Monday, October 24, 2011

Bundle of Stories...

Pheww.... lama kan tak update. Tak nak bagi alasan cliche such as tak ada masa, sibuk walaupun ia mmg antara sebabnya. I am purposely.... so for that silent reader who only has this medium to peep on me, akan tertanya2 dan merindui saya. :) Hope so.

Ha... let me introduce you to Shabby... my kitten yang extraordinary manja melampau. Macam mana aku leh dapat dia... ha... ini kisahnya. Ekslusif ni, 1st time citer kat public. One day my best friend tumpang rumah aku. Masa tu dia dilanda masalah rumahtangga yang agak dahsyat juga, lebih kurang macam konflik dalam Tahajjud Cinta tu. While the temporary stay tu dia bawak 2 ekor anak kesayangannya. Mengingatkan aku pada Mika. And her cats sangat le manja membuatkan aku rasa tak sabar2 nak balik rumah dari kerja, nak belai dia. Macam perasaan masa Mika ada dulu. Bila dia balik ke rumah dia semula membawa bersama kucing2 dia.... aku jadi rindu. Tapi aku tak berani, aku takut kecewa dan patah hati lagi. Takut keadaan hati waktu itu belum mampu menerima impak kehilangan.

Alkisahnya apabila mendapat perkahabaran gembira bahawa hati aku telah pulih seperti sediakala, maka aku khabarkan keinginan hati untuk mendapatkan pengganti Mika. Hubby setuju, tanpa bantahan. Lalu weekend tu kami ke PAWS di Subang. Hajatnya nak adopt seekor kucing. Ketika hendak masuk je ke dalam pintu, ada sebuah kereta berhenti di belakang aku. Dia mengeluarkan kotak dari tempat duduk belakang. "Nak ambik kucing ke?" tanyanya. Aku angguk. "Saya ada kucing, kamu nak?" Lalu aku bertanya "Boleh saya tengok kucingnya?" "Boleh, tapi kita masuk dalam dulu la. Saya takut dia lompat keluar. Bahaya ni, belakang jalan besar." Aku setuju. Lalu aku menolak pintu pagar PAWS bagi membolehkan dia masuk.

Dia meletakkan kotak di atas meja. Tokey PAWS laju je keluar nak mendapatkan customernya. "Ada 3 ekor je yang sempat saya tangkap. Yang lain dah lari ke mana ntah. Sekor mak, anak dia 2 ekor, sekor jantan, sekor betina." En. Asben lalu memasukkan tangannya ke dalam kotak besar tersebut. Tokey PAWS berbuat begitu juga. Kemudian en. asben mengeluarkan seekor anak kucing bewarna putih dari kotak tersebut manakala Tokey PAWS mengeluarkan seekor kitten bewarna kelabu. Bulat mata aku apabila melihat matanya merenung tepat ke arahku. Aku melihat bulunya yang lebat especially tang ekornya yang bengkok. Lalu aku mendukungnya. Sedikit pun dia tak meronta, malah menyandarkan kepalanya ke dadaku. "Saya nak yang ini." "Ha, amoi... itu kucing u boleh ambik, yang lain saya punya. Saya anggap itu kucing owner kasi hadiah sama u" Aku ternganga. "Tak payah bayar ke?" "Itu you deal dengan owner la." Lalu aku menoleh ke arah abang tu. "Boleh ke saya ambil dia?" "Ambik la... tak payah bayar apa2." Aku mengucapkan terima kasih berkali2 sebelum meninggalkan PAWS.

Dalam kereta ketika memeluk dia, airmata aku jatuh mencurah2. Seperti hilang segala rindu aku kepada MIKA. Aku membelek bulu2nya yang lebat. Kutu dan telur kutu merata. Baunya juga agak hamis. Lalu aku mengajak husband ke vet di Kota Kemuning. Di sana aku menerangkan status kitten tersebut dan aku mahukan treatment terbaik bagi menyahkan terus flea di badannya. Aku turut membeli beberapa peralatan penting untuk kitten tersebut sementelah aku telah buang semua kepunyaan MIKA kerana kerap menangis apabila terpandangnya. Dan ketika dia bertanya nama kitten tersebut, pantas mulutku menjawab "Shabby" "Shabby?" vet bertanya seperti mendengar bunyi yang pelik. "Ha'ah, Shabby." Shabby tu maksudnya selekeh. Ekekeke... takpe la... down to earth, dengar je selekeh tp sebenarnya comel. ekekekekek.

Dan keeseokan harinya ketika mengambil semula Shabby dari Vet, Shabby benar2 bersih. Pemeriksaan ke atas bulunya aku dapati tiada langsung kutu mahupun telur kutu yang dijumpai lagi. Kini hampir 3 minggu Shabby bersama kami. 2 kali telah dihantar grooming bagi memastikan kebersihan dirinya di tahap tip top memandangkan dia tidur di atas katil. Segala keperluannya juga telah lengkap. Sepatutnya hari ini aku kena menghantarnya untuk vaccination kali pertama bagi mengelakkan penyakit. Cadangnya 3 bulan lagi aku akan menghantarnya untuk neutering, mungkin aku akan bagi dia kahwin sekali dulu baru neutering. Ok... kat bawah ni gambar2 dia, yang baru diambil tadi ketika sedang menaip blog.




Habis kisah Shabby yang skang ni tgh sibuk keluar masuk travelling cage dia.

Kisah seterusnya ialah megenai kursus 4 hari NIOSH yang telah aku hadiri. Lucu nih~! Actually pihak syarikat ada intention untuk melantik aku menjadi Safety Officer di syarikatku bagi menggantikan safety officer yang sedia ada. Kenapa nak digantikan, ha tu maleh le eden nak kabo. Maka syarat utama untuk menjadi safety officer ialah aku mestilah seorang yang kompeten untuk menyandang jawatan tersebut. Mcm mana nak tahu orang tu kompeten atau tak mudah aje, balik ke definisi competent itu sendiri. Competent person adalah orang yang diiktirafkan layak oleh pihak syarikat atau organisasi yang dilantik dari segi skill, knowledge, training dan qualification. Maka atas alasan itu pihak syarikat menyuruh aku mendapatkan training yang sepatutnya di NIOSH. Bila ditelek2... lalu aku memilih satu training yg berlangsung selama 4 hari di Niosh... dan tau apa kesannya?? Kesannya.....

1- Akulah satu2nya perempuan yang attend training tu.
2- Akulah satu2nya participant yang bukan "Safety Officer" dalam syarikat yang attend training tu.
3- Dan akulah satu2nya participant yang bukan Safety & Health Officer yang telah didaftarkan di dalam NIOSH.
4- Kursus yang daftarkan adalah kursus untuk Safety & Health Officer yang ingin mengupgrade diri mereka untuk menjadi Lead auditor bagi MS1722 dan OSHA 18001.
Dan bagaimana aku boleh terdaftar dalam kursus tu tanpa ditolak pemohonan kerana tak cukup syarat, itu aku tak tau... dan masih menjadi tanda tanya aku, trainer dan juga participants lain kat situ.

Jadi kehadiran aku dalam kursus tu tak ubah mcm seorang yang disuruh audit untung rugi sebuah syarikat, sedangkan aku ni balance sheet, debit, kredit pun tatau nak buat. Ha.... gitulah kisahnya. Kesannya?? Kesannya... di saat dowang ni bleh kursus sambil bercuti aku plak kursus bagai nak mati bila terpaksa membuka balik buku Akta OSHA, mengfal rules & regulation dsb sehingga hari peperiksaan pada hari yang ke-4 akulah manusia yang keluar paling last dari dewan periksa..... Uwaaaaaaaaaa........... Itupun berebut dengan tukang jaga periksa yang seboleh nak ambik kertas peksa aku yang belum habis isi tu.

Kesimpulannya.... kesimpulannya tunggu la 6 minggu lagi result aku keluar. Kalau lulus sekali lagi aku ucap terima kasih kat mak sebab sebelum masuk dewan peksa aku suh dia doakan aku lulus, tenang dan permudahkan aku menjawab peksa. Macam2 ayat yg disuruhnya aku baca. Kire kalau lulus tu, wajib terlopong mulut trainer aku tu. ekekekekkeek


5 comments:

kakcik said...

Comelnya Shabby... kakcik juga sebak mengenangkan MIKA.

Azrul Hisham said...

comel Shabby tu :)

siti murni said...

Hello Shabby...bestnya shabby dah dapat rumah baru...dia nampak selesa ya vic..:)

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Kak Cik & Azrul - Comel macam 'mommy'nya... ekekke

Murni - Alhamdulillah, masa 1st week dulu dia macam tercari2 mak ngan adik dia... but now he seem very comfortable.

azieazah said...

Wahhhh comel dan bersihnya Shabby tuuuu.. GEram tengok..

Wahhh nak naik pangkat ya. Berani attend kursus tu pun dah kira sangat competent dah tuh. Syabas!