy achieve plak. Lagi tak logik kan? Dept lain punya head yang tak pnh hantar report pun boleh dpt full mark KPI...
Apa kuasa sy untuk amuk masalah ni? Sbg superior dia ada seribu satu alasan untuk nilai kemampuan sy mengikut judgemeny dia. Sungguhpun sy rasa dia bias, racist, apa buktinya sy nak kata begitu. Sy lagi la.. Sy HR. Gaji, kenaikan, bonus bukan rahsia untuk sy. Sy ada akses untuk data2 tu... tp sy tetap tak boleh gunakan utk dakwa majikan. Sbb gaji, bonus dan increment adalah kuasa majikan yg kita tak layak pertikaikan.

Jalan penyudahnya.. sy berhenti kerja... dan skang sy sgt bahagia dia jalan baru sy.

Anonymous said...

Okay la diana..terima kasih ye tak psl2 kena dengar masalah sya..

Mgkin betul la, kalau boleh tahan terus la berkerja..

Atau pn jalan trbaik untuk sya pn brhenti kerja jgk kn..

Yan_mzz said...

Assalamualaikum dan salam sabtu malaysia. Bantuan pendapat pada rakan2 kepada sy. Salah seorang rakan kita bekerja disebuah syarikat, hampir 2 tahun ,beliau berkhidmat di syarikat tersebut. Baru2 ini beliau telah buat kerja sambilan menjual barang 2 kecantikan bagi menampung perbelanjaan utk 2 orang anak sekolah dan pelajaran beliau , sambil itu beliau bawa barang berniaga ditempat kerja, rakan sejawat beliau berminat untuk membeli, beliau menjual barang beliau pada masa waktu rehat dan selepas waktu bekerja dan telah dibenarkan oleh ketua jabatan untuk berniaga masa seperti diatas. 1 hari tiba2 right tiada, angin ketua jabatan beliau kurang baik asalnya ketua jabatan sememangnya tidak menyukai beliau dari mulanya, Lalu telah kene kan beliau 1 & 2 kesalahan kepada HR, dan dituduh menjual barang semasa waktu bekerja, kebetulan ketua jabatan pergi ke meja beliau dan mengambil gambar barang berniaga beliau diatas meja. Pada asal nya beliau membuat barang dirumah. Tetapi dituduh beliau membuat ditempat kerja. Lalu HR panggil utk disiasat dan maklum beliau menghantar surat berhenti, tetapi beliau tidak hantar surat berhenti. Ada sesiapa boleh beri pendapat.

Yan_mzz said...

Assalamualaikum dan salam sabtu malaysia. Bantuan pendapat pada rakan2 kepada sy. Salah seorang rakan kita bekerja disebuah syarikat, hampir 2 tahun ,beliau berkhidmat di syarikat tersebut. Baru2 ini beliau telah buat kerja sambilan menjual barang 2 kecantikan bagi menampung perbelanjaan utk 2 orang anak sekolah dan pelajaran beliau , sambil itu beliau bawa barang berniaga ditempat kerja, rakan sejawat beliau berminat untuk membeli, beliau menjual barang beliau pada masa waktu rehat dan selepas waktu bekerja dan telah dibenarkan oleh ketua jabatan untuk berniaga masa seperti diatas. 1 hari tiba2 right tiada, angin ketua jabatan beliau kurang baik asalnya ketua jabatan sememangnya tidak menyukai beliau dari mulanya, Lalu telah kene kan beliau 1 & 2 kesalahan kepada HR, dan dituduh menjual barang semasa waktu bekerja, kebetulan ketua jabatan pergi ke meja beliau dan mengambil gambar barang berniaga beliau diatas meja. Pada asal nya beliau membuat barang dirumah. Tetapi dituduh beliau membuat ditempat kerja. Lalu HR panggil utk disiasat dan maklum beliau menghantar surat berhenti, tetapi beliau tidak hantar surat berhenti. Ada sesiapa boleh beri pendapat.

Yan_mzz said...

Assalamualaikum dan salam sabtu malaysia. Bantuan pendapat pada rakan2 kepada sy. Salah seorang rakan kita bekerja disebuah syarikat, hampir 2 tahun ,beliau berkhidmat di syarikat tersebut. Baru2 ini beliau telah buat kerja sambilan menjual barang 2 kecantikan bagi menampung perbelanjaan utk 2 orang anak sekolah dan pelajaran beliau , sambil itu beliau bawa barang berniaga ditempat kerja, rakan sejawat beliau berminat untuk membeli, beliau menjual barang beliau pada masa waktu rehat dan selepas waktu bekerja dan telah dibenarkan oleh ketua jabatan untuk berniaga masa seperti diatas. 1 hari tiba2 right tiada, angin ketua jabatan beliau kurang baik asalnya ketua jabatan sememangnya tidak menyukai beliau dari mulanya, Lalu telah kene kan beliau 1 & 2 kesalahan kepada HR, dan dituduh menjual barang semasa waktu bekerja, kebetulan ketua jabatan pergi ke meja beliau dan mengambil gambar barang berniaga beliau diatas meja. Pada asal nya beliau membuat barang dirumah. Tetapi dituduh beliau membuat ditempat kerja. Lalu HR panggil utk disiasat dan maklum beliau menghantar surat berhenti, tetapi beliau tidak hantar surat berhenti. Ada sesiapa boleh beri pendapat.

Yan_mzz said...

Assalamualaikum dan salam sabtu malaysia. Bantuan pendapat pada rakan2 kepada sy. Salah seorang rakan kita bekerja disebuah syarikat, hampir 2 tahun ,beliau berkhidmat di syarikat tersebut. Baru2 ini beliau telah buat kerja sambilan menjual barang 2 kecantikan bagi menampung perbelanjaan utk 2 orang anak sekolah dan pelajaran beliau , sambil itu beliau bawa barang berniaga ditempat kerja, rakan sejawat beliau berminat untuk membeli, beliau menjual barang beliau pada masa waktu rehat dan selepas waktu bekerja dan telah dibenarkan oleh ketua jabatan untuk berniaga masa seperti diatas. 1 hari tiba2 right tiada, angin ketua jabatan beliau kurang baik asalnya ketua jabatan sememangnya tidak menyukai beliau dari mulanya, Lalu telah kene kan beliau 1 & 2 kesalahan kepada HR, dan dituduh menjual barang semasa waktu bekerja, kebetulan ketua jabatan pergi ke meja beliau dan mengambil gambar barang berniaga beliau diatas meja. Pada asal nya beliau membuat barang dirumah. Tetapi dituduh beliau membuat ditempat kerja. Lalu HR panggil utk disiasat dan maklum beliau menghantar surat berhenti, tetapi beliau tidak hantar surat berhenti. Ada sesiapa boleh beri pendapat.

dauz_3538 said...

Salam....saya baru diberhentikan kerja atas alasan disiplin....selalu lewat....rakan sekerja pun senasib..diberhentikan atas sbb yg sama...

Pesoalannya sebelum dipecat tiada sekarang amaran lisan mahupun bertulis yg dikeluarkan....

Sebelum ni saya dapat Surat tunjuk sebab tp xbalas pun....
Seminggu lepas tu dapat Surat gantung kerja Dan siasatan terhadap saya dijalankan selama 2minggu..

Lepas 2minggu dapat Surat pemecatan....

Semua berlaku dalam masa xsampai 1bulan...

Adakah pemecatan saya tu sah?

munai said...

Salam vic @ diana.. saya telah mengalami kemalngan yang teruk semasa perjalann ke tempat kerja..saya kini telah 1 tahun mc dan masih menerima rawtan... syarikat saya mungkin akn menngeluarkan notis berhenti... apakah hak2 saya...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

saya ad masalah kehadiran xde la sllu dtg lewat kadang2 sbb jem lwat dlm 3 4 minit cmtu..
bulan lepas saya ad beberapa kali dtg lewat pastu cc kene sain kt waktu sy dtg lewat tu tp die lmbt kan gji sy..sbb sy dtg lmbt..tp cc ad hak ke tuk lewatkan gaji? selain cc siapa lg yg layak sain kt punch card saya?mang gile bile cc lmbtkan gji..da la byk benda nk byr die nk suruh makan pasir agaknye..dlm kes saya ni..adakah sy blh dibuang kerja?

Unknown said...

Hi,situasi sy, semalam dibuang kerja 24 jam dgn gaji bulan 10 dan gaji notis sebulan.tp sy diberhentikan tanpa sebab yg kukuh dan xde tertulis dalam surat brhenti kerja. Dan tanpa sebarang surat amaran,memo atau peluang utk sy buat ape2. Apakah sy boleh membuat aduan dgn pjbat buruh?

Adila said...

Assalamualaikum Diana..
Saya nak tanya adakah jika dlm kontrak tertulis perlu berikan notis berhenti 3 minggu awal&tnggu shingga Ada peganti.jika saya dah memberi notis 3 minggu&msh belum Ada peganti,adakah tidak salah jika saya pulang jugak..

Adila said...

Saya keliru..apabila tya Pejabat Buruh dia kata dibawah akta Kerja x dak masalah tp ney dibawah akta kontrak kna refer peguam..saya nk kepastian adakah agent blh ambik tindakan undang2 skiranya saya balik jika ckup tempoh notis berhenti??mohon penjelasan..

Anonymous said...

assalam diana...
saya nk bertanya tentang situasi saya. saya baru bekerja di sebuah syarikat swasta.probation period ialah 6bulan.ada staff lama bercerita,untuk position saya memang kerap bertukar orang sebab dibuang.cukup 6bln,company akan minta berhenti/dibuang dengan alasan tidak menepati kehendak company.secara jujurnya saya tidak tahu alasan sebenar kenapa dibuang.tapi situasi ini buatkan saya gelisah dan rasa tidak selamat.sebab saya tidak tahu tahap prestasi yang macam mana baru dikira berjaya.jadi,katakan setelah 6bln saya bekerja dan kemudian situasi yang sama berlaku,iaitu dibuang/disuruh berenti,adakah saya layak mendapat pampasan?
untuk pengetahuan diana,dia yang merayu supaya saya berhenti dari tempat lama dengan menjanjikan berbagai2 benefit untuk saya.dan dia juga ada beritahu yang dia tidak pernah buang pekerja sebelum ini.setelah saya terima baru saya tahu hakikat sebenar.dan perkara ni benar2 buat saya menyesal berhenti di tempat lama.
terima kasih diana.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Pertama sekali mohon maaf di atas kelewatan saya menjawab beberapa persoalan terbaru. Ini disebabkan akses di pejabat agak limited untuk blogspot manakala aplikasi android di phone amat sukar view komen yang terbaru.

Yan Mz
Bagi kes anda rata2 syarikat mmg ada menetapkan dalam mana2 klausa bahawa pekerja tidak boleh mempunyai pekerjaan lain / atau bekerja secara sampingan ketika berkhidmat dengan syarikat. Satya juga pernah berhadapan dengan kes ini. Namun ia sebenarnya terpulang pada budi bicara pihak syarikat. Sekiranya kerja sampingan tersebut dilalukan waktu kerja dan menjejaskan prestasi atau produktiviti pekerja, ya pihak syarikat pasti akan mengambil tindakan. Tidak ada istilah, kenapa dulu boleh tapi sekarang tak boleh. Apabila majikan menyedari perbuatan salah telah dibiarkan lama dan berniat untuk mengambil tindakan bagi membetulkan kesilapan, IA VALID.

Salam kes anda, katalog atas meja pada waktu kerja antara bukti yang boleh digunapakai. Pihak syarikat perlu mulai dengan tunjuk sebab dan pekerja diberi peluang untuk membela diri. Kalau betul syarikat hendak dia diberhentikan, lalukan proses DI. Pekerja tak perlu resign kalau yakin tak bersalah.

DAuz.
Sah ini keran peluang anda membela diri adalah dengan menjawab surat tunjuk sebab. Dauz, harus ingat, datang lewat adalah kesalahan disiplin yang kecil tetapi kerap datang lewat adalah major misconduct. Maka buang kerja adalah punishment yang betul. Masalahnya ialah anda mengambil remeh hal surat tunjuk sebab kerana ia adalah medium pertama pembelaan diri. Surat tunjuk sebab yang tidak dijawab oleh tertuduh memberi maksud - tertuduh mengaku atas kesemua pertuduhan dan tidak ada alasan munasabah untuk perbuatan tersebut dan bersedia untuk dijatuhkan hukuman oleh pihak syarikat.

Munai,

Setahun adalah tempoh yang terlalu lama untuk syarikat menunggu. Kebanyakan syarikat set 6 bulan sahaja. Syarikat berhak untuk menamatkan perkhidmatan anda dengan kaedah medically boarded out. Syarikat juga tidak terikat untuk membayar apa2 pampasan kepada anda. Apa yang anda boleh lakukan ialah memohon pencet ilat dengan SOCSO.

Syahirah,

seperti kes Yan, datang lewat salah kecil, tapi kerap datang lewat adalah kesalahan besar. Untuk datang lewat syarikat boleh tolak gaji sekiranya perlu. Tetapi masih perlu membayar gaji. Gaji yang ditahan atas tujuan siasatan masih perlu dibayar selewat2nya hari ke-7 selepas cut-off day.

Unknown,
Tentu sahaja boleh. Laporkan unfair dismissal di Pejabat buruh (JPP)

aDILA,
Pada pendapat saya kontrak awak mengarut. Kalau dia kata tempoh 3 minggu means 3 minggu, tak ada istilah tunggu sampai dapat pengganti kerana pengganti bukan atas bidang kuasa anda. Kalau majikan yang melengah2kan pengganti sampai setahun, takkan nak tunggu setahun?

Salam Anon 3 Nov,

Berhentikan probationer sama susahnya macam berhentikan permanent staff. Takde istilah probationer lebih senang diberhentikan. Sekiranya mereka ingin berhentikan anda disebabkan performance kerja, mereka masih perlu communicate ttg kelemahan anda, memberi tempoh untuk improvement dan memantau prestasi kerja anda sekurang2nya 3 kali.


DarkAgul said...

salam.. jika pekerja masih di dalam probition dan telah menggunakan semua cuti sakit sebab kemalangan dan telah kembali bekerja tetapi sekejap datang dan sekejap ilang. Telah menggunakan semua cuti yang ada seperti cuti tahunan,kecemasan sehingga terpsksa cuti tanpa gaji.

Telah mendapat surat tunjuk sebab tetapi belum membalas terhadap majikan dalam tempoh tertentu serta dalam masa yang sama telah dimsukkan hospital kerana kemalangan pada bulan yang lain tetapi memberitahu majikan perkara tersebut.Mendapat cuti sakit sehingga sekian tarikh.

Setelah cuti sakit sebab kemalangan tamat,terus tidak hadir ke pejabat selama seminggu tanpa memberitahu majikan.

Soalan saya,apakah tindakan yang akan dikenakan pada pekerja ini kerana masih dalam probition dan tidak memberitahu sebab tidak kehadiran?

Adakah akam dipecat serta merta atau harus melalui DI?

DarkAgul said...

salam.. jika pekerja masih di dalam probition dan telah menggunakan semua cuti sakit sebab kemalangan dan telah kembali bekerja tetapi sekejap datang dan sekejap ilang. Telah menggunakan semua cuti yang ada seperti cuti tahunan,kecemasan sehingga terpsksa cuti tanpa gaji.

Telah mendapat surat tunjuk sebab tetapi belum membalas terhadap majikan dalam tempoh tertentu serta dalam masa yang sama telah dimsukkan hospital kerana kemalangan pada bulan yang lain tetapi memberitahu majikan perkara tersebut.Mendapat cuti sakit sehingga sekian tarikh.

Setelah cuti sakit sebab kemalangan tamat,terus tidak hadir ke pejabat selama seminggu tanpa memberitahu majikan.

Soalan saya,apakah tindakan yang akan dikenakan pada pekerja ini kerana masih dalam probition dan tidak memberitahu sebab tidak kehadiran?

Adakah akam dipecat serta merta atau harus melalui DI?

Anonymous said...

Salam..
saya ada pertanyaan. Hari ini saya telah diberhentikan kerja dengan alasan tidak hadir bekerja . Saya sudah memberitahu superior saya melalui telefon sebab musabab saya tidak hadir dari 2 hingga 6 Nov . Saya menghadapi masalah keluarga ketika itu. Sebelum ini saya tidak menerima apa-apa surat amaran dari majikan. Pihak HR juga tidak menghubungi saya sepanjang saya tidak bekerja. Saya menjangkakan akan diberi surat tunjuk sebab kepada pihak pengurusan sekembalinya saya dari cuti tanpa gaji. Tapi saya dipanggil untuk perbincangan dan akhirnya salah seorang memereka memutuskan saya telah melanggar syarat kontrak kerja. Saya juga diarahkan unutk membayar 2 bulan gaji kepada majikan. Disini saya mohon pencerahan akan tindakkan yang boleh saya lakukan bagi menuntut hak saya kepada majikan saya.

Terima kasih

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam anon 11/11/15,

Bila anda melaporkan ketidakhadiran anda kepada ketua? Sebagai pekerja anda perlu memaklumkan ketidakhadiran anda pada hari yg sama anda gagal hadir... bukannya selepas.

Mana2 pekerja yang gagal hadir ke tempat kerja selama 2 hari berturut2 tanpa memaklumkan pihak syarikat mengenai ketidakhadirannya maka dia diaggap telah melanggar kontrak pekerjaan dan telah memberhentikan dirinya sendiri.

Masalah keluarga adalah sebab yg tidak munasabah untuk diklasifikasikan sebagai darurat sehingga membuatkan anda gagal menghubungi majikan. Cth2 sbb darurat seperti anda berada di dalam keadaan koma dan tidak sedarkan diri atau ditahan polis sehingga tidak boleh menghubungi pihak ke3, biasanya hanya 2 sbb ini aje akan diberi kelonggaran.

Pada pendapat sy, sekiranya benar anda hanya memaklumkan ttg ketidakhadiran anda hanya selepas 2 hari tidak hadir maka majikan anda melakukan tindakan yang betul.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Salam anon 11/11/15,

Bila anda melaporkan ketidakhadiran anda kepada ketua? Sebagai pekerja anda perlu memaklumkan ketidakhadiran anda pada hari yg sama anda gagal hadir... bukannya selepas.

Mana2 pekerja yang gagal hadir ke tempat kerja selama 2 hari berturut2 tanpa memaklumkan pihak syarikat mengenai ketidakhadirannya maka dia diaggap telah melanggar kontrak pekerjaan dan telah memberhentikan dirinya sendiri.

Masalah keluarga adalah sebab yg tidak munasabah untuk diklasifikasikan sebagai darurat sehingga membuatkan anda gagal menghubungi majikan. Cth2 sbb darurat seperti anda berada di dalam keadaan koma dan tidak sedarkan diri atau ditahan polis sehingga tidak boleh menghubungi pihak ke3, biasanya hanya 2 sbb ini aje akan diberi kelonggaran.

Pada pendapat sy, sekiranya benar anda hanya memaklumkan ttg ketidakhadiran anda hanya selepas 2 hari tidak hadir maka majikan anda melakukan tindakan yang betul.

Unknown said...

HAI DIANA

Saya telah diberikan notis termination oleh majikan sy, sewaktu pemberhentian majikan telah memberikan gaji 2 bulan untuk menggantikan notis 24 jam yg dikeluarkn.

sebab2 yg diberikan majikan sy tak boleh diterima kerana majikan tidak pernah mengeluarkan warning letter kepada sy. sy perasan sebelum sy diberhentikan, majikan selalu menyebut perkataan "fire" di hadapan sy.

sy telah membuat aduan ke JPP dan sy akan ada rundingan dengan majikan, sy ingin tahu adakah sy oleh meminta pampasan diatas pemecatan sy kerana sy tidak puas hati dengan tindakan majikan.

adakah gaji 2 bulan yg sy terima tu dikira sebagai pampasan?


Unknown said...

HAI DIANA

Saya telah diberikan notis termination oleh majikan sy, sewaktu pemberhentian majikan telah memberikan gaji 2 bulan untuk menggantikan notis 24 jam yg dikeluarkn.

sebab2 yg diberikan majikan sy tak boleh diterima kerana majikan tidak pernah mengeluarkan warning letter kepada sy. sy perasan sebelum sy diberhentikan, majikan selalu menyebut perkataan "fire" di hadapan sy.

sy telah membuat aduan ke JPP dan sy akan ada rundingan dengan majikan, sy ingin tahu adakah sy oleh meminta pampasan diatas pemecatan sy kerana sy tidak puas hati dengan tindakan majikan.

adakah gaji 2 bulan yg sy terima tu dikira sebagai pampasan?


Zaujah Solehah said...

Salam...
Saya ingin bertanya... jika majikan saya memaklumkan ingin memberhentikan saya dengan alasan company tidak mampu untuk membayar gaji pekerja dan mereka telah memilih beberapa pekerja untuk diberhentikan termasuk lah saya.
Pada ketika saya perlu diberhentikan kerja saya dalam keadaan mengandung (6bulan), dan mereka tidak memberikan notis penamatan dan pampasan yang sepatut nya.
Dalam pada masa yang sama juga mereka telah mengambil pekerja baru dan menaik kan gaji beberapa pekerja.
Apa yang perlu saya lakukan?? Adakah penamatan ini masih berlaku dan perlukah saya melaporkan kepada pihak2 berkenaan??

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 750   Newer› Newest»