Monday, August 24, 2009

Dia pergi... sebelum aku...

Kali pertama dia hadir dalam hidup aku... gembiranya rasa..
aku telah gambarkan kegembiraan itu di sini.
Ia adalah spesies yang unik tapi cantik. Manja.
Kura2 manja? Ye... dia memang manja. Dia tak pernah takut pada aku.
Tak pernah dia menyorokkan mukanya dari aku...
kerap dia mencakar tanganku dengan kaki dan kukunya yang panjang..
tapi tak sakit...

Aku bercerita lagi tentang dia di sini...
tentang kawan baru dia yang aku jumpa di tepi jalan..
dia tak cakap... tapi aku tau dia gembira
sebab dia selalu duduk berdua..
menggeselkan badan mereka bersama, berlaga kepala...

Aku pernah meluahkan rasa pada Andy..
Kura2 dalam ensiklopedia yang aku kenali...
adalah binatang yang paling panjang umur di muka bumi..
bahkan melebihi umur manusia...
aku yakin.. Abol (nama yang kuberi pada dia) masih kecil..
masih muda...
tentu bila aku tiada lagi...
Aliyah akan ambil alih Abol dari aku...
sebab Aliyah pun sukakan Abol..
Lihat.. aku memikirkan masa depannya...
seperti aku memikirkan nasib anakku sendiri...
dan kini....
dia sudah tiada...
3 Ramadhan.... ia pergi... mengejut... tanpa pesan..
dan aku... hanya mampu terdiam...
dan .... dan... :(


1 comment:

Ameh Wahab said...

huhu..sedihnye..
sabar la yer..