Tuesday, March 11, 2008

Kisah Pilihanraya 2008

Hari2 yang berlalu.. aku rasa macam terlalu cepat.
Tak terasa masa pantas berlalu…
Biarlah… aku penat menghitung hari..
Dari hari ke hari.. aku mengharapkan keajaiban berlaku..
Nyatanya, harapan aku cuma mimpi..
Vic yang tak pernah jemu bermimpi..
Vic yang tak serik memasang harapan..
Agaknya… Tuhan menjadikan seseorang itu kuat..
Dan seorang lagi lemah..
Akulah yang lemah…
Pernah bayangkan seorang yang luka parah
Bersusah payah untuk bangun?
Cuba berpaut dengan apa yang ada?
Mcm tu la keadaan aku..
Siapalah yang tahu apa yang ada di sebalik senyumku..


Melalut lagi aku hari ni.
Cukuplah kisah sedih, siapalah yang nak dengar.
Orang cuma suka baca kisah lucu..
Gembira… Ketawa.. Itu kan karakter vic yang korang kenal..
As u wish…
Cerita pasal pilihanraya yang dah berlalu..
Oh… seronok sungguh pengalaman pertama kali membuang undi.
Bagusnya bila tangan kita yang memangkah…
Mampu memberi satu makna besar pada sebuah kerajaan..

7hb Mac pukul 8.00 malam aku tiba rumah cousin aku..
kat Petaling Jaya, he’s getting married..
so as a usual tradition of my Johorian family..
kami akan berganding bahu menyumbang tenaga kat mana2 yang patut..
Tapi pada malam tu… tangan bergerak..
Mulut pun tak henti2 gerak gak.. celoteh isu hot ttg pilihanraya..
Tiba2 salah sorang pakcik aku mengeluarkan CD hot..
CD kempen… hahaha… aku bukanlah seorang mudah dipengaruhi
Tp.. apa yang diwar2kan dlm cd tu mmg masuk akal..
Memang boleh diterima oleh pemikiran cerdik pandai..
Orang bodoh je la yang tak leh nak nilai..
Tiba2 aku jadi benci pada Abang KJ. (Klu kowang tatau, buat2 je la tau)
Kalau aku taip nama penuh dia.. kang blog aku kena ban.
Dulu aku cukup suka kat abg KJ ni, glitter2 di wajahnya la konon…
Tp skang ni mata aku dh celik..
Aku benci ko abg KJ.. harap2 ko kalah…
Bila dh terhantuk mcm ni… teringat aku kat seseorang …

Esoknya aku pergi mengundi… ngan mak ayah aku..
Happy giler.. 1st time la katakan…
Seronok tengok gelagat peraih undi..
Kami bertiga pakat buat2 tak tunjuk pilihan kami..
Jadi kami pergi ke dua2 balai pun..
BN & BA… cek nama di booth BN,
Ambik gift kat booth BA..
Lepas je buang undi.. aku ngan mak ayah aku senyum puas
Penuh makna… sambil jalan kaki balik ke rumah.
Tgh berjalan tu kami lalu la semula booth tadi..
Masalahnya.. hasrat kami yang nak rahsiakan undian tu tak kesampaian
Sebab mak aku telah me“reveal” kan rahsia kami..
Masa on the way nak balik tu..
Salah sorang dari peraih undi (tak leh sebut parti mana, nanti kowang tau)
Telah mengucapkan terima kasih kat aku… ngan mak aku..
Aku pun jawab la “sama-sama” (sbb aku mmg undi parti dia)
Tiba2 mak aku terus peluk pmpn peraih undi tu sambil cakap..
“moga Allah berpihak pada kita…” sambil nangis2…
aduhai.. aku terus peluk lengan bapak aku…
nyorok kat bahu dia… malu punya pasal..
(tp aku tak sedar masa tu pun aku dh nangis-sebak)
Orang kat booth yang satu lagi dah jeling2 je..
Dah le ramai giler jiran tetangga aku kat booth yg satu lagi tu..
Habis arr… kalau kalah parti yang aku pangkah..
Mau kena pulau.. Mak ni.. undi kan rahsia…

Malam tu sekali lagi kami berkumpul kat Petaling Jaya
Ada majlis resepsi.. (majlis besar esoknya)
Tapi malam tu all the Hj Hitam’s Family dh kumpul2…
Ada makan2… barbeQ, Ikan bakar, Laksa, Kuey Teow Kerang
Nasi Lemak, Kambing Panggang, Sup Kambing.. perghh..
Punya la banyaknya makanan…
Tp semua org mcm takde selera makan masa tu
Sbb masing2 tak sabar nak tunggu keputusan…
Debar2 la masa tu.. bila tiba2 naik popup yang mengatakan Tok Sami kalah…
Aku melompat 360 darjah…. Family aku lagi la..
Perghh… macam ada joget lambak dalam umah tu..
Happy giler..
Tiba2 perut rasa lapar…
Pakcik2 aku yang puasa tadi.. terus mencekik kambing..
Aku pun soru gak… BarbeQ.. hahahah..
Sambung balik tgk tv pastu.. sampai kul 2 pagi..
Baru aku balik. Itu pun ayah aku tanak balik lagi..
Aku terpaksa sound tepek kat dia “ayah, takkan nak tunggu tol free baru nak balik?”
Hehehe… bila sampai umah.. aku sambung lagi tgk tv…
Sampai kul 4 pagi.. sampai tertido atas sofa..
Esoknya kul 7 pagi aku dh ngadap tv balik..
Keseluruhannya, aku berpuas hati dengan keputusan pilihanraya kali ni.

No comments: