Monday, November 15, 2010

Rahsia Coklat pengubat PMS

Lama tak update kan? Sebenarnya mengharapkan berita gembira yang tak kunjung tiba. Kalau nak digambarkan perasaan kecewa... mungkin tak tergambar dengan kata2... tp aku percaya pasti ada ganjaran orang yang sabar.

Semalam buat pertama kali ikut hubby ambik gambar wedding untuk customernya yang tak dikenali langsung. Usually aku takkan ikut hubby ambik gambar kecuali sekiranya customernya itu adalah kenalan aku. Tapi yang sebenarnya aku mmg tak suka ikut dia ambil gambar sebabnya dia akan lepaK di rumah pengantin lebih lama dari orang lain lepak (of course) dan kesannya aku akan terkulat2 melayan perasaan, panas dan tak dipedulikan (sbb semua member2 dh balik). Tapi smlm ntah ape kejadahnya en hubby buat dialog sedih plak. Katanya, "Ikut la saya sekali ambik gambar, kali ni majlis rumah lelaki, sekejap je, dekat plak tu, Putrajaya je... nanti sy bawak awak gi ekspo Groom Big kat Presint 2." Hah!! Ekspo?!... bulat dan bersinar2 mata aku. "Ok la.." jawabku.

Ternyata percaturanku silap bila sedang menunggu dalam kereta aku menyedari kehadiran bendera Jepun yang paling aku benci setiap bulan. Dalam debar menanti sakit perut senggugut yang bakal tiba dalam bila2 masa aku berdoa cepatlah kerja hubby habis.

Sebaik habis, sakit perut belum terasa sangat, sekadar lemah2 badan sahaja. Hubby bertanya sekiranya aku masih mampu ke ekspo Groom Big? Membayangkan betapa hebatnya ekspo Perniagaan Kecil Sederhana yang akan diadakan, aku gagahkan diri untuk mengangguk juga. Walaupun dah mula terasa sakit ketika menjejak kaki ke dalam khemah ekspo yang besar tu namun aku gagahkan jua berjalan sambil menyambar segala benda yang nampak menarik. Antaranya strawberry gebu cicah coklat dan homemade tiramisu coklat.



Gambar ehsan pakcik google sebab masa sakit perut dah tak hengat nak ambik gambo dah..

Masuk balik dalam kereta aku seperti cacing kepanasan. Ubat tertinggal pula kat rumah. Sebenarnya aku tau hubby memang nak marah sbb aku boleh meninggalkan benda yg paling penting di rumah sedangkan bukan le berat sangat ubat tu untuk dibawa ke hulu ke hilir. Tp mungkin sbb kesian melihat wajahku yang menahan kesakitan... ditelan aje kata2nya.

Sebaik tiba di rumah... telan ubat dan pengsan. Bangun dari tidur.... aku bangun dan mencari stoberi cicah coklat dalam peti ais yg hubby simpankan... perghhh... makan tak hengat dunia, tak sedar aku habiskan semuanya. Ditambah dengan 6 ketul homemade coklat tiramisu... nyamannya... kesannya??????.................
Aku tidur dengan lena malam itu tanpa terbangun2 kesakitan seperti biasa. Huh... selama ni aku cuma pernah terbaca ttg kononnya coklat boleh mengurangkan kesakitan PMS... tak sangka ia benar2 mujarab. Syukur Alhamdulillah...

By the way ada beberapa tips yang diberikan oleh seorang teman yang turut menderita sakit PMS yg teruk seperti aku. So aku share dengan mereka yang mempunyai masalah yang sama ye.

1- Jangan minum air berkarbonat - (aku memang tak suka air gas)
2- Jangan makan jeruk atau apa jenis masakan yang diletakkan cuka.
3- Elakkan makan benda2 yang masam seperti mangga muda, asam2 and whatsoever.
4- Jangan minum nescafe ketika period.
5- Makan coklat.
Selamat mencuba!

5 comments:

siti murni said...

thanx vic...berguna info u bagi ni. hari ni baru i taw. insyaallah...boleh la practise tips u bagi tu....

azmiroy said...

I pun nak practise juga le petua tu... eh.. boleh ke....

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Murni - welcome. Sharing is caring.

Azmi - boleh... bila u dah start sakit senggugut nanti ye. hehehehe

@cu SaYaNg said...

acu nak bagitau petua nie pada anak2 sedara acu lah...dioarang selalu senggugut setiap kali "bulan mengambang"....tq sayang for d petua

AjiEm said...

tringat cekelat yg kak vic bagi...
still have the kad...
bile nk dtg bnting...
lpak at uma....
hehehe