Wednesday, December 15, 2010

Rumah Baru & Ofis Baru

Aku belum pernah lagi cerita tentang rumah baru dan kerja baru kan? Hmmm.. nanti dah tua2 nak review balik blog ni mesti teringin nak review balik my experience bila baru masuk kerja dan pindah rumah baru..

Rumah Baru…
Sebenarnya aku dah lama teringin nak duduk rumah teres yang ada laman yang luas. Cantik dan tenang. Alhamdulillah… permintaanku dimakbulkan. Rumah yang aku duduki skang ni rumah teres tepi yang mempunyai tanah yang agak luas namun belum berkesempatan bercucuk tanam lagi. Masih menunggu weekend dimana kami berdua boleh mengerjakannya bersama.

Paling best sekali tentunya Mika, happy betul dia berjalan keliling taman perumahan, hanya balik rumah untuk makan dan tidur aje. Risau ‘bapa’nya menunggu. Pernah sekali en hubby tak tidur gara2 menunggu Mika balik. Risau kalau Mika diculik orang. Kelakar… hahahaha..

Walaupun rumah agak jauh dari tempat kerja, perjalanan dengan kereta lebih kurang 20 minit sbb lebih kurang 20km jaraknya (kalau tak jem) kerana kami kerja di Bangi manakala rumah di Semenyih tapi tu tak jadi masalah. Kelebihannya perumahan aku dikelilingi keindahan hutan. Malam2 masih mampu dengar bunyi cengkerik.. Air Terjun Sungai Tekala pun dekat je rumah dengan rumah aku. Paling syok rumah dilengkapi dengan jubin di seluruh rumah dan kitchen cabinet siap dengan dapur yang comel. The best part ialah setelah 7 tahun berkahwin akhirnya kami pergi dan balik kerja bersama2, naik satu kereta, kadang hubby hantar aku dulu, kadang2 aku hantar hubby dulu sbb jarak ofis kami yang dekat.... romantik habis… masa baru kahwin pun tak buat kerja ni.

Ofis baru.
Another Japanese Company, tak susah sebab dh biasa dengan cara kerja syarikat Jepun.. so far MD dia lebih kurang MD aku juga. Senang nak baca karakter bos Jepun ni. Kat sini bidang kerja sama je tapi responsibility lebih, almaklumlah nama jawatan pun dah lebih panjang dari dulu, Human Resources and General Affair Executive. Memandangkan tiada jawatan yang lebih tinggi dalam dept aku, maka kuasa meng’sain’ surat2 seperti memo, offer letter, warning letter, bonus letter, increment letter semuanya terletak pada jari aku. Power of my finger… huhuhuhuhu…

Ok… selebihnya nothing new compare to my previous company, cuma….. ermm.. kat sini aku diberi telefon yang mana bilnya 100% dibiayai oleh kompeni, makan bersubsidi (tak perlu guna kupon), seorang assistant yang sangat baik dan rajin dan uniform serta baju kot berjenama G2000, Padini dan Seed. Perghh… giler tul uniform beli kat outlet terkenal. Walaupun aku dipaksa handle 100% payroll, selain dari HR job function yang lain tapi pengalaman handle payroll 3 tahun yang sebelumnya (di syarikat kuku besi dan syarikat pertama yg aku kerja) banyak membantu. Walaupun ingat2 lupa tapi payroll system ni walau apa pun nama dan version, godek punya godek… sebenarnya tang tu jugak.

Part yang paling tak besh bila aku join time betul2 diorang tengah sibuk untuk bonus. Tak merasa la aku bonus untuk tahun ni walaupun sign aku diperlukan dalam surat bonus untuk setiap pekerja. Dah le bonus dowang ni kencang2 – telan liur je la…

Takpe… tahun depan aku pulun habis!

12 comments:

Deq Na@ChuNa@Sal said...

dok tertanya juga dah pindah belum VIC....bezznyer dapat stay ataih tanah...dapat bercucuk tanah...hu hu hu kiter still dikayangan hubby x suka atas tanah

kakcik said...

InsyaAllah... tahun depan mesti Vic pun dapat bonus yang kencang. Kerja elok2... mana tahu, tahun ni ada 'bonus kesian utk setengah bulan' dari boss! :)

MIKA dah gemuk agaknya, ya? Ada gambar tak?

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Deq Na- ha'ah deq na... dah pindah dari hari sabtu lepas.
Tu la ingat minggu ni baru nak tanam sket2.

Kak Cik - hahaha... rasanya tak ada bonus kesian la kak cik. InsyaAllah... tahun depan ada.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

kak cik... nanti vic masukkan gambar mika dalam next entry ye.. mmg dh gemuk sikit... tp tak nampak sgt gemuknya... bila dukung... mak aii berat sungguh!

BRO_MONDAY said...

SALAM sis!!!

dalam banyak² pekataan atas tu ha, ai tertarek ngan pekataan "bonus"...wow~ gud lak ye di opis baru camni...('',) tahun depan pulun kau² bonus tu...

@cu SaYaNg said...

wish u all d best kat tmpt keja baru....thn dpn bonus ma$$$yuuukkkk la nie ye...hehehee

siti murni said...

tahniah vic untuk dua2 yg baru tu. insyaallah next yr u akan dapat apa yg u deserve..dont worry :)
penah sampai sg tekala..mungkin sebab x biasa pegi, so terasa jauh sgt perjalanan tu..tp heavy traffic jugak area tu kan. ape2 pun..untung u..back to nature. i pun suka...dgr suara alam...^_^

zeqzeq said...

kalau ada kolam renang boleh tumpang mandi hee

ada buai ada danau ..

Bro Framestone said...

segalanya baru kan...

erm... bro kembali ke tempat lama la Vic.. kerje di sini semula

azmiroy said...

Tahniah.... tumpang gembira

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Bro Monday - siapa yang tak suka bonus kan? hahahah

Acu - kalau mahsyuk leh la pi Beijing yerk.. ekekekeke

Murni - masa mula2 dulu rasa jauh juga... dh lama2 rasa ok... tak le jauh sgt.

Zeq - kolam renang takde... sungai ada la... tp klu kolam ikan, dlm perancangan. ekeke

Bro - kembali ke tempat lama? Hmmm... takpe la bro.. asalkan ada mahsyuk tiap2 bulan pun dah leh tarik nafas lega.

Azmi - TQ Azmi, lama tak dengar khabar berita.... vic pula terlalu sibuk skang ni.. mencuri2 masa buka internet sblm masuk tido.

Anne said...

All the best Vic & selamat berpindah ke rumah baru.