Monday, April 13, 2009

Dugaan Lagi...

Tak menangis. Tak terkejut. Ia seolah-olah dah dijangka. Sebenarnya aku dah bosan jadi perempuan cengeng. Asyik menangis. Benci sungguh. Maka aku berikrar takkan menangis lagi untuk perkara yang tidak berbaloi.

Dugaan lagi... itu je yang mampu aku katakan bila doktor habis bersuara. Aku sudah malas untuk ke sesi seterusnya. Aku sudah tahu apa kesudahannya, makanya aku tidak terus ke sesi ke-2. Aku perlukan masa....

Andy bangkang. Katanya perut isterinya bukan mainan doktor suka-suki hendak ditebuk berulang-ulang. Katanya sebut memang senang - dia yang melihat tahu penanggungan aku. Aku? Entahlah.... tak menangis pun, tak bersuara pun, tak berfikir pun sebenarnya... Aku cuma perlu ruang dan masa....

Aku masih ketawa, masih bergurau-senda. Aku masih menyusun perancangan yang panjang untuk tahun ini dan seterusnya. Seperti tak pernah ada sakit dan rintangan hidup lagaknya. Dan sebenarnya bila aku sendirian begini baru aku sedar, aku hanya perempuan yang masih tidak lari dari norma hidup.... maka jatuhlah ia yang kita panggil airmata.

Aku percaya Allah tidak akan menguji hambaNya seandainya Dia tahu hambanya tak mampu. Dia memilih aku kerana Dia yakin aku mampu. Maka atas kepercayaan itu aku galas beban ni tanpa keluh kesah. Atas kepercayaan itu juga ku telan air akar kayu yang pahit dan busuk ni. Tak mensia-siakan usaha Andy yang aku lihat sanggup merebus akar kayu di lewat malam. Ia kini telah menjadi minuman rasmi hari-hariku... dan ikhtiar terakhir kami.

Andai sudah tersurat.... aku pasrah..

NOTA: Sebenarnya aku masih menitiskan airmata bila membaca pengalaman pembedahan aku yang lalu di sini. Tak sanggup nak lalui lagi.

1 comment:

Anonymous said...

It is also possible Abercrombie and Fitch today to create your Abercrombie own custom polo shirts Abercrombie Sale wherein you can have your Cheap Abercrombie own logo embroidered Abercrombie outlet on the front of the shirt. abercrombie Jeans These custom polos are ideal for companies that are hosting an event of some kind. Abercrombie Pants They are also great to give away as promotional Abercrombie Tees items to company personnel for work well done. Clubs of all types take advantage of
Abercrombie Shorts custom polo shirts as do sports teams who wish to have all members Abercrombie Sweaters dressed the same when traveling together. Customized shirts are also great to use as staff clothing or uniforms for pubs, restaurants, hotels and a wide variety of other types of businesses.One of the most popular companies in business today that offers the custom polo shirts is LEADapparel. This online retailer offers custom embroidery services on orders of twelve or more shirts. The embroidery done is perfect and of the highest quality. Orders are processed quickly and shipped out within just a few days.