Saturday, May 21, 2011

10 Perkara Yg Aku Baru Tahu Ttg Phnom Penh.


Do u like my new hairstyle? Made in Phnom Penh. hehehe

10 Perkara Yang Aku Baru Tahu Tentang Phnom Penh:-

1- Walaupun kadar jenayah ragut tinggi di Phnom Penh, amat jarang sekali melibatkan pelancong. Warga Khmer sangat menghormati pelancong walaupun ketika mabuk.

2- Terdapat banyak PUB dan Disko dalam pekan

Phnom Penh yang kecil namun yang terbaik dan happening ialah Platinum Club (ala2 Zouk kalau di KL). Walaubagaimanapun European ada kelab mereka tersendiri yang tak kurang hebat, mereka tak lepak di kelab yang penuh Cambodian. Sangat diskriminasi.

3- Kalau anda baca di internet, Russian Market adalah bazaar termurah dan terbaik di Phnom Penh hakikatnya ia PALSU! Sebenarnya Central Market adalah pasar terbaik dan termurah, kerana percayakan internet aku kerugian berpuluh2 USD.

4- Selain terkenal dengan sutera dan kraftangan, Phnom Penh juga terkenal dengan batu permata dan perak (silver).

5- Seperti Indonesia, bunyikan hon banyak kali merupakan lumrah di kalangan pemandu kenderaan di Phnom Penh. Kalau pemandu ni buat perkara yang sama di KL, confirm pecah kereta/ muka kena libas.

6- Massage parlor bagaikan cendawan tumbuh di sini. Anda boleh dapatkan urutan hebat semurah USD3-USD12, bergantung kepada rupa kedai. Aku telah mendapatkan Aromaterapi massage dua malam berturut2. Harum bermandikan minyak Ylang2 dan Citrus. Hehehe

7- TukTuk adalah pengangkutan awam paling popular di sini. Kenderaan seperti motor dengan kabin kecil di belakang. Tapi hati2 kebanyakan pemandu TukTuk sangat suka ambil kesempatan dengan ketidakpandaian kita mengenai pekan mereka dengan berpusing2 di kawasan yang sama dan mengenakan cas yang tinggi.

8-Farmasi sangat banyak, klinik gigi lagi banyak, tapi klinik biasa sangat susah didapati. Perubatan di Phnom Penh terlalu mahal. Kalau di Malaysia anda dikenakan RM100, di sini USD100. Jadi bayangkanlah…

9- Ada beberapa golongan khasnya di kedai Makanan Islam dan Central Market yang pandai berbahasa Melayu di sini.

10- Ada restoran bernama restoran Malaysia di sini. Malaysia juga terkenal sebagai salah sebuah Negara yang paling banyak membantu ekonomi Cambodia selain Jepun, China dan Korea.

Pengalaman paling pahit di Phnom Penh.

Hari ke-3 di Phnom Penh aku diserang sakit senggugut yang maha teruk. Dari pagi sampai ke malam hanya terlantar di bilik hotel. Ubat dibeli di farmasi dah 6 biji masuk ke perut, sikit pun tak mendatangkan kesan. Tak ada makanan yang masuk ke perut kerana rasa mual yang melampau. Sehingga jam 10malam keadaan seperti mayat hidup, lembik dan langsung tak bermaya. Akhirnya aku dikejarkan ke hospital Naga Medical Centre. Diberikan 2 das injection di punggung dan berkali2 di tangan (kerana urat tak dijumpai- memanjang tersalah cucuk). Ajaibnya selepas 15 minit diberikan suntikan aku sihat seperti sediakala. Hasilnya beratus USD terbang. Terkedu. Bankruptcy aku dibuatnya. Siap kena tipu dengan driver tuktuk yang hantar bila diketuknya duit tuk2. Aku apalagi mengamuk sakan kat driver tu… (sebab dah sihat, larat la nak marah dia. Walaupun dah marah2 aku bayar juga tambang tu.)

P/S: Kalau ditanya aku mahu kembali ke Phnom Penh? Jawapannya TIDAK!

Gambar2 penuh, sila ke my facebook. Jangan malu2.

3 comments:

Pn. Liza Mahmood said...

Macam-macam pengalaman Vic tempuhi ya.

Semoga kembali sihat & ceria.

ieja said...

puas aku telek.. rupanya.. yeah.. ko berambut baru.. hahaha

yup, aku pon doakan semoga ko chat sentiasa.. boleh slalu update blog.. :)

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Kak Liza - tu la dia... jauh perjalanan, macam2 pengalaman...

ieja - hahaha... dah lemas dengan rambut panjang aku tu...