Tuesday, February 07, 2012

Hadirnya Chenta membawa cinta.




Entry ringkas kerana menaip dari Tab. Just to share that I had adopted a female mix persian cat. We named her Chenta, hubby yg pilih nama tu. He also the one yg jumpa advertisement tu di mudah.my and asked me to deal with the owner. After had a conversation via phone, aku telah ke Ampang menemui owner sekaligus mengambil Chenta yg pada waktu itu namanya Kak Chik kalau x silap.

1st time jumpa she was not friendly at all. Dia cakar aku ketika pertama kali aku cuba mendukungnya. Tatau apa yg buat aku made decision to choose her instead of others. Sepanjang perjalanan aku mula berfikir mcm mana keadaannya bila dia tiba di rumah, adakah dia akan bertindak seperti kucing yg kena histeria? Aku mulakan perbualan ringkas dengannya di dalam kereta. ketika itu dia memandang dengan penuh ketakutan kepada aku sambil duduk terperosok di dashboard belakang kereta.

Dia seperti mengerti apa yg aku sampaikan kepadanya. Aku juga memanggilnya dengan nama Chenta berkali2 sepanjang perjalanan dari Ampang ke Semenyih yg kurasakan terlalu jauh dan lama. Sesampai di rumah, Shaby yg kelaparan sudah menunggu di pintu. Aku mengurung Shaby di dalam sangkar sementara menunggu Chenta membuat rondaan pertama di seluruh rumah. Shaby penasaran teramat ketika berada di dalam sangkar, mcm org gila. Almaklumlah, anak dara sunti dalam rumahnya.

Kesannya Shaby tak makan dan tak tidur sepanjang malam pertama tu gara2 tergila meroyan pada Chenta. Paling mengejutkan Chenta tidur di sebelahku sambil sebelah kaki depannya memeluk kakiku. Terharu. Tak sangka dia sudah dapat menerima aku hanya dalam beberapa jam pertemuan kami. Touching. Dia juga memberi respon kepada nama Chenta seperti dia tahu itulah namanya.

Esoknya hubby sibuk mengemas bilik store di belakang. Katanya bilik tu untuk Shaby, Chenta dan bakal anak2 mereka kelak. So sweet. Kini bilik store yg dulunya penuh dengan barang2 lusuh telah bersih dan cantik. Budak 2 ekor tu pun mmg excited betul sebab sebaik je bilik tu siap dihias sepenuhnya, kedua2nya tertidur dalam bilik tu. Senang hati aku. Walaupun sehingga ketika ini Shaby masih belum berjaya uhum uhum dengan Chenta, tp mereka dah boleh tidur berdekatan, saling berkongsi makanan dan berciuman berbanding pertemuan pertama yg mana memanjang Shaby makan penampar Chenta, dan menengking sesama sendiri.

Hikmah disebalik kehadiran Chenta di rumah kami, Shaby semakin berselera makan, lebih senang menyuruh dia makan vitamin berbanding dulu kerap dia meludah semula. Makanan2 yg nyaris2 ku buang gara2 Shaby menolak dulu, berjaya dilicinkan oleh kedua2nya. Bagaimana Chenta boleh mengubah Shaby? Hehehe, penangan cinta Chenta.
Shaby tidak lagi kesunyian kini, tidak lagi termenung depan pintu, cuba menyelinap keluar sebaik pagar dibuka. Kini rumah lebih menyenangkan berbanding di luar.

6 comments:

kakcik said...

Wah... cinta telah berputik. Sungguh indah kisah mereka. :)

The Ugly Mother said...

go go shaby & chenta...kuch kuch hota hai

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

kakcik - hahhaa... Dulu Chenta jual mahal, tapi skang ni Shaby plak jual mahal.

The Pretty Mother - Mmg kerap berguling mcm citer hindustan pun. :P

ieja said...

untung la shaby, mummy crkan jodoh..hehe :)

Pn. Liza Mahmood said...

Wah! Pasangan yg serasi, dapat pulak menumpang kasih Vic & suami - bertuah sungguh si Shabby & Chenta.

@cu SaYaNg said...

sweet nye :)