Tuesday, July 10, 2012

Jadi Burung Yang Terbang Tinggi atau Burung Yang Mematuk Makanan Yang Mewah di Tanah.

M
Oyen
Pak Tam

Tompok
Special request dari The Ugly Mother untuk tengok anak2 Shaby & Chenta.....

Dah 9 tahun dah aku dalam bidang HR ni.. orang kata pekerja swasta ni, lebih banyak pengalaman dan ilmu yang dikutip lebih tinggi "value" dia....
Dan itulah yang aku amalkan... dalam 9 tahun... aku dah jadi HR di 4 buah kompeni. Banyak juga pengalaman yang dikutip namun masih terlalu sedikit kalau nak dikira peranan seorang HR. Aku ingin sekali terbang jauh... terbang tinggi... kutip seberapa banyak lagi pengalaman yang mampu. Aku mahu explore scope yang aku minati seperti Industrial Relation dan Talent Management. Itu hanya boleh dipelajari di kompeni gergasi sahaja....
Tapi satu perkara yang aku belajar, kompeni gergasi belum tentu menjanjikan yang terbaik untuk kita. Nama hebat biasanya tak mampu menawarkan welfare yg hebat disebabkan banyak faktor, bilangan pekerja, kuota yang terhad.... terlalu banyak pekerja membuatkan seseorang pekerja hebat jadi invisible di mata management... mana taknya... bos pun kadang2 tak ingat nama kita.

Aku ingin terbang tinggi, yg aku nampak 1 caranya ialah terbang lagi ke kompeni lain. Aku masih terima sms, panggilan dan email dari head hunter yang ntah mana2... sedangkan aku tak apply kerja pun. Kadang2 aku fikir... wajarkah? Kompeni ni telah merencanakan satu masa depan yg sgt jauh untuk aku. I have no reason to leave this company... takde yang aku tak puas hati tentangnya... Aku diberikan segalanya yang aku mahu. Lalu aku berfikir.... "kemanjaan" ini mampukan diberikan kompeni lain untuk aku??

Dan kerana itulah..... aku masih di sini.... mencongak2.... mencari kekuatan.... memikirkan yang terbaik...

1 comment:

houseoftheuglymother said...

alololooo...tomei tomeinye sume!! tq vic for sharing 'them' wit me ;)