Monday, February 21, 2011

Payung Emas Di Syurga..

Minggu lepas seseorang telah menangis di hadapanku. Cerita yang sama, pengadunya sahaja yang berbeza. Suaminya didakwa mempunyai kekasih gelap. Haish… samaada wanita itu yang berkulit gelap atau mereka suka duduk di tempat gelap. Agaknya kerana sudah lali dengan kisah suami curang aku seperti pakar motivasi handalan pula menenangkannya. Lagipun, suaminya baru aje melangkah ke gerbang 40 tahun. Biasalah tu… “LIFE BEGIN AT 40”. Umur 40 tahun ni la kebayakan lelaki terasa muda kembali, terasa ingin dibelai2, dimanja2, diberi sms “honey, u dah makan?” “Honey demam ke? Ala ciannya bucuk-bucuk I ni, dah makan ubat ke belum?” “Apa, honey penat? Biar I tolong urutkan”. Biasalah tu…..

Mereka terlupa seketika…. Dulu masa mula2 bercinta ngan bini tomei-tomei dulu, ada gak ayat2 mcm tu. Sms jiwang karat. Bergayut dari kul 10 malam sampai 3 pagi. Bil telefon sampai cecah ratus2. Lum citer kena bebel ngan mak pasal bil telefon yang melambung. Aishhh…..

Sampai lagu Anna Rafali ngan Suhaimi Meor Hassan pun ditukar lirik..

“Takkan pandang-pandang?

Boleh pegang-pegang..

Duduk jangan renggang…

Bertambah sayang…

Jangan malu-malu…

Jangan Segan-segan..

Kerana tak malu itu..

Memang sahabat Syaitan.”

Dowang ni ingat senang agaknya nak jadi isteri ni? Suami ngan isteri, sama-sama kerja, sama-sama penat, sama-sama keluar duit untuk menampung kehidupan rumahtangga. Bukan mcm zaman dulu, 100% suami cari nafkah… bini duk umah je. Kalau hari2 exercise atas katil pun takpe. Ini dah le isteri keluar belanja lebih bulan2, balik kerja nak kena masak, nak kena basuh baju, nak kena kemas rumah. Sebelum tidur nak kena mandi, gosok gigi, syampu rambut, pakai conditioner, tepek shower gel, cuci muka, pastu pakai baju tido, pakai cream malam, sapu lotion – pastu kena bagi signal kat hubby “mau ke tak mau malam ni?” – bila dia buat dek je, baru leh tido.

Takde le macam suami, balik kerja, kadang2 terus je tukar kain pelikat yang dah pakai 3 hari. Kalau mandi pun sabun badan tu la yg dok tonyoh kat muka, kat rambut, kat badan, kat janggut, lepas tu panjat katil, sengih2 mcm kerang busuk. Kalau yang tak mandi tu… bau tungkik je naik katil. Bini tahan nafas mcm nak pengsan. Nak tegur kang kena peril plak, “Ala… macam la awak tu wangi sangat! Mandi beriya2 pun bau bunga taik ayam juga”.

Gitulah halnya kalau bini badan naik lepas kahwin, suami mengandung 9 bulan tak beranak-ranak lepas 2 tahun pun bini diam je. Bini baru naik sikit, dah perli2 macam tong la… kereta lowered, absorber rosak la… tayar kereta asyik pancit la.. Padahal kalau isteri kurus macam lidi pun, dowang pasang lain juga, alasannya –“ bini I kurus macam papan, takde rasa…” Betul…. Ini bukan main-main punya cerita. Ini kisah benar.

Pada aku la… kita pmpn tak payah la beriya2 sakan nak rantai suami. Nak cek hp, nak cek wallet, nak friend finder suami setiap sejam, sebab kalau dowang nak buat…. Dowang tetap akan buat. Katanya dah sampai seru. Security check yg kowang amalkan hanya akan menghebatkan suami dalam skill menyimpan bukti-bukti. Beriya-iya sakan akhirnya tetap juga dapat soalan maut “Sayang, sudikah, awak menerima payung emas di syurga nanti?”

Honestly, aku tak pernah buat kerja2 cek hp, cek wallet atau cek beg laptop hubby. Cuma aku selalu pesan pada hubby, "Kalau betul awak ada yang lain, jangan sampai saya tahu dari orang lain. Awak je yg bagitau kat saya… saya ok je. Cuma satu je yg saya nak pesan. Saya ni materialistik… saya tak cukup sabar nak tunggu payung emas kat syurga, kalau betul ada pmpn nak kat awak, pastikan dia mampu memberikan saya sekaki payung yang diperbuat dari emas 916 yg saiz besar punya. Kalau dia setuju, kira deal!”


Tuesday, February 15, 2011

Dialog Gaduh Suami Isteri

Suami: Mana anak awak?
Isteri: Ada kat dapur, baru habis makan.

(Tiba si anak-anak keluar dari dapur, bersiap menuju ke pintu untuk keluar. Si isteri memanggil anaknya 2-3 kali tapi tak diendahkan. Panggilan hanya dibalas dengan jelingan tajam lalu dia terus keluar dari rumah.)

Suami: Itulah anak dara awak tu. Asal malam je keluar. Tak pernah lekat kat rumah. Awak tak nasihatkan dia ke?
Isteri: Eh, jangan nak salahkan saya. Awak tu sebagai bapak dia buat apa? Awak tak marah pun dia. Awak tak nampak tadi, saya panggil pun dia buat tak tahu je.
Suami: Itulah awak, orang ada anak, awak pun nak ada anak. Tapi tak tahu nak jaga anak.
Isteri: Eh... bukan saya yang beriya2 sgt nak beranak tau. Mak awak tu, asyik tanya cucu je... Ni baru sorang, pun seksa sangat rasanya.

Suami: Itu pergi manalah pulak anak awak tu? Saya malu tau tak, jiran2 nampak. Ada yang mengadu dengan saya nampak anak kita dengan jantan mana tah.... berpeleseran kat tepi semak hujung rumah sana.
Isteri: Habis saya tak malu? Saya lagi malu.... jiran2 menyindir saya tak pandai jaga anak.

(Suami menghempaskan badannya di atas sofa)

Suami: Awak jangan ambik sambil lewa benda2 ni.... nanti bila dia balik rumah dengan perut dah 'berisi'... baru awak tau.

Isteri : Eh yang... awak lupa ke... kan kita dah 'kasi' dia... camna plak dia bleh bunting?

Suami: Eh.... lupa plak kita dah 'kasi' si Mika tu...

P/S: Hehehe...

Tuesday, February 08, 2011

Kejutkan Aku Bila Februari Berakhir...

Februari yang....... yang panjang.. walaupun hakikatnya bulan Februari adalah bulan terpendek dalam banyak2 bulan.

Cuti CNY bermula Rabu minggu lepas sampai Isnin... menjadikan 6 hari berturut2 yg membosankan. Kerana..... kerana... I'm not going anywhere.. rumah... ofis hubby... rumah, kecuali pada petang itu, setelah sehari suntuk yang membosankan di rumah, kami aku jumpa Shukord yg came out dengan satu idea paling gila di tengah bandar Bangi. "Jom pi Melaka, kita makan ikan bakar kat Umbai..."

Gila.... tp kami pergi juga.... ke Melaka semata2 untuk pekena Ikan Bakar kat Umbai.

Dalam banyak2 gerai kat situ, kami pilih Gerai No. 5....sebabnya - kebetulan kedai tu ada satu meja yang baru dikosongkan.
Pilihan kami, Siakap Masak 3 Rasa, Udang Goreng Butter dan Udang Masak Sambal.
Hubby tersandar kekenyangan......
Shukord dalam usaha melicinkan pinggan2 supaya tokey kedai tak payah susah payah basuh. hahahahaha
Tinggal kulit udang aje..... dengan tulang ikan.
Sempat jalan2 sekitar Bandar Melaka sebelum bertolak balik ke Bangi.
Beca berhias.... tak sampai hati nak suh pakcik kayuhkan kami pasal kami baru lepas makan ikan bakaq, mesti berat!

Esoknya............
Ibu mertua, kakak ipar sekeluarga dan abang ipar sekeluarga bertandang ke rumah.... dan bermalam sekali. Siangnya kami ke Sungai Tekala.... (yg berada lebih kurang 2-3km je belakang umah aku.)
Marah sungguh abang ipar aku kerana katanya... "Kenapa air sampai paras peha je?? Perut aku pun tak tenggelam kalau baring."
Sebenarnya manusia terlampau ramai aritu.. macam ada pesta plak. Memang nasib dowang la datang salah timing.... port besh sesak... tinggal port yang tak besh je.

Sebenarnya aku menghitung hari agar Februari berakhir dengan segera. Segeralah Mac datang, Februari ini kurasa terlalu panjang....